Kato Unitrack tips

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 712
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

Shoven
dat de kruiswissel van Kato op 4 punten stroom nodigt heeft
stukjes ervoor had gelezen had je het begrepen |:(
Mack


tijdperk 1900-1980,Kato-rails ,bouwer van Ratterdam,(Analoog-rijder).
Verzamelaar T3(89)

Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 5415
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door shoven »

Mack schreef:
04 jun 2020 21:43
Shoven
dat de kruiswissel van Kato op 4 punten stroom nodigt heeft
stukjes ervoor had gelezen had je het begrepen |:(
Mack
Prima hoor Mack. Maar wat ik bedoel is dat hier bijdragen worden gepost waarvan ik denk "had er even een paar woorden bij gezet". Nu wordt bij mij de aandrang om te antwoorden niet echt vergroot. (lees dat als: " moet ik nu moeite doen om te antwoorden bij iemand die zijn bijdragen niet eens leesbaar opschrijft?") 8)7
Hoeveel moeite is het nu om even je bijdrage na te lezen voor je op "Verstuur" klikt?
(Ik had er een tip bij gezet maar die is niet geland dus)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 712
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

ok misschien te kort door de bocht zal voortaan nalezen ,
probeer altijd zo kort mogelijk dat niet heel verhaal word en mensen verveel misschien wel te kort.
Maar wel bedoeling iedereen het begrijp, zal er op letten .
Mack


tijdperk 1900-1980,Kato-rails ,bouwer van Ratterdam,(Analoog-rijder).
Verzamelaar T3(89)

Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 5415
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door shoven »

Geen probleem, we zijn allemaal verschillend tenslotte.
Als we elkaar maar een beetje begrijpen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1871
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

De railjoiners met draad hebben dezelfde aansluiting als de aansluitdraden van de aansluitrails van Kato. Het is in feite gewoon hetzelfde alleen zijn de draadjes nu aan een railjoiner gesoldeerd.
Kato 24-818:

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie


MaartenOtto
Berichten: 57
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door MaartenOtto »

Hallo allemaal,

Ik gebruik met behoorlijk tevredenheid Unitrack maar heb nu een model dat op de overloopwissels er uit loopt. Na wat testen en er even rustig voor hebben gezeten ben ik tot de conclusie gekomen dat de draaistellen soms door de “guard rail” uit het spoor worden gewipt.

Is dit een bekend problem en wat hebben jullie er aan gedaan?


Nederlander werkend op een Britse trein. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1871
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Geen probleem, ik had dit alleen bij Dapol koppelingen, staafje iets omhoog gebracht en opgelost.
Je moet vooral kijken wat er uitgewipt wordt. Zijn het de wielen? Dan wellicht de Guardrail wat afvijlen en klaar?


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie


MaartenOtto
Berichten: 57
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door MaartenOtto »

Zat ik ook al aan te denken.


Nederlander werkend op een Britse trein. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.

Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 543
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Enschede

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Hube »

MaartenOtto schreef:
29 jun 2020 13:37
Hallo allemaal,

Ik gebruik met behoorlijk tevredenheid Unitrack maar heb nu een model dat op de overloopwissels er uit loopt. Na wat testen en er even rustig voor hebben gezeten ben ik tot de conclusie gekomen dat de draaistellen soms door de “guard rail” uit het spoor worden gewipt.

Is dit een bekend problem en wat hebben jullie er aan gedaan?
Het gebeurt blijkbaar bij 1 model.
Dan zou ik eerst dat model controleren voordat je aan de rails gaat vijlen.
Is de binnen afstand tussen de wielen wel goed; 7,4 ~ 7,6 mm?

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
pr8 baan in een kast


MaartenOtto
Berichten: 57
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door MaartenOtto »

Goed punt, het is ook met 1 bak die er altijd uitgaat. In het ergste geval worden het andere draaistellen of als het echt niet anders kan een enkeltje vitrine of een eigen diorama tzt.


Nederlander werkend op een Britse trein. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.


Dré
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Dré »

Er bestaat al lang een oplossing om een Kato wissel te bedienen met 1 schakelaar en 1 condenstator.
Dit werkt op zich prima maar er zijn een paar minpuntjes. De 12v voeding moet een behoorlijke stroom kunnen leveren en er bestaat een kans dat
een opgeladen elco zich ontlaadt naar een andere wissel. Dit kan worden voorkomen dmv een diode in de plus aansluiting van elke schakeling (hier niet ingetekend). Ook bestaat de kans dat als de voeding wordt ingeschakeld er meerdere schakelaars "verkeerd" staan en de voeding meerdere elco's tegelijk voor zijn kiezen krijgt.
Afbeelding

Een tijdje geleden heb ik onderstaande schemaatje bedacht om een Kato wissel veilig te kunnen schakelen dmv een enkelpolige wisselschakelaar, 2 elco's en 1 weerstandje.
De 12v voeding hoeft hier maar 55mA te leveren om 1 van de condensators op te laden via de spoel van de wissel, duurt nog geen seconde.
Hierna loopt er geen stroom meer door de schakeling.
Als de schakelaar wordt omgezet dan ontlaadt de elco zich (stroom loopt van links naar rechts door de spoel) en de andere elco wordt opgeladen. Wordt nu de schakelaar weer omgezet dan onlaadt deze zich (nu van rechts naar links door de spoel) en de andere elco wordt weer opgeladen.
De waarde van de weerstand is niet zo belangrijk, grotere weerstand = langere laadtijd en lagere stroom uit de voeding.
Afbeelding

Heb dit in elkaar gezet als voorbeeld.
Afbeelding

Misschien dat er hier Kato gebruikers zijn die er wat aan hebben.

André




kanarie
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door kanarie »

hoi andre
wat is het voordeel TOV van de standaard schakelaar
groet kees




Dré
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jul 2020 10:57

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Dré »

Hallo Kees,

Ik neem aan dat je met de standaard schakelaar die blauwe Kato schakelaar bedoeld?
Er zijn wel een paar voordelen te noemen. Bv als men schakelaars in een bedieningspaneel wil in bouwen.
Het is makkelijker om een klein tuimelschakelaartje ergens in te bouwen dan zo'n grote van Kato.
En ook niet onbelangrijk, de prijs.
Voor de prijs van 1 Kato schakelaar kan men makkelijk 4 van deze schakelingen maken.
Ook de voeding kan lekker klein en goedkoop blijven omdat deze schakeling heel weinig stroom vraagt,
er zijn al 12v voedingsadapters voor 8 Euro.

André




kanarie
Berichten: 126
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door kanarie »

dank je dre
groet kees



Plaats reactie