Kato Unitrack tips

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door erik-n-fan »

Okay, toch nog een vraag over m'n kato wissels. Ik merk dat ze prima omschakelen maar af en toe / in 1 van de 2 wisselstanden zoemen sommige wissels nog even na het schakelen. Wat kan ik daartegen doen?


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Geen idee, volgens mij kunnen de specialisten daar iets op antwoorden, ik geloof dat je de schakeltijd kan aanpassen in de CV instellingen van de decoder maar hoe? geen idee.
Het zoemen geeft in feite aan dat er nog even spanning op blijft staan na het omzetten.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 884
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

Wilco
de vraag nog even beantwoorden over de draai schijf ,waarom een reis stekker kopen ?

om dat de stekker tevens de omvormer is van 100 tot 240 volt naar 5 volt,

dus afknippen en andere stekker er op gaat niet goed dan heb je vuurwerk ,dat ongeveer dan 215 volt te veel


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Mack schreef: 04 apr 2020 02:12 Wilco
de vraag nog even beantwoorden over de draai schijf ,waarom een reis stekker kopen ?

om dat de stekker tevens de omvormer is van 100 tot 240 volt naar 5 volt,

dus afknippen en andere stekker er op gaat niet goed dan heb je vuurwerk ,dat ongeveer dan 215 volt te veel
Als het goed zit, zit er ook bij de Amerikaanse en Japanse versie tegenwoordig een Powerpack met vanaf de trafo een kabel met een stekker er aan. Het gaat er dan dus vooral om hoeveel entree voeding de trafo moet hebben. Volgens mij worden de oude stekkers die direct aan de trafo zaten niet meer bijgeleverd. In dat geval is het gewoon zaak even een Europese powerpack aan te schaffen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 884
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

Wilco
de gene die ik heb wel en zit ook gewone voeding bij 12 volt en de stekker voeding van 100/240volt naar 5volt
die kun je er dus niet afknippen en vervangen helaas maar heb je reis stekker nodig , np heb er al eentje gekocht
(de12volt voeding zit er bij )


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

De 12V voeding heb je normaal niet nodig.
De aansturing heeft inderdaad die 5V nodig. Dan heb jij nog de stekkeromzetter er bij zitten. De 12V heb je overigens meestal niet nodig.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 884
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

ja heb zo stekker omvormer der nou reisstekker voor dus zou goed moeten zijn
voor 12volt zou je ook door kunnen verbinden met regel kastje , 12volt denk voor rails achter draai schijf bij loodsen .
weet ik pas als alles in me kaar staat zit nu nog in dozen kan ook zijn je regelkast kan door ver binden , 12 volt nog niet echt bestudeerd Hans rest voor me besteld dus zal de echte baan tot stand komen tot nu toe lag er een nood baantje maar nu kom de echte.


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

De 12V is inderdaad voor de voeding van de rails, maar als je zelf al je rails aansluit op de ringvoeding of stervoeding die je al op je rails hebt en daar ook je stukken voor en achter de draaischijf mee voed dan heb je die 12V voeding niet nodig.
Eerder in deze topic zijn al wat links naar aansluiting van de draaischijf en voeden van de rails aan de orde gebracht.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 884
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

wacht ff op spullen van Hans binnen zijn moet besteld worden ,kan ik mooi de gamma platen over de baan leggen
voor dat alles er is en nog wat beton wanden wordt weer op de baan klimmen en dan rails liggen als alles binnen is.
leuk draaischijf van me vrouw heb gehad maar weer hoop werk voor alles af is.


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door MarcoTrix »

Kato spoorwegovergang 20-021 verdwijnt inmiddels uit het programma en wordt vervangen door spoorwegovergang 20-027.
Spoorwegovergang 20-027 is:
— gedetailleerder dan zijn voorganger, en heeft nu imitatie slagbomen, waarschuwingslichten, en andere kleine details.
— gebouwd naar japans voorbeeld.
— ingericht voor links wegverkeer.
— is uit te breiden naar meerdere sporen.
De waarschuwingslichten zijn los bijgevoegd, en zou je kunnen vervangen door exemplaren van Viessmann.
Het zou fijn zijn als er ook een europeesche versie komt (voor rechts wegverkeer).

Afbeelding



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door erik-n-fan »

De wissels zoemden bij mij wat na het schakelen. Dit duurde soms tot wel 3 seconden (op de DR5000 central stond de max schakeltijd op 2500ms, dus dat kan wel kloppen).
WilcoV schreef: 03 apr 2020 11:18 Geen idee, volgens mij kunnen de specialisten daar iets op antwoorden, ik geloof dat je de schakeltijd kan aanpassen in de CV instellingen,,,
Het zoemen geeft in feite aan dat er nog even spanning op blijft staan na het omzetten.
Samengevat - na een heleboel zoeken in de instellingen:
Schakeltijd Kato Unitrack wissels RocRail, DR5000 en DR 4018 heb ik nu ingesteld op 50ms min, 100ms max schakeltijd:
1. rocRail (bij de Controller / Centrale)
2. rocRail (Automatisch rijden - feedback)
3. DR5000 software: "Track output" > "Turnouts" min on time, max on time
4. CV programmeren op de DR4018 wisseldecoder

De DR4018 is moeilijk te configureren nav mijn vraag wordt de handleiding bijgewerkt zodat we ook weten hoe lang de schakeltijd is op basis van de CV waarde. Dit was nu toe niet beschreven.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 884
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

Wilco
hoe doe je dat er by kato kruis wissels op alle vier stroom staat?
ik rijd analog , 4x aansluit rail? volgens piffer hobby 4x aanslzou kunnen met verdeel kastje uit 3 kunnen stekkers in dus 2 kastjes

ik weet niet wat ik verkeerd doe?,kom der niet meer uit.
kan alleen op alle 4 puntenstroom met verdeelkastje dan werk het

denk weer bijkopen wordt


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Ik gebruik geen aansluitrail maar de railjoiners met aansluitdraad en inderdaad op alle vier toegangen ééntje aansluiten. Er zit nl een stroomscheiding op de lange rails aan beide kanten. Dus van alle toegangen is altijd één rails NIET doorverbonden. Er zit een kunststof stukje tussen. Kijk maar goed naar de rails. Datzelfde probleem heb je in het kruis om uiteraard kortsluiting te voorkomen.
Ik heb ze gewoon alle vier op mijn ringleiding aangesloten.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 884
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

dank je voor uitleg Wilco

leg her dus niet aan mij maar gewoon alle 4 de rails stroom

de railjoiners met draad zit ook een stekker aan voor voeding?

Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door shoven »

Mack schreef: 04 jun 2020 18:07 dank je voor uitleg Wilco

leg her dus niet aan mij maar gewoon alle 4 de rails stroom

de railjoiners met draad zit ook een stekker aan voor voeding?

Mack
Mack, wat staat hier in hemelsnaam?
tip: lees je tekst na voor je op "Verstuur" klikt. (Goed bedoeld he)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 884
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

Shoven
dat de kruiswissel van Kato op 4 punten stroom nodigt heeft
stukjes ervoor had gelezen had je het begrepen |:(
Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door shoven »

Mack schreef: 04 jun 2020 21:43 Shoven
dat de kruiswissel van Kato op 4 punten stroom nodigt heeft
stukjes ervoor had gelezen had je het begrepen |:(
Mack
Prima hoor Mack. Maar wat ik bedoel is dat hier bijdragen worden gepost waarvan ik denk "had er even een paar woorden bij gezet". Nu wordt bij mij de aandrang om te antwoorden niet echt vergroot. (lees dat als: " moet ik nu moeite doen om te antwoorden bij iemand die zijn bijdragen niet eens leesbaar opschrijft?") 8)7
Hoeveel moeite is het nu om even je bijdrage na te lezen voor je op "Verstuur" klikt?
(Ik had er een tip bij gezet maar die is niet geland dus)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 884
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

ok misschien te kort door de bocht zal voortaan nalezen ,
probeer altijd zo kort mogelijk dat niet heel verhaal word en mensen verveel misschien wel te kort.
Maar wel bedoeling iedereen het begrijp, zal er op letten .
Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door shoven »

Geen probleem, we zijn allemaal verschillend tenslotte.
Als we elkaar maar een beetje begrijpen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

De railjoiners met draad hebben dezelfde aansluiting als de aansluitdraden van de aansluitrails van Kato. Het is in feite gewoon hetzelfde alleen zijn de draadjes nu aan een railjoiner gesoldeerd.
Kato 24-818:

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door MaartenOtto »

Hallo allemaal,

Ik gebruik met behoorlijk tevredenheid Unitrack maar heb nu een model dat op de overloopwissels er uit loopt. Na wat testen en er even rustig voor hebben gezeten ben ik tot de conclusie gekomen dat de draaistellen soms door de “guard rail” uit het spoor worden gewipt.

Is dit een bekend problem en wat hebben jullie er aan gedaan?


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Geen probleem, ik had dit alleen bij Dapol koppelingen, staafje iets omhoog gebracht en opgelost.
Je moet vooral kijken wat er uitgewipt wordt. Zijn het de wielen? Dan wellicht de Guardrail wat afvijlen en klaar?


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door MaartenOtto »

Zat ik ook al aan te denken.


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Hube »

MaartenOtto schreef: 29 jun 2020 13:37 Hallo allemaal,

Ik gebruik met behoorlijk tevredenheid Unitrack maar heb nu een model dat op de overloopwissels er uit loopt. Na wat testen en er even rustig voor hebben gezeten ben ik tot de conclusie gekomen dat de draaistellen soms door de “guard rail” uit het spoor worden gewipt.

Is dit een bekend problem en wat hebben jullie er aan gedaan?
Het gebeurt blijkbaar bij 1 model.
Dan zou ik eerst dat model controleren voordat je aan de rails gaat vijlen.
Is de binnen afstand tussen de wielen wel goed; 7,4 ~ 7,6 mm?

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

MaartenOtto
Berichten: 131
Lid geworden op: 07 mei 2020 13:49
Locatie: Almere

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door MaartenOtto »

Goed punt, het is ook met 1 bak die er altijd uitgaat. In het ergste geval worden het andere draaistellen of als het echt niet anders kan een enkeltje vitrine of een eigen diorama tzt.


Train Manager NS Internationaal. We bouwen aan een baan op wielen met twee gezichten. Brits deel West Coast Mainline en Zwitsers deel BLS.
Plaats reactie