Test 4 merken rails

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Projectje 4 merken

Bericht door brendo »

Interessante discussie over railschoentjes maar laten we voor nu even bij de basis blijven van deze test. Het koppelen tussen alle merken was n.l. niet de hoofdzaak maar is ondertussen wel iets geworden waar ik een later moment even op terug kom. (H@ns moet maar even wat klaarleggen ;) )

Het ging erom dat als je de meest gangbare merken achter elkaar legt of er grote verschillen te zien zijn NA bewerking ervan. En ook bewust de rails om en om leggen, dus MET bedding tegen ZONDER bedding in een willekeurige volgorde. Dit gezien er veel discussies zijn over de bewerking van rails alsook de optische voor- en nadelen.

Tja, en om zoiets optimaal te doen dien je de rails perfect op gelijke hoogte te hebben, strak tegen elkaar en een gelijke behandeling te geven. Uiteindelijk laten de foto's het eindresultaat zien en wat de mogelijkheden zijn. ;)


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Projectje 4 merken

Bericht door spoor65 »

Bren

Je hebt weer een mooi stukje werk neergezet. die, voor wat de test betreft, duidelijk is.

even als tussen opmerking, minitrix rail is niet veel anders dan de roco, welke tegenwoordig als Fleischmann zonder bedding word verkocht, \het verschil bij minitrix is dat ze niet die vreemde aan elkaar gekoppelde bielzen hebben aan begin en eind van een railstuk.

dan mijn conclusie, ik ben blij met mijn keuze voor peco,
en dus ook blij dat ik nooit een rail met vaste bedding heb gekozen, want wat heeft dat voor nut, als je de boel toch in zijn geheel in de ballast moet gaan zetten om een mooi, aan de werkelijkheid grenzend effect op de baan wilt hebben.

voor tapijtrijders, of anderen die vaak even rails los koppelen en weer vast leggen, is het mss mooi, maar zodra je toch de boel vast legt en aankleed, is ook dat argument weg.

Maar je hebt zeker laten zien, ongeacht welk merk rail ieder naar zijn mening en gevoel koopt, je kunt met een beetje inzet en geduld, alles mooi maken.

mvg
Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Projectje 4 merken

Bericht door Wim H »

Hallo Bren,

Dat is een mooi overzicht geworden! Bedankt voor de moeite. Nu hebben we een draadje waar we naar kunnen verwijzen als de vraag weer eens langs komt. :)

Voor mij is het ook nu duidelijk: Peco code 55. Reden is het fijnere profiel van de railstaven.
De foto van de overgang van Peco naar Flm met bedding laat dat duidelijk zien. Zelf heb ik ook zo'n overgang in mijn baan, maar dan in het niet zichtbare deel (2e foto in volgende link):
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 90#p173490
(Raillasjes zijn van Peco, Flm rail is met de dremel bewerkt om het passend te maken. De treinen rijden er trouwens probleemloos over. Geen hobbel te voelen.)
Een ander nadeel van Flm vind ik de te korte dwarsliggers. Dat valt ook in jouw fotos op als je het vergelijkt met Peco of Kato. Tenslotte zijn de wissels niet erg slank (alleen 15 graden).

Kato of Roco lijken beide niet slecht. Ze vallen voor mij echter af vanwege het hoge profiel van de rail. Daarnaast heeft Kato geen flexrail. Dat kun je met kunstgrepen wel weer maken, maar dat kost weer meer tijd.

Dat laatste argument (tijd) vind ik ook belangrijk. Voor een klein baantje is wat meer tijd voor de rails niet zo erg, maar als je vele meters spoor moet (wilt) leggen, wordt het een ander verhaal.
Zoals uit jouw test met 4 railsystemen blijkt, is met elk systeem wel een acceptabel uiterlijk te maken, maar dat gaat je dan wel tijd kosten.
Bv een goed geballast spoor dat in een flauwe boog ligt, kost bij gebruik van Kato veel meer tijd dan wanneer je Peco zou gebruiken. Ik vraag me dan af wat het voordeel van Kato nog is.
Ik zou alleen voor Kato (of Fleischmann) kiezen als ik zonder veel problemen/gezaag snel een baan wil kunnen leggen. Dan heb je een degelijk railsysteem. Als je dan met het uiterlijk van het ballastbed niet tevreden bent (en/of flex wilt in geval van Kato), moet er zoveel extra werk in worden gestoken, dat je beter direct voor Peco zou kunnen kiezen.
Maar goed, dat is natuurlijk mijn persoonlijke visie :)

Nogmaals bedankt voor de vergelijking!
Groet, Wim


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Projectje 4 merken

Bericht door shoven »

Mooi artikel zo Bren.
Duidelijk verhaal, voor ieder soort rijder is er wat en het is allemaal prima mooi te maken.

Een mooie aanvulling zou natuurlijk zijn een vergelijking tussen de beschikbare wissels. Daar is wel heel erg veel in te kiezen, ik kan me voorstellen dat zeker de (her)beginners het bos amper meer zien tussen de bomen. Maar misschien is dit wat veel gevraagd of is er al een ander mooi artikel dat het allemaal uitlegt en vergelijkt?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Projectje 4 merken

Bericht door Debvd »

Dank je voor dit vergelijk :-)

Dit versterkt mijn keuze voor piccolo wissels en roco rails :-)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Projectje 4 merken

Bericht door brendo »

Dank wederom voor jullie reacties! Ik heb de naam van het draadje maar gelijk iets aangepast zodat we weten waarover heet precies gaat.
Wellicht worden mensen inderdaad hiermee geholpen wat betreft hun keuze. Leuk om alle meningen te lezen en welke voorkeuren een ieder heeft.

@Freddy en Wim: denk inderdaad de rails met bedding handig is voor de gemakkelijke weg in modelspoor. Een baantje bouwen, beetje afwerken en je hebt al iets leuks. Daarbij, Kato is echt kids/hufterproof gezien de robuuste verbinding en kan meerdere malen uit elkaar worden gehaald zonder problemen. Flexrail voor Kato is niet verkrijgbaar maar er zijn inderdaad met een zaag oplossingen 8-) . En bijkomend, bij (flauwe) bochten wil een realistische modelbouwer verkanting van de rail.......dit gaat lastig worden met beddingrail. En als het wel lukt, moet je bedding wel weer opvullen met ballast en ben je weer druk bezig.........

@Bjorn: mooi dat dit jou keuze verstevigd, top!

@Steven: geen idee of er al een draadje over diverse wissels zijn en de mogelijkheden ervan. Wellicht weten de meelezers dit?
Zo niet, wat vragen:
Bedoel je de diversiteit van Peco wissels of alleen code 55 wissels?
Zijn het de andere merken al dan niet gekoppeld en, voor zover mogelijk, inclusief de afwerking ervan?
En/of de mogelijkheden wat betreft aandrijving?
Zijn wel even wat vragen maar geeft mij een duidelijker beeld. ;)

Als er voldoende interesse is wil ik dit met H@ns wel overleggen wat de meest gangbare wissels zijn alsook mogelijkheden.

n.b. vanaf vrijdag 1 mei ligt de plank bij Hans in de winkel.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Test 4 merken rails

Bericht door shoven »

Wat ik eigenlijk bedoel is dat de keuze voor rails ook kan worden bepaald door het aanbod in wissels van de merken. Een van de redenen dat ik Peco gebruik is dat zij mooie slanke wissels hebben. Maar als je weinig ruimte hebt zijn korte scherpe wissels misschien wel interessanter.
Ook de mogelijkheden m.b.t. de aandrijving kunnen meespelen. Kun je dat mooi wegwerken of niet?
Bedrijfszekerheid kan ook zo'n ding zijn. Voor degelijkheid moet je Kato nemen, begrijp ik uit jouw en andere tests. Geldt dat ook bij hun wissels?

Dus inderdaad de vragen die jij stelt.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Test 4 merken rails

Bericht door Debvd »

Mijn keuze valt op piccolo wissels ivm de kortere afstand dus meer mogelijkheden op korte afstand :-)



WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Test 4 merken rails

Bericht door WimR »

Wat mij vooral interesseert is de rij eigenschappen over wissels.
Met of zonder geleidend hartstuk.
Ik zie vaak treinen met een hoge snelheid over wissels rijden is dat omdat bij een niet geleidend hartstuk ze anders stil vallen.
Of is een geleidend hartstuk een toevoeging die weinig toevoegt en alleen maar lastig is want open rijden van een wissel kan niet?
etc.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

Jasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 dec 2008 11:03
Locatie: Mora D'Ebre, España

Re: Projectje 4 merken

Bericht door Jasper »

brendo schreef: 30 apr 2020 18:21 @Freddy en Wim: denk inderdaad de rails met bedding handig is voor de gemakkelijke weg in modelspoor. Een baantje bouwen, beetje afwerken en je hebt al iets leuks. Daarbij, Kato is echt kids/hufterproof gezien de robuuste verbinding en kan meerdere malen uit elkaar worden gehaald zonder problemen. Flexrail voor Kato is niet verkrijgbaar maar er zijn inderdaad met een zaag oplossingen 8-) . En bijkomend, bij (flauwe) bochten wil een realistische modelbouwer verkanting van de rail.......dit gaat lastig worden met beddingrail. En als het wel lukt, moet je bedding wel weer opvullen met ballast en ben je weer druk bezig.........
Als je hiermee bedoeld dat de rails een beetje gekanteld is, dan heet Kato dit wel in het assortiment.
Wat is het voordeel hiervan? Vliegen ze dan minder snel uit de bocht, omdat hij zijn krachten op de rails kwijt kan?



Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Test 4 merken rails

Bericht door Rick »

Dat klopt, alleen speelt dat in model amper een rol.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Test 4 merken rails

Bericht door Wim H »

Het "voordeel" van verkanting is dat het voorbeeldgetrouw is. Het ziet er dus echter uit, als je de modeltrein in de boog ziet hangen. Kijk maar eens naar de filmpjes van de modelbaan "Backeramm" hier op de site.

Echter, wat Rick zegt: in model is het helemaal niet nodig. Sterker nog, verkanting in model is juist gevaarlijker vanwege de krappe bogen. Een trein heeft juist de neiging om naar de binnenzijde om te kieperen. Zeker als het een lange en zware trein is, die moet optrekken.

De 'grap' is, dat de benodigde verkanting afhangt van het kwadraat van de snelheid, maar (omgekeerd) evenredig met de boogstraal. In model is de straal 160 x zo klein (nou ja, in theorie dan, vrijwel niemand legt een boog met een straal op schaal aan). De snelheid is echter 160x160 = 25600 x zo klein. Dan blijft er van de benodigde verkanting weinig meer over...

Vanwege de onnatuurlijk krappe bogen op een modelbaan zou je misschien juist beter een "omgekeerde" verkanting kunnen toepassen. Dus naar buiten hellend. Maar ik ken niemand die dat toepast...

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 785
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Test 4 merken rails

Bericht door Modelbouwerke »

Snel even over verkanting.
Bij Infrabel en ik denk ook bij NS, is de maximum verkanting 16 cm.
Dit is in model dus 1 mm.
Dat is de maximum, meestal is het dus minder.
En als je maar 0.5 mm mag gebruiken, dan heeft het weinig zin om dit in model toe te passen.
Mijn gedacht.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Test 4 merken rails

Bericht door Wim H »

Hoi Erik,
Op mijn modelbaan gebruik ik een stukje karton van een visitekaartje als verkanting. Dat is ongeveer 0.33 mm dik (er passen 30 kaartjes in een cm). Het is inderdaad niet veel. De verkanting is heel subtiel. Zonder trein valt het nauwelijks op, maar als er een trein over rijdt, zie je het wel. Ik ben dan ook blij dat ik het wel heb toegepast.
Je kunt het ook nog iets sterker doen, bv een stukje draad van een mm. Dan is het effect ook veel duidelijker. Een voorbeeld zie je bij de modelbaan van Jeroen (Backeramm am Rhein) hier op het forum.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Test 4 merken rails

Bericht door brendo »

Beste N spoorders,

Railschoenen:
Ik zou nog even terug komen op de railschoentjes tussen diverse merken. Eigenlijk is het simpel, alle merken schoentjes passen wel met elkaar behalve te koppelen met Peco code 55. Deze laatste heeft platte railschoentjes en is andersom, wat Gerard al schreef, wel grotendeels te koppelen met de andere merken. Tja, en soms is het prutsen en creatief aanpassen.

Flexrail Kato:
Kato heeft inderdaad wel flexrail, wat ik dus eerst niet dacht. Maar deze heeft geen bedding en is vergelijkbaar met Roco flexrail. Roco past dan ook, via het koppelstuk van Kato. Het is maar wat je moooi vindt. Vandaar dat ik op YouTube veel hobbyisten de zaag erin zag zetten en vinden dit dan ook mooier. En ja, er is dus ook verkante rail van Kato maar dit is voor een ieder persoonlijk wat je ervan vindt.

Wissels:
Met H@ns over diverse wissels gesproken en we komen tot dezelfde conclusie. Er zijn veel smaken maar maak eerst de keuze welke rail je mooi vindt en hoeveel energie je erin wil steken. Er zal dus geen test komen van mijn kant omdat het vrij complex is.
Wel kan ik mijn mening over wissels geven. Heb je veel ruimte ga dan voor mooie lange slanke wissels van b.v. Peco. Heb je weinig ruimte kun je kiezen voor korte wissels. Met bedding, of zonder bedding, dat blijft jou keuze, smaak en gemak. Wat degelijkheid betreft blijft dit voor mij wederom Kato, deze hebben zelfs de aandrijving onder de bedding zitten en ben je gelijk klaar. Afwerking daarintegen vindt ik wel minder, maar zoals eerder gezegd, het blijft jou keuze.

Aandrijvingen:
Wissel aandrijvingen is een ander verhaal. Mijn beste ervaring is het gebruiken van servo's om hun betrouwbaarheid en natuurlijke bewegingen. Het is meestal in het begin even een gepruts en om in te stellen, maar daarna heel veel ongestoord plezier.

Verkanting:
Verkanting is smaak en ben het eens met de opmerkingen dat het eigenlijk niet nodig is. Maar vindt persoonlijk dat het wel mooier is op een modelbaan, simpelweg voor een natuurgetrouwe uitstraling. Zelfs op mijn kleine baantje Schwarzstein heb ik dit toegepast en zie bij het maken van foto's het effect. Heb, net als Wim, in de bochten een kartonnetje geplakt van nog geen 0,5 milimeter en ben blij met met het eindresultaat..

De "plank" ligt inmiddels bij H@ns in de winkel en wellicht helpt dit veel mensen met wat er allemaal mogelijk is met diverse merken rails.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Test 4 merken rails

Bericht door Wim H »

brendo schreef: 03 mei 2020 20:51 Verkanting is smaak en ben het eens met de opmerkingen dat het eigenlijk niet nodig is.
Tsja... ballast is ook niet nodig voor een modeltrein... :mrgreen:
brendo schreef: 03 mei 2020 20:51 ... Maar vindt persoonlijk dat het wel mooier is op een modelbaan, simpelweg voor een natuurgetrouwe uitstraling.
Precies! Dat is juist het punt. Dus de vraag is eigenlijk, hoe ver wil je gaan? Hoeveel tijd / moeite wil je in het maken van de modelspoorweg stoppen?
De 1 vindt een kant en klaar ballastbed prima (zonder verdere behandeling), de ander ballast liever zelf, wil ook de spoorstaven schilderen, verkanting aanbrengen, een realistische spoorstaafhoogte, enz, enz.

Met jouw vergelijking van 4 typen rails op een plank, is er nu in ieder geval duidelijk vergelijkingsmateriaal, zodat iedereen zelf eenvoudig kan kiezen hoe ver hij/zij wil gaan.
:Thumb (omdat we nieuwe smileys hebben)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Test 4 merken rails

Bericht door brendo »

Haha Wim klopt,
En zo is de cirkel rond! Wat vindt jij makkelijk, leuk, mooi en hoeveel tijd wil je erin stoppen.
Dat is het leuke van onze hobby. 7(8)7


Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 679
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Test 4 merken rails

Bericht door enderscw »

Ik meen dat Jeroen een vrij strakke overgang heeft tussen peco 55 en Fleischmann rails.
Ik geloof dat hij de bedding onder het laatste stuk peco heeft weggehaald en de staven bij het Fleischmann stuk.
Daarna kan je redelijk strak de peco spoorstaven in de Fleischmann bielzen schuiven.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Test 4 merken rails

Bericht door Wim H »

Zoiets? :mrgreen:

Afbeelding

Dit is op mijn eigen baantje :) Maar er zijn wel meer mensen die dit hebben toegepast. Welke Jeroen bedoel je trouwens?
Groet, Wim


Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 679
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Test 4 merken rails

Bericht door enderscw »

Wim H schreef: 12 mei 2020 18:52 Zoiets? :mrgreen:

Afbeelding

Dit is op mijn eigen baantje :) Maar er zijn wel meer mensen die dit hebben toegepast. Welke Jeroen bedoel je trouwens?
Groet, Wim
Dat ziet er ook wel strak uit, maar niet wat ik bedoelde.
Ik bedoelde herr Backeramm Jeroen.
Ik heb een linkje naar de pagina van z’n draadje waar de foto’s staan van de overgang.
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 0&start=25


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Test 4 merken rails

Bericht door Wim H »

Ah ok, de oude Roco rail. Ja, dat is tegenwoordig ook Fleischmann (om het lekker verwarrend te maken :mrgreen: )
Zelf heb ik wel een overgang van Roco op Peco code 55, maar dat is een koude verbinding (op een module overgang), dus zonder lasjes.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Test 4 merken rails

Bericht door brendo »

Was deze week nog even bij H@ns op de koffie in de winkel. De "plank" ligt midden op de grote tafel om iedereen de verschillen te kunnen laten zien. Wat ik begreep heeft tot op heden nog niemand de juiste rail/merk volgorde kunnen raden...........de test is denk ik dan aardig gelukt.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Test 4 merken rails

Bericht door Wim H »

Ik zou graag eens bij H@ns op de koffie gaan (en wat speelgoed mee naar huis nemen ;) ), maar dat zit er voorlopig niet in... :(

Ik weet vrij zeker dat ik Peco en Flm Picolo wel kan herkenen. Roco ken ik minder goed en Kato helemaal niet, dus daarvan durf ik het niet met zekerheid te zeggen. Maar je schreef dat je Kato niet goed tussen de dwarsliggers kon ballasten dus dat is dan ook wel herkenbaar... ;)

Ik kan de fotos op pagina 1 van dit draadje niet meer zien. De rest wel. Ben ik de enige of hebben anderen hetzelfde probleem?

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Test 4 merken rails

Bericht door brendo »

De plank blijft wel op je wachten Wim en laat je verrassen...... 8-)
Alle foto's zijn bij mij gewoon zichtbaar.



Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Test 4 merken rails

Bericht door Ronaldp »

Ik kan de eerst foto's ook niet zien op een andriod telefoon met chrome.

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Plaats reactie