Vergelijking van 8 merken ballast (bruin & fijn)

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Vergelijking van 8 merken ballast (bruin & fijn)

Bericht door Michiel »

Ik ben eens gaan kijken wat er zoal van fijn en bruin ballast op de markt te vinden is bij de courante merken (geen steengroevepuin, aquariumgrind of ander bulkgoed). Aan jullie om er een menig over te geven:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Vergelijking van 8 merken ballast (bruin & fijn)

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Michiel,

Wat ik het mooiste vind is de kleur van Nr 3 en de fijnheid/structuur van Nr 4. ;-)


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

FidOo
Berichten: 5639
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Vergelijking van 8 merken ballast (bruin & fijn)

Bericht door FidOo »

Om eerlijk te zijn vindt ik ze geen van alle echt geweldig.

Ik denk dat de keuze af hangt van welk tijdperk en omgeving je uit wilt beelden. Ik vind Nr 4 wel het beste met 2 en 7 als dichte runner up.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Vergelijking van 8 merken ballast (bruin & fijn)

Bericht door Michiel »

FidOo schreef:Om eerlijk te zijn vindt ik ze geen van alle echt geweldig.
Ik ben natuurlijk op zoek naar ballast voor stoomperiode 1920-1930. Maar welke ballast zou je mij dan aanraden gezien geen van al deze merken je goedkeuring kan wegdragen?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Ipio
Berichten: 453
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Vergelijking van 8 merken ballast (bruin & fijn)

Bericht door Ipio »

Michiel,

Onderstaande site heeft ook mooie ballast, van Sporen Welten.

http://www.horstermodelbouwwereld.nl/13 ... /ballast-n

Mvg. Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Vergelijking van 8 merken ballast (bruin & fijn)

Bericht door Michiel »

Marc, ik had die site ook gevonden, maar ik vond de informatie nogal verwarrend. Er staat spoor N, maar ze laten iets zien van spoor 0 of 1. Kan er geen touw aan vastknopen. Ik heb het dan maar gelaten. Maar als je zelf hun schaal N ballast heb, ben ik wel nieuwsgierig naar een fotootje. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo
Berichten: 5639
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Vergelijking van 8 merken ballast (bruin & fijn)

Bericht door FidOo »

Als ik mij niet vergis was het spoorbed toendertijd veel meer zand/grond ipv echt ballast. Waar nu de bielzen op ballast ligt, met ook ballast tussen de bielzen, lagen toen de bielzen vrijwel volledig in de ondergrond, vaak een combinatie van leem/klei/zand. Ik meen mij dit te herinneren van de DVD serie Hollands Spoor.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Vergelijking van 8 merken ballast (bruin & fijn)

Bericht door Michiel »

Dat is juist, vóór de jaren '20 werden bielzen onderstopt onder een laag fijn ballast, bijna aarde-achtig. Na de jaren '20 werd het gekende ballast gebruikt van grof grind en vrij liggende bielzen. Gezien ik net de kantelperiode uitbeeld, ga ik een deel "modern" aanleggen, een het grootste deel "oude" uitvoeren. Voor het "oude" ballast gebruik ik gefilterde leem uit de tuin.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Vergelijking van 8 merken ballast (bruin & fijn)

Bericht door erik-n-fan »

Ik zou op mijn moderne baan gaan voor 3 of 4... echter... ik kies zelf voor lichtgrijs ballast en ga er met de airbrush en andere verf/ westhering tegenaan om er een realistisch geheel van te maken. Daarmee is vorm/structuur belangrijker dan kleur.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Vergelijking van 8 merken ballast (bruin & fijn)

Bericht door Michiel »

Modern ballast is natuurlijk anders dan het vroegere stoomtijdperkballast met WC, olie, stoom, roet en ander spul zich mengend met de steenslag. Nu is vooral steenkleur dominant, afhankelijk van de steek, en de keuze van de maatschappij. Jouw keuze voor ballast 3 is wel opmerkelijk, maar gezien je redenering plauzibel


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo
Berichten: 5639
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Vergelijking van 8 merken ballast (bruin & fijn)

Bericht door FidOo »

Spurenwelten schijnt wel goed spul te zijn. Hier vindt je hun eigen website: http://www.spurenwelten.de/spur-n/schot ... index.html

Ik neig na het nog eens bekijken en de gedachte TP1/2 het meest naar het ballast op plaatje 4 zoals ik eerder al aangaf.

Zelf heb ik Heki en anita decor ballast gebruikt. Beide zijn redelijk fijn van structuur, waarbij anitadecor nog wat fijner is. Helaas werden die na het verlijmen wel donkerder als ik in eerste instantie wil.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Vergelijking van 8 merken ballast (bruin & fijn)

Bericht door Michiel »

En dan de ontknoping van het hele ballast-vergelijken: wat is wat, welk merk hoort bij elke foto?
Mijn mening in onderstaande opsomming is geen objectief, absoluut iets, maar een persoonlijk voorkeur en impressie zoekend naar ballast regio Brussel rond 1930. Ieder mag en zal z'n eigen mening en voorkeur hebben. En dat is goed. Laat je mening en argumenten maar horen. Dat kan anderen ook weer interesseren. ;)


JAVIS JXG 112, heeft een ongelukkige verschijning gehad, zon kwam net door breken, overbelicht, te felle oranje kleur... In't echt is de kleur zacht bruin, maar hoe dan ook, de korrel blijft erg grof.
Afbeelding


NOCH 09167, een populaire ballast, zo op beoordeling van de foto. De echte ballast-grind-korrel is afwezig, maar geeft wel een ovetuigend aspect van een oud, vuil railbed. Het aanleggen van deze ballast is wat lastiger, want gaat sneller wegkruipen met de lijm. De paarsige kleur is ook nogal eigenzinnig, maar het lijkt wel een leuke ballast om eens verder te experimenteren.
Afbeelding


PECO PS 315, in geen enkel opzicht lijkt deze ballast enig potentieel te hebben: veel te grof (vergelijkbaar met JAVIS), en te licht (maar dat zou met wat verfwerk aan te passe zijn).
Afbeelding


WOODLAND SCENIC B71, oogt netjes en egaal, strak en proper. Mogelijk wat saai, maar het lijkt me een heel goede basis om als een ballastbed te gebruiken, mits op een of andere manier het organischer te laten lijken, want nu is het wel erg klinisch.
Afbeelding


FALLER 170722, Dit is een rampzalige ballast. Niets bruin, zwelt en drijft bij het besproeien, kleurstof lost op in water, en vloeit langs alle kant weg met overal naast het railbed lelijk grijze vlekken. Het resultaat is een halve puinhoop. Tristig is deze ballast!
Afbeelding


HEKI 3173, Vreemdkleurige korrelsamenstelling, en de nogal sferische korrelvorm, vind ik deze ballast niet overtuigen. Netjes, maar nee.
Afbeelding


JACQMOTTE MOKA, koffiedik! Duidelijk een voorkeur bij velen. Het is heel lastig om aanbrengen, want het drijft, en spoelt dus nogal snel weg. Maar het aspect is wel fascinerend. Mits wat zeven en wassen van de materie zou dit wel eens iets kunnen opleveren. Maar het blijft wel organisch materiaal; de andere zijn allemaal mineraal. Maar een bijkomend potentieel voordeel is het accoustisch effect. Het lijkt me een leuk materiaal om eens verder me te experimenteren.
Afbeelding


BUSH 7517, erg vergelijkbaar met Peco, iets roder en nog groffere korrel, tot zelfs glazig. Onovertuigend.
Afbeelding

Besluit:
Ik vind het heel merkwaardig dat ballast bij bijna alle merken wordt beschouwd als iets bijkomstig. De meeste merken leveren niet eens iets dat een beetje op ballast lijkt, maar op zand dat ze snel even in zakjes scheppen. Zoveel aandacht voor een klinknagel en dan zo'n slordigheid met de immitatie van ballast.

Ik weet ook dat elke streek, elke maatschappij, elk tijdperk z'n typische ballast heeft: grijs, geel, grof, fijn, scherp, ... Niet elke ballast van elke lijn zal meteen kant en klaar koopbaar zijn in zakjes.

Ik ben er een stuk wijzer uit geworden, en weet dat ik ballast "op maat" zal moeten maken, vertrekkend van een kandidaatballast, en dan wat aanpassen. Dat wordt weer experimenten = Leuk!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo
Berichten: 5639
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Vergelijking van 8 merken ballast (bruin & fijn)

Bericht door FidOo »

Hmm het antwoord verast mij enigzins, althans voor nrtje 6. Ik heb zelf ook Heki zoals aangegeven, het ronde korreltje herken ik zeker, alleen ik heb een andere kleur.
Ik had even gekeken of ik een geschikte foto kon vinden, maar nee. Dus deze ga ik nog even maken voor je.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3888
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Vergelijking van 8 merken ballast (bruin & fijn)

Bericht door Jeroen »

Die van Woodland is wel aardig vind ik zelf. Heb het zelf ook gebruikt. Ik mix dan wel drie kleuren door elkaar heen. Bon, ik rijd dan wel wat nieuwere tjak dan jij, Michiel. De vorm van Woodland vind ik wel goed, en zoals je zegt, je kunt de airbrush of poeders er nog altijd overheen rauzen. Heb dat ook gedaan, zowel met Backeramm am Rhein als mijn nieuwe project.

J.


Afbeelding

FidOo
Berichten: 5639
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Vergelijking van 8 merken ballast (bruin & fijn)

Bericht door FidOo »

Zo gisteren even snel een drietal foto's gemaakt van het ballast op mijn modules. (even klikken voor Hi-res)

Foto 1: Heki Ballast donker bruin (3173)
Afbeelding

In vergelijking met de foto van Michiel moet ik toegeven dat ik de korrel ook erg rond vind.
Wat mij wel verbaasd is de kleur, als ik op de site van Heki kijk dan lijkt het ballast wat michiel gebruikt heeft meer op nummer 3172 en dat van mij op 3173. Helaas heb ik het originele zakje niet meer, dus kan niks met zekerheid zeggen.

Zelf ben ik matig tevreden met het ballast, de kleur en structuur is het eigenlijk net niet. Het verlijmen ging echt zeer eenvoudig.

Op de volgende 2 foto's zie je ballast en grond van Anita Decor.

Afbeelding

Afbeelding

Wat mij betreft is de keus overduidelijk. Ook als ik het vergelijk met overige foto's. Anita Decor en Spurenwelten zijn wat mij betreft echt koploper kwa ballast.

Hier nog even een linkje naar de vergelijkende test van Jesse, waar naar mijn mening echt schitterend ballast ook wordt gebruikt:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 7&p=154904


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Vergelijking van 8 merken ballast (bruin & fijn)

Bericht door traiNiac »

Ook Anita Decor:

Afbeelding

Ik ben dik tevreden over korrelgrootte, korrelscherpte en kleur, maar dat laatste hangt natuurlijk af van waar je modelbaan is gesitueerd en hoe lang de ballast er al ligt. Voor mij is dat DB tijdperk III


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1137
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Vergelijking van 8 merken ballast (bruin & fijn)

Bericht door Folkert van Wijk »

FidOo schreef: 26 jun 2017 16:15 Als ik mij niet vergis was het spoorbed toendertijd veel meer zand/grond ipv echt ballast. Waar nu de bielzen op ballast ligt, met ook ballast tussen de bielzen, lagen toen de bielzen vrijwel volledig in de ondergrond, vaak een combinatie van leem/klei/zand. Ik meen mij dit te herinneren van de DVD serie Hollands Spoor.
Interresant draadje en een interresante info ook voor mijn, Zwitserse interbellum baantje.

Ik zat trouwens te denken om hier en daar echt zo'n verhoogt spoorbed te maken door het onderliggende kurk smal te houden en in te pakken met ballast. Was dat er toen al wel?


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Vergelijking van 8 merken ballast (bruin & fijn)

Bericht door traiNiac »

In Duitsland lagen de rails altijd op een spoorbed, behalve bij emplacementen etc. Er was ook voorgeschreven maatvoering voor een spoorbed. Alleen bij smalspoorlijntjes werden de rails soms direct op maaiveld gelegd, maar dan nog met een ballastlaag van zand of kiezels.


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1137
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Vergelijking van 8 merken ballast (bruin & fijn)

Bericht door Folkert van Wijk »

...zet je eerst een bakkie van die JACQMOTTE MOKA waarna je de koffiedik gebruikt?
...en moet het dan persé JACQMOTTE MOKA zijn of mag het ook fairtrade wezen...?



Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Vergelijking van 8 merken ballast (bruin & fijn)

Bericht door Jasper »

Jammer dat de foto's niet allemaal meer werken, maar toch wel leerzaam


Plaats reactie