Kato Unitrack tips

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Ik rij en bouw zelf al enige tijd met Kato Unitrack. Nu wil ik niet propageren dat Kato Unitrack het beste is wat als rails te vinden is, maar ik ben er zelf tevreden mee. Ook merk ik dat meer mensen Kato gebruiken of gaan gebruiken. Wellicht kunnen we in dit onderdeel tips uitwisselen over het gebruik van Kato.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Amerikanen maken al langer gebruik van Kato Unitrack en op YouTube kom ik geregeld filmpjes tegen met tips.
Een eerst die ik graag wil delen is hoe je eenvoudig de starre Kato Unitrack met ballastbedding kan omtoveren tot flexibele rails. Wel niet zo flexibel als echte flexibele rails, maar je kan hier een eind mee komen.

Het filmpje hierover is alhier te vinden:
https://www.bing.com/videos/search?q=ka ... ORM=VRDGAR

De maker toon hoe je door insnijdingen te maken vanaf de onderzijde van het ballastbed de rails flexibeler kan maken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Iedereen maakt het wel eens mee, heb je alles goed uitgemeten en je rails gelegd en dan kom je ergens rails te kort of je hebt een stuk over maar geen passend railstukje.
Er zijn mogelijkheden om de Kato rails zelf op precies die lengte te maken die je nodig hebt.

Op deze pagina staat het aardig beschreven:
http://www.fiferhobby.com/html/how_to_m ... ths_o.html

Er is ook nog ergens een YouTube filmpje hierover maar die heb ik nog niet terug kunnen vinden.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door BenQ »

Wilco,
Toen ik de hele baan vol had liggen met Fleischmann kwam ik Kato tegen in Houten, maar wilde wel overstappen maar dat koste veel geld en werk.
Maar je maakt zo een mooi verslag over deze rails.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Heiko »

Ik ga dit draadje zeker volgen. Jammer dat er over Kato rails weinig Nederlandstalige info is.
Ook de N-spoor store heeft volgens mij lang niet het complete assortiment.
Welke railstukken worden bijv. het meest gebruikt, welke wissels hebben de voorkeur, welke wissels heeft Kato niet, tegen welke " problemen" loop je op bij gebruik van Kato rails.
Ect.


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Redskin »

Ha Wilco, handige tips zeg! :) Vanaf mijn modelspoorherstart in 2010 ben ik al snel met Kato Unitrack begonnen en ben er ook erg enthousiast over. Verschillende medespoorders hebben me gezegd dat als ze hun baan over zouden doen, ze Kato zouden gebruiken.

De rails als systeem is zeer stabiel; temperatuurwisselingen geven geen reactie. En het leggen is erg gemakkelijk. De techniek van de (al vanaf fabriek elektrische) wissels vind ik erg goed toegepast: één (bipolair) spoeltje die beide wisselposities bedient waardoor deze simpel én betrouwbaar werken en compact zijn. Daarbij kunnen de decoders in wissels ingebouwd worden wat kabels (trekken) scheelt. Natuurlijk zijn er ook nadelen: het is niet goedkoper (meer) dan rails van andere fabrikanten, je bent gebonden aan lengtes en bogen die Kato maakt (al is er inmiddels wel heel veel beschikbaar) en is het niet zo makkelijk beschikbaar als andere rails (al wordt ook dat steeds beter). En met bovenstaande tips wordt de flexibiliteit nog wat groter.

Tips heb ik (nog) niet maar enkele jaren geleden heb ik de wissels van een decodertje voorzien, waarvan ik op een ander forum HIER een verslag schreef.

Afbeelding


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

sjoef
Berichten: 935
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door sjoef »

Ook ik gebruik kato unitrack. En ik moet zeggen naar volle tevredenheid. Makkelijk te leggen of te veranderen en geen gepiel onder de baan met servo's. Ik heb een keer een testbaantje gehad van een ander merk met servo's voor de wissels. Ik lag meer onder de baan om die dingen af te stellen dan dat ik er van boven naar kon kijken. Wel moet ik zeggen dat er sinds die tijd veel veranderd is en de servo's beter af te stellen zijn. Maar terug naar kato. Ik heb een tip om draden aan de rails te maken.

1: verwijder een raillas
Afbeelding

2: druk de rail tegen een hard onderwerp aan. Let op...alleen de rail. Enige kracht is wel nodig om de rail los te krijgen van de bedding. Zeker bij langere stukken.
Afbeelding

3: schuif de rail zover op dat er een gaatje ontstaat
Afbeelding

4: steek de gestripte draad door het gaatje
Afbeelding

5: druk met behulp van een stomp voorwerp de rail weer op zijn plaats
Afbeelding

Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Bedankt voor de aanvullingen heren, juist omdat, zoals Heiko aangeeft, er weinig Nederlandstalige info is, is dit denk ik een handig onderdeel op het forum.
Stel dan ook vooral je vragen en wellicht kunnen we elkaar wel helpen aan die Nederlandstalige info.

Het is wel in het Engels, maar hier kan je wel terugvinden wat er allemaal voorradig is. En stel gerust in dit onderdeel vragen. We zijn er om elkaar te helpen.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 20 nov 2016 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

De wissels zijn inderdaad te voorzien van een decoder van Kato zelf zoals Redskin aangeeft. Met de voortschrijdende technieken hoeft dit zelfs niet eens meer. Je kan de wisseldraden ook direct aansluiten op de Noch 60264 Wisseldecoder voor gelijkstroomwissels. Hier kan je maar liefst vier wissels per decoder op aansluiten. Rechtstreeks met de wisseldraden zelf.

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Top idee Jos. Simpel, dat ik daar zelf niet aan heb gedacht. Scheelt een hoop aansluitrails en dus kosten.

Heiko, ik zelf heb een digitaal aangestuurde baan en een analoge testbaan.
Voor de analoge testbaan gebruik ik de wissels 20-202 en 20-203
Voor de digitale baan de wissels 20-220 en 20-221 vanwege de mogelijkheid van de schroefjes zoals op de foto hierboven en omdat ze wat korter zijn en dus flexibeler toe te passen.
Voor de meeste tijd gebruik ik voor het leggen zo veel mogelijk de 24.8 cm lange 20-000 rails en waar nodig kortere of zelf op lengte gemaakte rails.

De ontkoppelaar die Kato heeft is een magneet en werkt dus alleen met magnetische koppelingen (ook hier zijn diverse filmpjes op YouTube te vinden en werkt ook fantastisch)
Kato heeft ook een overgangsrails waardoor je gewoon je andere merken rails aan kan sluiten op de Kato rails. Je hoeft bij overstappen je oude spul dus niet weg te doen.

Qua bochtenwerk is een hele range beschikbaar. Ruimte en wat je zelf mooi vindt zal daar vooral leading moeten zijn denk ik.

Er is voorts nog een wisselstraat met vier wissels in één aanwezig in het assortiment en minder makkelijk verkrijgbaar (niet op de genoemde site te vinden) een linkse en rechtse overloop met 2 wissels.

Ook heeft Kato een heel assortiment voor de aanleg van trambanen.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 20 nov 2016 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

sjoef
Berichten: 935
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door sjoef »

WilcoV schreef:De wissels zijn inderdaad te voorzien van een decoder van Kato zelf zoals Redskin aangeeft. Met de voortschrijdende technieken hoeft dit zelfs niet eens meer. Je kan de wisseldraden ook direct aansluiten op de Noch 60264 Wisseldecoder voor gelijkstroomwissels. Hier kan je maar liefst vier wissels per decoder op aansluiten. Rechtstreeks met de wisseldraden zelf.

Afbeelding
Voor een paar euro meer (iets van 6 euries geloof ik) kun je er 8 op aansluiten.

http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Pro ... D-(8).html

Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Kato Wisselstraat 20-210

Afbeelding
(afbeelding Kato)

Ik wil deze wisselstraat er even uitlichten omdat je bij gebruik hiervan even aan enkele dingen moet denken.

1) De wisselstraat wordt bediend door één aansturing.
2) De wisselstraat is in het midden volledig geïsoleerd, bij gebruik dien je hier dus rekening mee te houden. Beste is het om alle vier de toevoerrails van spanning te voorzien, ook omdat je niet middels schroefjes de stroomdoorvoer kan regelen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door BenQ »

Wilco,
Zie wel dat er twee verschillende standen zijn. :?:
Volgens wat ik weet heeft Jos deze kruisingen ook en hij heeft het over twee aandrijvingen.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Ik heb hem zelf ook en er zit maar één elektrisch aangestuurde aandrijving in. Met de hand kan je ieder wissel onafhankelijk omzetten.
Ik heb wel begrepen dat er bij het uitbrengen van dit item een wijziging heeft plaatsgevonden tussen eerdere en latere uitvoeringen, misschien heeft het daarmee te maken?

De V7 set van Kato, waar deze ook in zit, heeft inderdaad ook maar 1 wisselschakelaar om het gehele wissel te bedienen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Peter Ruifrok »

En al heeft Hans in Lochem mogelijk niet alles op voorraad, hij heeft wel heel veel: https://www.n-spoorstore.nl/nl/rails-en ... rails-kato
Wat ik zelf ook erg fijn vind, is dat de wissel aandrijving goed beschermd zit onder de wissel. Als je er per ongeluk wat lijm onder laat lopen, dan is er niets aan de hand. De manier waarop de rails aan elkaar bevestigd wordt, dat klik systeem, betekent dat de stroom doorvoer een stuk betrouwbaarder is dan bij andere merken. Zelf stuur ik de wissels digitaal aan met een Digitrax DS64 (voor 4 wissels). Dat is een iets duurdere no nonsense en idiot proof oplossing. Maar een Kuehn WD10 met een voorschakeling (N-spoorstore heeft beide) werkt ook. Dat het rail assortiment beperkt zou zijn, heb ik niet gemerkt. Wel zijn er inderdaad geen meegebogen wissels.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

sjoef
Berichten: 935
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door sjoef »

Je kunt de kruiswissel ook voorzien van 4 decoders (ingebouwde) die de gewone wissels omzetten. Is een kostbaar plaatje maar dan heb je wel de vrijheid om digitaal 1 of 2 of 3 of alle 4 de wissels om te zetten.

Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Klopt Jos, maar waarom zou je dat willen doen? Als je de wissels onafhankelijk van elkaar zou omzetten krijg je per definitie een conflict in de rijwegen. Alle mogelijke wisselstanden leveren immers elkaar kruisende rijwegen op of hebben het openrijden van een wissel tot gevolg, behalve de rechtstand.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Meegebogen wissels heeft Kato inderdaad niet. Persoonlijk vind ik dat geen probleem omdat je in het grootbedrijf ook maar zelden meegebogen wissels tegenkomt. Wat wel jammer is, is dat er zich in het Kato assortiment geen Engels wissel bevindt. Dit maakt dat wisselstraten langer moeten zijn indien je kopspoortjes wil aanbrengen.

Wat verkrijgbaarheid betreft, we hebben gelukkig tegenwoordig internet. Ik heb zo in Nederland minstens twee verkooppunten en eentje in Duitsland die ik standaard gebruik. Hebben zij iets niet op voorraad dan heb ik het tot nu toe altijd via internet elders kunnen vinden.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Redskin »

WilcoV schreef:Klopt Jos, maar waarom zou je dat willen doen? Als je de wissels onafhankelijk van elkaar zou omzetten krijg je per definitie een conflict in de rijwegen. Alle mogelijke wisselstanden leveren immers elkaar kruisende rijwegen op of hebben het openrijden van een wissel tot gevolg, behalve de rechtstand.
Het gaat in dit geval niet om rijwegen maar om het praktische, dat je -net als ik- zo min mogelijk draden onder/op/tussen :? de baan wil. De decoders moeten met hun adres uiteraard wel digitaal 'gepaard' worden om het bedoelde conflict te voorkomen.
WilcoV schreef:...Wat verkrijgbaarheid betreft, we hebben gelukkig tegenwoordig internet. Ik heb zo in Nederland minstens twee verkooppunten en eentje in Duitsland die ik standaard gebruik. Hebben zij iets niet op voorraad dan heb ik het tot nu toe altijd via internet elders kunnen vinden.
H@ns heeft voor mij ook besteld wat 'ie niet op voorraad had ;)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Snap ik Frank, maar het is één wisselstraat. Ongeacht wat je wil, je kan er op rechtdoor of afslaan en in beide gevallen kan het zonder probleem door alle vier de wissels in één keer om te zetten. Dat kan middels de enkele aansluiting die er standaard op zit, zowel handgeschakeld (met bijv Kato wisselschakelaar) of digitaal. Ik zie persoonlijk dan ook geen enkele toegevoegde waarde om MEER decoders in te bouwen zodat de wissels onafhankelijk kunnen worden geschakeld. Vier decoders levert dus vier draden vanaf het wissel terwijl ik er standaard maar 2 heb.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Redskin »

De Digtrax DS51K1-inbouwdecoder waarover Jos en ik het hebben, heeft het vermogen om één spoel te bedienen.
Deze decoders halen overigens zowel het DCC-signaal als de spanning van de railstaven af zodat er GEEN ENKELE draad getrokken hoeft te worden ;)
Wissel plaatsen - programmeren - klaar! :ugeek:


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Dat is inderdaad een mogelijkheid. Maar dan zal je er dus minstens vier moeten inbouwen in dit kruiswissel?
Is een keuze, persoonlijk ben ik daar te lui voor. Ik plug hem wel in de Noch :D


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Redskin »

Inderdaad -exact- vier. En ja: een beroemd voetballer zei ooit "Elk voordeel hebse nadeel" :mrgreen: Het is ook maar wat jezelf belangrijk vindt...
En wie weet komt Digitrax of een andere fabrikant nog wel met een inbouw-wisseldecoder die één paar of zelfs alle vier de spoelen ineens kan bedienen. Zou ik niet erg vinden :)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door shoven »

Mooi spul hoor. Wat ik me afvraag is of je het een beetje mooi kunt ballasten?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Heiko »

heeft Kato ook handbediende wissels?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Plaats reactie