Kato Unitrack tips

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV » 18 nov 2019 08:18

De decoder is meestal niet hetgene dat niet sterk genoeg is voor het omlopen van de wissels, maar de voeding.
Ik had de kruiswissels bij mij geprobeerd op 12V van de baanspanning, daarmee liepen ook niet alle vier wissels om.
Aparte 15V voeding aangesloten op de decoders voor de wissels en sindsdien geen probleem meer.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie


Yavianice
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 sep 2019 10:26

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Yavianice » 20 nov 2019 15:23

WilcoV schreef:
16 nov 2019 11:15
Pas op met Japan, je zal veelal geen europese electra krijgen daar vandaan (stekkers)
Tegenwoordig zijn alle netadapters van KATO 100-240 V

TOMIX was dat al zo voor een langere tijd.

Je moet wel een reisstekker kopen van VS/Japan naar Europa kopen maar die dingen zijn niet duur.



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV » 20 nov 2019 15:54

Yavianice schreef:
20 nov 2019 15:23
WilcoV schreef:
16 nov 2019 11:15
Pas op met Japan, je zal veelal geen europese electra krijgen daar vandaan (stekkers)
Tegenwoordig zijn alle netadapters van KATO 100-240 V

TOMIX was dat al zo voor een langere tijd.

Je moet wel een reisstekker kopen van VS/Japan naar Europa kopen maar die dingen zijn niet duur.
Vandaar ook de term (stekkers). Overigens waarom zou je een reisstekker kopen. Een schaar, draadjes ontbloten, stekker plaatsen en klaar.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie


mvriesde
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 dec 2016 20:12
Locatie: wolvega

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door mvriesde » 13 dec 2019 22:50

Marcvane86 schreef:
14 feb 2019 11:43
De moeite valt toch wel mee? Mijn Fleischmann rails moest ik ook om de max 70cm voorzien van een aan de zijkant gesoldeerde draad.
Bij Kato zou het onzichtbaar aan de onderkant moeten kunnen was daarbij mijn gedachte zonder de 'dure' unijoiners met draad.

Ik zal eerdaags is een test doen met de omschreven manier aangezien ik nog altijd twijfels heb hoe het werkt met de meld secties.
De tussen stukken welke verbonden zijn met een normale las daar zal het best goed zijn werk doen.

Die meldsecties zijn aan beide zijden voorzien van een isolatielas en bevatten in mijn geval een enkele rail van bv. 124mm.
In praktijk ben ik er achter dat 64 mm de limiet is voor een relatief mooi stop beleid in nspoor, die zullen op sommige krappe plaatsen dus ook gaan voorkomen.

Verder zoek ik geen discussies was alleen benieuwd of er mensen zijn die op deze manier solderen aangezien ik in solderen nog altijd meer vertrouwen heb dan tussen in klemmen.
Ik ben vanavond aan het solderen geslagen en het is best te doen. Ik heb 1 tussen blokje er tussen uit gefreesd en toen het draadje op de onderkant van de rails gesoldeerd. met een fijne soldeer punt gaat dat prima :D




Belgaboy
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 feb 2014 13:35

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Belgaboy » 19 dec 2019 13:13

Dat "tussenblokje" hoef je er zelfs niet uit te halen.
Als je het eerste blokje neemt (links of rechts maakt niet uit) is dat voldoende groot om te solderen.

Ik heb al mijn terugmeld rails zo gemaakt...
Afbeelding


N baan Little Swiss, Kato Unitrack, Roco Z21, Rosoft MDD, Rosoft L.net S88SD16, ITrain

Gebruikersavatar

no_way_today
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 okt 2017 18:24

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door no_way_today » 05 jan 2020 10:06

Hier inmiddels ook mijn fm rail vervangen door unitrack. Heb ongeveer dezelfde layout voor elkaar gekregen. Met twee oversteekbanen (1 keerlusmodule). De rail lopen minder hobbelig, stiller en vooral de dubbele baanstukken en "kuip"bochten zijn een hele aanwinst.

Nu wil ik een nieuwe baan gaan ontwerpen met schaduwstation en klimspiraal. Heeft een van jullie dat al gedaan en zijn er tips? Om binnen de 3% helling te blijven, moet je wel een grote radius nemen. En wat voor geometrie is handig voor een schaduwstation?

Hoor het graag.


Afbeelding

Afbeelding


============
Groet, Wiebe


- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV » 05 jan 2020 11:37

Het is niet nodig om voor 3% stijging/daling een grote radius te gebruiken. Het is simpelweg een verhouding tussen afstand en hoogte. Gebruik je een kleinere radius dan heb je in theorie gewoon meer etages nodig. Het probleem is meer de hoogte tussen twee lagen. Daar moet uiteraard wel een trein tussen passen. Dit kan je eventueel opvangen door geen cirkel te gebruiken maar een ovaal als klimspiraal. De rechte stukken vangen dan een deel van de lengte op waardoor je een beter hoogteverschil kan bereiken met minder lagen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie


kanarie
Berichten: 96
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door kanarie » 13 feb 2020 19:47

goedeavond
ik zoek een manier om een stukje straatspoor aan te leggen
kati unitram is ws een goede oplossing ,ik zie alleen dat alles dubbel spoor is idem het verloop stuk naar de normale unitrack
iemand ervaring hier mee ?
Doorzagen in de lengte ?
met vriendelijke groet
kees



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV » 14 feb 2020 15:14

Doorzagen is een optie. Je kan ook gewoon enkele rails gebruiken en zelf bestrating aanleggen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie


kanarie
Berichten: 96
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door kanarie » 16 feb 2020 14:54

dank je wilco
kees



Plaats reactie