Kato Unitrack tips
Re: Kato Unitrack tips
De gelijkrichter heb je alleen nodig als je een ander merk transformator gebruikt met een wisselstroomuitgang voor de wisselbediening.
Ikzelf gebruik gewoon een gelijkstroom ledlampen transformator voor voeding van de wisselbediening.
Je kan de spanning voor de wisselbediening gewoon rechtstreeks van de daarvoor bestemde aansluiting aan de Kato powerunit aansluiten zonder de gelijkrichter.
Hier zie je een Kato wisselkastje aangesloten op de aansluitpunten aan de power unit
Ikzelf gebruik gewoon een gelijkstroom ledlampen transformator voor voeding van de wisselbediening.
Je kan de spanning voor de wisselbediening gewoon rechtstreeks van de daarvoor bestemde aansluiting aan de Kato powerunit aansluiten zonder de gelijkrichter.
Hier zie je een Kato wisselkastje aangesloten op de aansluitpunten aan de power unit
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
Wilco
Dank je , dan heb ik het goed (Motorolavoeding gelijkgericht - Kato stroomregelaar - wisselkastje)
dan kan dat geen kwaad , dat wou ik even weten, wissel werk in ieder geval perfect er op.
dank je voor bevesteging.weet je ook of ze deze kastjes zonder voeding verkopen ,
want Motorola voeding sterk genoeg om meerdere regellaars van Kato op te zetten.
scheelt denk hoop in kosten.
Mack
Dank je , dan heb ik het goed (Motorolavoeding gelijkgericht - Kato stroomregelaar - wisselkastje)
dan kan dat geen kwaad , dat wou ik even weten, wissel werk in ieder geval perfect er op.
dank je voor bevesteging.weet je ook of ze deze kastjes zonder voeding verkopen ,
want Motorola voeding sterk genoeg om meerdere regellaars van Kato op te zetten.
scheelt denk hoop in kosten.
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Geluiddemping
Na het lezen van deze enthousiaste verhalen overweeg ik kato te gebruiken voor het schaduwstation; vanwege de betrouwbaarheid en robuustheid.
Hebben jullie ervaring met de geluiddemping? Of is die er niet ondanks het ballastbed?
Hebben jullie ervaring met de geluiddemping? Of is die er niet ondanks het ballastbed?
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Re: Kato Unitrack tips
op moment gebruik ik geen geluidsdemping
als ik eventueel gebruik denk kurk
Mack
als ik eventueel gebruik denk kurk
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Kato Unitrack tips
De wisselbedieningskastjes zijn gewoon los te koop en met penverbindingen aan te sluiten. Bijna bij ieder modelzaak zijn die pennetjes te koop.
Ik gebruik geen extra demping anders dan bij andere rails gebruikt zou worden. De Kato bedding is hard kunststof en zal dus uit zichzelf niet dempen.
Ik gebruik geen extra demping anders dan bij andere rails gebruikt zou worden. De Kato bedding is hard kunststof en zal dus uit zichzelf niet dempen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
Wilco
ik bedoel de stroom regelaar zonder voeding , van de power unit
Mack
ik bedoel de stroom regelaar zonder voeding , van de power unit
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Kato Unitrack tips
Volgens mij is die vanaf de fabriek altijd inclusief de trafo.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
Wilco
dat dan weer das jammer omdat ik er hoop nodig
dacht misschien zijn ze wel los te krijgen , maar helaas niet
dit me eerste baan dus moet nog hoop leren zeker van elektra
zeker van een baan dus zal nog wat worden.
totaal geen verstand van, dus hoop dat er hier veel kom er over elektra van baan,
dat dan weer das jammer omdat ik er hoop nodig
dacht misschien zijn ze wel los te krijgen , maar helaas niet
dit me eerste baan dus moet nog hoop leren zeker van elektra
zeker van een baan dus zal nog wat worden.
totaal geen verstand van, dus hoop dat er hier veel kom er over elektra van baan,
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Kato Unitrack tips
Daarom rij ik ook digitaal, heb ik de rijcontroller helemaal niet nodig.
Maar waarom heb je er een hoop nodig? Dan zal je toch je baan in allerlei secties moeten gaan verdelen die elk hun eigen rijcontroller krijgen? is dat niet omslachtig?
Dan kan je beter met een vaste baanspanning gaan werken en secties die je met schakelaars kan afschakelen.
