Rivarossi 9182 (ex 4092) SNCF 231 E 22 Stoomloc

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Rivarossi 9182 (ex 4092) SNCF 231 E 22 Stoomloc

Bericht door Overdijk »

Mijn eerste materiaaltest trap ik af met een niet zo gangbare loc.

Het betreft het volgende model:

Afbeelding

Het gaat hier om een SNCF 231 E 22 van Rivarossi.

Het voorbeeld:
De SNCF 231 E serie was oorspronkelijk een verbeterde/verbouwde versie van de 3500 serie van de PO (Compagnie du chemin de fer de Paris à Orléans).
De 3500 serie was oorspronkelijk gebouwd vanaf 1912. In 1929 wordt de 3556 omgebouwd tot een prototype.
Na succesvolle testen worden de locs 3501 t/m 3520 ook verbouwd en omgenummerd tot de serie 3700 met een topsnelheid van 120km/h.
Meer locs volgen tot een totaal van 31 locs bij de PO en de serie 3700 wordt gezien als een van de meest succesvolle Franse stoomloc constructies.
Ook NORD (Compagnie des Chemins de fer du Nord) laat 20 bouwgelijke locs ombouwen en zelfs 28 locs nieuw bouwen in 1936/37.
Deze werkzaamheden vinden plaats in de PO werkplaats in Tours, vandaar dat de locs de bijnaam kregen "De koninginnen van Tours".
De locs waren vaak aan de kop te zien van de beroemde vooroorlogse CIWL treinen zoals de "Fleche D`Or".
Bij de vorming van de SNCF werden ze ingedeeld in de serie 231 E en haalde in de jaren `50 bij snelheidstesten zelfs nog snelheden van 180km/h.
Pas bij het einde van het stoomtijdperk van de SNCF in de jaren `70 gingen de laatste locs van deze serie buiten dienst.
Twee locs zijn bewaard gebleven, de bovenstaande omgebouwde 231 E 22 als NORD 3.1192 en de nieuwgebouwde 231 E 41 ook voormalig van de NORD.

Het model:
Deze loc stond in de catalogus van 1974 tot het einde van N-spoor bij Rivarossi in 1992.
In dit licht moet je ook naar het model kijken, het is absoluut niet meer te vergelijken qua details met de nieuwste locs.
Echter doet dit oude beestje het nog niet zo gek.

Motorisch loopt de loc prima zonder al te veel herrie, dit in tegenstelling tot sommige oude Arnold of Minitrix locs.
De motor zit in de tender en drijft 3 van de 4 assen van de tender aan. Alle drie de aangedreven assen zijn aan een kant voorzien van ASB.
Alhoewel de tender officieel twee draaistellen heeft, zitten de assen in een blok en kunnen zijdelings bewegen.
Apart is ook dat de loc en de tender los van elkaar in de verpakking zitten, onder de tender zit een pin waar de verbindingsstaaf van de loc invalt.
De loc voert via die verbinding een pool aan, terwijl de tender zelf de andere polariteit voor de motor levert.
Wel typisch voor een oude loc, loopt hij veel te hard met TGV snelheden over de rails.

De detaillering van de loc is ook zo slecht nog niet.
Alleen aan de bevestiging van de metalen trapjes aan de tender en de gigantische schroef op de stoomdom zie je wel de leeftijd van de loc terug.
Ook mist de beglazing in het machinistenhonk.
Daarin tegen heeft deze loc weer wel de typische Franse driehoek in het glas van de verlichting zitten.

Daar waar het model echt door de mand begint te vallen is bij de bedrukking.
Uitgezonderd het locnummer en het SNCF logo staat er verder niets van verdere details opgedrukt.
Het groen is wel mooi van kleur en de rode biezen zijn aanwezig, maar verdere belijningen zoals de ketelringen en witte wielranden zijn afwezig.
Echter zijn dit dingen die voor de hobbyist nog wel aan te passen zijn met decals en een fijne kwast.
De witte buffers zijn dan wel weer een leuk detail.

Al met al een niet dagelijks model, wat nog best goed kan meekomen in de moderne locvloot.
Vooral het feit dat het een echte Franse stoomloc is en niet een van de vele Duitse of verfranste Duitse locs, geeft het een streepje voor.

Het oordeel.
Detail: 7
Bouwkwaliteit: 7
Bedrukking: 5,5
Loopeigenschappen: 7

Overal: Een goede 7.

Oke, de bedrukking is niet je van het, maar daar is wel wat aan te doen.
Verder is het een leuke loc om voor je CIWL stam te kunnen inzetten, die je niet dagelijks ziet.
Vooral als je hem voor een nette prijs kan kopen. Denk dan aan +/- €75,-.
Echter staan deze locs soms ook voor fortuinen op eBay (€175,- en meer), helaas maar dat is in mijn ogen deze loc ook weer niet waard.

En nog een paar foto`s om het af te sluiten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Overdijk op 09 nov 2018 15:09, 2 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

CC72000
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: Rivarossi 9182 (ex 4092) SNCF 231 E 22 Stoomloc

Bericht door CC72000 »

Om het plaatje compleet te maken: van deze lok zijn er 3 uitvoeringen.
9180 zwart SNCF
9181 bruin Nord (waarschijnlijk nog de meest bekende)
9182 groen SNCF
Laat ze niet door R1 rijden want dan kiest de gemotoriseerde tender vaak spontaan een niet bedoelde afslag.
Deze loks heb ik sinds 1994 in mijn collectie en ik heb ze ooit gekocht in Italie bij Isacco in Turijn voor het astronomische bedrag van 250.000 lires per stuk. Een diepte investering, 1000 lire was toen ca 1 gulden...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door CC72000 op 29 mar 2017 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Rivarossi 9182 (ex 4092) SNCF 231 E 22 Stoomloc

Bericht door Overdijk »

Bedankt voor de leuke aanvulling. :)


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Rivarossi 9182 (ex 4092) SNCF 231 E 22 Stoomloc

Bericht door Overdijk »

Foto`s herplaatst


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 765
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Rivarossi 9182 (ex 4092) SNCF 231 E 22 Stoomloc

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Deze locomotieven uitvoeren met een decoder is zo ongeveer niet mogelijk. De tender is een blok metaal met daarin een uitsparing voor de motor en wat tandwielen. Het metalen blok fungeert als een van de polen, dus de motor helemaal isoleren is een uitdaging. In de lok zelf is voldoende ruimte voor een decoder. Voor de tijd dat de locomotief uitkwam was deze hoog gedetailleerd. Je kunt uit deze versie ook nog een Duitse locomotief bouwen, de DR-07-1001. De locomotief zelf had zeer goede rijeigenschappen, zuinig en een goede balans. Achter deze locomotief heeft zo ongeveer elke tender gehangen, al is deze informatie maar moeizaam op te sporen. De tender van deze locomotief heeft lang achter een P8 gehangen.



LeFennec
Berichten: 119
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:19
Locatie: Helmond

Re: Rivarossi 9182 (ex 4092) SNCF 231 E 22 Stoomloc

Bericht door LeFennec »

Zaunkönigsbahn:

De tender van de SNCF 232 heeft in de DDR niet achter een P8 gelopen maar achter eerst de BR 18 314 en later achter een P10 oftewel een BR 39

Verder heeft achter de 07 1001 niet elke denkbare tender gelopen maar alleen tijdens de proefritten met een badkuipkolenstoftender van de BR 58. 10 en later in de bedrijfsdienst een 2, 2, T28 st oftwel een kolenstof van de serie 03

Door het moeilijke viercilinder verbund drijfwerk was onderhoud lastig en werd de lok na vijf jaar en maar 50.000 Km uitgerangeerd.

Het voorzien van deze lok met een decoder is makkelijker als men denkt in de tender is ruimte genoeg als men de motor in deze meteen vervangt door een borstel lze motor.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie