Kato Unitrack tips

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

En als je meer ruimte hebt ergens en zelf die 'dure' gevoede unijoiners wil maken is dat ook mogelijk:
http://www.fiferhobby.com/how-to-make-y ... r-feeders/


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Marcvane86 »

Wilco bedankt voor de links de eerste is inderdaad wat ik ooit had gezien. Hij haalt ook een stukje kunststof bedding weg voor solderen


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Top hoop dat het je kan helpen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

hansman
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 dec 2015 21:07

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door hansman »

Hoe kun je Kato-rail het beste bevestigen aan de tafel. Ik doe niets met isolatie dus direct op het houten blad?

Hansman


z21, iPad, multimouse, sprog 3, iTrain, Fleischmann rails en wissels
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Tsja, ook Kato geeft geluid door via de onderbouw, dus kan ik niet geheel adviseren wat het beste is.
Je kan de schroef/spijker gaatjes gebruiken die standaard zijn aangebracht (te zien aan de onderzijde binnen het cirkelvormige stukje, gaatje uitboren of doorprikken) of je plakt de rails met bijvoorbeeld houtlijm vast.
Ik zelf gebruik blueline, nu greenline (ze zijn groen geworden en van iets ander materiaal maar wel dezelfde dikte) en plak de rails met houtlijm vast. Ik breng hiertoe een klein beetje houtlijm aan op de randen die de ondergrond raken en zet er dan een gewicht op tot het is opgedroogd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

dubbelzijdig plakband en dan met,
verdunde houtlijm de bedding er tegen aan.


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Peter Ruifrok »

Ik heb een Kato baan die gedigitaliseerd was met Railmaster (Hornby/Arnold). Railmaster heeft als nadeel dat het zonder detectie werkt: je kunt alleen programmeren dat een bepaalde loc gedurende een bepaald tijd met een bepaalde snelheid rijdt. Er zijn geen blokken of secties etc.
Op den duur beviel me dat niet (Railmaster was voor mij wel een goede en goedkope intro in digitaal rijden), dus ik heb de stap gewaagd en de Digikeijs DR5000 aangeschaft met drie terugmelders (DR4088). Ik heb de hele baan in korte secties verdeeld en en alle secties gesoldeerd met een draadje aan de zijkant van de rail. K... werk, want de baan is al klaar, alle rails en scenery ligt en de plastic bedding smelt heel gemakkelijk. Maar ja, ik had geen keus, anders dan uithuilen en helemaal overnieuw beginnen. Nu moet ik de secties gaan scheiden door met een dremel de rail aan 1 kant door te snijden.
Mijn vragen: 1) ik heb de dremel geprobeerd met de kleinste haakse slijper op een rail die ik over had en ik vind het weggeslepen deel aan de brede kant. Zijn er smallere slijpers in de handel (van een ander merk maar wel bruikbaar op een dremel)? En 2) wat is de beste plaats om te slijpen? Waarschijnlijk niet bij een rail overgang, de Kato joins hebben ook metaal dieper zitten. En ik heb ook gemerkt, dat de rail kan schuiven in het weggeslepen deel en dus het gat kan overbruggen. Maar er is niet altijd de keuze in het midden van een rail te slijpen. Wie heeft hier ervaring mee?
Had ik alles eerder geweten, dan had ik wel het hier eerder beschreven Kato systeem gebruikt. Maar ja.....


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Ipio
Berichten: 453
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Ipio »

Peter,

K... werk betekent zeker Keurig werk. ha ha ha.


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

ik heb een nieuwe kato turn table gehad
maar ziet Japanse powersuply bij hoe doe je dat geen verloop naar 220 ,
gewone powersupply (voeding) te grote plug
iemand een op losing ?


Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Vreemd, heb je hem bij een Nederlandse verkoper gekocht?
Als het goed is moet er op het bedieningspaneel staan, hoop in het Engels, wat er op aangesloten kan worden.
Volgens de handleiding in ieder geval maximaal 12 Volt (less than 12 Volt staat er in)

Voor extra tips:
http://www.sbs4dcc.com/tutorialstipstri ... ntrol.html

Waar je ook veel van kan leren is even "Kato Turntable" intikken in Google search en dan naar Video's gaan, daar zitten heel wat tips tussen hoe het beste de draaischijf te schakelen en gebruiken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

is een nieuwe Wilco gekregen maar de voeding die naar de turntable controller
toe gaat is USA stekker pas dus niet in EU stopcontact
kan 100 /240 V en dan goed voor turn table,
zit al te denken zit al te denken stekkertje van voeding te wisselen met gewone voeding
of voeding kopen heel klein plugje, ik heb turn table gehad rest zelf er bij kopen.
als goed n nederland zelftijd e bij turntable een gewone stekKer doen als bij V1/V2
geschikt voor Europa of verloop stekker naar 220
voeding er in , de plugje perfect bij controller
maar stekker van voeding niet in stopcontact
Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Ad_M »

@Mack

Als er op je voeding staat dat deze geschikt is voor 110 / 240 V (iets in die trend)
Kan je zonder pardon de stekker er af knippen en er een bij de gamma halen ofzo en aan het snoer monteren (permanent reis verloopje raad ik af)
Is die alleen us geschikt dan zit je hellaas vast aan een andere voeding verkrijgen...

Beantwoord dit jou vraag?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Lees even goed de links die ik heb gezonden. De voeding is voor zover ik begrijp voor de bedieningskast. Hij levert 12 volt maximaal naar het bedieningskastje. Het is nl een soort trafo. Het gaat je dus in dit geval om de stekker. Als de trafo aangeeft dat deze 100 tot 240 V kan hebben, dan kan je inderdaad zoals Ad aangeeft gewoon de stekker er af halen en deze vervangen door een Europese stekker.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

sorry late reactie meer was even paar dagen in ziekenhuis voor veel te hoge bloed druk 120/240
nu pillen hoop verlaagmoet wel steeds bloedruk meten of beter wordt genoeg hier over terug naar onder werp.

ja idd zit vast aan de voeding , kan dus helaas geen stekker afknippen ,
kan kijken of media markt verloop stekker heb ,of anders helaas draad plug afknippen en achter gewone voeding zetten,
maar zal eerst naar verloop stekker kijken.


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

net gekeken ga niet want gewone 12 v turntable staat op
input100-240/output 5V dan zit locs denk in draaimolen
er gewone op zet.

Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Marcvane86 »

Mack, vraag eens na of de sponsor van dit forum wellicht de europese adapter los kan leveren. Of maak even een duidelijke foto zodat het makkelijker mee kijken is hoe het precies in elkaar steekt. De verloop stekkers Amerikaans naar Europees zou ik niet voor altijd gebruiken. Daar zijn ze niet op gebouwd, enkel voor tijdelijk gebruikt op vakanties etc.

Waar is die van jou vandaan gekomen dat je een Amerikaanse stekker hebt?


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Mack schreef: 11 nov 2019 18:00 net gekeken ga niet want gewone 12 v turntable staat op
input100-240/output 5V dan zit locs denk in draaimolen
er gewone op zet.

Mack
Ik heb het gezien, de bedieningskast heeft een 12V input die je vanaf de rijcontroller van KATO aansluit voor de rijvoeding naar de draaischijf en een 5V aansluiting die voor het bedieningskatje zelf is. Dan kan je toch ook een andere trafo van 5V er op zetten? Gewoon een losse 5V trafo DC, 1A.
Laatst gewijzigd door WilcoV op 12 nov 2019 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Hier nog een tip voor mensen die de KATO draaischijf geheel DCC willen maken. De KATO draaischijf is nl zoals men noemt DCC vriendelijk. JE kan de sporen DCC voeden maar de draaischijf draait analoog. Met foefjes is de draaischijf echter ook digitaal te bedienen.
http://www.ntrains.org/indexing-the-kat ... le-20-283/

een filmpje van een andere hobbyist:
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... =emb_title

nog een tip, je hoeft de 12V kabel niet aan te sluiten, mag wel, maar hoeft niet.
https://www.trainboard.com/highball/ind ... ded.83143/


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

ja kan ik doen ff voeding 5v zoeken
12V powersupply zat er inderdaad extra los bij
zie nog heel wat bij ,moet kopen al hoop bij Hans gekocht
maar ook zie ik een 2e gewone controller nodig ect
ga de beschrijving maar goed lezen pfffffff
Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Mack, kijk even goed naar de tips.
Je hebt geen gewone controller nodig. Dat is een optie.
Als je een controller gebruikt (op de 12V aansluitng van je draaischijfcontroller) voed je slechts de brugsectie.
Als je echter de toeleidende sporen gewoon voedt (DCC of analoog) krijgt de brug ook voeding als deze in lijn ligt met een toeleidend spoor. Je hebt dan geen 'gewone' controller nodig. Nadeel van een gewone controller aansluiten is dat je het risico van kortsluiting loopt als je de brug tegenpolend aanlegt.
Normaal zit er bij de draaischijf een controller voor het bedienen/draaien van de draaischijf. Die heeft de 5V spanning nodig. Je KAN een normale trafo/rijcontroller aansluiten op de 12V aansluiting van het bedieningskastje. Deze voed dan dus alleen je brugspoor.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

Wilco ik heb hier op tekening door gekoppelde controller met draaischijf en dan nog een controller op plaatje
rij niet digitaal gewoon nog analoog , ja alles zit er bij inclusieve doorkoppel kabel die heet hier jump kabel
ingewkkeldkijk binnen kort wel,toch momenteel niet verder


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Je hebt de controller voor de draaischijf.
Daar zitten drie aansluitingen op, een 12V een platte stekker en een 5V
De 12V heb je niet altijd nodig, dat ligt er aan hoe je spoorbaan is ingericht. De 12V voeding is alleen om stroom op de sporen van de draaibrug te zetten. Echter als je de sporen die naar je draaibrug toe lopen anders voed (als het ware als secties) dan krijgt de draaibrug ook spanning van die sporen, dan is de 12V NIET nodig. Die heb je alleen nodig als je daar rechtstreeks stroom op wil zetten.
De platte stekker is de aansluiting voor je draaischijf, die bedient de draaischijf zelf.
De 5V is je voeding voor de bedieningskast/controller.

Voordeel van 12V aansluiten op je controller:
- je hebt stroom op je draaibrugsporen als deze niet in één lijn staat met andere sporen die al onder stroom staan.
- je hoeft geen spanning op je kopsporen te zetten, die krijgen dan spanning via de sporen van de draaibrug als die in lijn staat met een kopspoor

Nadeel
- als je de draaibrug naar een spoor draait dat anders gevoed wordt, kan je kortsluiting krijgen doordat de verkeerde spoorstaven tegenover elkaar komen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

ik snap hem jump snoer voorzie je controller van stroom die koppel je door
eerste turntable ik aansluit dus ben helemaal nieuw hier in .maar begin te begrijpen dankzij you Wilco
werk lig nu evenstill maar ben alles aan het inlezen en info krijgen over het


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Deze pagina is het belangrijkste voor je: http://www.sbs4dcc.com/tutorialstipstri ... ntrol.html
Hier staan beide mogelijkheden aangedragen.
De 1e mogelijkheid is met de 12V voedingskabel aangesloten, de 2e mogelijkheid is zonder die 12V aansluiting.
Bij mogelijkheid 1 (dus met 12V aansluiting): moet je de draaischijf isoleren (dus spooronderbreking zodat je draaischijf GEEN voeding krijgt van je hoofdsporen). De sporen van je draaischijf en de opstelsporen worden dan namelijk gevoed via die 12V aansluiting op je draaischijf controller EN de brugsporen op de draaischijf.
Mogelijkheid 2 zou mijn voorkeur hebben. Je sluit dan NIET de 12V aansluiting aan. JE moet dan wel zorgen dat je toeleidende spoor (het spoor dat naar je draaischijf toe gaat) gevoed wordt door je ringleiding, en dat je opstelsporen gevoed worden door je ringleiding. Je spoor op je draaischijf wordt dan alleen gevoed als deze in lijn staat met één van de naar de draaischijf toeleidende sporen. Kortsluiting is dan ten alle tijde uitgesloten en een trein op de brug kan nooit gaan bewegen als de draaischijf niet in lijn staat.

De kabels die je WEL aan moet sluiten zijn de 5V kabel (voeding voor je draaischijf controller) en de platte kabel (bedieningskabel van je controller naar de draaischijf om deze te laten draaien).


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

mvriesde
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 dec 2016 20:12
Locatie: wolvega

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door mvriesde »

Hallo allen ik ben ook om en ga binnenkort mijn eerste kato rails Aanschaffen. Waar kun je dit het beste doen? Wie heeft het meeste aanbod en? Ik zag freebit, lippen, maar ook ebay direct uit Japan. Wat zijn jullie ervaringen?


Plaats reactie