Kato Unitrack tips

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Marcvane86 »

Mack, vraag eens na of de sponsor van dit forum wellicht de europese adapter los kan leveren. Of maak even een duidelijke foto zodat het makkelijker mee kijken is hoe het precies in elkaar steekt. De verloop stekkers Amerikaans naar Europees zou ik niet voor altijd gebruiken. Daar zijn ze niet op gebouwd, enkel voor tijdelijk gebruikt op vakanties etc.

Waar is die van jou vandaan gekomen dat je een Amerikaanse stekker hebt?


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Mack schreef: 11 nov 2019 18:00 net gekeken ga niet want gewone 12 v turntable staat op
input100-240/output 5V dan zit locs denk in draaimolen
er gewone op zet.

Mack
Ik heb het gezien, de bedieningskast heeft een 12V input die je vanaf de rijcontroller van KATO aansluit voor de rijvoeding naar de draaischijf en een 5V aansluiting die voor het bedieningskatje zelf is. Dan kan je toch ook een andere trafo van 5V er op zetten? Gewoon een losse 5V trafo DC, 1A.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 12 nov 2019 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Hier nog een tip voor mensen die de KATO draaischijf geheel DCC willen maken. De KATO draaischijf is nl zoals men noemt DCC vriendelijk. JE kan de sporen DCC voeden maar de draaischijf draait analoog. Met foefjes is de draaischijf echter ook digitaal te bedienen.
http://www.ntrains.org/indexing-the-kat ... le-20-283/

een filmpje van een andere hobbyist:
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... =emb_title

nog een tip, je hoeft de 12V kabel niet aan te sluiten, mag wel, maar hoeft niet.
https://www.trainboard.com/highball/ind ... ded.83143/


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

ja kan ik doen ff voeding 5v zoeken
12V powersupply zat er inderdaad extra los bij
zie nog heel wat bij ,moet kopen al hoop bij Hans gekocht
maar ook zie ik een 2e gewone controller nodig ect
ga de beschrijving maar goed lezen pfffffff
Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Mack, kijk even goed naar de tips.
Je hebt geen gewone controller nodig. Dat is een optie.
Als je een controller gebruikt (op de 12V aansluitng van je draaischijfcontroller) voed je slechts de brugsectie.
Als je echter de toeleidende sporen gewoon voedt (DCC of analoog) krijgt de brug ook voeding als deze in lijn ligt met een toeleidend spoor. Je hebt dan geen 'gewone' controller nodig. Nadeel van een gewone controller aansluiten is dat je het risico van kortsluiting loopt als je de brug tegenpolend aanlegt.
Normaal zit er bij de draaischijf een controller voor het bedienen/draaien van de draaischijf. Die heeft de 5V spanning nodig. Je KAN een normale trafo/rijcontroller aansluiten op de 12V aansluiting van het bedieningskastje. Deze voed dan dus alleen je brugspoor.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

Wilco ik heb hier op tekening door gekoppelde controller met draaischijf en dan nog een controller op plaatje
rij niet digitaal gewoon nog analoog , ja alles zit er bij inclusieve doorkoppel kabel die heet hier jump kabel
ingewkkeldkijk binnen kort wel,toch momenteel niet verder


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Je hebt de controller voor de draaischijf.
Daar zitten drie aansluitingen op, een 12V een platte stekker en een 5V
De 12V heb je niet altijd nodig, dat ligt er aan hoe je spoorbaan is ingericht. De 12V voeding is alleen om stroom op de sporen van de draaibrug te zetten. Echter als je de sporen die naar je draaibrug toe lopen anders voed (als het ware als secties) dan krijgt de draaibrug ook spanning van die sporen, dan is de 12V NIET nodig. Die heb je alleen nodig als je daar rechtstreeks stroom op wil zetten.
De platte stekker is de aansluiting voor je draaischijf, die bedient de draaischijf zelf.
De 5V is je voeding voor de bedieningskast/controller.

