Digitale koppelingen SD-Modell getest.

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Digitale koppelingen SD-Modell getest.

Bericht door martindomburg »

Heel vaak krijg ik het verzoek om digitale koppelingen te monteren op locomotieven. Een hele mooie feature, uiteraard maar ze hebben allemaal tot op vandaag niet echt weten te brengen wat het zou moeten. Zo heb je de Simplex oplossing, mooi en werkt altijd. Echter, heb je een mechaniek tussen de assen en de koppeling. Hij ontkoppelt als de loc achteruit rijdt. Lastig in te bouwen en helaas niet veilloos in alle situaties. Dan heb je ook Krois met de digitale koppelingen. Een mooi concept alleen zijn de N wagons te licht om het sluitmechanisme te doen werken. Hierdoor schuiven de koppelingen niet in elkaar. Natuurlijk zijn er ook externe manieren zoals ontkoppelmagneten of ontkoppelaars met spoelen, die op hun beurt weer een goede timing en positionering vragen bij automatisch rijden. Nee er is nog geen feilloos systeem bedacht voor de kleinere schaal, althans......

Toen kwam SD Modell om de hoek kijken. Een kleine Duitse fabrikant van koppelingen in TT heeft een digitale koppeling ontworpen in N met de normale NEM koppeling. Het principe is zo simpel als geniaal: Een koppeling in de NEM schacht met een magneet eronder. Onder de koppeling hangt een houder met daarin een spoel. Als die wordt bekrachtigd duwt de magneet zichzelf weg van de spoel en voilà je bent ontkoppeld. Dat moet getest! Met medewerking van SD Modell kreeg ik van de week 4 setjes binnen:

Afbeelding

Heel mooi verpakt met een geprinte handleiding dis wel iets strakker in de lettertype mag. Lijkt nu een beetje op een typmachine briefje. Maar goed het is duidelijk en met Google Translate kom je een heel eind. Snel uitgepakt en dit is het magische dingetje

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er heel simpel uit toch!

Ik heb inmiddels al hoge verwachtingen. Mijn doel is om straks op mijn nieuwe beurs demonstratie een automatisch omlopen in iTrain te laten zien. Dus mijn eisen zijn best hoog want ik wil dat het de hele dag werkt zonder dat ik telkens hoef in te grijpen zoals bij Krois en Simplex.

Als donor loc heb ik de Minitrix 12572 R4C 1206 loc gebruikt. met metalen tandwielen uiteraard. Als kandidaat had ik 4 opties:

Kuehn N45
Zimo MX622
ESU LokPilot V4
Uhlenbrock 73115

Na een korte test kwam de Uhlenbrock er het beste uit, die gaf het rijgedrag die ik gewend was van Doehler & Haass welke helaas geen ontkoppelfunctie heeft.

De koppeling heeft wel wat specifieke eisen:
Spanning mag niet boven de 16V uitkomen, wat wel even opletten is dals de baanspanning van je baan niet in orde is.
De koppeling niet langer dan 10 seconden bekrachtigen, wat al langer is als de Krois.

Het inbouwen ging best vlot, de decoder op zijn plek gesoldeerd en vervolgens de draden middels twee gaatjes per zijde naar binnen gestoken. De + van de koppeling is duidelijk gemarkeerd met een witte lijn en deze dan ook op de V+ (blauw) van de decoder gesoldeerd. De overige twee draden op de AUX 1 en AUX2 van de decoder gesoldeert. Kap gesloten en de boel getest, en helaas moeten concluderen dat één koppeling niet deed wat hij moest doen. Deze heb ik vervangen en de defecte gaat terug naar SD Modell voor garantie, dat regelen ze daar gewoon netjes zoals we zijn gewend van de meeste Duitsers.

In de Uhlenbrock heb ik dankzij de hulp van halve Duitser Fidoo de code ontcijfert en met een 7 cv's bepaal je het gedrag van de ontkoppelaars. Na wat expirimenteren kreeg ik een mooi resultaat wat hier in het filmpje te zien is

Filmpje kijken, hier klikken

Maar het is niet helemaal positief want ook deze koppeling heeft een downside. Als de magneet niet ver genoeg word gedrukt dan blijven de koppelingen haken aan elkaar. Erg irritant, van de 10x gebeurde het 3x en dat is teveel. Om dit op te lossen heb ik van de koppeling op de wagon een stukje van de bovenzijde weggesneden om zo koppeling en ontkoppeling te garanderen. En dat gaf me wel het succes die ik wilde hebben. Nu kan het zijn dat ik een instelling in de decoder niet goed had staan, of de loc er eigenlijk niet helemaal de ruimte voor geeft aan de koppeling. Dat ga ik later nog wel een keer rustig uitpluizen.

Conclusie:
Zeker een uitstekende ontkoppelaar. Wel prijzig met € 22,50 maar dan heb je wel een mooie feature op je rangeerterrein. En daar is hij dan ook voor bedoeld. Niet om hele stammen rond te rijden en door helixen te drukken. maar voor op je rangeerloc die treinen uitrangeert en klaar zet of voor een mooie diorama of scene die wordt nagespeelt. Als je de koppeling voor stammen gebruikt weet ik niet of hij sterk genoeg zal zijn om een goede krappe bocht te overwinnen.

Maar al met al, zeker geen verkeerd product! In mijn ervariong met krois en Simplex is dit wel de mooiste optie om digitaal te koppelen!

Meer info

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Prutsert
Berichten: 124
Lid geworden op: 14 okt 2014 00:31
Locatie: Haarlem

Re: Digitale koppelingen SD-Modell getest.

Bericht door Prutsert »

Goed geschreven verhaal Martin.
Zit ik alleen met de decoders die ik al in alle loc's heb zitten.
Kunnen die uiteindelijk niet meer worden gebruikt of zijn alleen de rijeigenschappen
niet zo mooi bij de andere decoders zoals jij omschrijft?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Groet Hans


1 gebrek, N modelspoor en Formule-1 gek.

Bekijk ook mijn "hoogoven project" in schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =21&t=9299

Sandopie
Berichten: 792
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Digitale koppelingen SD-Modell getest.

Bericht door Sandopie »

Martin,

Hoezo heeft D&H geen ontkoppelfunctie? Zie pdf:

http://doehler-haass.de/cms/pages/haeufige-fragen.php

onder kopje "Wie richte ich den Kupplungsablauf ("Kupplungswalzer") ein.

Het kan dus gewoon.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Digitale koppelingen SD-Modell getest.

Bericht door martindomburg »

Omdat het voor de "beginner" niet echt een goede optie is. Je moet zelf een diode toepassen en in de decoder zit geen instelling om de loc vooruit en achteruit te laten rijden.

Vandaar


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Sandopie
Berichten: 792
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Digitale koppelingen SD-Modell getest.

Bericht door Sandopie »

Martin,

Ok.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

FidOo
Berichten: 5629
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digitale koppelingen SD-Modell getest.

Bericht door FidOo »

martindomburg schreef:Omdat het voor de "beginner" niet echt een goede optie is. Je moet zelf een diode toepassen en in de decoder zit geen instelling om de loc vooruit en achteruit te laten rijden.

Vandaar
Martin, dit is echt onzin.. er hoeft geen diode ingebouwd te worden en alles wat nodig is, is per CV in te stellen voor de D&H decoders!
Lees dat PDF-je waar sandopie naar verwijst! Tis wel duits... maar google translate weet een hoop!

Dus even ter rectificatie, de Doehler en Haass decoders zijn gewoon/uitermate geschikt om digitale koppelingen aan te sturen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Rick
Berichten: 1610
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Digitale koppelingen SD-Modell getest.

Bericht door Rick »

Om je eigen woorden te gebruiken, dat is echt onzin. D&H geeft zelf aan dat er een diode nodig is, in de vraag voorafgaande aan de vraag waar Sandopie naar verwijst. ;)



Sandopie
Berichten: 792
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Digitale koppelingen SD-Modell getest.

Bericht door Sandopie »

FidOo schreef:
martindomburg schreef:Omdat het voor de "beginner" niet echt een goede optie is. Je moet zelf een diode toepassen en in de decoder zit geen instelling om de loc vooruit en achteruit te laten rijden.

Vandaar
Martin, dit is echt onzin.. er hoeft geen diode ingebouwd te worden en alles wat nodig is, is per CV in te stellen voor de D&H decoders!
Lees dat PDF-je waar sandopie naar verwijst! Tis wel duits... maar google translate weet een hoop!

Dus even ter rectificatie, de Doehler en Haass decoders zijn gewoon/uitermate geschikt om digitale koppelingen aan te sturen.
Fidoo,

Martin heeft gelijk. Ik heb alleen die vraag gesteld omdat Martin stelde dat de D&H geen ontkoppelfunctie heeft. Die heeft hij WEL, alleen inderdaad diode inbouwen.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

FidOo
Berichten: 5629
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digitale koppelingen SD-Modell getest.

Bericht door FidOo »

Oke. Dat van die Diode heb ik in eerste instantie over het hoofd gezien. Maar om daarmee die decoder af te schrijven onder de noemer "niet geschikt voor beginners" blijft onzin, de koppeling inbouwen met al dan niet gaatjes boren voor de draadjes en die dan solderen aan een decoder is sowieso niet voor beginners. Dus zo'n diode wel of niet extra maakt sowieso niet uit.

En wat betreft de diode. Dit heeft Doehler en Haass dan als enige juist vermeldt. Want bij een inductieve last schakelen is een vrijloopdiode altijd een goed idee.
Het werkt zonder de diode net zo goed(en zo zou ik het zelf aansluiten), maar D&H geeft dan geen garantie dat de uitgangen het lang volhouden.

En ik kan me niet voorstellen dat een ESU of welk ander merk dan ook wel deze vrijloopdiodes heeft zitten op hun print.

Maar goed dit staat nergens in een handleiding beschreven.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Sandopie
Berichten: 792
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Digitale koppelingen SD-Modell getest.

Bericht door Sandopie »

martindomburg schreef:Omdat het voor de "beginner" niet echt een goede optie is. Je moet zelf een diode toepassen en in de decoder zit geen instelling om de loc vooruit en achteruit te laten rijden.

Vandaar
Martin,

Niet om bijdehand te doen, maar over het vooruit en achteruit rijden kijk in onderstaande link eens naar CV138 t/m 140. Volgens mij is deze functionaliteit wel degelijk aanwezig.

http://doehler-haass.de/cms/pages/haeuf ... abelle.php

Uiteraard uitgaande van de juiste Firmware.

Edit: Uiteraard .... toegevoegd.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Digitale koppelingen SD-Modell getest.

Bericht door martindomburg »

Kijk leuk zo'n discussie. Ik lees dat ik me in DH heb vergist. Kon de aangegeven tips niet zo uit de tekst halen maar inderdaad met enige goodle translate ljkt het erop dat ik het mis heb over DH.

Momenteel ligt de test facility down voor een weekje of 2. Dus ik ga dit later uitgebreid testen. Ik kom daar op terug. maar uiteraard mag iemand anders dat testen ook doen hoor :) Is ook wel eens leuk natuurlijk!

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Digitale koppelingen SD-Modell getest.

Bericht door robert »

@Martin,

Welke lokpilot zou je mee getest hebben,heb je getest? De Micro heeft toch alleen logipegel uitgangen of had je de nano? Wilde nog vragen of je ze op voorraad neemt, maar zag dat je ze al in je webshop hebt staan.

mvg schuumkoppe


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Digitale koppelingen SD-Modell getest.

Bericht door martindomburg »

De Lopi micro heeft twee aux uitgangen van 150 mA. Met twee versterkers zou ik het eventueel kunnen versterken.

Maar qua stroom vallen de koppelingen wel mee. Max 50 mA


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie