Kato Unitrack tips

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

381-24810 is de 24-810. Mogelijk even contact opnemen met Hans of een andere leverancier of ze besteld kunnen worden.
maar als je de unijoiners/Railverbinders/Raillassen bedoeld dat is Kato 24-815
Stuur me even een PB als jedaarvan gebruikte wil, ik heb veel Kato railverbinders/Raillassen over. Mocht je ze nieuw willen, voor 5 Euies heb je er 20

Voor de Kato 24-810 zal je anders in het buitenland moeten bestellen, Kato flexrail wordt hier niet zo heel veel gebruikt en het zijn eigenlijk de joiners voor Flexrail.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Marcvane86 »

Zo kun je het ook koppelen. Zijn echter ook standaard verloop railsjes voor bij unitrack Kato.

Ik heb nog nooit andere railverbinders gebruikt dan de orginele kan dus niet zeggen of er betere zijn.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

MiddenGroningen96
Berichten: 116
Lid geworden op: 23 mar 2021 15:22

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door MiddenGroningen96 »

Ben er zojuist achter dat de verschillen zeer klein zijn. De Kato Unitrack joiners en die van Peco zijn qua materiaal gelijk.
AfbeeldingJoiners Kato Unitrack en Peco by midden groningen, on Flickr
AfbeeldingJoiners Kato Unitrack en Peco by midden groningen, on Flickr
AfbeeldingJoiners Kato Unitrack en Peco by midden groningen, on Flickr


Mvg Rob

MiddenGroningen96 is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA baan.

Kato rails, Railmodeller pro, Mac mini, iTrain 5 standard en Dinamo.
"Horseshoe Curve"
Persoonlijk blog op FB

Hubertus1977
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 okt 2019 21:10

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Hubertus1977 »

Als ik in de toekomst digitaal wil.
Hoe kan ik dan de wissels aansturen ,ik ben niet super technisch.
Heb nu bijvoorbeeld de voeding allemaal op een verdeel bok van Kato aangesloten.
Wat raden jullie aan voor besturing van digitaal.
Ik denk zelf aan fleischmann z21.
Huib



Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Marcvane86 »

De wissels van Kato ga je dan aansturen met wisseldecoders. Bv Rosoft MDD.

Verder even kort antwoord op de andere offtopic vraag.
z21 wit is niet echt een centrale maar een startersset waarbij je het voltage niet kunt regelen etc. Ik heb zelf de Z21 zwart en heel tevreden mee. Ik gebruik Arloco op Arduino voor bezetmelding om via de pc met itrain te rijden. Maar daar is genoeg over te vinden op dit forum. Nspoorstore of Domburg train support kunnen je bv goed voorlichten over een setup.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Je kan op de Kato wissels in principe iedere schakeldecoder toepassen, alleen moet je er rekening mee houden dat de wissels 2 draden hebben. Als je decoder dus per schakelfunctie drie aansluitingen heeft (Digikeijs bijvoorbeeld) moet je er een passende module tussen zetten voor drie naar twee aansluitingen. Je kan je decoder aansturen / laten schakelen door in principe iedere centrale (zelf heb ik de zwarte Z21). Advies is om de voeding te laten plaatsvinden door een aparte voedingstrafo (ik heb een 15V trafo hiervoor genomen). Hou er rekening mee, voor het schakelen van met name de overloopwissels (2 wissels in één) en kruiswissels (vier wissels in één) heb je minstens deze 15V nodig.

Voordeel van aparte voedingen voor dergelijke zaken is dat je minder last hebt van overbelasting.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Hubertus1977
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 okt 2019 21:10

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Hubertus1977 »

Kato heeft ook zelf een wissel module van Noch heeft iemand hier ervaring mee.
Anders toch langs een winkel om alles helder te hebben.
Maar bedankt voor de reacties.

Ik zag dat jij op je baan verhogingen had wat voor merk is dat Wilco


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

De verhogingen die ik gebruik zijn van Woodland Scenics


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Peter Ruifrok »

Behalve de Digikeijs DR4018 (plus extra moduletje DR4101 nodig om van 3 naar 2 draden te komen) en Rosoft MDD (meteen klaar en de laatste keer dat ik keek goedkoper), zijn de Kato wissels ook aan te sturen met een Digitrax DS64 (prima spul maar duidelijk duurder en moeilijker te verkrijgen) en met een Kuehn WD10 (volgens mij niet eens meer te koop). Laat je adviseren door onze sponsor. Ik ben zelf begonnen met de Digitrax en de Kuehn omdat die andere toen nog niet voorhanden waren, en ben daarna verder gegaan met Digikeijs, maar had achteraf denk ik liever voor Rosoft gekozen (minder draadjes en goedkoper). Alle oplossingen werken goed, zijn simpel kwa aansluiting en fool proof.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Hubertus1977
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 okt 2019 21:10

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Hubertus1977 »

Hallo Peter en Wilco
Bedankt voor de antwoorden.
Ik denk dat het voor mij beter is om bij onze sponsor te informeren hoe en wat.
Het is allemaal wat abcradabra.
Ik heb nog een vraag over Kato kan ik als bijvoorbeeld twee treinstellen aan een perron staan een gedeelte uitschakelen net als bijvoorbeeld fleischmann. Het gedeelte van het spoor bedoel ik.

