Kato Unitrack tips

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Helaas geen camera die dat goed in beeld kan brengen op dit moment, maar ik zal het wel eens proberen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

hanstreintjes
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:16
Locatie: wormerveer

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door hanstreintjes »

Hoi Wilco

Wacht in spanning af ;) ;) ;)

MvGr Hans


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Verwacht er niet te veel van. Ik accepteer namelijk dat ik een modelbaan heb en dat dit geen weergave is van de werkelijkheid. Daarnaast zijn de Kato isoleerlassen nu eenmaal relatief grote zwarte dingen. Wat ik vooral doe is gewoon accepteren dat die dingen er zitten en maak ik er in principe een zichtbare las van die ik integreer in de scenery. Maar zichtbaar blijft hij. Het camoufleren is alleen zodanig dat het een voor het oog functionele las wordt zoals je ze ook bij het grootspoor hebt. Dat vind ik het mooie van modelbouw. Je probeert de waarheid te benaderen, maar accepteert gelijk dat het modelbouw is. Daarom heb ik ook niks met tijdperken. Ik laat gewoon rijden wat ik mooi vind en maak scenery dat typerend is voor verschillende tijdperken op één baan. Het enige wat ik doe is de treinsamenstelling overeen laten komen met het tijdperk van de lok.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

ExSerCo
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 dec 2016 08:13
Locatie: Lapscheure - België

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door ExSerCo »

Kun je op deze Kato Unitrack rails probleemloos een draaischijf van Fleishmann of ander merk koppelen?


Groeten uit "Fantasia".
Dominiek.

sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door sjoef »

Kato heeft ook een draaischijf in hun programma.

Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Kato is niet eenvoudiger of minder eenvoudig op andere merken aan te sluiten dan dat dit voor ieder ander merk geldt.
Kato heeft een redelijk eenvoudig toe te passen overlooprails voor aansluiting op andere merken.

Dit is de Kato 20-045
Afbeelding

Wel in Engels maar van: https://nrmrc.org/sites/default/files/p ... odules.pdf

Connecting Unitrack to Other Brands of Track
Unitrack was designed in a manner that allows connection to other brands of track, such as Atlas, Peco, Model Engineering, etc. Since Unitrack uses Code 80 rail the easiest connection will be to other brand Code 80 rail, although it is fairly simple to adapt the connection for Code 55 or 65 rails.
Using the 20-045 62mm Sectional Track Conversion Track
The 20-045 62mm Sectional Track Conversion Kit is marketed as a means to connect with Unitrack on one end and with Code 80 sectional or flex track on the other end. Normal nickel silver rail joiners
are used at the sectional track end. The sectional or flex track will need a cork or other suitable roadbed to maintain the same height as the Unitrack rail. However, this item is inappropriately labeled, and is actually not needed to connect to standard brands of Code 80 track. To join regular Code 80 track simply remove the UniJoiner from the Unitrack, place regular metal rail joiners on the rail ends, join the tracks and shim up the regular track to support it. The 20-045 Sectional Track Conversion Track was specifically designed to connect Unitrack to the track of Kato’s larger Japanese competitor, Tomix. The shelf on the end of the conversion track is just wide enough and high enough to support the Tomix tack roadbed.

Directly Connecting Other Brand Track to Unitrack
Simply remove the UniJoiner from the end of a section of Unitrack and replace it with a standard nickel silver rail joiner into which the conventional sectional or flex track to the Unitrack. To remove the existing UniJoiner use the UniJoiner Remover tool that came in the Terminal UniJoiner package, as follows: • Insert the UniJoiner through the hole in the remover (Kato logo facing out). • Slide down and lock the UniJoiner with the latches • Pull out on the tab. Note that cork or other suitable roadbed will be required to maintain the same rail height as the Unitrack. A little bit of Unitrack 240-039 ballast should blend another manufacturer’s track into the end of the Unitrack rails.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

ExSerCo
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 dec 2016 08:13
Locatie: Lapscheure - België

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door ExSerCo »

Daarmee weet ik dat ook weer :D
Dank je, Wilco.
Nu ben ik overtuigd, Kato wordt mijn railmerk.


Groeten uit "Fantasia".
Dominiek.
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Redskin »

Welkom bij de club! ;) Na inmiddels vijf jaar kan ik zeggen dat ik geen spijt van mijn keuze voor dit innovatief railsysteem heb. Ik heb echt geen enkel belang bij promotie ervan maar het werkt probleemloos, is sterk en heeft geweldige features. Zoals bijvoorbeeld de verkanting in dubbelsporige bochten, ingebouwde wisselaandrijving af-fabriek en het betrouwbare kliksysteem. Deel je bevindingen en opmerkingen vooral met ons, vinden we leuk :)

Wilco dank voor de info over de Kato draaischijf in het andere draadje; nuttig!


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door sjoef »

wat Frank zegt....welkom bij de club. Ook ik ben uiterst tevreden over de kato producten.

Jos


Gebruikersavatar

ExSerCo
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 dec 2016 08:13
Locatie: Lapscheure - België

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door ExSerCo »

Zit ik net iets te denken waardoor ik weer begin te twijfelen :?
Kunnen Kato wissels aangedreven worden door een servo ipv het ingebouwde motortje?
Ik twijfel hier namelijk.


Groeten uit "Fantasia".
Dominiek.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Waarom zou je dat in hemelsnaam willen er zit een goed ingebouwde motor in. Ik denk niet dat dit kan zonder de wissel te slopen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

ExSerCo
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 dec 2016 08:13
Locatie: Lapscheure - België

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door ExSerCo »

Omdat ik twijfel tussen servo en motor.
Het motortje doet "klik-klak" en de servo doet dit geleidelijk en meer realistisch.


Groeten uit "Fantasia".
Dominiek.

sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door sjoef »

Heb je wel eens een echte wissel om horen gaan?


Gebruikersavatar

ExSerCo
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 dec 2016 08:13
Locatie: Lapscheure - België

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door ExSerCo »

sjoef schreef:Heb je wel eens een echte wissel om horen gaan?
Jaren terug wel, op HO.


Groeten uit "Fantasia".
Dominiek.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Tsja, als je persoonlijk liever een wissel om laat lopen met een servo, als je die kosten wil maken, moet je zeker geen Kato wissels nemen en deze uit elkaar slopen.
Ik zit persoonlijk nooit bovenop mijn model wissels dat het mij ook maar enigszins stoort dat ze klikken bij het omzetten.
Kato is simpelweg het gemak dat het wissel compleet is met motor en dat je dus niet met een servo hoeft te werken. Maar een servo direct op een Kato wissel aansluiten is niet te doen zonder eerst de motor er uit te slopen. Als je dan toch met servo's wil werken, zou ik niet verder nadenken en gewoon een ander merk nemen.
Het motortje doet "klik-klak" en de servo doet dit geleidelijk en meer realistisch.
Realistisch zal een modelspoorbaan nooit worden, zeker met N-spoor zal dat nagenoeg onmogelijk worden. Compromissen zal je altijd moeten sluiten. Het is aan jezelf te bepalen in hoeverre.
En inderdaad een echt wissel (geen Ho dus maar 1:1) heeft sowieso een ander geluid dan wat je ook maar met een servo zal kunnen benaderen, dus dat realisme is maar relatief.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door BenQ »

ExSerCo schreef:
sjoef schreef:Heb je wel eens een echte wissel om horen gaan?
Jaren terug wel, op HO.
Dat is niet de echte wissel die Jos bedoeld, Jos bedoeld een wissel 1:1. :o


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door shoven »

De servo maakt zelf ook geluid (motor+tandwielen), en dat past ook niet echt bij een wissel die omgaat...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

ExSerCo
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 dec 2016 08:13
Locatie: Lapscheure - België

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door ExSerCo »

ok, understood..... jullie hebben een punt.
Ik moet toch een stukje testbaan maken om met Dinamo aan de slag te gaan en te leren begrijpen.
Ik zal Kato het voordeel van de twijfel gunnen en even een ovaaltje met 2 wissels bestellen om mee te testen.


Groeten uit "Fantasia".
Dominiek.

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Marcvane86 »

Kan iemand mij advies geven hoe het schaduw station met Kato te tekenen, ik kom steeds niet uit.

- Ik wil graag allemaal even lange sporen creëren.
- wissels keuze #4 of #6 nog niet gemaakt tips?
- voor nu zouden 5 sporen voldoende zijn deze moet evt kunnen worden uitgebreid met extra sporen.

Wellicht iemand die al iets in een tekening digitaal heeft staan zodat ik kan kijken welke passtukken jullie gebruiken. Ik moet nu steeds schuifrails intekenen om de juiste afstand te kunnen vullen.

Ik hoor graag jullie tips en adviezen.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Bij de tips staat ook een filmpje hoe je Kato rails eenvoudig zelf op maat kan maken. Doe ik zelf ook omdat ik helemaal niet met sporenplannen werk. Ik bouw en als ik een stuk heb waar geen maat voor is, maak ik een stuk Kato rails gewoon zelf op maat. Stukje bedding er tussenuit halen, kopstukken tegen elkaar schuiven, rails op maat afknippen en klaar. Even oefenen met een stukje rails en je hebt het zo voor mekaar.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Marcvane86 »

Dit kan natuurlijk ook altijd, had het al wel zien staan. Maar er moet toch een geometrie bestaan die met standaard stukken kan aansluiten. Voor een inhaalspoor lukt het wel door de flauwe 15* bocht die compenseerd met de s60/62/64 etc.

Iemand toevallig hier die wel met vaste geometrie een schaduw station heeft?


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door BenQ »

Die moet toch niet zo moeilijk te maken zijn, als je een soort van spiegelbeeld maakt van de wisselstraten onder een schuine lijn evenwijdig aan de wisselstraat dan ben je halverwege. Dan de lengte bepalen van het tussenstuk. Alleen de twee buitenste zijn dan afwijkend.
Daar zit nl een bocht in ipv een wissel.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Die geometrie is er maar beperkt je wel:
https://www.anyrail.com/system-specific ... ck_fr.html


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door martindomburg »

Hier een filmpje hoe je de Unitrack wissels kunt aansturen met een OC32

https://www.facebook.com/dinamousers/?ref=bookmarks


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door sjoef »

martindomburg schreef:Hier een filmpje hoe je de Unitrack wissels kunt aansturen met een OC32

https://www.facebook.com/dinamousers/?ref=bookmarks
Martin, ik, en vele met mij hebben geen facebook en willen dat ook niet. Jammer dat zo'n filmpje niet op een andere manier te zien is zonder dat irritante en opdringerige facebook aanmelden of registeren scherm.

Jos


Plaats reactie