Fleischmann 7139 DRG BR 39 204 Stoomloc

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Fleischmann 7139 DRG BR 39 204 Stoomloc

Bericht door Overdijk »

Deze maand komen meerdere reviews, aangezien er geen update is voor de Euregiobaan.

Als eerste...

Afbeelding

De DRG BR39 204 uitgebracht door Fleischmann

Het voorbeeld:
De bouwserie 39 werd door de Firma Borsig in 1919 ontwikkeld voor de KPEV als de P10.
Het zou het laatste personenloc ontwerp zijn voor de Pruisische Spoorwegen, voordat deze in de DRG op zou gaan.
Ze was bedoeld om sneltreinen te trekken, alsook zware personentreinen in het Pruisische Middelgebergte zonder gebruik te moeten maken van voorspanlocs.
Borsig kwam met een 110km/h snelle driecilinder loc, met een voor Duitse sneltreinlocs ongebruikelijke 1D1 Mikado asvolgorde.

De locserie voldeed aan alles waarvoor het ontworpen was, echter door de vorming van de DRG werden de eerste machines pas in 1922 afgeleverd.
Tussen 1922 & 1927 werden in totaal 270 locs afgeleverd en waren hiermee de sterkste "Länderbahn" locs op de rails.
Ondanks dat was de DRG toch niet helemaal blij met deze locs.
Met een asdruk van 19,4T overscheden ze de maximum van 17T die voor veel baanvakken gold.
Daarnaast kreeg de verbrandingskamer niet echt genoeg lucht, zelfs na diverse aanpassingen.
Dit zou de DB pas in 1954 bij één loc, bij wijze van proef, weten te verhelpen.
Ook waren de machines gevoelig voor drijfstangbreuk.
Desalniettemin stond deze serie voor diverse prestigieuze treinen, waaronder de Oriënt-Express.

De DB besloot de locs niet meer verder te verbouwen, ondanks de succesvolle proef om de luchttoevoer te verbeteren.
Dus in 1967 viel het doek voor deze serie in het westen.
De DR had deze locs daarentegen nog heel hard nodig, dus in totaal 85 locs werden rond 1960 tot "REKO"locs omgebouwd en omgenummerd in de serie 22.
Maar ook hier kwam het het eind in zicht omstreeks 1970 en de nog in verhouding nieuwe ketels werden gebruikt voor de BR 03 REKOlocs.
Uiteindelijk zijn er maar 2 locs bewaard gebleven.

Het model:
Fleischmann heeft dit model geïntroduceerd in 1986 en sindsdien is het in een aantal varianten uitgebracht in het toenmalige vaste assortiment.
7135 DB zonder logo (2004/2009)
7137 DR (2000/2009)
7138 DB met logo (1987/2009)
7139 DRG (1986/2009)
713801 DB met logo (2013/?)

Daarnaast zijn er nog een aantal eenmalige edities geweest zoals;
93 7139 KPEV Fotoanstrich
99 7139 DB met Wagner windleiplaten
781204 KPEV
7824/7894 KPEV
7827/7897 DRG Länderbahn groen
7912 DRG met Reichsadler

Technisch heeft FLM niet veel gedaan aan deze locs door de jaren heen.
Dat houd in dat zelfs de laatste versies uit 2013 geen decoderaansluiting hebben of een kortkoppelingmechaniek.
Echter motortechnisch maakt dat eigenlijk niet veel uit. Zelfs oude FLM motoren lopen over het algemeen rustig en stil.
De motor zit FLM typisch in de tender, dus de trekkracht heeft daar onder te lijden.
De tender zelf is gelukkig vrij groot en met wat lood in de tender zijn de trekeigenschappen gelijk een stuk beter.
Ook een decoder plaatsen is niet te moeilijk om te doen.

De details daarentegen zijn ook FLM typisch erg goed.
Zelfs een oudere loc, zoals de mijne, is geen straf om te zien.
En waar bij andere fabrikanten het rode plastic vaak een hoog speelgoedgehalte heeft, is dat bij FLM zeker niet het geval.
De teksten staan er strak op en zijn relatief wrijfvast.
Ook de tenderafstand is, vooral gezien de leeftijd van het basismodel, niet storend groot.

Het oordeel:
Detail: 9
Bouwkwaliteit: 8,5
Bedrukking: 8,5
Loopeigenschappen: 7,5

Overal: Een 8-.

Al met al is het nog steeds een model wat goed mee kan komen met modernere locs, mits je hem tweedehands koopt.
Voor een splinternieuwe aankoop is vooral de techniek verouderd, denk dan aan NEM koppeling, decoderaansluiting en LEDverlichting.
Vooral voor de nieuwprijs die FLM zich vraagt voor een model, waarvan de mal al 30jaar oud is.
Gemiddelde prijs voor een nette tweedehands, is +/- €85,- en zeker de moeite waard.
De gemiddelde nieuwprijs voor de laatste versie (713801) is €200,-

En natuurlijk nog wat foto`s.

Afbeelding]

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

EDIT: als reactie op de feedback de overall score bijgesteld.
Laatst gewijzigd door Overdijk op 27 jan 2019 19:08, 4 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Fleischmann 7139 DRG 39 204 Stoomloc

Bericht door epocheales denken »

Hoi Ron, bedankt voor dit uitgebreide review. Deze oude "liefde" heb ik toen deze net uit kwam, bij onze Oosterburen gekocht, in Nederland was de loc nog niet verkrijgbaar..
Wat jij nog niet vermeld hebt en dat is het bijzondere van dit model, aan de stokerzijde bij het stangenstelsel zit een aparte stang die gekoppeld zit aan de 3e middencylinder.
Deze cylinder is overigens niet nagebootst, maar het aparte stangetje draait wel braaf mee en dat voor 1986, is best bijzonder.

Wat jij beschreef klopt allemaal, deze loc kan de toets anno 2017 nog prima doorstaan.

Groet,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fleischmann 7139 DRG 39 204 Stoomloc

Bericht door FidOo »

Weer een mooie review Ron,

ben het niet op alle vlakken met je eens, Ik heb deze lok zelf ook gehad een jaarte of 4/5 terug (2e hands) en deze kreeg ik niet mooi rijdend. Ook ombouwen naar digitaal vond ik toen lastig (misschien denk ik er nu wel anders over). Hoewel de lok zeker mee kan komen qua details vind ik wel dat het plastic rood van deze lok op hetzelfde niveau is als ik hem vergelijk met mijn oude Minitrix BR03. In het algemeen vind ik je score wat aan de hoge kant.

Verder is het model natuurlijk wel prachtig en uniek.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Fleischmann 7139 DRG 39 204 Stoomloc

Bericht door Overdijk »

Hoi Joost,

Zit ook wel wat in.
Wat mij vnl. stoort bij veel Minitrix stomers, maar bijv. ook de Hobbytrain BR18.3 is dat het plastic vaak op bepaalde plekken of op de tender veel feller is dan de rest.
Ik heb een MTX BR52 met kastentender gehad waarbij het plastic van de tender je bijna verblinde. Bij de BR39 is het een egale kleur en ja het blijft plastic, maar het springt in mijn gedachte niet meer in het oog als bij veel andere locs.
Wat het digitaliseren betreft heb je gelijk dat het niet voor de beginner is weggelegd, al helemaal analoge stomers.
Maar als je het eenmaal door hebt hoe je (stoom)locs moet digitaliseren, kan je met een kleine decoder zoals een N45 aardig uit de voeten.
FLM stomers met een veel kleinere tender zijn vaak echt een ramp om om te bouwen.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fleischmann 7139 DRG 39 204 Stoomloc

Bericht door FidOo »

Inderdaad die BR52 heeft inderdaad verschillende kleuren rood en op sommige plekken zelfs erg plastic. Maar ik denk dat die br52 ook nog weer een tandje ouder is.

En inderdaad zal het digitaal maken van die lok met de huidige decoders wel stukje makkelijker gaan (toen had ik vooral nog de N25)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Fleischmann 7139 DRG 39 204 Stoomloc

Bericht door Overdijk »

FidOo schreef:Inderdaad die BR52 heeft inderdaad verschillende kleuren rood en op sommige plekken zelfs erg plastic. Maar ik denk dat die br52 ook nog weer een tandje ouder is.
Helaas, was dat maar zo.
Het betrof de MTX 12325 uit 2010, in verhouding een veel nieuwere loc.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 744
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: Fleischmann 7139 DRG BR 39 204 Stoomloc

Bericht door Pruts3r »

Heb sinds kort deze loc ook. De P10 versie dan van de 781204 set. Erg mooi en plastic ziet er niet als plastic uit maar het scheelt dan wel dat de p10 bruinrode plastic delen heeft ipv t fel rood wat de br39 heeft. Vind em erg mooi rijden en trekkracht niks over te klagen met de 4 rijtuigen die er bij zaten in de set.

Afbeelding


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Fleischmann 7139 DRG BR 39 204 Stoomloc

Bericht door Overdijk »

Foto`s herplaatst


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Fleischmann 7139 DRG BR 39 204 Stoomloc

Bericht door martindomburg »

De motor die is toegepast door Fleischmann wijkt af van de rest van de Fleischmann modellen. Door de ruinte en gebrek aan trekkracht heeft Fleischmann een wat grotere motor gebruikt. De motoren staan daarintegen ook in de lengte richting rechtop.

De motor zelf is niet qua omvang groter maar de ankers hebben dikkere wikkelingen.

Samen met het gewicht creert deze opstelling erg veel EMK waardoor bijv. Kuehn moeite heeft met de motor. Overigens is het ook het enige model wat de servos op mijn baan kan laten stuipen door zijn magnetisch veld.

Ik wacht nog op de kans zelf weer een exeplaar te bemachtigen om eens ander decoders te testen en hun effect op de EMK.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Fleischmann 7139 DRG BR 39 204 Stoomloc

Bericht door Overdijk »

Kijk, dat is nog eens handige extra info. Bedankt.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann 7139 DRG BR 39 204 Stoomloc

Bericht door Nijboer »

Damn!
Ik heb er ook 1 openliggen voor ombouw, was eigenlijk van plan er een N045
in te proppen! Laten we dat dan maar even uitstellen.....

Collin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Fleischmann 7139 DRG BR 39 204 Stoomloc

Bericht door Overdijk »

Foto`s herplaatst


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Plaats reactie