Kato Unitrack tips

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

kanarie schreef: 15 dec 2022 13:18 ik heb het zekere voor het onzekere genomen en de lokaalbaan volledig geisoleerd van de rest dmv isoleren beide spoorstaven .Voeding met aparte trafo .Op dit traject rijdt voornamelijk een railbus .
Ik heb zelf voor de toekomst in de planning om drie volledig geïsoleerde stukken op mijn baan te hebben. Eén voor het stationsgedeelte, één voor de rondlopende paradebanen en één voor het schaduwstation. Deze worden bij mij dan digitaal gevoed door een centralen en een duo booster (Z21).


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

WilcoV schreef: 14 feb 2019 12:40 En als je meer ruimte hebt ergens en zelf die 'dure' gevoede unijoiners wil maken is dat ook mogelijk:
http://www.fiferhobby.com/how-to-make-y ... r-feeders/
Deze meneer gebruikt een of ander vloeimiddel en dat moet je niet doen. Dit is te zien aan de verkleuring. Je kunt het doen met een punttangetje, maar ik gebruik een standaard met twee van die krokodillenbekjes er aan. Je kunt daar dan het metalen stukje in vastklemmen en dan heb je twee handen vrij voor een de soldeerbout en twee het draadje. Voordat je gaat solderen moet je de achterkant van het stukje metaal waar het draadje aan komt even met een schuurpapiertje behandelen, licht schuren is voldoende. Daarna inklemmen in de krokodillenbek en voor vertinnen op de plek waar je het draadje aan gaat vast solderen. Gebruik een dunne soldeerdraad met harskern. Ik gebruik een draad van ongeveer 1mm doorsnede (er zit geen label meer op de klos, dus het is op het oog geschat). Na het vertinnen van het stukje metaal moet de draad ook voorvertind worden. Gebruik spaarzaam soldeer en het moet vloeien, dus niet bakken en braden. Daarna de soldeerbout tip schoonmaken zodat er bijna geen soldeer meer aanzit. Dan draadje tegen de voor vertinde plek houden, soldeerbout erop en het vloeit dan in elkaar, zodra het vloeit soldeerbout weg, stil houden en even wachten en de draad zit vast zonder grote klodders. Daarna in de plastic houder. Gebruik je een dubbele of driedubbele draad, dan moet je voordat je de draad aan de metalen verbinding soldeert eerst de plastic houder over de draad schuiven, dus je hebt dan wel iets meer ruimte nodig op de draad zodat het plastic niet de soldeerbout kan raken.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Afgelopen beurs in Houten bij Hans mijn bestelling opgehaald. Aansluitrails gemaakt. In de rechte stukken zitten aan elke zijde vier doorvoeren die dicht zijn. Je kunt zo'n doorvoer open maken met een punttangetje of met een dremel oid weg slijpen. Verbinding is wel bijzonder en er zit veel "muziek" in. Als er voldoende afstand is kun je gewoon een niet passend ontwerp netjes aansluiten. Nu voor het eerst een baantje gebouwd dat ontworpen was met Scarm oude versie, wonderwel klopte het. Ook gemerkt dat de rechte stukken hol of bol kunnen staan, niet veel, maar toch. Of dit spanning is in het plastic of de combinatie plastic/metalen rail weet ik even niet. Op tapijt heb je er geen last van, op een harde ondergrond mogelijk wel. En voor wie een permanente/vaste baan maakt, maakt het niet uit omdat de rails wordt vastgezet op een of andere manier.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Eugene
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jun 2021 13:53

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Eugene »

Goede middag,

Ben blij met de tips over Kato rails. Zelf heb ik op aanraden van een goede kennis ook gekozen voor Kato rails. Ik heb geen ruimte meer voor een vaste baan, wel hebben we in een Ikea tafel een Engels baantje gemaakt, met Kato rails.

Momenteel zijn we bezig met planken uit een boeken kast een module baan te bouwen de lengte is 4,50 meter, een hondenbot model.Ook met Kato rails het is een fictieve Nederlandse baan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door bpieters »

Even vraag over kato:
Ik heb het plan een soort testbaan maken onder mijn vaste baan maken om loks en treinstellen lekker rond kunnen rijden helemaal los van de vaste baan.
Kato lijkt me daar best geschikt voor.
Het wordt dan wel een simpel ovaaltje met bochten met straal 216mm ivm de beperkte ruimte.
De vraag is of die kleine straal problemen oplevert.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Dat zal afhankelijk zijn van
a) de minimale straal die het specifieke materieel aankan (bij locomotieven wordt dat veelal aangegeven
b) de snelheid waarmee je rijdt, langzaam kan je krappere bochten nemen dan snel rijdend.

Persoonlijk denk ik dat misschien bij bepaalde stoomlocomotieven met veel wielen vlak achter elkaar het kan wringen en koppelingen van bepaalde modellen rijtuigen zoals die van LS Models en eventueel kort gekoppeld materieel.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door bpieters »

WilcoV schreef: 15 aug 2023 21:17 Dat zal afhankelijk zijn van
a) de minimale straal die het specifieke materieel aankan (bij locomotieven wordt dat veelal aangegeven
b) de snelheid waarmee je rijdt, langzaam kan je krappere bochten nemen dan snel rijdend.

Persoonlijk denk ik dat misschien bij bepaalde stoomlocomotieven met veel wielen vlak achter elkaar het kan wringen en koppelingen van bepaalde modellen rijtuigen zoals die van LS Models en eventueel kort gekoppeld materieel.
De grootste stoomloc is een Fleischmann BR011 en die gaat zij het moeizaam door straal 192.
Ik gebruik daarom voor de vaste baan minimaal R2=228.
Verder korte rangeerloks en loks en treinstellen met draaistellen.
Rijtuigen zullern er in eerste aanzet niet op komen.
Een 4-assige rangeerlok heeft zelfs problemen met slanke peco-wissels dus die is m.i. niet maatgevend.
Bij het testen zal er met verschillende snelheden gereden worden.
In de toekomst wordt dit met misschien een kleine uitbreiding ook een baantje om digitaal te gaan uitproberen.
Met het oog op materieel dat in de toekomst wordt aangeschaft zal ik eens kijken oo een 248 mm straal past,ervan uutgaande dat dat sowieso zonder problemen gaat.
Laatst gewijzigd door bpieters op 15 aug 2023 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.



BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door BartenThomas »

De R1 van Kato is iets ruimer dan de R2 van Minitrix. Ik denk dat je weinig materieel tegenkomt dat daar een probleem mee heeft.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door bpieters »

Ik ga proberen of r248 ook lukt dan gaat het sowieso wel goed denk ik.


Gebruikersavatar

MiddenGroningen96
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 mar 2021 15:22

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door MiddenGroningen96 »

R=216 gaat niet met mijn 6-assige locs, daarboven wel.


Mvg Rob

MiddenGroningen96 is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA baan.

Kato rails, Railmodeller pro, Mac mini, iTrain 5 standard en Dinamo.
"Horseshoe Curve"
Persoonlijk blog op FB
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door bpieters »

bpieters schreef: 15 aug 2023 22:24 Ik ga proberen of r248 ook lukt dan gaat het sowieso wel goed denk ik.
De grotere straal gaat niet lukken.De kleinere straal is voor mij te twijfelachtig.
Dus dan maar geen Kato maar gewoon R2 van Fleischmann zonder bedding.
Bedankt voor jullie info.



Hubertus1977
Berichten: 44
Lid geworden op: 10 okt 2019 21:10

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Hubertus1977 »

Hallo ik bezig met mijn modelbaan weer aan het opbouwen.
Dit keer naar digitaal en ga gebruik maken van z21 in combinatie met de app.
Mijn vraag is kan ik deze app gebruiken om kato wissels te bedienen ?
En ook deze wissel 20-231 single crossover turnout left.
Ook nog een vraag welke bezetmelder en wisseldecoder kan ik het beste gebruiken in combinatie met z21.
Ik wil minimaal met 4 treinen tegelijk rijden.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Ja hoor dat kan gewoon. De bediening is niet afhankelijk van de app of het bedieningsprogramma wat je gebruikt maar van de decoder die je gebruikt.
Je moet een decoder gebruiken voor wissels met twee aansluitdraden (N-spoorstore heeft ze voor Kato), of je gebruikt de decoders voor wissels met drie aansluitdraden, maar dan moet je er even een wisselmotorinterface tussen zetten.
In het eerste geval heb je decoder voor gelijkstroomwissels nodig en de keuze tussen bijvoorbeeld
https://www.n-spoorstore.nl/nl/noch-602 ... 7246602643 en
https://www.n-spoorstore.nl/nl/kato-707 ... 7246748969

In het tweede geval moet je denken aan bijvoorbeeld Yamorc en in dat geval heb je nodig:
https://www.n-spoorstore.nl/nl/yamorc-y ... 1016199134
in combinatie met
https://www.n-spoorstore.nl/nl/yamorc-y ... 1004126111

Andere merken zijn natuurlijk ook mogelijk


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door EnricoS »

In mijn modelbaan komen een tweetal kruisingen (20-210) te liggen. Op beide buitenste rails na zijn de wissels in deze kruisingen volledig geïsoleerd van elkaar.

Ik ga mijn baan aansturen met iTrain en probeer 100% terugmelding te realiseren, dus ook de wissels. Mijn vraag is nu hoe krijg ik dit bij deze wissel voor elkaar, zonder hem te slopen? Aan 1 van beide kanten is de spoorstaaf doorlopend waar deze geïsoleerd moet zijn. De oplossing is vast simpel maar ik zie hem op dit moment even niet.

Alvast bedankt


Groet, EnricoS
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Heb je het nu over een wissel of over een kruising.
De wissels van Kato geven stroom door, of door de schroefjes onderop in te stellen (het korte wisseltype) of altijd (de langere wissels) in de richting van de stand van de wisseltongen.
Wil je altijd spanning hebben dan moet je of te korte wissels gebruiken en de schroefjes correct instellen of bij de langere wissels tussen het wissel en de kruising een spanningsvoeding (bijvoorbeeld unijoiner met draad) plaatsen. Als je dan 100% terugmelding wil dan moet je die draad ook aan een terugmelder koppelen.
De Kato 20-210 kruiswissels (geen kruising dat zijn 20-300 en 20-301) moeten altijd aan vier kanten worden gevoed. JE zal dus alle vier de uiteinden moeten aansluiten en als je die in Itrain wil kunnen laten zien zal je alle vier uiteinden ook op een terugmelder moeten aansluiten.

Hier in dit youtube filmpje gaat het over koploper maar het principe is bij iTrain niet veel anders voor zover ik kan zien.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door EnricoS »

De kato kruiswissel is inmiddels aangesloten en werkt zoals het zou moeten. Echter loop ik nu tegen een soortgelijk probleem aan bij de “gewone” wissel. Zoals gezegd werk ik met iTrain en ligt deze wissel op één van de spoorstaven volledig geïsoleerd. Een simpele (hoop ik) vraag van mijn kant, waar soldeer ik mijn draad voor de terugmelding op dit wissel zodat hij bij zowel recht als buigen stroom heeft?? De eerste afbeelding is van de binnenkant van het wissel. De tweede afbeelding de 2 punten die ik al geprobeerd heb en waarbij ik slechterik 1 stand stroom heb. Alvast bedankt!
Afbeelding
Afbeelding


Groet, EnricoS
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Waar je je draad zou moeten aansluiten weet ik niet, ik werk niet met terugmelding.
Wat ik wel zie is dat je het wissel aan de zijde met twee spoortoegangen hebt geïsoleerd. Als je nu de schroefjes (dat ka je het beste zien als je de onderzijde terugplaatst) niet goed zet dan heb je geen spanning op je puntstuk of geen spanning op het spoor waar de wisseltong niet op aanligt. Ik zal even zoeken of ik iets over de terugmelding kan vinden.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door EnricoS »

Bedankt voor je snelle reactie. Dat ze geïsoleerd zijn klopt ivm de terugmelding. Volgens mij zitten de schroefjes onderop goed, oordeel zelf:
Afbeelding


Groet, EnricoS
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Misschien staat hier een tip tussen


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Voor de schroefjes ze staan volgens mij goed , tip voor een ieder die het precies wil weten kijk hier even


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Ik ben zelf geen grote techneut maar gebruik een Z21 met multimouse. Op het beeldscherm van de multimouse (en ook de app als je die gebruikt voor aansturing met tablet of telefoon) wordt ook de wisselstand aangewezen. In dat geval is het wissel alleen maar op een wisseldecoder aangesloten. Zou je ditzelfde principe niet voor terugmelding kunnen gebruiken?


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Ik heb overigens hier wel iets gevonden op een youtube filmpje


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door EnricoS »

Ik heb het nu voor elkaar gekregen zoals ik het wil hebben, echter heb ik schroefjes aan de onderkant verplaatst van Power Routing naar Non Power Routing. Even voor een ook niet zo grote techneut, wat is het effect van deze wijziging?


Groet, EnricoS
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Je hebt precies gedaan wat moet worden gedaan. Ik had je foto even verkeerd ingeschat. De tekst onder op de wissels is in principe precies verkeerd om. Zal wel Japans zijn. NON-Power routing betekend dat alle sporen voor en achter de wisselpunt en wisseltongen onder spanning blijven staan op de wijze zoals het volgens de schakeling is, dus men bedoeld met NON power routing dat het wissel als NIET zelfdenkend staat geschakeld. Dus op alle sporen blijft spanning staan. De spanning (power) wordt niet door het wissel gestuurd (non routing). De andere optie Power Routing betekend dat de spanning wordt geschakeld afhankelijk van de stand van de wisseltongen, je maakt dan in feite een zelfdenkend wissel waarmee je een spoor spanningsloos kan schakelen als de wisseltong er niet naartoe wijst. Oftewel de spanning (power) wordt geleid door het wissel, de wisseltongen (routing). De link die ik had gegeven hierover geeft een aardig duidelijke uitleg.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

EnricoS
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 nov 2022 19:49

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door EnricoS »

Ah kijk aan, Japanners zullen we maar zeggen. Ik ben blij dat ik weer verder kan na toch een halve dag bezig te zijn geweest met deze wissel.

Super bedankt voor je hulp!


Groet, EnricoS
Plaats reactie