Voordeel van 12V aansluiten op je controller:
- je hebt stroom op je draaibrugsporen als deze niet in één lijn staat met andere sporen die al onder stroom staan.
- je hoeft geen spanning op je kopsporen te zetten, die krijgen dan spanning via de sporen van de draaibrug als die in lijn staat met een kopspoor

Nadeel
- als je de draaibrug naar een spoor draait dat anders gevoed wordt, kan je kortsluiting krijgen doordat de verkeerde spoorstaven tegenover elkaar komen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

ik snap hem jump snoer voorzie je controller van stroom die koppel je door
eerste turntable ik aansluit dus ben helemaal nieuw hier in .maar begin te begrijpen dankzij you Wilco
werk lig nu evenstill maar ben alles aan het inlezen en info krijgen over het


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Deze pagina is het belangrijkste voor je: http://www.sbs4dcc.com/tutorialstipstri ... ntrol.html
Hier staan beide mogelijkheden aangedragen.
De 1e mogelijkheid is met de 12V voedingskabel aangesloten, de 2e mogelijkheid is zonder die 12V aansluiting.
Bij mogelijkheid 1 (dus met 12V aansluiting): moet je de draaischijf isoleren (dus spooronderbreking zodat je draaischijf GEEN voeding krijgt van je hoofdsporen). De sporen van je draaischijf en de opstelsporen worden dan namelijk gevoed via die 12V aansluiting op je draaischijf controller EN de brugsporen op de draaischijf.
Mogelijkheid 2 zou mijn voorkeur hebben. Je sluit dan NIET de 12V aansluiting aan. JE moet dan wel zorgen dat je toeleidende spoor (het spoor dat naar je draaischijf toe gaat) gevoed wordt door je ringleiding, en dat je opstelsporen gevoed worden door je ringleiding. Je spoor op je draaischijf wordt dan alleen gevoed als deze in lijn staat met één van de naar de draaischijf toeleidende sporen. Kortsluiting is dan ten alle tijde uitgesloten en een trein op de brug kan nooit gaan bewegen als de draaischijf niet in lijn staat.

De kabels die je WEL aan moet sluiten zijn de 5V kabel (voeding voor je draaischijf controller) en de platte kabel (bedieningskabel van je controller naar de draaischijf om deze te laten draaien).


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

mvriesde
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 dec 2016 20:12
Locatie: wolvega

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door mvriesde »

Hallo allen ik ben ook om en ga binnenkort mijn eerste kato rails Aanschaffen. Waar kun je dit het beste doen? Wie heeft het meeste aanbod en? Ik zag freebit, lippen, maar ook ebay direct uit Japan. Wat zijn jullie ervaringen?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Pas op met Japan, je zal veelal geen europese electra krijgen daar vandaan (stekkers)
Daarnaast moet je rekening houden met hoe het verzonden wordt, boven de 22 Euro kan het je veel invoerrechten kosten naast de soms hoge verzendkosten. Je bent vaak veel duurder uit.
Freebit/N spoorstore heeft in Nederland het grootste aanbod.
Daarnaast kan je terecht bij DM Toys en Modellbahnshop Lippe (internet verkoop Duitsland, redelijke verzendkosten)


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Peter Ruifrok »

Om Kato wissels aan te sturen heb ik tot op heden een Digitrax decoder gebruikt (Digitrax DS64). Ik ben toe aan een extra unit. Moet dat per se met deze decoder of zijn er tegenwoordig simpele alternatieven van bijv. Digikeijs?


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door mini rijder »

Ik gebruik hier de MDD8 van Rosoft. https://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Pr ... D-(8).html
Hierbij zijn geen verloopjes of adapters nodig.
Programmeren gaat net als bij de WDD8, ben ik achter gekomen.

Groetjes: Robby



Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Peter Ruifrok »

Merci -:)


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Marcvane86 »

Hier ook de MDD8, alleen voor het grote kruiswissel is deze niet sterk genoeg.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

De decoder is meestal niet hetgene dat niet sterk genoeg is voor het omlopen van de wissels, maar de voeding.
Ik had de kruiswissels bij mij geprobeerd op 12V van de baanspanning, daarmee liepen ook niet alle vier wissels om.
Aparte 15V voeding aangesloten op de decoders voor de wissels en sindsdien geen probleem meer.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Yavianice
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 sep 2019 10:26

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Yavianice »

WilcoV schreef: 16 nov 2019 11:15 Pas op met Japan, je zal veelal geen europese electra krijgen daar vandaan (stekkers)
Tegenwoordig zijn alle netadapters van KATO 100-240 V

TOMIX was dat al zo voor een langere tijd.