Groeten Huib


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Dat kan altijd met ieder spoormerk als je maar isolatielassen gebruikt maar ik denk dat je iets anders bedoeld namelijk met gebruik van de wisselstand. Ja dat kan.
Het kruiswissel (4 wissels in één plaat), overloopwissels (2 wissels op 1 plaat) en 20-202 en 20-203 zijn zodanig dat de wisselstand bepalend is voor waarheen de stroom wordt doorgegeven en dus welk spoor stroom doorvoerend is of niet.
De wissels 20-220 en 20-221 kan je met de schroefjes onder op het wissel zodanig instellen.
Persoonlijk gebruik ik dit echter niet, ik werk met meerdere stroompunten op mijn spoor zodat ik eventueel digitaal of met een schakelaar de stroom op een spoor kan afschakelen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Hubertus1977
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 okt 2019 21:10

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Hubertus1977 »

Hallo Wilco,

Ik bedoel het eerste ,heb je dan een speciaal gereedschap nodig om de unjoiners eruit te halen.
En bestaat net zoals fleischmann een speciale schakelaar die dat stuk rails uit kan schakelen.
Ik heb de wissels zonder schroeven deze bevallen me beter heb geen last meer van ontsporingen.

Groeten Huib


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

De uniejoiners kan je verwijderen met een botte punttang of met het speciaal hiervoor gemaakt hulpstuk van Kato 24-100 (rechts onder op de foto)

Afbeelding

Schakelaars kan je in principe elke uit-aan schakelaar voor gebruiken, uiteraard heeft Kato die ook als Kato 24-850

De uniejoiner van één van de railsstaven (altijd dezelfde railsstaaf) moet je dan vervangen door een isolatiejoiner 24-816


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Hubertus1977
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 okt 2019 21:10

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Hubertus1977 »

Super dan weet ik dit ook weer


Gebruikersavatar

The Railroader
Berichten: 794
Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door The Railroader »

Even wat stof eraf😇 Wat is de langste maat van de flexibele rails van Kato?


Fred The Railroader
Gebruikersavatar

no_way_today
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 okt 2017 18:24

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door no_way_today »

808 mm , maar is zonder bedding


============
Groet, Wiebe


- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

The Railroader schreef: 27 aug 2022 20:21 Even wat stof eraf😇 Wat is de langste maat van de flexibele rails van Kato?
Er is maar één maat en inderdaad zonder bedding. Ik kan wel een tip geven, een gewoon stuk Kato rails met bedding kan met een trucje ook enigszins flexibel worden gemaakt. Fifer youtube


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

kanarie
Berichten: 270
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door kanarie »

een gekke vraag
Bij de denkende wissels van kato wordt de stroom geschakeld .geldt dit voor beide spoorstaven ?Beter geformuleerd denk ik als ik de wissel op rechtdoor schakel maken dan BEIDE afbuigende spoorrails geen verbinding meer ?
met vriendelijke groet kees


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Allereerst heb je altijd op een rails een - spoorstaaf en een + spoorstaaf.
Voor wat betreft de stroomdoorvoer, geld dit voor beide spoorstaven bij een wissel, ongeacht welk merk. Vervolgens ligt bij Kato de specifieke schakeling er aan welk wissel je neemt.
De 'lange wissels' 20-202 en 20-203 geven alleen stroom door naar die kant waar het wissel heen gelegd is en schakelen als zodanig ook het puntstuk. De stroomdoorvoer is daar dus afhankelijk van de wisselstand.
De 'korte wissels' 20-220 en 20-221 hebben schroefjes aan de onderzijde waarbij je kan instellen of je alleen stroomdoorvoer wil hebben in de richting waar het wissel heen voert of dat je ook de spoorstaven onder spanning wil hebben staan, ongeacht de wisselstand.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

kanarie
Berichten: 270
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door kanarie »

voor alle zekerheid het deel achter de wissel volledig losgekoppeld door middel van de zwarte isolatie blokjes ,desbetreffende deel wordt een lokaalbaan met aparte trafo .
met vriendelijke groet kees


Gebruikersavatar

no_way_today
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 okt 2017 18:24

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door no_way_today »

Dat klopt, als je analoog wilt rijden.


============
Groet, Wiebe


- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

kanarie schreef: 13 dec 2022 08:57 voor alle zekerheid het deel achter de wissel volledig losgekoppeld door middel van de zwarte isolatie blokjes ,desbetreffende deel wordt een lokaalbaan met aparte trafo .
met vriendelijke groet kees
Je hoeft bij analoog rijden in dit geval maar 1 spoorstaaf te isoleren.
Tip: schaf een voltmetertje aan dan kan je zo meten of er stroomdoorvoer is als je het wissel omzet.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 13 dec 2022 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

kanarie
Berichten: 270
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door kanarie »

dank je
kees


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door bpieters »

Bij analoog werkt het denkend wissel op de 2 binnenste spoorstaven. De wisseltong regelt waar de stroom naar toe gaat. De beide buitenste spoorstaven blijven altijd stroomvoerend.Wel de stroomtoevoer maken aan het begin van de wissel (dus voor de splitsing van de sporen).
Bij doodlopende sporen hoef je helemaal geen isolatielasjes te gebruiken.De wisselstand zet dan de sporen al of niet onder stroom.Dit heb ik bij mijn fiddleyard toegepast en het scheelt een heleboel schakelaars.
Volgens mij werkt dit ook voor digitaal.



kanarie
Berichten: 270
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door kanarie »

ik heb het zekere voor het onzekere genomen en de lokaalbaan volledig geisoleerd van de rest dmv isoleren beide spoorstaven .Voeding met aparte trafo .Op dit traject rijdt voornamelijk een railbus .


Plaats reactie