Maar waarom heb je er een hoop nodig? Dan zal je toch je baan in allerlei secties moeten gaan verdelen die elk hun eigen rijcontroller krijgen? is dat niet omslachtig?
Dan kan je beter met een vaste baanspanning gaan werken en secties die je met schakelaars kan afschakelen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
Wilco
ik rijd analoog 4 sporen ben ik van plan plus stations en nog een rangeerterrein
kijken of ik foto kan sturen zoek dus aardig wat controlers ,
had dus erg blij geweest deze los te koop waren , dit plan tot nu toe
nog kaal en open hier op foto, en moet alles van elektra nog uitzoeken hoe of wat.
je fouten ziet hoor ik dit ook graag.( sorry , foto van tekening ging niet)
Mack
ik rijd analoog 4 sporen ben ik van plan plus stations en nog een rangeerterrein
kijken of ik foto kan sturen zoek dus aardig wat controlers ,
had dus erg blij geweest deze los te koop waren , dit plan tot nu toe
nog kaal en open hier op foto, en moet alles van elektra nog uitzoeken hoe of wat.
je fouten ziet hoor ik dit ook graag.( sorry , foto van tekening ging niet)
Mack
Laatst gewijzigd door Mack op 31 jan 2017 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Kato Unitrack tips
Wat ik niet geheel snap is waarom je meerdere rijregelaars wil gebruiken en dan vooral je opmerking dat je er heel veel nodig hebt. Je kan dan weliswaar met meerdere treinen rijden, maar alleen op bepaalde stukken. Iedere regelaar zal dus alleen maar een onderdeel van je modelbaan van spanning voorzien. Ook snap ik niet zo waarom je dan een heleboel regelaars nodig zou hebben. Ik ben analoog geen grote techneut, maar volgens mij zijn er met een paar regelaars hele andere mogelijkheden. Digitaal maakt het nog mooier, kan je zelfs meerdere treinen op dezelfde locaties van je modelbaan laten rijden.
Hou er wel rekening mee dat je een keerlus voor in je baan heb zitten, hier moet je ook rekening mee houden ivm kortsluiting.
Hou er wel rekening mee dat je een keerlus voor in je baan heb zitten, hier moet je ook rekening mee houden ivm kortsluiting.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
Hoi,
Geen keerlus te bekennen. Buitenste spoor ligt los van de opstelsporen.
Geen keerlus te bekennen. Buitenste spoor ligt los van de opstelsporen.
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Re: Kato Unitrack tips
Onderste lus met opstelsporen komt bijeen op een wissel voordat deze bij de overige sporen (links midden boven in de tekening) samenkomt, daar zit je keerlus. Het hele onderste gedeelte is een keerlus.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Kato Unitrack tips
Hoi,
Helegaar gelijk. Zat meer te kijken bij de opstelsporen. Als je het daar ook dubbel spoor maakt, zou het probleem opgelost zijn. Als ik het goed beredeneer.
Helegaar gelijk. Zat meer te kijken bij de opstelsporen. Als je het daar ook dubbel spoor maakt, zou het probleem opgelost zijn. Als ik het goed beredeneer.
Met groet Rob
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Re: Kato Unitrack tips
Wilco
inderdaad wil meerdere treinen laten rijden
en dank je voor de keerlus opmerking had ik nog niet aan gedacht ,
isoleren een optie ? zal even kijken ook 2 sporen kan maken ook,
daar plaats voor heb anders maal ik dood lopend
Mack
inderdaad wil meerdere treinen laten rijden
en dank je voor de keerlus opmerking had ik nog niet aan gedacht ,
isoleren een optie ? zal even kijken ook 2 sporen kan maken ook,
daar plaats voor heb anders maal ik dood lopend
Mack
Laatst gewijzigd door Mack op 29 jan 2017 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Kato Unitrack tips
Wilco
heb het al opgelost niet meer zo strak maar hoefde niet veel te veranderen
Mack
heb het al opgelost niet meer zo strak maar hoefde niet veel te veranderen
Mack
Laatst gewijzigd door Mack op 31 jan 2017 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Kato Unitrack tips
Blijft volgens mij een keerlus?
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Re: Kato Unitrack tips
Sterker nog, het is er nog steeds een, dus je hebt helemaal gelijkDebvd schreef:Blijft volgens mij een keerlus?
(onderste deel bij de wissel rechts, extra wissel maak niet uit, het blijft een lus op hetzelfde spoor)
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Kato Unitrack tips
ok , ja stom maar moet alles nog leren
hoop dit een betere is, hoop nu keerlus verleden tijd is
Mack
hoop dit een betere is, hoop nu keerlus verleden tijd is
Mack
Laatst gewijzigd door Mack op 29 jan 2017 01:55, 4 keer totaal gewijzigd.
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Kato Unitrack tips
jongens ,ok denk ik het heb, gelijk de ringloodsen verplaatst en andere variant gemaakt,
wat denk beter is meer opstelsporen.
wat denk beter is meer opstelsporen.
Laatst gewijzigd door Mack op 01 feb 2017 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Kato Unitrack tips
heb nu momenteel de helixen weg gehaald en op deze plaats een 2e station en
dan muurtje daar achter lijkt me mooier , en dan boven op muurtje een autoweg of dubbel spoor .
zie wel die baan weet wat , elke keer andere ideen .
Mack
dan muurtje daar achter lijkt me mooier , en dan boven op muurtje een autoweg of dubbel spoor .
zie wel die baan weet wat , elke keer andere ideen .
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Kato Unitrack tips
Hoi Mack,
Niet om de wijsneus uit te hangen, het is alleen maar een goed bedoelde opmerking / suggestie
Is het niet beter je eigen draadje te openen met je ontwerp?
Valt niet echt onder waar dit draadje voor opgezet is; "Kato Unitrack tips"
Mvg,
Ad
Niet om de wijsneus uit te hangen, het is alleen maar een goed bedoelde opmerking / suggestie
Is het niet beter je eigen draadje te openen met je ontwerp?
Valt niet echt onder waar dit draadje voor opgezet is; "Kato Unitrack tips"
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Kato Unitrack tips
wilco
ok ,ben er nog niet uit hoe je met 1 regulator dit alles regel?
. maar reken 1 regelator voor 1 track, dat verkeerd?
(sorry Ad en Heiko voor de tekeningen ze al weg gehaald)
Mack
ok ,ben er nog niet uit hoe je met 1 regulator dit alles regel?
. maar reken 1 regelator voor 1 track, dat verkeerd?
(sorry Ad en Heiko voor de tekeningen ze al weg gehaald)
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Re: Kato Unitrack tips
Mack, als ik het goed begrijp wil ga je analoog rijden.
Als je meerdere treinen analoog wil aansturen op dezelfde baan met meerdere trafo's, moet je er rekening mee houden dat je de baan opdeelt in secties die elk aangestuurd worden door een trafo. Dezelfde sectie aansturen door meerdere trafo's heeft geen zin. Je kan echter ook met één of enkele trafo's je baan of enkele secties van je baan onder spanning zetten en delen van die secties aan en afschakelen met schakelaars. Dat zou je zelfs met één trafo kunnen. Er zijn heel veel boekjes en ook websites te vinden die dit nader uitleggen. Er zijn legio mogelijkheden.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/in ... nbesturing Deze link bijvoorbeeld geeft heel wat uitleg voor de analoge baan. In principe is dat voor ieder railsmerk gelijk alleen moet je rekening houden met je Kato wissels die met gelijkstroom en NIET met wisselstroom geschakeld worden.
Voordeel van digitaal is dat je materieel op hetzelfde baanvak (lees dezelfde sectie) kan laten rijden zonder extra trafo's nodig te hebben.
Verdiep je goed in de technologie voordat je heel veel trafo's gaat aanschaffen.
Als je meerdere treinen analoog wil aansturen op dezelfde baan met meerdere trafo's, moet je er rekening mee houden dat je de baan opdeelt in secties die elk aangestuurd worden door een trafo. Dezelfde sectie aansturen door meerdere trafo's heeft geen zin. Je kan echter ook met één of enkele trafo's je baan of enkele secties van je baan onder spanning zetten en delen van die secties aan en afschakelen met schakelaars. Dat zou je zelfs met één trafo kunnen. Er zijn heel veel boekjes en ook websites te vinden die dit nader uitleggen. Er zijn legio mogelijkheden.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/in ... nbesturing Deze link bijvoorbeeld geeft heel wat uitleg voor de analoge baan. In principe is dat voor ieder railsmerk gelijk alleen moet je rekening houden met je Kato wissels die met gelijkstroom en NIET met wisselstroom geschakeld worden.
Voordeel van digitaal is dat je materieel op hetzelfde baanvak (lees dezelfde sectie) kan laten rijden zonder extra trafo's nodig te hebben.
Verdiep je goed in de technologie voordat je heel veel trafo's gaat aanschaffen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie