Kato Unitrack tips

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

hi Wilco

je heb dit gereedschap voor op maat zagen ?

en als je het heb, werk het fijn ?

Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Nee heb ik zelf niet, ik hoef maar zo weinig de rails op maat te maken dat ik het niet lonend wind. Ik gebruik gewoon een zaagbakje dat in de doe het zelf handel te vinden is


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Bij het zoeken naar Kato rails op internet, kwam ik onder andere terecht op de Duitse Kato website.
Via het menu kom jet hierbij ook op de geometrie gegevens voor de aanleg van Kato en diverse andere tips. Ook bij de rails worden soms tips aangedragen over alternatieven.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

wat dacht je hier van Wilco , alles kaars recht voor 80 euri
Bijlagen
281453_e.jpg
281453_e.jpg (67.99 KiB) 6521 keer bekeken


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Gaat niet werken met Kato rails. Als je de rails moet verkorten, moet je bij Kato nl een stuk bedding er tussenuit halen, de beide eindstukken die je zo krijgt naar elkaar toeschuiven en dan pas de overtollige rails afzagen. Bij het er uithalen van het stuk bedding er tussen, moet je de rails nog niet doorzagen. Dit moet zo omdat je de uiteinden moet behouden met de aansluitpunten voor de rails lassen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

Wilco

dat is jammer , mooi ding .

Hans trouwens aan kijken die nog 3 groene Kato bruggen kan bestellen 2 sporen
niet meer kan bestellen heb ik een pobleem.

Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Een tip, MCH Hilversum en Modeltreincentrum Amersfoort hebben ook nog Kato liggen, misschien hebben zij nog een geschikte brug.
DM Toys en Modellbahnshop Lippe hebben respectievelijk nog wel zwarte en licht grijze. Kan je altijd nog schilderen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

Wilco
zal eerst ff Hans afwachten en dan rest kijken desnoods 2e hands

en anders gaan de 3 groene weg en dan 6 grijze of zo

zijn nog van de kato shop maar die weg, verven zie ik niet zitten liefst nog 3 groene vinden

Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

Wilco

Hans kan der helaas niet meer aankomen
zijn uitverkocht en komen niet meer ,
zal ze dus 2e hands moeten proberen te vinden of wegdoen en grijze nemen
Zal eerst 2e hands proberen

Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Succes.
Weet niet wat je mogelijkheden zijn, maar
deze heeft ze nog:
http://www.newhallstation.com/store/pro ... cts_id/510

Bij de volgende beschikbaarheid onbekend
https://www.katouk.com/kato-unitrack-20 ... -138-p.asp

Zoek internet af zou ik zeggen, meeste zijn uitverkocht en Kato maakt deze variant geloof ik niet meer.
Persoonlijk zou ik opteren voor een zo licht mogelijke variant en gewoon zelf schilderen, heb je altijd de gewenste kleur.
Leuk ideetje, kan je gelijk een brug maken die nog beschilderd wordt met stijgers en schilders er bij, leuk scenery idee???


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Mack »

Wilco

zat ik ook al aan te denken maar wil toch 1 kleur
zit nu op antwoord MCH te wachten en dan maar een groene bruggen quest
die niet heeft , usa en uk te ver maar geef niet op, vast wel ergens groene Kato bruggen in NL,D

MVG
Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Marcvane86 »

Is er ook iemand die Kato rails aan de onderzijde soldeert.

Heb dit ooit ergens gezien maar kan het niet meer terug vinden.
Ga binnenkort zelf sowieso even testen op een stukje rails, maar als er al gebruikers zijn is het altijd handig voors en tegens te weten.

Mijn gedachte is met Dremel freesje stukje plastic onder railstaaf weghalen tussen 2 bestaande opengewerkt gaatjes en dan daar tegen de rail aan solderen.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

sjoef
Berichten: 937
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door sjoef »

Marcvane86 schreef: 14 feb 2019 09:21 Is er ook iemand die Kato rails aan de onderzijde soldeert.

Heb dit ooit ergens gezien maar kan het niet meer terug vinden.
Ga binnenkort zelf sowieso even testen op een stukje rails, maar als er al gebruikers zijn is het altijd handig voors en tegens te weten.

Mijn gedachte is met Dremel freesje stukje plastic onder railstaaf weghalen tussen 2 bestaande opengewerkt gaatjes en dan daar tegen de rail aan solderen.
Waarom wil je solderen? Kijk even op de eerste pagina van dit draadje.



Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Marcvane86 »

Sjoef, dit topic heb ik helemaal gelezen maar ik wil solderen zodat ik zeker ben van de verbinding, niet afhankelijk ben van unijoiner positie. Zeker bij detectie moet je niet willen dat je draad naast de andere rail in de unijoiner zit lijkt mij.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Detectie is met unijoiners en aansluitrails van Kato geen enkel probleem, dus ik zie in dat geval je probleem niet. Wel begrijp ik uit je verhaal dat je eigenlijk flexibeler wil zijn in waar je de draad op de rails aansluit. Ja dat kan op de manier zoals je beschrijft. Persoonlijk zou ik dat heel erg veel onnodig extra werk vinden. Ik gebruik gewoon de Kato 24-818 railverbinders, je hebt namelijk bij gebruik Kato rails altijd wel een railsverbinding ergens in je sectie zitten. Het maakt niet uit waar je de railverbinders plaatst, binnen je sectie immers je detectie gaat niet op die railverbinder maar op je railssectie. De bezetting wordt gedetecteerd zodra je locomotief of treinstel die sectie binnenrijdt, dus direct na de rails onderbreking.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Marcvane86 »

Wilco het zit zo dat ik niet de feeder tracks van Kato gebruik in mijn baan ontwerp en de melders op elke willekeurige plek wil kunnen vast solderen. Dat gedeelte wordt natuurlijk voorzien van twee isolaties.

Als je de detectie draad bij een isolatie unijoiner schuift heb je dan niet de kans dat beide rails geraakt worden? Je schuift hem nooit op een niet geïsoleerde lijkt mij aangezien je dan de melder weer verlengt.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Waarom zoveel moeite doen om te solderen als het niet hoeft is mijn reactie. Als je er voor kiest de draad in een raillas te schuiven, hoe wil je dan de andere rails raken? Mocht je dit al willen voorkomen gebruik dan de Kato 24-818, dat zijn unijoiners/raillasen waar een draad al aan is gesoldeerd. Nogmaals het KAN zoals je voorstelt, maar je haalt je veel extra werk op de hals welke niet nodig is. Zelfs als je de werkwijze kiest door de draad in een standaard raillas te schuiven, dan snij/knip je toch gewoon overtollige draad die er uitsteekt af? Dan kan de andere rails nooit geraakt worden.

Je opmerking over het schuiven op een niet geïsoleerde snap ik niet. Je isoleert een stuk rails door links en rechts van de sectie op dezelfde spoorstaaf een isolatielas te plaatsen en zo de sectie te isoleren. Je hebt tussen die isolatoren altijd wel ergens een raillas/unijoiner zitten die niet geïsoleerd is, op dezelfde spoorstaaf als waar je isolatie zit. Je kan je aansluiting voor je detectie op iedere willekeurige raillas (niet de geïsoleerde uiteraard) zetten binnen die sectie.

Je melder detecteerd de gehele sectie waar je draad op is aangesloten, dus dat verlengen snap ik niet helemaal.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Marcvane86 »

De moeite valt toch wel mee? Mijn Fleischmann rails moest ik ook om de max 70cm voorzien van een aan de zijkant gesoldeerde draad.
Bij Kato zou het onzichtbaar aan de onderkant moeten kunnen was daarbij mijn gedachte zonder de 'dure' unijoiners met draad.

Ik zal eerdaags is een test doen met de omschreven manier aangezien ik nog altijd twijfels heb hoe het werkt met de meld secties.
De tussen stukken welke verbonden zijn met een normale las daar zal het best goed zijn werk doen.

Die meldsecties zijn aan beide zijden voorzien van een isolatielas en bevatten in mijn geval een enkele rail van bv. 124mm.
In praktijk ben ik er achter dat 64 mm de limiet is voor een relatief mooi stop beleid in nspoor, die zullen op sommige krappe plaatsen dus ook gaan voorkomen.

Verder zoek ik geen discussies was alleen benieuwd of er mensen zijn die op deze manier solderen aangezien ik in solderen nog altijd meer vertrouwen heb dan tussen in klemmen.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Nu wordt je verhaal duidelijk, je gebruikt hele korte secties waarbij je geen tussenlassen hebt omdat je secties maar uit één stukje rails bestaan, tsja, ik gebruik nergens dergelijke korte secties. Dus nogmaals, ja de optie die je aangeeft is mogelijk. De methode met aanbrengen van een draadje zonder solderen wordt moeilijk omdat isolatielasjes minder stevig zijn. Maar onmogelijk is het niet. Ik gebruik Itrain en daarmee kan ik gewoon op aantal centimeters een stoplocatie in mijn sectie bepalen. Het maakt dus niet uit hoe lang mijn stopsectie is aangezien ik via het computerprogramma aangeef waar de trein in die sectie moet stoppen. Volgens mij kan dit met alle programma's. Ik heb dus altijd minstens twee stukken rails in een sectie en kan derhalve altijd de in jouw ogen dure unijojners met draad gebruiken of zelfs een aansluitrails. Overigens is een aansluitrails 62 cm, voor jouw werkwijze te kort maar die werken ook uitstekend. Het gaat mij ook niet om de discussie maar ik zie vaker mensen moeilijke oplossingen kiezen terwijl het makkelijker kan. Ik vind met een freesje aan de slag gaan, voldoende materiaal wegslijpen om goed te kunnen solderen en dan een draad onder een rails te solderen veel te veel moeite. Ik rij nu al enige jaren met Kato en de drie werkwijzen, unijoiners met draad, aansluitrails en draad klemmen, werken al jaren feilloos. Enige nadeel van het klemmen van draden vindt ik vooral dat het de rails toch enigszins omhoog werkt wat meer hobbelen van de trein over de raillassen tot gevolg heeft. Persoonlijk geef ik liever wat meer geld uit aan een mooie oplossing. Het gaat mij toch om het bouwen en of ik nu morgen of volgend jaar klaar ben maakt mij niets uit.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Even gezocht voor je, misschien kan deze helpen, volgens mij freest hij niet eens.
https://www.raildig.com/raildig-build-p ... ck-grungy/


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

En als je meer ruimte hebt ergens en zelf die 'dure' gevoede unijoiners wil maken is dat ook mogelijk:
http://www.fiferhobby.com/how-to-make-y ... r-feeders/


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door Marcvane86 »

Wilco bedankt voor de links de eerste is inderdaad wat ik ooit had gezien. Hij haalt ook een stukje kunststof bedding weg voor solderen


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Top hoop dat het je kan helpen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

hansman
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 dec 2015 21:07

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door hansman »

Hoe kun je Kato-rail het beste bevestigen aan de tafel. Ik doe niets met isolatie dus direct op het houten blad?

Hansman


z21, iPad, multimouse, sprog 3, iTrain, Fleischmann rails en wissels
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato Unitrack tips

Bericht door WilcoV »

Tsja, ook Kato geeft geluid door via de onderbouw, dus kan ik niet geheel adviseren wat het beste is.
Je kan de schroef/spijker gaatjes gebruiken die standaard zijn aangebracht (te zien aan de onderzijde binnen het cirkelvormige stukje, gaatje uitboren of doorprikken) of je plakt de rails met bijvoorbeeld houtlijm vast.
Ik zelf gebruik blueline, nu greenline (ze zijn groen geworden en van iets ander materiaal maar wel dezelfde dikte) en plak de rails met houtlijm vast. Ik breng hiertoe een klein beetje houtlijm aan op de randen die de ondergrond raken en zet er dan een gewicht op tot het is opgedroogd.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie