Minitrix 12658 DB BR 128 001-5 12X E-loc

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Minitrix 12658 DB BR 128 001-5 12X E-loc

Bericht door Overdijk »

Om in de stijl te blijven van vreemde eendjes in de bijt..

Afbeelding

De DB BR 128 001-5 uitgebracht door Minitrix/Fleischmann

Het voorbeeld:
De BR 128 of beter bekend de 12X werd in 1994 door AEG als testplatform gebouwd om diverse technieken te testen.
Het is nooit de bedoeling geweest om deze loc in serie te bouwen en de loc is altijd eigendom gebleven van AEG.
Daarmee voegt deze loc zich in het rijtje van andere illustere machines zoals de DB E320, E344, BR 127 Eurosprinter, BR 202 (NS P1600) & BR 240.

De loc was samen met de BR 127 van Siemens/Krauss Maffei ontwikkeld als eventuele opvolger voor de BR 120 van de DB.
Deze vervolgserie (BR 121) werd echter nooit gerealiseerd, toch waren deze locs van groot belang in de locomotief industrie.
De BR 127 zou de stamvader worden van de moderne draaistroomlocomotieven van Siemens en hun Eurosprinter serie.
De BR 128 is de oermoeder van de huidige TRAXX familie.

Nadat AEG in 1996 fuseerde met ABB in ADtranz, kreeg de loc een nieuwe electrische testuitrusting met IGTB-omvormers.
Hiermee was het een van de eerste IGTB-locs met een vermogen van boven de 6000 Kilowatt.
Deze techniek zou later van belang zijn bij de TRAXX locserie, maar ook in ons eigen land.
161 VIRM`s zijn vanaf 2012 met IGTB techniek uitgerust.

Ze werd getest door DB AG, aansluitend ging de loc de locpool van Adtranz in.
Daar werd zij verhuurd aan onder andere BASF of gebruikt voor het testen van nieuwe locs.
Inmiddels was ze eigendom geworden van Bombardier, na de overname van ADtranz door Bombardier.
Haar laatste inzet was het testen van TRAXX locs in Zwitserland in 2010.
Sinds 2010 word ze tentoongesteld.

Het model:
Als eerste betreft het in de modelwereld ook om een wat uniek model.
Het model is namelijk gezamenlijk ontwikkeld door Fleischmann & Minitrix.
De locs van beide producenten zijn identiek, behalve de ingebouwde motoren & circuitbord.


Doordat de loc diverse livreien heeft gehad, hebben FLM/MTX deze loc tussen 1996 & 1998 in verschillende versies op de markt gebracht.
FLM 7312 AEG versie
FLM 96 7312 AEG versie met UNICEF livrei
MTX 11421/11427/12640 AEG versie
MTX 12638 AEG versie "Kaufhof Galeria" reclame
MTX 12643 AEG zilveren fantasie livrei
MTX 12658 Adtranz versie
MTX 12694 AEG versie met UNICEF livrei.

Bijna alle versie waren eenmalige uitgaves, behalve de FLM 7312. Die heeft een aantal jaren in het vaste assortiment gezeten.
MTX heeft in 2010 nog een keer de loc in een set uitgebracht (11427).

Motorisch loopt het allemaal prima zonder mopperen of veel geluid.
In 1996 had MTX gelukkig het koffiemolengeluid voor deze locs onder controle.
Aangezien ik een MTX versie heb kan ik niet veel zeggen over de FLM gemotoriseerde versies,
maar FLM kennende zal dat dik in orde zijn.
Er is een kortkoppelingsmechaniek aanwezig bij de MTX versies een decoderaansluiting.
FLM versies hebben geen decoderaansluiting, maar in de praktijk maakt dat niet veel uit.
De decoderaansluiting in de MTX versies zijn van de eerste generatie en dus praktisch nutteloos.
Trekkracht is naar behoren en het sleept zonder morren een 9-delige rijtuigstam of een anderhalf meter lange goederentrein de helix op.
Ook het aanwezige vliegwiel helpt bij de rijeigenschappen.

Qua details scoort de loc in de bedrukking goed.
De randen zijn scherp en de verschillende teksten zijn zuiver.
Ik heb zelf bewust gezocht naar de ADtranz versie en de loc is een genot om te zien op de baan.
Heel typerend is dat deze loc geen noemenswaardige daktuin heeft, dus erg strak en "simpel" aandoet.

Het oordeel:
Detail: 9
Bouwkwaliteit: 8
Bedrukking: 9
Loopeigenschappen: 8

Overal: Een 8,5

Fleischmann & Minitrix hebben indertijd een uniek model op de markt gezet.
En het doet het nog steeds erg goed, ondanks dat het alweer 20 jaar oud is.
Het enige echte minpunt is dat er niet, zoals tegenwoordig gebruikelijk, een fatsoenlijke decoderaansluiting in zit.

En dan de foto`s
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Minitrix 12658 DB BR 128 001-5 12X E-loc

Bericht door Overdijk »

Foto`s herplaatst


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Minitrix 12658 DB BR 128 001-5 12X E-loc

Bericht door Marksintpancras »

Ik heb de Fleischmann 96 7312 :D AEG met Unicef reclame.

Deze rijdt uitmuntend goed, trekt geregeld een lekker lange goederentrein van 2 meter de zolder rond.

Ziet er daarnaast gewoon goed uit.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Minitrix 12658 DB BR 128 001-5 12X E-loc

Bericht door Redskin »

Deze 12X heb ik van Minitrix in het Unicef-jurkje. Bij mij is het helaas toch de spreekwoordelijke koffiemolen, dus heb ik een motor van hetzelfde Fleischmann-model besteld. Voordeel van de Minitrix t.o.v. de Fleischmann is dat deze eerste wel een decoderaansluiting heeft. Nou ja; het maakt het inbouwen maar iets gemakkelijker want we kennen inmiddels wel de NEM-651 decodervoet van Minitrix... :roll:

Wat ik me meen te herinneren, is dat een percentage van het verkoopbedrag per loc ten goede kwam van Unicef. Sympathieke actie van beide merken en inderdaad een unieke samenwerking.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Plaats reactie