Pagina 8 van 16

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 22 mar 2018 12:00
door WilcoV
Er staat in de handleiding nadrukkelijk dat de decoder gevoed wordt met een aparte voeding. Dat kan je niet anders lezen dan dat het er staat. Digikeijs geeft gewoon aan dat allebei mogelijk is. Wat je hier schrijft had ook gewoon in de handleiding kunnen staan.
Maar ik ben blij dat duidelijk is dat het ook anders kan.
Spanningsdip bij schakelen? Nagenoeg niet, heb het gemeten. Stroomdip jazeker heel eventjes, nagenoeg niet van invloed op de treinen die rondrijden. Kato wissels worden gewoon geschakeld met 12 Volt, dezelfde spanning als mijn baanspanning.
Het is dus voor een ieder een eigen keuze wat kan en wat niet kan, wat werkt en wat niet. Ik heb grote banen gezien die zonder probleem treinen laten rijden en hun wisseldecoders schakelen met de baanspanning. Er zullen vast mensen zijn met andere ervaringen. Een ieder zal die keuze zelf moeten maken. Mijn ervaringen met voeden via de baanspanning van de Kato wissels zijn uitstekend en leveren geen stilstaande treinen of wat dan ook op.

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 22 mar 2018 15:19
door BenQ
Wilco,
Gefeliciteerd met je 55e verjaardag, alles goed aan de andere kant van het kanaal ?

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 22 mar 2018 15:42
door Ad_M
Nou Wilco, van de ene jarige naar de andere
Gefeliciteerd malle machinist :lol:
Dat je nog vele rondjes mag rijden, en we hier verder mogen genieten van al jou gedeelde kennis en ervaringen :D

Mvg,
Ad

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 22 mar 2018 16:31
door WilcoV
Bedankt voor de felicitaties, en ja hoor alles goed in het Betuwse :lol:

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 21 jul 2018 00:10
door Mack
Wilco

vraagje ,de flex rails van Kato daar ervaring mee? ,

kun je die zo aansluiten of heb je verloop rail nodig ?

weet je dat?

Mack

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 22 jul 2018 17:22
door WilcoV
Geen idee, heb het nooit gebruikt. Het verlooprail van Kato is speciaal ontworpen om Tomix rail op Kato aan te kunnen sluiten, het is per slot van rekening oorspronkelijk voor Japan gemaakt. Volgens mij kan je de flexibele gewoon aansluiten via de kato schoentjes. Wel iets er onder leggen vanwege het hoogteverschil. Ik zal eens zoeken op internet of er tips staan.

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 22 jul 2018 17:24
door WilcoV
Ik merk dat de meeste Amerikanen niet de flexibele rail van Kato gebruiken maar de Kato rails met bedding gewoon flexibel maken:
https://www.youtube.com/watch?v=qXXLdEv_dqY

Hier wel een filmpje over de Kato Flexrails aansluiten via het overgangsrail, hierbij hebben ze ook een bedding aangebracht onder het flexrail:
https://www.youtube.com/watch?v=fE_lx8MBTAY

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 22 jul 2018 19:10
door Mack
wou het juist voor onder de grond flex veel goedkoper

maar ok , bedankt wilco

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 23 jul 2018 11:03
door WilcoV
Mack schreef:wou het juist voor onder de grond flex veel goedkoper

maar ok , bedankt wilco
ALs je naar het tweede filmpje kijkt dan zie je dat dat heel goed mogelijk is.

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 27 aug 2018 14:43
door WilcoV
Voor een ieder die zelf, volgens één van de hier eerder getoonde filmpjes, Kato rails op maat wil maken, is er een hulpmiddel verkrijgbaar:
http://www.masterpiecemodules.com/Tools.php

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 23 sep 2018 01:59
door Mack
hi Wilco

je heb dit gereedschap voor op maat zagen ?

en als je het heb, werk het fijn ?

Mack

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 25 sep 2018 12:19
door WilcoV
Nee heb ik zelf niet, ik hoef maar zo weinig de rails op maat te maken dat ik het niet lonend wind. Ik gebruik gewoon een zaagbakje dat in de doe het zelf handel te vinden is

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 18 nov 2018 19:15
door WilcoV
Bij het zoeken naar Kato rails op internet, kwam ik onder andere terecht op de Duitse Kato website.
Via het menu kom jet hierbij ook op de geometrie gegevens voor de aanleg van Kato en diverse andere tips. Ook bij de rails worden soms tips aangedragen over alternatieven.

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 14 dec 2018 17:13
door Mack
wat dacht je hier van Wilco , alles kaars recht voor 80 euri

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 14 dec 2018 17:27
door WilcoV
Gaat niet werken met Kato rails. Als je de rails moet verkorten, moet je bij Kato nl een stuk bedding er tussenuit halen, de beide eindstukken die je zo krijgt naar elkaar toeschuiven en dan pas de overtollige rails afzagen. Bij het er uithalen van het stuk bedding er tussen, moet je de rails nog niet doorzagen. Dit moet zo omdat je de uiteinden moet behouden met de aansluitpunten voor de rails lassen.

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 14 dec 2018 19:14
door Mack
Wilco

dat is jammer , mooi ding .

Hans trouwens aan kijken die nog 3 groene Kato bruggen kan bestellen 2 sporen
niet meer kan bestellen heb ik een pobleem.

Mack

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 14 dec 2018 21:08
door WilcoV
Een tip, MCH Hilversum en Modeltreincentrum Amersfoort hebben ook nog Kato liggen, misschien hebben zij nog een geschikte brug.
DM Toys en Modellbahnshop Lippe hebben respectievelijk nog wel zwarte en licht grijze. Kan je altijd nog schilderen.

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 15 dec 2018 14:00
door Mack
Wilco
zal eerst ff Hans afwachten en dan rest kijken desnoods 2e hands

en anders gaan de 3 groene weg en dan 6 grijze of zo

zijn nog van de kato shop maar die weg, verven zie ik niet zitten liefst nog 3 groene vinden

Mack

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 17 dec 2018 14:27
door Mack
Wilco

Hans kan der helaas niet meer aankomen
zijn uitverkocht en komen niet meer ,
zal ze dus 2e hands moeten proberen te vinden of wegdoen en grijze nemen
Zal eerst 2e hands proberen

Mack

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 17 dec 2018 14:39
door WilcoV
Succes.
Weet niet wat je mogelijkheden zijn, maar
deze heeft ze nog:
http://www.newhallstation.com/store/pro ... cts_id/510

Bij de volgende beschikbaarheid onbekend
https://www.katouk.com/kato-unitrack-20 ... -138-p.asp

Zoek internet af zou ik zeggen, meeste zijn uitverkocht en Kato maakt deze variant geloof ik niet meer.
Persoonlijk zou ik opteren voor een zo licht mogelijke variant en gewoon zelf schilderen, heb je altijd de gewenste kleur.
Leuk ideetje, kan je gelijk een brug maken die nog beschilderd wordt met stijgers en schilders er bij, leuk scenery idee???

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 17 dec 2018 17:07
door Mack
Wilco

zat ik ook al aan te denken maar wil toch 1 kleur
zit nu op antwoord MCH te wachten en dan maar een groene bruggen quest
die niet heeft , usa en uk te ver maar geef niet op, vast wel ergens groene Kato bruggen in NL,D

MVG
Mack

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 14 feb 2019 09:21
door Marcvane86
Is er ook iemand die Kato rails aan de onderzijde soldeert.

Heb dit ooit ergens gezien maar kan het niet meer terug vinden.
Ga binnenkort zelf sowieso even testen op een stukje rails, maar als er al gebruikers zijn is het altijd handig voors en tegens te weten.

Mijn gedachte is met Dremel freesje stukje plastic onder railstaaf weghalen tussen 2 bestaande opengewerkt gaatjes en dan daar tegen de rail aan solderen.

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 14 feb 2019 09:42
door sjoef
Marcvane86 schreef: 14 feb 2019 09:21 Is er ook iemand die Kato rails aan de onderzijde soldeert.

Heb dit ooit ergens gezien maar kan het niet meer terug vinden.
Ga binnenkort zelf sowieso even testen op een stukje rails, maar als er al gebruikers zijn is het altijd handig voors en tegens te weten.

Mijn gedachte is met Dremel freesje stukje plastic onder railstaaf weghalen tussen 2 bestaande opengewerkt gaatjes en dan daar tegen de rail aan solderen.
Waarom wil je solderen? Kijk even op de eerste pagina van dit draadje.

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 14 feb 2019 09:53
door Marcvane86
Sjoef, dit topic heb ik helemaal gelezen maar ik wil solderen zodat ik zeker ben van de verbinding, niet afhankelijk ben van unijoiner positie. Zeker bij detectie moet je niet willen dat je draad naast de andere rail in de unijoiner zit lijkt mij.

Re: Kato Unitrack tips

Geplaatst: 14 feb 2019 10:33
door WilcoV
Detectie is met unijoiners en aansluitrails van Kato geen enkel probleem, dus ik zie in dat geval je probleem niet. Wel begrijp ik uit je verhaal dat je eigenlijk flexibeler wil zijn in waar je de draad op de rails aansluit. Ja dat kan op de manier zoals je beschrijft. Persoonlijk zou ik dat heel erg veel onnodig extra werk vinden. Ik gebruik gewoon de Kato 24-818 railverbinders, je hebt namelijk bij gebruik Kato rails altijd wel een railsverbinding ergens in je sectie zitten. Het maakt niet uit waar je de railverbinders plaatst, binnen je sectie immers je detectie gaat niet op die railverbinder maar op je railssectie. De bezetting wordt gedetecteerd zodra je locomotief of treinstel die sectie binnenrijdt, dus direct na de rails onderbreking.