Kato Unitrack tips

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door BenQ »

Ik zie op deze foto, die je zelf hebt neergezet, een aantal delen die een bouwpakket veronderstellen:
Afbeelding

Vind het vreemd dat ze zo'n gebouw die makkelijk in onderdelen is in te pakken in een grote doos stoppen. :roll:
Kost dan wel een boel geld om te vervoeren. :?:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Heiko schreef:Vanmiddag is bij mij onderstaande set bezorgt. Snel even in elkaar gezet en rijden maar. De twee wissels in deze set zijn de normale Kato wissels (dus zonder schroefjes aan de onderkant)

Nu even een beginnersvraag: Als ik beide wissels handmatig op rechtdoor zet komt een deel v/h spoor zonder stroom te zitten. Dus als een trein zijn rondjes maakt is er op het andere deel van het spoor tussen de wissels geen activiteit mogelijk. Nu zal dat op zijn klein baantje niet voorkomen maar wat nu als de baan groter is?

Wat is de oplossing? De baan op meerdere plaatsen van een digtiaal signaal voorzien? Ik gebruik de z21 centrale van Fleischmann. Hoe kan ik meerdere aansluitrails op 1. Fleischmann z21 aansluiten?


Afbeelding
Heiko, je kan gewoon, of een extra Kato aanluitrails plaatsen wat je op een ringleiding of gewoon ook op je z21 aansluit, waarbij je even met de lengte van de rail rekening moet houden dat je een aanvullend railstukje gebruikt om op dezelfde lengte te komen van het rail wat je hiervoor er tussenuit haalt, of je sluit een draadje extra aan zoals eerder in dit forumonderdeel al is getoond. Dit is inderdaad het nadeel van dit type wissel. Het andere type kan je met de schroefjes dusdanig instellen dat ook met 1 aansluitpunt wel alle sporen onder spanning staan. Voordeel van dit type wissel is wel weer dat je ergens op je baan met deze wissels een stuk spoor spanningsloos kan maken. Je kan er zelfs een schakelaar tussen zetten om naar keuze het stuk spoor onder spanning te zetten of niet als he wissel niet omgelegd is.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Heiko »

dat is het punt nu juist, hoe sluit ik een extra aansluitrail aan op de z21? Mijn baan zit nu aangesloten op de (groene) "track-out'

Afbeelding


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Marksintpancras »

:D gewoon de draad splitten.

Even simpel gezegd: tussen Z21 en baan lopen nu 2 draden (track out), maak in elke draad een T-splitsing en je bent er.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Inderdaad, ik gebruik gewoon deze:
https://www.conrad.nl/nl/wago-222-413-v ... uct%20List

ALs je zowel de plus als de min wil aansluiten heb je er twee nodig.
1 draad van je z21 naar deze klem en de twee andere gaten gebruiken voor je verbinding naar je rails.
Heel simpel, goede verbinding en niks geen solderen. Makkelijk als je het later weer wil veranderen.
Overigens ik koop ze niet bij Conrad, bij de Formido waren ze goedkoper. Daar hebben ze er met drie en vijf klemmen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Heiko »

Het is toch logisch dat je zowel de + en - wil splitsen?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato

Ipio
Berichten: 455
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Ipio »

Heiko schreef:dat is het punt nu juist, hoe sluit ik een extra aansluitrail aan op de z21? Mijn baan zit nu aangesloten op de (groene) "track-out'
Je doet net of je het weet, (Het is toch logisch dat je zowel de + en - wil splitsen?)
maar je vraagt het wel, zie bovenstaande citaat.


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Heiko dat is niet altijd logisch, alleen als zowel de + als de - op je baan onderbroken zijn. Dat is niet altijd het geval. Ik kan niet uit je vraagstelling halen hoe elektronisch onderlegd je bent en mogelijk zijn er ook lezers die hier helemaal niet zo goed van op de hoogte zijn. Ik zelf ben elektronisch niet bepaald een wereldwonder en heb het ook door schade, schande en vriendelijke mensen die met zaken uitlegden moeten leren. En nog weet ik veel niet.

Als je bijvoorbeeld zelf je baan in blokken verdeeld hoef je in principe alleen maar een isolerende las tussen je + railstaaf te plaatsen. Maar dat is niet Kato gebonden en als je hier meer over wil weten, kan je dat beter in het onderdeel digitale-vraagbaak aan de orde stellen. Dat geld nl voor alle merken rails. Kato is hierin niet anders dan ander merken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Heiko »

WilcoV schreef:Kato Wisselstraat 20-210

Afbeelding
(afbeelding Kato)

Ik wil deze wisselstraat er even uitlichten omdat je bij gebruik hiervan even aan enkele dingen moet denken.

1) De wisselstraat wordt bediend door één aansturing.
2) De wisselstraat is in het midden volledig geïsoleerd, bij gebruik dien je hier dus rekening mee te houden. Beste is het om alle vier de toevoerrails van spanning te voorzien, ook omdat je niet middels schroefjes de stroomdoorvoer kan regelen.
Is er over deze wissel ook te rijden bij 1 voedingspunt op de baan of lukt het alleen bij meerdere voedingspunten?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door mini rijder »

Kortweg, nee.
Als je deze tussen twee ovalen legt, dan moeten beide ovalen een stroompunt hebben.
Maar zoals Wilco al aangaf, is het beter om alle vier de rail aansluitingen van spanning te voorzien.
Kato heeft hiervoor unijoiners met aansluitdraden in het assortiment.

Groetjes: Robby



Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Heiko »

Oké dat wist ik niet! heb jij een link of afbeelding van die unijoiners?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Heiko »

Moet ik alleen nog even kijken hoe je dit toepast. Wat doet deze unijoiner precies?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door mini rijder »

Dat zijn gewoon twee raillassen met een aansluitdraad eraan.
Om deze te plaatsen, moet je eerst de raillassen van een verbinding loshalen en deze daarvoor terug plaatsen.
Als je op youtube zoekt op "kato unitrack" dan vind je vanzelf een aantal filmpjes waarin dit wordt uitgelegd.

Groetjes: Robby



Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Heiko »

Maar wat verschilt dit in feite met een aansluitrail? Waneer pas je zo`n UniJoiner toe?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door mini rijder »

Je kan hiermee aansluitingen maken waar je met een aansluitrail niet uit de voeten kunt.
Bijvoorbeeld in een bocht of een wisselstraat.



Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Heiko »

heb ik dan ook deze niet nodig? Volgens mij is dit in feite gewoon een soort stekkerdoos om meerder voedings aansluitingen op de baan te maken? Of zie ik dat verkeerd?

Afbeelding


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato

hanstreintjes
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:16
Locatie: wormerveer

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door hanstreintjes »

Hallo Heiko

Het is inderdaad een verdeelplaat om van je uitgang van je centrale naar meerdere plekken een stroom verbinding te maken naar de rails.

Of je hem nodig heb hangt van je zelf af of je alles plug and play wil hebben of zelf een beetje wil solderen.

MvGr Hans



hanstreintjes
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:16
Locatie: wormerveer

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door hanstreintjes »

Mede hobbyisten

Even een vraagje van mijn kant,

Gebruiken jullie geïsoleerde rails verbindingen van kato unijoiner 24-816 ?
Om blokken (terugmeld secties)te maken voor computer gestuurd te rijden.
Of hebben jullie daar een andere manier of oplossing voor gebruikt.

Ik hoor het graag van jullie want je bent nooit te oud om te leren.

MvGr Hans


Gebruikersavatar

CC72000
Berichten: 1221
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door CC72000 »

Hoi, ik besef dat dit niet de meest juiste plek is, maar hier zit ik wel dichtbij de Kato Unitrack liefhebbers. Ooit heb ik in een opwelling perondelen 23-110 en 23-111 gekocht, maar ze zijn zonder Kato rails onbruikbaar vanwege de hoogte. Iemand geïnteresserd in deze voor een "appel en een ei" + verzendkosten? Stuur maar een pb, we komen we ast wel uit.


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Redskin »

Hallo Hans, inderdaad gebruik ik de "Insulated UniJoiner" 24-816 van Kato voor het isoleren van baanvakken.
HIER te koop bij de N-spoorstore: voor € 4,60 een zakje van 20 stuks. ;) Iets beters om de rails betrouwbaar mechanisch te verbinden en elektrisch te scheiden, kan ik me niet bedenken.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

hanstreintjes
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:16
Locatie: wormerveer

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door hanstreintjes »

Hallo Redskin (frank)

Bedankt voor het snelle antwoord thx.

MvGr Hans



sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door sjoef »

Het enige nadeel van de isolator is dat hij zwart is.......

Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Ik gebruik ook de Kato isoleerlassen. Dat ze zwart zijn vind ik geen probleem, camoufleer ik met roest en relaiskasten. Immers bij grootspoor staan ook lage relaiskasten langs de rails bij dergelijke isoleerlassen. Ook bij grootspoor kan je dergelijke isolatielassen herkennen, dus waarom ook niet bij modelspoor.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

hanstreintjes
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:16
Locatie: wormerveer

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door hanstreintjes »

Hoi Wilco

Heb je misschien een foto voorbeeld hoe jij ze heb gecamoufleerd ?
Ben er wel nieuwschierig naar.

MvGg Hans


Plaats reactie