Kato Unitrack tips
Re: Kato Unitrack tips
Wilco ik heb hier op tekening door gekoppelde controller met draaischijf en dan nog een controller op plaatje
rij niet digitaal gewoon nog analoog , ja alles zit er bij inclusieve doorkoppel kabel die heet hier jump kabel
ingewkkeldkijk binnen kort wel,toch momenteel niet verder
rij niet digitaal gewoon nog analoog , ja alles zit er bij inclusieve doorkoppel kabel die heet hier jump kabel
ingewkkeldkijk binnen kort wel,toch momenteel niet verder
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Kato Unitrack tips
Je hebt de controller voor de draaischijf.
Daar zitten drie aansluitingen op, een 12V een platte stekker en een 5V
De 12V heb je niet altijd nodig, dat ligt er aan hoe je spoorbaan is ingericht. De 12V voeding is alleen om stroom op de sporen van de draaibrug te zetten. Echter als je de sporen die naar je draaibrug toe lopen anders voed (als het ware als secties) dan krijgt de draaibrug ook spanning van die sporen, dan is de 12V NIET nodig. Die heb je alleen nodig als je daar rechtstreeks stroom op wil zetten.
De platte stekker is de aansluiting voor je draaischijf, die bedient de draaischijf zelf.
De 5V is je voeding voor de bedieningskast/controller.
Voordeel van 12V aansluiten op je controller:
- je hebt stroom op je draaibrugsporen als deze niet in één lijn staat met andere sporen die al onder stroom staan.
- je hoeft geen spanning op je kopsporen te zetten, die krijgen dan spanning via de sporen van de draaibrug als die in lijn staat met een kopspoor
Nadeel
- als je de draaibrug naar een spoor draait dat anders gevoed wordt, kan je kortsluiting krijgen doordat de verkeerde spoorstaven tegenover elkaar komen.
Daar zitten drie aansluitingen op, een 12V een platte stekker en een 5V
De 12V heb je niet altijd nodig, dat ligt er aan hoe je spoorbaan is ingericht. De 12V voeding is alleen om stroom op de sporen van de draaibrug te zetten. Echter als je de sporen die naar je draaibrug toe lopen anders voed (als het ware als secties) dan krijgt de draaibrug ook spanning van die sporen, dan is de 12V NIET nodig. Die heb je alleen nodig als je daar rechtstreeks stroom op wil zetten.
De platte stekker is de aansluiting voor je draaischijf, die bedient de draaischijf zelf.
De 5V is je voeding voor de bedieningskast/controller.
Voordeel van 12V aansluiten op je controller:
- je hebt stroom op je draaibrugsporen als deze niet in één lijn staat met andere sporen die al onder stroom staan.
- je hoeft geen spanning op je kopsporen te zetten, die krijgen dan spanning via de sporen van de draaibrug als die in lijn staat met een kopspoor
Nadeel
- als je de draaibrug naar een spoor draait dat anders gevoed wordt, kan je kortsluiting krijgen doordat de verkeerde spoorstaven tegenover elkaar komen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
ik snap hem jump snoer voorzie je controller van stroom die koppel je door
eerste turntable ik aansluit dus ben helemaal nieuw hier in .maar begin te begrijpen dankzij you Wilco
werk lig nu evenstill maar ben alles aan het inlezen en info krijgen over het
eerste turntable ik aansluit dus ben helemaal nieuw hier in .maar begin te begrijpen dankzij you Wilco
werk lig nu evenstill maar ben alles aan het inlezen en info krijgen over het
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Kato Unitrack tips
Deze pagina is het belangrijkste voor je: http://www.sbs4dcc.com/tutorialstipstri ... ntrol.html
Hier staan beide mogelijkheden aangedragen.
De 1e mogelijkheid is met de 12V voedingskabel aangesloten, de 2e mogelijkheid is zonder die 12V aansluiting.
Bij mogelijkheid 1 (dus met 12V aansluiting): moet je de draaischijf isoleren (dus spooronderbreking zodat je draaischijf GEEN voeding krijgt van je hoofdsporen). De sporen van je draaischijf en de opstelsporen worden dan namelijk gevoed via die 12V aansluiting op je draaischijf controller EN de brugsporen op de draaischijf.
Mogelijkheid 2 zou mijn voorkeur hebben. Je sluit dan NIET de 12V aansluiting aan. JE moet dan wel zorgen dat je toeleidende spoor (het spoor dat naar je draaischijf toe gaat) gevoed wordt door je ringleiding, en dat je opstelsporen gevoed worden door je ringleiding. Je spoor op je draaischijf wordt dan alleen gevoed als deze in lijn staat met één van de naar de draaischijf toeleidende sporen. Kortsluiting is dan ten alle tijde uitgesloten en een trein op de brug kan nooit gaan bewegen als de draaischijf niet in lijn staat.
De kabels die je WEL aan moet sluiten zijn de 5V kabel (voeding voor je draaischijf controller) en de platte kabel (bedieningskabel van je controller naar de draaischijf om deze te laten draaien).
Hier staan beide mogelijkheden aangedragen.
De 1e mogelijkheid is met de 12V voedingskabel aangesloten, de 2e mogelijkheid is zonder die 12V aansluiting.
Bij mogelijkheid 1 (dus met 12V aansluiting): moet je de draaischijf isoleren (dus spooronderbreking zodat je draaischijf GEEN voeding krijgt van je hoofdsporen). De sporen van je draaischijf en de opstelsporen worden dan namelijk gevoed via die 12V aansluiting op je draaischijf controller EN de brugsporen op de draaischijf.
Mogelijkheid 2 zou mijn voorkeur hebben. Je sluit dan NIET de 12V aansluiting aan. JE moet dan wel zorgen dat je toeleidende spoor (het spoor dat naar je draaischijf toe gaat) gevoed wordt door je ringleiding, en dat je opstelsporen gevoed worden door je ringleiding. Je spoor op je draaischijf wordt dan alleen gevoed als deze in lijn staat met één van de naar de draaischijf toeleidende sporen. Kortsluiting is dan ten alle tijde uitgesloten en een trein op de brug kan nooit gaan bewegen als de draaischijf niet in lijn staat.
De kabels die je WEL aan moet sluiten zijn de 5V kabel (voeding voor je draaischijf controller) en de platte kabel (bedieningskabel van je controller naar de draaischijf om deze te laten draaien).
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
Hallo allen ik ben ook om en ga binnenkort mijn eerste kato rails Aanschaffen. Waar kun je dit het beste doen? Wie heeft het meeste aanbod en? Ik zag freebit, lippen, maar ook ebay direct uit Japan. Wat zijn jullie ervaringen?
Re: Kato Unitrack tips
Pas op met Japan, je zal veelal geen europese electra krijgen daar vandaan (stekkers)
Daarnaast moet je rekening houden met hoe het verzonden wordt, boven de 22 Euro kan het je veel invoerrechten kosten naast de soms hoge verzendkosten. Je bent vaak veel duurder uit.
Freebit/N spoorstore heeft in Nederland het grootste aanbod.
Daarnaast kan je terecht bij DM Toys en Modellbahnshop Lippe (internet verkoop Duitsland, redelijke verzendkosten)
Daarnaast moet je rekening houden met hoe het verzonden wordt, boven de 22 Euro kan het je veel invoerrechten kosten naast de soms hoge verzendkosten. Je bent vaak veel duurder uit.
Freebit/N spoorstore heeft in Nederland het grootste aanbod.
Daarnaast kan je terecht bij DM Toys en Modellbahnshop Lippe (internet verkoop Duitsland, redelijke verzendkosten)
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
-
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54
Re: Kato Unitrack tips
Om Kato wissels aan te sturen heb ik tot op heden een Digitrax decoder gebruikt (Digitrax DS64). Ik ben toe aan een extra unit. Moet dat per se met deze decoder of zijn er tegenwoordig simpele alternatieven van bijv. Digikeijs?
Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
-
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
- Locatie: Graauw
Re: Kato Unitrack tips
Ik gebruik hier de MDD8 van Rosoft. https://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Pr ... D-(8).html
Hierbij zijn geen verloopjes of adapters nodig.
Programmeren gaat net als bij de WDD8, ben ik achter gekomen.
Groetjes: Robby
Hierbij zijn geen verloopjes of adapters nodig.
Programmeren gaat net als bij de WDD8, ben ik achter gekomen.
Groetjes: Robby
-
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54
Re: Kato Unitrack tips
Merci -:)
Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC
-
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
- Locatie: Noordelijk brabant
- Contacteer:
Re: Kato Unitrack tips
Hier ook de MDD8, alleen voor het grote kruiswissel is deze niet sterk genoeg.
Groet marc,
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas
Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!
https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Re: Kato Unitrack tips
De decoder is meestal niet hetgene dat niet sterk genoeg is voor het omlopen van de wissels, maar de voeding.
Ik had de kruiswissels bij mij geprobeerd op 12V van de baanspanning, daarmee liepen ook niet alle vier wissels om.
Aparte 15V voeding aangesloten op de decoders voor de wissels en sindsdien geen probleem meer.
Ik had de kruiswissels bij mij geprobeerd op 12V van de baanspanning, daarmee liepen ook niet alle vier wissels om.
Aparte 15V voeding aangesloten op de decoders voor de wissels en sindsdien geen probleem meer.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
Tegenwoordig zijn alle netadapters van KATO 100-240 V
TOMIX was dat al zo voor een langere tijd.
Je moet wel een reisstekker kopen van VS/Japan naar Europa kopen maar die dingen zijn niet duur.
Re: Kato Unitrack tips
Vandaar ook de term (stekkers). Overigens waarom zou je een reisstekker kopen. Een schaar, draadjes ontbloten, stekker plaatsen en klaar.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
Ik ben vanavond aan het solderen geslagen en het is best te doen. Ik heb 1 tussen blokje er tussen uit gefreesd en toen het draadje op de onderkant van de rails gesoldeerd. met een fijne soldeer punt gaat dat primaMarcvane86 schreef: ↑14 feb 2019 11:43 De moeite valt toch wel mee? Mijn Fleischmann rails moest ik ook om de max 70cm voorzien van een aan de zijkant gesoldeerde draad.
Bij Kato zou het onzichtbaar aan de onderkant moeten kunnen was daarbij mijn gedachte zonder de 'dure' unijoiners met draad.
Ik zal eerdaags is een test doen met de omschreven manier aangezien ik nog altijd twijfels heb hoe het werkt met de meld secties.
De tussen stukken welke verbonden zijn met een normale las daar zal het best goed zijn werk doen.
Die meldsecties zijn aan beide zijden voorzien van een isolatielas en bevatten in mijn geval een enkele rail van bv. 124mm.
In praktijk ben ik er achter dat 64 mm de limiet is voor een relatief mooi stop beleid in nspoor, die zullen op sommige krappe plaatsen dus ook gaan voorkomen.
Verder zoek ik geen discussies was alleen benieuwd of er mensen zijn die op deze manier solderen aangezien ik in solderen nog altijd meer vertrouwen heb dan tussen in klemmen.
Re: Kato Unitrack tips
Dat "tussenblokje" hoef je er zelfs niet uit te halen.
Als je het eerste blokje neemt (links of rechts maakt niet uit) is dat voldoende groot om te solderen.
Ik heb al mijn terugmeld rails zo gemaakt...
Als je het eerste blokje neemt (links of rechts maakt niet uit) is dat voldoende groot om te solderen.
Ik heb al mijn terugmeld rails zo gemaakt...
ESU ECoS II, ITrain
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 12 okt 2017 18:24
Re: Kato Unitrack tips
Hier inmiddels ook mijn fm rail vervangen door unitrack. Heb ongeveer dezelfde layout voor elkaar gekregen. Met twee oversteekbanen (1 keerlusmodule). De rail lopen minder hobbelig, stiller en vooral de dubbele baanstukken en "kuip"bochten zijn een hele aanwinst.
Nu wil ik een nieuwe baan gaan ontwerpen met schaduwstation en klimspiraal. Heeft een van jullie dat al gedaan en zijn er tips? Om binnen de 3% helling te blijven, moet je wel een grote radius nemen. En wat voor geometrie is handig voor een schaduwstation?
Hoor het graag.
Nu wil ik een nieuwe baan gaan ontwerpen met schaduwstation en klimspiraal. Heeft een van jullie dat al gedaan en zijn er tips? Om binnen de 3% helling te blijven, moet je wel een grote radius nemen. En wat voor geometrie is handig voor een schaduwstation?
Hoor het graag.
============
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Groet, Wiebe
- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Re: Kato Unitrack tips
Het is niet nodig om voor 3% stijging/daling een grote radius te gebruiken. Het is simpelweg een verhouding tussen afstand en hoogte. Gebruik je een kleinere radius dan heb je in theorie gewoon meer etages nodig. Het probleem is meer de hoogte tussen twee lagen. Daar moet uiteraard wel een trein tussen passen. Dit kan je eventueel opvangen door geen cirkel te gebruiken maar een ovaal als klimspiraal. De rechte stukken vangen dan een deel van de lengte op waardoor je een beter hoogteverschil kan bereiken met minder lagen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
goedeavond
ik zoek een manier om een stukje straatspoor aan te leggen
kati unitram is ws een goede oplossing ,ik zie alleen dat alles dubbel spoor is idem het verloop stuk naar de normale unitrack
iemand ervaring hier mee ?
Doorzagen in de lengte ?
met vriendelijke groet
kees
ik zoek een manier om een stukje straatspoor aan te leggen
kati unitram is ws een goede oplossing ,ik zie alleen dat alles dubbel spoor is idem het verloop stuk naar de normale unitrack
iemand ervaring hier mee ?
Doorzagen in de lengte ?
met vriendelijke groet
kees
Re: Kato Unitrack tips
Doorzagen is een optie. Je kan ook gewoon enkele rails gebruiken en zelf bestrating aanleggen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
Kan iemand mij de hoogte en breedte van de bedding geven ?
Ik kan dit nergens vinden
met vriendelijke groet kees
Ik kan dit nergens vinden
met vriendelijke groet kees
Re: Kato Unitrack tips
@kanarie breedte 25 mm en hoogte 5 mm. Dit is excl. de hoogte van de rail zelf
z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Re: Kato Unitrack tips
dank je heiko
De voorpret is puzzelen met karton wat kan of niet kan
met vriendelijke groet kees
De voorpret is puzzelen met karton wat kan of niet kan
met vriendelijke groet kees
Re: Kato Unitrack tips
Echt wel, de decoder is er speciaal voor gemaakt en is er speciaal mee getest.Marcvane86 schreef: ↑17 nov 2019 19:13 Hier ook de MDD8, alleen voor het grote kruiswissel is deze niet sterk genoeg.
Zie het testresultaat.
https://www.youtube.com/watch?v=1iDxcA_fPw4
Groetjes
-
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Kato Unitrack tips
Ik begrijp dat een Digikeijs DR4101 en DR4018 kunnen kato wissels omzetten begrijp ik. Zijn daar ook die diodes bij nodig in de schakeling? Ik kan nergens een helder aansluitschema vinden specifiek voor kato wissels icm deze decoder schakeling.
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan