Kato Unitrack tips

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door mini rijder »

Of je koopt een MDD van Rosoft.
Net zo gemakkelijk te programmeren, en je hoeft geen aparte adapters te kopen.
Alles bij elkaar ben je dan goedkoper uit en de service na verkoop is beter.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Is ook een mogelijkheid, maar hiervoor heb je wel een aparte voeding nodig volgens de beschrijving. Voor de Digikeijs niet die kan je gewoon aansluiten op je baanspanning/ringleiding.
En er zullen vast nog vele andere mogelijkheden zijn die even goed werken. Vooral delen hier zodat iedereen een eigen keuze kan maken.
Waar het mij vooral om ging is aan te geven dat je er dus alleen met een Digikeijs schakeldecoder niet bent voor de Kato wissels maar dat je ook de interface nodig hebt.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door mini rijder »

De MDD kan ook gewoon op de baanspanning werken, maar een aparte voeding is aan te raden.
Dit scheelt weer een trein op je baan.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Okay goed te lezen, maar dan is de website van Rosoft dus onjuist? Die geeft immers aan:
"Decoder wordt gevoed met een aparte wisselspanning van min.10V en max.12V"

Overigens verbruikt het schakelen van wissels zo weinig dat het echt geen locomotief scheelt indien je de decoder direct op de baanspanning aansluit. Ook de Digikeijs kan je indien gewenst op een eigen voeding aansluiten, zoals overigens alle decoders.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Heiko »

Zijn er hier nog die de Kato rails voorzien van een (extra) ballastbed?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Uiteraard, het ballastbed is voor mij alleen de basis.
Bij meerdere sporen naast elkaar wordt het toch opgevuld. Tevens kleur ik op diverse locaties het ballastbed zoals het ook in het echt verschillend gekleurd is.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Heiko »

Hoe is jou werkwijze en welke producten gebruik je daarbij?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Noch ballast of beter nog Kato 24-039, zelfde kleur, of ongeveer zelfde kleur uitzoeken. Vermengen met behanglijm, storten en dan water druppelen. Eventueel herverdelen en laten drogen.
http://www.nproject.org/nl/modelspoor-s ... behanglijm


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Krab »

Niet vergeten ;) druppel water (met een heeeeeeeeeeeeeeeel klein beetje afwasmiddel erin) op je ballast.


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Willempie »

WilcoV schreef:Okay goed te lezen, maar dan is de website van Rosoft dus onjuist? Die geeft immers aan:
"Decoder wordt gevoed met een aparte wisselspanning van min.10V en max.12V"
Daar is helemaal niets onjuist aan. Alleen wil jij iets anders lezen.
Ga er maar gerust vanuit dat er over een aantal zaken is nagedacht, en dat het zomaar anders kan zijn dan je nu in je eigen beleving verzint.

Alle decoder met een aparte aansluiting voor de voeding kun je aansluiten op de dure digitale spanning.
Bij het omzetten van een wissel heb je dan een spanningsdip in die dure spanning en de lampjes van je treinen gaan minder fel branden. Bij veel wissels achter elkaar die schakelen, heb je dus knipperende verlichting. Nu wil iedereen dat al jaren vermijden, en heeft men bedacht dat de voeding om wissels te kunnen bedienen ook gewoon met een eigen aparte voeding kan, sla je twee vliegen in één klap, namelijk geen extra belasting voor je dure digitale spanning en geen knipperende verlichting meer.
En dat is vooral ook handig als je bijvoorbeeld servo's of seinen bediend. Dan behouden die gewoon hun stand en informatie na een kortsluiting.
Niets moet maar het is gewoon wel handiger van wel.

Ook is het vooral voor de Kato wissels beter als de spanning wat lager is dan wat de digitale spanning op levert.

Groetjes

Een Kato wissel verbruikt overigens meer stroom dan je denkt.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Er staat in de handleiding nadrukkelijk dat de decoder gevoed wordt met een aparte voeding. Dat kan je niet anders lezen dan dat het er staat. Digikeijs geeft gewoon aan dat allebei mogelijk is. Wat je hier schrijft had ook gewoon in de handleiding kunnen staan.
Maar ik ben blij dat duidelijk is dat het ook anders kan.
Spanningsdip bij schakelen? Nagenoeg niet, heb het gemeten. Stroomdip jazeker heel eventjes, nagenoeg niet van invloed op de treinen die rondrijden. Kato wissels worden gewoon geschakeld met 12 Volt, dezelfde spanning als mijn baanspanning.
Het is dus voor een ieder een eigen keuze wat kan en wat niet kan, wat werkt en wat niet. Ik heb grote banen gezien die zonder probleem treinen laten rijden en hun wisseldecoders schakelen met de baanspanning. Er zullen vast mensen zijn met andere ervaringen. Een ieder zal die keuze zelf moeten maken. Mijn ervaringen met voeden via de baanspanning van de Kato wissels zijn uitstekend en leveren geen stilstaande treinen of wat dan ook op.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door BenQ »

Wilco,
Gefeliciteerd met je 55e verjaardag, alles goed aan de andere kant van het kanaal ?


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Ad_M »

Nou Wilco, van de ene jarige naar de andere
Gefeliciteerd malle machinist :lol:
Dat je nog vele rondjes mag rijden, en we hier verder mogen genieten van al jou gedeelde kennis en ervaringen :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Bedankt voor de felicitaties, en ja hoor alles goed in het Betuwse :lol:


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 881
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

Wilco

vraagje ,de flex rails van Kato daar ervaring mee? ,

kun je die zo aansluiten of heb je verloop rail nodig ?

weet je dat?

Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Geen idee, heb het nooit gebruikt. Het verlooprail van Kato is speciaal ontworpen om Tomix rail op Kato aan te kunnen sluiten, het is per slot van rekening oorspronkelijk voor Japan gemaakt. Volgens mij kan je de flexibele gewoon aansluiten via de kato schoentjes. Wel iets er onder leggen vanwege het hoogteverschil. Ik zal eens zoeken op internet of er tips staan.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Ik merk dat de meeste Amerikanen niet de flexibele rail van Kato gebruiken maar de Kato rails met bedding gewoon flexibel maken:
https://www.youtube.com/watch?v=qXXLdEv_dqY

Hier wel een filmpje over de Kato Flexrails aansluiten via het overgangsrail, hierbij hebben ze ook een bedding aangebracht onder het flexrail:
https://www.youtube.com/watch?v=fE_lx8MBTAY


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 881
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

wou het juist voor onder de grond flex veel goedkoper

maar ok , bedankt wilco


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Mack schreef:wou het juist voor onder de grond flex veel goedkoper

maar ok , bedankt wilco
ALs je naar het tweede filmpje kijkt dan zie je dat dat heel goed mogelijk is.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Voor een ieder die zelf, volgens één van de hier eerder getoonde filmpjes, Kato rails op maat wil maken, is er een hulpmiddel verkrijgbaar:
http://www.masterpiecemodules.com/Tools.php


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 881
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

hi Wilco

je heb dit gereedschap voor op maat zagen ?

en als je het heb, werk het fijn ?

Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Nee heb ik zelf niet, ik hoef maar zo weinig de rails op maat te maken dat ik het niet lonend wind. Ik gebruik gewoon een zaagbakje dat in de doe het zelf handel te vinden is


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Bij het zoeken naar Kato rails op internet, kwam ik onder andere terecht op de Duitse Kato website.
Via het menu kom jet hierbij ook op de geometrie gegevens voor de aanleg van Kato en diverse andere tips. Ook bij de rails worden soms tips aangedragen over alternatieven.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 881
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

wat dacht je hier van Wilco , alles kaars recht voor 80 euri
Bijlagen
281453_e.jpg
281453_e.jpg (67.99 KiB) 6527 keer bekeken


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Gaat niet werken met Kato rails. Als je de rails moet verkorten, moet je bij Kato nl een stuk bedding er tussenuit halen, de beide eindstukken die je zo krijgt naar elkaar toeschuiven en dan pas de overtollige rails afzagen. Bij het er uithalen van het stuk bedding er tussen, moet je de rails nog niet doorzagen. Dit moet zo omdat je de uiteinden moet behouden met de aansluitpunten voor de rails lassen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie