Kato Unitrack tips

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV » 19 nov 2016 21:28

Ik rij en bouw zelf al enige tijd met Kato Unitrack. Nu wil ik niet propageren dat Kato Unitrack het beste is wat als rails te vinden is, maar ik ben er zelf tevreden mee. Ook merk ik dat meer mensen Kato gebruiken of gaan gebruiken. Wellicht kunnen we in dit onderdeel tips uitwisselen over het gebruik van Kato.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV » 19 nov 2016 21:30

Amerikanen maken al langer gebruik van Kato Unitrack en op YouTube kom ik geregeld filmpjes tegen met tips.
Een eerst die ik graag wil delen is hoe je eenvoudig de starre Kato Unitrack met ballastbedding kan omtoveren tot flexibele rails. Wel niet zo flexibel als echte flexibele rails, maar je kan hier een eind mee komen.

Het filmpje hierover is alhier te vinden:
https://www.bing.com/videos/search?q=ka ... ORM=VRDGAR

De maker toon hoe je door insnijdingen te maken vanaf de onderzijde van het ballastbed de rails flexibeler kan maken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV » 19 nov 2016 21:43

Iedereen maakt het wel eens mee, heb je alles goed uitgemeten en je rails gelegd en dan kom je ergens rails te kort of je hebt een stuk over maar geen passend railstukje.
Er zijn mogelijkheden om de Kato rails zelf op precies die lengte te maken die je nodig hebt.

Op deze pagina staat het aardig beschreven:
http://www.fiferhobby.com/html/how_to_m ... ths_o.html

Er is ook nog ergens een YouTube filmpje hierover maar die heb ik nog niet terug kunnen vinden.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 2889
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door BenQ » 19 nov 2016 22:51

Wilco,
Toen ik de hele baan vol had liggen met Fleischmann kwam ik Kato tegen in Houten, maar wilde wel overstappen maar dat koste veel geld en werk.
Maar je maakt zo een mooi verslag over deze rails.


Met vriendelijke groet,
Ben
Bouw baan:Neuffen 4
Bouw oude baanNeuffen 3
Peco 80 | Dinamo | iTrain 3, 4.0, 4.1, 5.0


Heiko
Berichten: 401
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Heiko » 19 nov 2016 23:56

Ik ga dit draadje zeker volgen. Jammer dat er over Kato rails weinig Nederlandstalige info is.
Ook de N-spoor store heeft volgens mij lang niet het complete assortiment.
Welke railstukken worden bijv. het meest gebruikt, welke wissels hebben de voorkeur, welke wissels heeft Kato niet, tegen welke " problemen" loop je op bij gebruik van Kato rails.
Ect.


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato

Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 517
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Redskin » 20 nov 2016 00:11

Ha Wilco, handige tips zeg! :) Vanaf mijn modelspoorherstart in 2010 ben ik al snel met Kato Unitrack begonnen en ben er ook erg enthousiast over. Verschillende medespoorders hebben me gezegd dat als ze hun baan over zouden doen, ze Kato zouden gebruiken.

De rails als systeem is zeer stabiel; temperatuurwisselingen geven geen reactie. En het leggen is erg gemakkelijk. De techniek van de (al vanaf fabriek elektrische) wissels vind ik erg goed toegepast: één (bipolair) spoeltje die beide wisselposities bedient waardoor deze simpel én betrouwbaar werken en compact zijn. Daarbij kunnen de decoders in wissels ingebouwd worden wat kabels (trekken) scheelt. Natuurlijk zijn er ook nadelen: het is niet goedkoper (meer) dan rails van andere fabrikanten, je bent gebonden aan lengtes en bogen die Kato maakt (al is er inmiddels wel heel veel beschikbaar) en is het niet zo makkelijk beschikbaar als andere rails (al wordt ook dat steeds beter). En met bovenstaande tips wordt de flexibiliteit nog wat groter.

Tips heb ik (nog) niet maar enkele jaren geleden heb ik de wissels van een decodertje voorzien, waarvan ik op een ander forum HIER een verslag schreef.

Afbeelding


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController


sjoef
Berichten: 845
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door sjoef » 20 nov 2016 09:04

Ook ik gebruik kato unitrack. En ik moet zeggen naar volle tevredenheid. Makkelijk te leggen of te veranderen en geen gepiel onder de baan met servo's. Ik heb een keer een testbaantje gehad van een ander merk met servo's voor de wissels. Ik lag meer onder de baan om die dingen af te stellen dan dat ik er van boven naar kon kijken. Wel moet ik zeggen dat er sinds die tijd veel veranderd is en de servo's beter af te stellen zijn. Maar terug naar kato. Ik heb een tip om draden aan de rails te maken.

1: verwijder een raillas
Afbeelding

2: druk de rail tegen een hard onderwerp aan. Let op...alleen de rail. Enige kracht is wel nodig om de rail los te krijgen van de bedding. Zeker bij langere stukken.
Afbeelding

3: schuif de rail zover op dat er een gaatje ontstaat
Afbeelding

4: steek de gestripte draad door het gaatje
Afbeelding

5: druk met behulp van een stomp voorwerp de rail weer op zijn plaats
Afbeelding

Jos



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV » 20 nov 2016 10:07

Bedankt voor de aanvullingen heren, juist omdat, zoals Heiko aangeeft, er weinig Nederlandstalige info is, is dit denk ik een handig onderdeel op het forum.
Stel dan ook vooral je vragen en wellicht kunnen we elkaar wel helpen aan die Nederlandstalige info.

Het is wel in het Engels, maar hier kan je wel terugvinden wat er allemaal voorradig is. En stel gerust in dit onderdeel vragen. We zijn er om elkaar te helpen.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 20 nov 2016 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV » 20 nov 2016 10:10

De wissels zijn inderdaad te voorzien van een decoder van Kato zelf zoals Redskin aangeeft. Met de voortschrijdende technieken hoeft dit zelfs niet eens meer. Je kan de wisseldraden ook direct aansluiten op de Noch 60264 Wisseldecoder voor gelijkstroomwissels. Hier kan je maar liefst vier wissels per decoder op aansluiten. Rechtstreeks met de wisseldraden zelf.

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 1803
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV » 20 nov 2016 10:16

Top idee Jos. Simpel, dat ik daar zelf niet aan heb gedacht. Scheelt een hoop aansluitrails en dus kosten.

Heiko, ik zelf heb een digitaal aangestuurde baan en een analoge testbaan.
Voor de analoge testbaan gebruik ik de wissels 20-202 en 20-203
Voor de digitale baan de wissels 20-220 en 20-221 vanwege de mogelijkheid van de schroefjes zoals op de foto hierboven en omdat ze wat korter zijn en dus flexibeler toe te passen.
Voor de meeste tijd gebruik ik voor het leggen zo veel mogelijk de 24.8 cm lange 20-000 rails en waar nodig kortere of zelf op lengte gemaakte rails.

De ontkoppelaar die Kato heeft is een magneet en werkt dus alleen met magnetische koppelingen (ook hier zijn diverse filmpjes op YouTube te vinden en werkt ook fantastisch)
Kato heeft ook een overgangsrails waardoor je gewoon je andere merken rails aan kan sluiten op de Kato rails. Je hoeft bij overstappen je oude spul dus niet weg te doen.

Qua bochtenwerk is een hele range beschikbaar. Ruimte en wat je zelf mooi vindt zal daar vooral leading moeten zijn denk ik.

Er is voorts nog een wisselstraat met vier wissels in één aanwezig in het assortiment en minder makkelijk verkrijgbaar (niet op de genoemde site te vinden) een linkse en rechtse overloop met 2 wissels.

Ook heeft Kato een heel assortiment voor de aanleg van trambanen.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 20 nov 2016 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Plaats reactie