Kato Unitrack tips
Re: Kato Unitrack tips
Wat ik niet geheel snap is waarom je meerdere rijregelaars wil gebruiken en dan vooral je opmerking dat je er heel veel nodig hebt. Je kan dan weliswaar met meerdere treinen rijden, maar alleen op bepaalde stukken. Iedere regelaar zal dus alleen maar een onderdeel van je modelbaan van spanning voorzien. Ook snap ik niet zo waarom je dan een heleboel regelaars nodig zou hebben. Ik ben analoog geen grote techneut, maar volgens mij zijn er met een paar regelaars hele andere mogelijkheden. Digitaal maakt het nog mooier, kan je zelfs meerdere treinen op dezelfde locaties van je modelbaan laten rijden.
Hou er wel rekening mee dat je een keerlus voor in je baan heb zitten, hier moet je ook rekening mee houden ivm kortsluiting.
Hou er wel rekening mee dat je een keerlus voor in je baan heb zitten, hier moet je ook rekening mee houden ivm kortsluiting.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
Hoi,
Geen keerlus te bekennen. Buitenste spoor ligt los van de opstelsporen.
Geen keerlus te bekennen. Buitenste spoor ligt los van de opstelsporen.
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Re: Kato Unitrack tips
Onderste lus met opstelsporen komt bijeen op een wissel voordat deze bij de overige sporen (links midden boven in de tekening) samenkomt, daar zit je keerlus. Het hele onderste gedeelte is een keerlus.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
Hoi,
Helegaar gelijk. Zat meer te kijken bij de opstelsporen. Als je het daar ook dubbel spoor maakt, zou het probleem opgelost zijn. Als ik het goed beredeneer.
Helegaar gelijk. Zat meer te kijken bij de opstelsporen. Als je het daar ook dubbel spoor maakt, zou het probleem opgelost zijn. Als ik het goed beredeneer.
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Re: Kato Unitrack tips
Wilco
inderdaad wil meerdere treinen laten rijden
en dank je voor de keerlus opmerking had ik nog niet aan gedacht ,
isoleren een optie ? zal even kijken ook 2 sporen kan maken ook,
daar plaats voor heb anders maal ik dood lopend
Mack
inderdaad wil meerdere treinen laten rijden
en dank je voor de keerlus opmerking had ik nog niet aan gedacht ,
isoleren een optie ? zal even kijken ook 2 sporen kan maken ook,
daar plaats voor heb anders maal ik dood lopend
Mack
Laatst gewijzigd door Mack op 29 jan 2017 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Kato Unitrack tips
Wilco
heb het al opgelost niet meer zo strak maar hoefde niet veel te veranderen
Mack
heb het al opgelost niet meer zo strak maar hoefde niet veel te veranderen
Mack
Laatst gewijzigd door Mack op 31 jan 2017 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Kato Unitrack tips
Blijft volgens mij een keerlus?
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Re: Kato Unitrack tips
Sterker nog, het is er nog steeds een, dus je hebt helemaal gelijkDebvd schreef:Blijft volgens mij een keerlus?
(onderste deel bij de wissel rechts, extra wissel maak niet uit, het blijft een lus op hetzelfde spoor)
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Kato Unitrack tips
ok , ja stom maar moet alles nog leren
hoop dit een betere is, hoop nu keerlus verleden tijd is
Mack
hoop dit een betere is, hoop nu keerlus verleden tijd is
Mack
Laatst gewijzigd door Mack op 29 jan 2017 01:55, 4 keer totaal gewijzigd.
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Kato Unitrack tips
jongens ,ok denk ik het heb, gelijk de ringloodsen verplaatst en andere variant gemaakt,
wat denk beter is meer opstelsporen.
wat denk beter is meer opstelsporen.
Laatst gewijzigd door Mack op 01 feb 2017 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Kato Unitrack tips
heb nu momenteel de helixen weg gehaald en op deze plaats een 2e station en
dan muurtje daar achter lijkt me mooier , en dan boven op muurtje een autoweg of dubbel spoor .
zie wel die baan weet wat , elke keer andere ideen .
Mack
dan muurtje daar achter lijkt me mooier , en dan boven op muurtje een autoweg of dubbel spoor .
zie wel die baan weet wat , elke keer andere ideen .
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Kato Unitrack tips
Hoi Mack,
Niet om de wijsneus uit te hangen, het is alleen maar een goed bedoelde opmerking / suggestie
Is het niet beter je eigen draadje te openen met je ontwerp?
Valt niet echt onder waar dit draadje voor opgezet is; "Kato Unitrack tips"
Mvg,
Ad
Niet om de wijsneus uit te hangen, het is alleen maar een goed bedoelde opmerking / suggestie
Is het niet beter je eigen draadje te openen met je ontwerp?
Valt niet echt onder waar dit draadje voor opgezet is; "Kato Unitrack tips"
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Kato Unitrack tips
wilco
ok ,ben er nog niet uit hoe je met 1 regulator dit alles regel?
. maar reken 1 regelator voor 1 track, dat verkeerd?
(sorry Ad en Heiko voor de tekeningen ze al weg gehaald)
Mack
ok ,ben er nog niet uit hoe je met 1 regulator dit alles regel?
. maar reken 1 regelator voor 1 track, dat verkeerd?
(sorry Ad en Heiko voor de tekeningen ze al weg gehaald)
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Kato Unitrack tips
Mack, als ik het goed begrijp wil ga je analoog rijden.
Als je meerdere treinen analoog wil aansturen op dezelfde baan met meerdere trafo's, moet je er rekening mee houden dat je de baan opdeelt in secties die elk aangestuurd worden door een trafo. Dezelfde sectie aansturen door meerdere trafo's heeft geen zin. Je kan echter ook met één of enkele trafo's je baan of enkele secties van je baan onder spanning zetten en delen van die secties aan en afschakelen met schakelaars. Dat zou je zelfs met één trafo kunnen. Er zijn heel veel boekjes en ook websites te vinden die dit nader uitleggen. Er zijn legio mogelijkheden.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/in ... nbesturing Deze link bijvoorbeeld geeft heel wat uitleg voor de analoge baan. In principe is dat voor ieder railsmerk gelijk alleen moet je rekening houden met je Kato wissels die met gelijkstroom en NIET met wisselstroom geschakeld worden.
Voordeel van digitaal is dat je materieel op hetzelfde baanvak (lees dezelfde sectie) kan laten rijden zonder extra trafo's nodig te hebben.
Verdiep je goed in de technologie voordat je heel veel trafo's gaat aanschaffen.
Als je meerdere treinen analoog wil aansturen op dezelfde baan met meerdere trafo's, moet je er rekening mee houden dat je de baan opdeelt in secties die elk aangestuurd worden door een trafo. Dezelfde sectie aansturen door meerdere trafo's heeft geen zin. Je kan echter ook met één of enkele trafo's je baan of enkele secties van je baan onder spanning zetten en delen van die secties aan en afschakelen met schakelaars. Dat zou je zelfs met één trafo kunnen. Er zijn heel veel boekjes en ook websites te vinden die dit nader uitleggen. Er zijn legio mogelijkheden.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/in ... nbesturing Deze link bijvoorbeeld geeft heel wat uitleg voor de analoge baan. In principe is dat voor ieder railsmerk gelijk alleen moet je rekening houden met je Kato wissels die met gelijkstroom en NIET met wisselstroom geschakeld worden.
Voordeel van digitaal is dat je materieel op hetzelfde baanvak (lees dezelfde sectie) kan laten rijden zonder extra trafo's nodig te hebben.
Verdiep je goed in de technologie voordat je heel veel trafo's gaat aanschaffen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
Dat was nu ook niet echt mijn intentie Mack...Mack schreef:sorry Ad en Heiko voor de tekeningen ze al weg gehaald
Mack
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Kato Unitrack tips
Wilco
dank je voor de link .( zag stopseinen ben benieuwt hoe dit met kato seinen gaat of doen die dat uit hun eigen ) daar heb ik er tot nu 3 van.
Ad, is ok , ben erg enthousiast en wil eigenlijk alles tegelijk weten van Kato , hier nog 2 tips ik weet
al verschillende dingen ontdekt zoals wissel alleen trein laat door rijden die op goede spoor staat en dat dus nooit aanrijding kan krijgen bij station omdat die maar 1 laat rijden alleen.
je grotere bocht kan maken met (15%) ,418,282, 418,418,282 ,418 . volgorde gebogen rails deze dan maat groter dan de 381 bocht
maar dat wist iedereen natuurlijk al ?
Mack
dank je voor de link .( zag stopseinen ben benieuwt hoe dit met kato seinen gaat of doen die dat uit hun eigen ) daar heb ik er tot nu 3 van.
Ad, is ok , ben erg enthousiast en wil eigenlijk alles tegelijk weten van Kato , hier nog 2 tips ik weet
al verschillende dingen ontdekt zoals wissel alleen trein laat door rijden die op goede spoor staat en dat dus nooit aanrijding kan krijgen bij station omdat die maar 1 laat rijden alleen.
je grotere bocht kan maken met (15%) ,418,282, 418,418,282 ,418 . volgorde gebogen rails deze dan maat groter dan de 381 bocht
maar dat wist iedereen natuurlijk al ?
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Kato Unitrack tips
Ik vraag mij sowieso al een hele tijd af waarom een topic met tips over Kato rail staat in de rubriek materieel tests.
mvg
Freddy
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Kato Unitrack tips
Freddy, ik heb dat ooit gedaan op basis van de beschrijving van dit onderdeel:
Ik ben er altijd van uitgegaan dat een eventuele Admin het wel zou verplaatsen als het elders beter tot zijn recht zou komen, ik kon zelf uit de andere onderdelen niet echt een keuze maken waar het beter tot zijn recht kwam. Aangezien al die tijd niemand hier probleem over maakte, ging ik er vanuit dat het wel goed was. Dus als je het elders wil hebben, vraag het aub een admin mij maakt het niet uit waar het hoort te staan.Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
Als ik admin was zou ik het draadje ook niet verplaatst hebben maar toen het over een eigen baan maken ging zou ik het gesplitst hebben.
Re: Kato Unitrack tips
maak kato nog de groene 20-435 brug ,
heb er 3 denk nog 2 of 3 nodig heb
wil zelfe kleur namelijk 1 brug
heb er 3 denk nog 2 of 3 nodig heb
wil zelfe kleur namelijk 1 brug
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Kato Unitrack tips
Ja hoor ze staan gewoon nog op de KATO USA website.Mack schreef:maak kato nog de groene 20-435 brug ,
heb er 3 denk nog 2 of 3 nodig heb
wil zelfe kleur namelijk 1 brug
Informeer even bij Hans van N-spoor Store. Als dealer moet hij er achter kunnen komen of hij ze kan bestellen voor je.
Ik kom ze hier weinig tegen, wel in het buitenland:
http://www.newhallstation.com/store/pro ... cts_id/510
https://www.amazon.co.uk/Kato-20-435-Do ... B0003K28CA
http://www.traintrax.co.uk/20435-double ... p-377.html
en nog vele meer, even googlen op "KATO 20-435"
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
kun je kato sensor rails ook voor seinen gebruiken ?
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Kato Unitrack tips
Je bedoelt
Uiteraard, mits je jezelf maar aan de techniek van dit product houdt, maar je kan in principe het sein vervangen door een ander sein met evenveel lampen.
Uiteraard, mits je jezelf maar aan de techniek van dit product houdt, maar je kan in principe het sein vervangen door een ander sein met evenveel lampen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
wilco
ik bedoel de kato sensorrail en draad voor de spoorovergang
of je deze ook voor de lichten kan gebruiken
ik bedoel de kato sensorrail en draad voor de spoorovergang
of je deze ook voor de lichten kan gebruiken
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0