Arnold HN2168/2233 DB AG BR 156 003-6/156 004-4 E-loc

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Arnold HN2168/2233 DB AG BR 156 003-6/156 004-4 E-loc

Bericht door Overdijk »

De volgende materiaaltest betreft wederom een niet alledaagse locserie,

Het gaat om de volgende serie:

Afbeelding

De DB AG BR 156 uitgebracht door Arnold

Het voorbeeld:
De BR 156 zag in 1991 het levenslicht als de voormalige BR 252 van de Deutsche Reichsbahn.
De locs werden ontwikkeld als aanvulling op de BR 250 (DB AG BR 155) en eventuele vervanger van de BR 251 (DB AG BR 171).
Daarnaast zouden de locs het Transitverkehr tussen de BRD & West-Berlijn voor hun rekening gaan nemen met een topsnelheid van 160km/h.
De DR was voornemens tussen de 70 en 350 stuks van deze locserie te laten bouwen.

Maar toen.....
.... toen viel de muur en alles werd anders.

Uiteindelijk bleef het bij maar 4 exemplaren, die de laatst ontwikkelde locs van de Deutsche Reichsbahn zouden blijken te zijn.
Na de "Wende" bleek er geen vraag meer te zijn voor een conventionele 6-assige zware loc.
Het goederenverkeer liep hard terug en ook een snellere 160km/h versie voor het Transitverkehr was verleden tijd.
Ook had de DB inmiddels goede ervaringen opgedaan met draaistroomtechniek in de vorm van de BR 120.
Toen de beslissing genomen moet worden om of de BR 156 of de BR 112 (snellere variant van de BR 143) te bestellen,
werd gekozen voor de 4-assige BR 112. Hierbij speelde ook de slijtage aan de rails van een 6-asser een rol.

De 4 buitenbeentjes werkten tot 1998 voor de DR respectievelijk DB AG.
Ze werden gebruikt in zowel goederen- als personenverkeer, alhoewel het laatste beduidend minder mede door hun maximale snelheid van 125km/h.
Vanaf 1998 kwamen de 4 bij DB Cargo/Railion terecht waar hun toekomst er niet rooskleurig uitzag.
Aangezien het hier om een hele kleine serie gaat, was DB Cargo/Railion ze liever kwijt dan rijk.
Uiteindelijk werden ze in 2002 terzijde gezet met de bedoeling ze te verkopen.

In 2003 werden ze verkocht aan de MEG, welke ze tot op de dag van vandaag inzet.
In 2008/2009 werden de locs uitgebreid gerenoveerd en het besturingssysteem aangepast zodat ze in dubbeltractie met BR 155 & BR 143 kunnen werken.

Het model:
Arnold heeft de BR 156/252 in 2013/2014 in 6 verschillende varianten op de markt gebracht.
Waarvan ik zelf twee varianten bezit.
HN 2168 DB AG 156 003-6 Railion
HN 2178 DR 252 004-7
HN 2179 MEG 802 (156 002-8)
HN 2182 DB AG 156 001-0 DB Cargo
HN 2232 DR 252 001-2
HN 2233 DB AG 156 004-4
Het gaat hier dus om moderne techniek modellocs en ze zijn dan ook voorzien van de gebruikelijke zaken als NEM koppelingsschacht en decoder voorbereiding.

Motorisch lopen de locs zoals je kan verwachten van een loc gebouwd met de huidige standaard.
Arnold is daar zeker geen uitzondering meer in.
Ze lopen rustig, zonder herrie en hebben een nette trekkracht.
Ze zijn voorzien van LED-verlichting en ASB op 2 van de 6 assen.

Ook de detaillering is zoals verwacht.
De kleuren en beschrifting zijn loepzuiver.
De daktuin ziet er compleet uit en ook de pantografen zijn mooi gedetailleerd.
Verder heeft Arnold van de fabriek uit enkele extra`s al geplaatst, zoals luchtslangen en sneeuwruimers.
Er zit nog een zakje bij met extra trappetjes om aan de voorkant te monteren.

Arnold heeft hiermee een niet alledaagse locserie neergezet die er zeer gelikt uitziet.

Het oordeel:
Detail: 9
Bouwkwaliteit: 8,5
Bedrukking: 9,5
Loopeigenschappen: 8,5

Overal: Een verdiende 9.

Ze zijn nog steeds her en der te krijgen, wel of niet afgeprijsd.
Voor het geld zijn het zeer mooie moderne locs, die de moeite waard zijn om aan te schaffen.

En nog een paar foto`s:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding]

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Overdijk op 27 jan 2019 19:05, 3 keer totaal gewijzigd.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Arnold HN2168/2233 DB AG BR 156 003-6/156 004-4 E-loc

Bericht door Overdijk »

*


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Arnold HN2168/2233 DB AG BR 156 003-6/156 004-4 E-loc

Bericht door Overdijk »

Foto`s herplaatst


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Plaats reactie