Je moet wel een reisstekker kopen van VS/Japan naar Europa kopen maar die dingen zijn niet duur.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Yavianice schreef: 20 nov 2019 15:23
WilcoV schreef: 16 nov 2019 11:15 Pas op met Japan, je zal veelal geen europese electra krijgen daar vandaan (stekkers)
Tegenwoordig zijn alle netadapters van KATO 100-240 V

TOMIX was dat al zo voor een langere tijd.

Je moet wel een reisstekker kopen van VS/Japan naar Europa kopen maar die dingen zijn niet duur.
Vandaar ook de term (stekkers). Overigens waarom zou je een reisstekker kopen. Een schaar, draadjes ontbloten, stekker plaatsen en klaar.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

mvriesde
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 dec 2016 20:12
Locatie: wolvega

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door mvriesde »

Marcvane86 schreef: 14 feb 2019 11:43 De moeite valt toch wel mee? Mijn Fleischmann rails moest ik ook om de max 70cm voorzien van een aan de zijkant gesoldeerde draad.
Bij Kato zou het onzichtbaar aan de onderkant moeten kunnen was daarbij mijn gedachte zonder de 'dure' unijoiners met draad.

Ik zal eerdaags is een test doen met de omschreven manier aangezien ik nog altijd twijfels heb hoe het werkt met de meld secties.
De tussen stukken welke verbonden zijn met een normale las daar zal het best goed zijn werk doen.

Die meldsecties zijn aan beide zijden voorzien van een isolatielas en bevatten in mijn geval een enkele rail van bv. 124mm.
In praktijk ben ik er achter dat 64 mm de limiet is voor een relatief mooi stop beleid in nspoor, die zullen op sommige krappe plaatsen dus ook gaan voorkomen.

Verder zoek ik geen discussies was alleen benieuwd of er mensen zijn die op deze manier solderen aangezien ik in solderen nog altijd meer vertrouwen heb dan tussen in klemmen.
Ik ben vanavond aan het solderen geslagen en het is best te doen. Ik heb 1 tussen blokje er tussen uit gefreesd en toen het draadje op de onderkant van de rails gesoldeerd. met een fijne soldeer punt gaat dat prima :D



Belgaboy
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 feb 2014 13:35

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Belgaboy »

Dat "tussenblokje" hoef je er zelfs niet uit te halen.
Als je het eerste blokje neemt (links of rechts maakt niet uit) is dat voldoende groot om te solderen.

Ik heb al mijn terugmeld rails zo gemaakt...
Afbeelding


ESU ECoS II, ITrain
Gebruikersavatar

no_way_today
Berichten: 33
Lid geworden op: 12 okt 2017 18:24

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door no_way_today »

Hier inmiddels ook mijn fm rail vervangen door unitrack. Heb ongeveer dezelfde layout voor elkaar gekregen. Met twee oversteekbanen (1 keerlusmodule). De rail lopen minder hobbelig, stiller en vooral de dubbele baanstukken en "kuip"bochten zijn een hele aanwinst.

Nu wil ik een nieuwe baan gaan ontwerpen met schaduwstation en klimspiraal. Heeft een van jullie dat al gedaan en zijn er tips? Om binnen de 3% helling te blijven, moet je wel een grote radius nemen. En wat voor geometrie is handig voor een schaduwstation?

Hoor het graag.


Afbeelding

Afbeelding


============
Groet, Wiebe


- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Het is niet nodig om voor 3% stijging/daling een grote radius te gebruiken. Het is simpelweg een verhouding tussen afstand en hoogte. Gebruik je een kleinere radius dan heb je in theorie gewoon meer etages nodig. Het probleem is meer de hoogte tussen twee lagen. Daar moet uiteraard wel een trein tussen passen. Dit kan je eventueel opvangen door geen cirkel te gebruiken maar een ovaal als klimspiraal. De rechte stukken vangen dan een deel van de lengte op waardoor je een beter hoogteverschil kan bereiken met minder lagen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

kanarie
Berichten: 262
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door kanarie »

goedeavond
ik zoek een manier om een stukje straatspoor aan te leggen
kati unitram is ws een goede oplossing ,ik zie alleen dat alles dubbel spoor is idem het verloop stuk naar de normale unitrack
iemand ervaring hier mee ?
Doorzagen in de lengte ?
met vriendelijke groet
kees


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2884
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Doorzagen is een optie. Je kan ook gewoon enkele rails gebruiken en zelf bestrating aanleggen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

kanarie
Berichten: 262
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door kanarie »

dank je wilco
kees


Plaats reactie