Kato Unitrack tips
Re: Kato Unitrack tips
De decoder is meestal niet hetgene dat niet sterk genoeg is voor het omlopen van de wissels, maar de voeding.
Ik had de kruiswissels bij mij geprobeerd op 12V van de baanspanning, daarmee liepen ook niet alle vier wissels om.
Aparte 15V voeding aangesloten op de decoders voor de wissels en sindsdien geen probleem meer.
Ik had de kruiswissels bij mij geprobeerd op 12V van de baanspanning, daarmee liepen ook niet alle vier wissels om.
Aparte 15V voeding aangesloten op de decoders voor de wissels en sindsdien geen probleem meer.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
Tegenwoordig zijn alle netadapters van KATO 100-240 V
TOMIX was dat al zo voor een langere tijd.
Je moet wel een reisstekker kopen van VS/Japan naar Europa kopen maar die dingen zijn niet duur.
Re: Kato Unitrack tips
Vandaar ook de term (stekkers). Overigens waarom zou je een reisstekker kopen. Een schaar, draadjes ontbloten, stekker plaatsen en klaar.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
Ik ben vanavond aan het solderen geslagen en het is best te doen. Ik heb 1 tussen blokje er tussen uit gefreesd en toen het draadje op de onderkant van de rails gesoldeerd. met een fijne soldeer punt gaat dat primaMarcvane86 schreef: ↑14 feb 2019 11:43 De moeite valt toch wel mee? Mijn Fleischmann rails moest ik ook om de max 70cm voorzien van een aan de zijkant gesoldeerde draad.
Bij Kato zou het onzichtbaar aan de onderkant moeten kunnen was daarbij mijn gedachte zonder de 'dure' unijoiners met draad.
Ik zal eerdaags is een test doen met de omschreven manier aangezien ik nog altijd twijfels heb hoe het werkt met de meld secties.
De tussen stukken welke verbonden zijn met een normale las daar zal het best goed zijn werk doen.
Die meldsecties zijn aan beide zijden voorzien van een isolatielas en bevatten in mijn geval een enkele rail van bv. 124mm.
In praktijk ben ik er achter dat 64 mm de limiet is voor een relatief mooi stop beleid in nspoor, die zullen op sommige krappe plaatsen dus ook gaan voorkomen.
Verder zoek ik geen discussies was alleen benieuwd of er mensen zijn die op deze manier solderen aangezien ik in solderen nog altijd meer vertrouwen heb dan tussen in klemmen.
Re: Kato Unitrack tips
Dat "tussenblokje" hoef je er zelfs niet uit te halen.
Als je het eerste blokje neemt (links of rechts maakt niet uit) is dat voldoende groot om te solderen.
Ik heb al mijn terugmeld rails zo gemaakt...
Als je het eerste blokje neemt (links of rechts maakt niet uit) is dat voldoende groot om te solderen.
Ik heb al mijn terugmeld rails zo gemaakt...
ESU ECoS II, ITrain
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 12 okt 2017 18:24
Re: Kato Unitrack tips
Hier inmiddels ook mijn fm rail vervangen door unitrack. Heb ongeveer dezelfde layout voor elkaar gekregen. Met twee oversteekbanen (1 keerlusmodule). De rail lopen minder hobbelig, stiller en vooral de dubbele baanstukken en "kuip"bochten zijn een hele aanwinst.
Nu wil ik een nieuwe baan gaan ontwerpen met schaduwstation en klimspiraal. Heeft een van jullie dat al gedaan en zijn er tips? Om binnen de 3% helling te blijven, moet je wel een grote radius nemen. En wat voor geometrie is handig voor een schaduwstation?
Hoor het graag.
Nu wil ik een nieuwe baan gaan ontwerpen met schaduwstation en klimspiraal. Heeft een van jullie dat al gedaan en zijn er tips? Om binnen de 3% helling te blijven, moet je wel een grote radius nemen. En wat voor geometrie is handig voor een schaduwstation?
Hoor het graag.
============
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Re: Kato Unitrack tips
Het is niet nodig om voor 3% stijging/daling een grote radius te gebruiken. Het is simpelweg een verhouding tussen afstand en hoogte. Gebruik je een kleinere radius dan heb je in theorie gewoon meer etages nodig. Het probleem is meer de hoogte tussen twee lagen. Daar moet uiteraard wel een trein tussen passen. Dit kan je eventueel opvangen door geen cirkel te gebruiken maar een ovaal als klimspiraal. De rechte stukken vangen dan een deel van de lengte op waardoor je een beter hoogteverschil kan bereiken met minder lagen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
goedeavond
ik zoek een manier om een stukje straatspoor aan te leggen
kati unitram is ws een goede oplossing ,ik zie alleen dat alles dubbel spoor is idem het verloop stuk naar de normale unitrack
iemand ervaring hier mee ?
Doorzagen in de lengte ?
met vriendelijke groet
kees
ik zoek een manier om een stukje straatspoor aan te leggen
kati unitram is ws een goede oplossing ,ik zie alleen dat alles dubbel spoor is idem het verloop stuk naar de normale unitrack
iemand ervaring hier mee ?
Doorzagen in de lengte ?
met vriendelijke groet
kees
Re: Kato Unitrack tips
Doorzagen is een optie. Je kan ook gewoon enkele rails gebruiken en zelf bestrating aanleggen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
Kan iemand mij de hoogte en breedte van de bedding geven ?
Ik kan dit nergens vinden
met vriendelijke groet kees
Ik kan dit nergens vinden
met vriendelijke groet kees
Re: Kato Unitrack tips
@kanarie breedte 25 mm en hoogte 5 mm. Dit is excl. de hoogte van de rail zelf
z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Re: Kato Unitrack tips
dank je heiko
De voorpret is puzzelen met karton wat kan of niet kan
met vriendelijke groet kees
De voorpret is puzzelen met karton wat kan of niet kan
met vriendelijke groet kees
Re: Kato Unitrack tips
Echt wel, de decoder is er speciaal voor gemaakt en is er speciaal mee getest.Marcvane86 schreef: ↑17 nov 2019 19:13 Hier ook de MDD8, alleen voor het grote kruiswissel is deze niet sterk genoeg.
Zie het testresultaat.
https://www.youtube.com/watch?v=1iDxcA_fPw4
Groetjes
-
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Kato Unitrack tips
Ik begrijp dat een Digikeijs DR4101 en DR4018 kunnen kato wissels omzetten begrijp ik. Zijn daar ook die diodes bij nodig in de schakeling? Ik kan nergens een helder aansluitschema vinden specifiek voor kato wissels icm deze decoder schakeling.
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Re: Kato Unitrack tips
Diodes? Echt niet
De DR4101 heb je nodig om van de twee draden van de Kato wissels naar de drie draden van de DR4018 aansluiting voor wissels te gaan.
Twee draden naar de kant met de twee aansluitingen en drie van de DR4018 naar de zijde met de drie aansluitingen.
Wel niet precies onze Kato wissels maar wel het idee:
Ik ben er gewoon proefondervindelijk achter gekomen welke draad vanaf het wissel waar moet komen door ze eerste de ene kant in te schuiven en als het niet werkte andersom te plaatsen.
De DR4101 heb je nodig om van de twee draden van de Kato wissels naar de drie draden van de DR4018 aansluiting voor wissels te gaan.
Twee draden naar de kant met de twee aansluitingen en drie van de DR4018 naar de zijde met de drie aansluitingen.
Wel niet precies onze Kato wissels maar wel het idee:
Ik ben er gewoon proefondervindelijk achter gekomen welke draad vanaf het wissel waar moet komen door ze eerste de ene kant in te schuiven en als het niet werkte andersom te plaatsen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Kato Unitrack tips
Dank je wel @WilcoV voor de bevestiging! Ik kan ermee aan de slag!
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Re: Kato Unitrack tips
Ik heb al mijn wissels zo aangesloten. Wel heb ik 15V op de voedingsaansluiting van de decoders gezet ipv de 12V DCC-rijspanning. Bij 12V wilde namelijk de kruiswissels niet allemaal schakelen. Met de 15V schakel ik zonder probleem de kruiswissels en heb ik zelfs met elkaar verbonden wissels (overloopwissels e.d.) samen op één uitgang van de DR4018 staan zodat ze tegelijk schakelen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Kato Unitrack tips
Ik heb op mijn proefopstelling DCC 15V met ESU Servo Switch met Extender met lading draden voor het schakelen van de Kato switches (tot mijn Digikeijs binnen is). Ik voel een mini trilling in de wissel als ik schakel maar het is niet genoeg om de wissel om te zetten ofzo. Kan dat?
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
-
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Kato Unitrack tips
Probleem opgelost: Er zat toch iets niet helemaal goed met de bedrading spaghetti rond de Switchpilot Extension. Bij de 10de check & doormeten kwam ik daar ineens achter. Schakeling gecorrigeerd: alles werkt inmiddels conform de plaatjes op internet...erik-n-fan schreef: ↑27 mar 2020 16:13 ... Ik voel een mini trilling in de wissel als ik schakel maar het is niet genoeg om de wissel om te zetten ofzo...
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
-
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Kato Unitrack tips
Okay, toch nog een vraag over m'n kato wissels. Ik merk dat ze prima omschakelen maar af en toe / in 1 van de 2 wisselstanden zoemen sommige wissels nog even na het schakelen. Wat kan ik daartegen doen?
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Re: Kato Unitrack tips
Geen idee, volgens mij kunnen de specialisten daar iets op antwoorden, ik geloof dat je de schakeltijd kan aanpassen in de CV instellingen van de decoder maar hoe? geen idee.
Het zoemen geeft in feite aan dat er nog even spanning op blijft staan na het omzetten.
Het zoemen geeft in feite aan dat er nog even spanning op blijft staan na het omzetten.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
Wilco
de vraag nog even beantwoorden over de draai schijf ,waarom een reis stekker kopen ?
om dat de stekker tevens de omvormer is van 100 tot 240 volt naar 5 volt,
dus afknippen en andere stekker er op gaat niet goed dan heb je vuurwerk ,dat ongeveer dan 215 volt te veel
de vraag nog even beantwoorden over de draai schijf ,waarom een reis stekker kopen ?
om dat de stekker tevens de omvormer is van 100 tot 240 volt naar 5 volt,
dus afknippen en andere stekker er op gaat niet goed dan heb je vuurwerk ,dat ongeveer dan 215 volt te veel
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Kato Unitrack tips
Als het goed zit, zit er ook bij de Amerikaanse en Japanse versie tegenwoordig een Powerpack met vanaf de trafo een kabel met een stekker er aan. Het gaat er dan dus vooral om hoeveel entree voeding de trafo moet hebben. Volgens mij worden de oude stekkers die direct aan de trafo zaten niet meer bijgeleverd. In dat geval is het gewoon zaak even een Europese powerpack aan te schaffen.Mack schreef: ↑04 apr 2020 02:12 Wilco
de vraag nog even beantwoorden over de draai schijf ,waarom een reis stekker kopen ?
om dat de stekker tevens de omvormer is van 100 tot 240 volt naar 5 volt,
dus afknippen en andere stekker er op gaat niet goed dan heb je vuurwerk ,dat ongeveer dan 215 volt te veel
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
Wilco
de gene die ik heb wel en zit ook gewone voeding bij 12 volt en de stekker voeding van 100/240volt naar 5volt
die kun je er dus niet afknippen en vervangen helaas maar heb je reis stekker nodig , np heb er al eentje gekocht
(de12volt voeding zit er bij )
de gene die ik heb wel en zit ook gewone voeding bij 12 volt en de stekker voeding van 100/240volt naar 5volt
die kun je er dus niet afknippen en vervangen helaas maar heb je reis stekker nodig , np heb er al eentje gekocht
(de12volt voeding zit er bij )
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0