Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Ik wil aan het test verslag van deze loc nog even iets algemeens toevoegen voor de beginnende N-spoorders onder ons, zoals ikzelf:
ik heb ook de berlijns blauwe NS1300 en gisteren heb ik het eindelijk aangedurft om hem te openen en zelf een decoder aan te sluiten...!! Ja, no big deal zou je zeggen, maar voor de super beginner die nog noouit zo'n loc van binnen heeft gezien is dat toch wel eng. Maar, nu komt het: het werd echt AFSCHUWLIJK ENG....
Wat gebeurde er: ik kreeg de kap er met geen mogelijkheid van af. Dat ding zat echt heel vast en je durft nauwelijks kracht te zetten ivm de kwetsbare dakbekabeling en je weet ook niet hoeveel kracht je kunt uitoefenen voordat je iets sloopt of onherstelbaar verprutst. Afijn, opeens KLAP: halve trein ligt uit elkaar !!! Deeltjes vlogen over de vloer (ik heb een zeer donkere vloerbedekking...FIJN), 1 wiel kap was eraf gevlogen, 3 assen lagen eruit, de hele unit was van binnen losgeraakt, de aandrijf as lag eruit en de hele aandrijf unit hing met 2 ultra dunne kabeltjes die in het interieur van de loc verdwenen (want de kap zat nogsteeds muurvast). Later bleek dat de kap steeds vast bleef zitten omdat er aan de voor en achterkant 2 piepkleine randjes zaten (die lijken op de onderbumper bij auto's, geen idee hoe dat bij treinen heet). Die randjes leken vast te zitten aan de kap, maar het bleken losse delen te zijn. In de instructie werden die delen buffers genoemd. Dat had ik niet zo begrepen, aangezien ik bij buffers altijd denk ik aan die 2 ijzeren stootblokken voorop en achterop iedere loc/wagon.
Afijn, ik dacht echt: WEG 160 euro, trein kapot!! Maar, na alles weer gevonden te hebben, de instructie nog eens goed te hebben bekeken, zou en moest ik die kap open zien te krijgen om tenminste een reparatie poging te wagen. Nou, om een lang verhaal kort te maken. Die reparatie bleek vrij simpel, het plaatsen van de decoder ook (behalve dat er niet duidelijk bij de decoder staat welke kant onder en welke boven moet (dus dat was 50/50 gokken voor mij en ik gokte goed).
En nu komt hetgeen ik wilde zeggen: NA deze ogenschijnlijk rampzalige actie die iedere beginner de moed in de schoenen zou hebben doen zakken, reed de loc gewoon meteen de eerste keer 100% perfect. En dat bleef hij doen. En voor de duidelijkheid: ik heb echt niets bijzonders gedaan, heb geen ervaring, ben niet technisch en had geen gereedschap als hulpmiddel...
Kortom: deze Startrain 1300 is zeer degelijk gemaakt en kan wat hebben.
ik heb ook de berlijns blauwe NS1300 en gisteren heb ik het eindelijk aangedurft om hem te openen en zelf een decoder aan te sluiten...!! Ja, no big deal zou je zeggen, maar voor de super beginner die nog noouit zo'n loc van binnen heeft gezien is dat toch wel eng. Maar, nu komt het: het werd echt AFSCHUWLIJK ENG....
Wat gebeurde er: ik kreeg de kap er met geen mogelijkheid van af. Dat ding zat echt heel vast en je durft nauwelijks kracht te zetten ivm de kwetsbare dakbekabeling en je weet ook niet hoeveel kracht je kunt uitoefenen voordat je iets sloopt of onherstelbaar verprutst. Afijn, opeens KLAP: halve trein ligt uit elkaar !!! Deeltjes vlogen over de vloer (ik heb een zeer donkere vloerbedekking...FIJN), 1 wiel kap was eraf gevlogen, 3 assen lagen eruit, de hele unit was van binnen losgeraakt, de aandrijf as lag eruit en de hele aandrijf unit hing met 2 ultra dunne kabeltjes die in het interieur van de loc verdwenen (want de kap zat nogsteeds muurvast). Later bleek dat de kap steeds vast bleef zitten omdat er aan de voor en achterkant 2 piepkleine randjes zaten (die lijken op de onderbumper bij auto's, geen idee hoe dat bij treinen heet). Die randjes leken vast te zitten aan de kap, maar het bleken losse delen te zijn. In de instructie werden die delen buffers genoemd. Dat had ik niet zo begrepen, aangezien ik bij buffers altijd denk ik aan die 2 ijzeren stootblokken voorop en achterop iedere loc/wagon.
Afijn, ik dacht echt: WEG 160 euro, trein kapot!! Maar, na alles weer gevonden te hebben, de instructie nog eens goed te hebben bekeken, zou en moest ik die kap open zien te krijgen om tenminste een reparatie poging te wagen. Nou, om een lang verhaal kort te maken. Die reparatie bleek vrij simpel, het plaatsen van de decoder ook (behalve dat er niet duidelijk bij de decoder staat welke kant onder en welke boven moet (dus dat was 50/50 gokken voor mij en ik gokte goed).
En nu komt hetgeen ik wilde zeggen: NA deze ogenschijnlijk rampzalige actie die iedere beginner de moed in de schoenen zou hebben doen zakken, reed de loc gewoon meteen de eerste keer 100% perfect. En dat bleef hij doen. En voor de duidelijkheid: ik heb echt niets bijzonders gedaan, heb geen ervaring, ben niet technisch en had geen gereedschap als hulpmiddel...
Kortom: deze Startrain 1300 is zeer degelijk gemaakt en kan wat hebben.
EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Zo te horen heb je een leuke dag gehad
Zelf loop ik ook altijd zo te klooien.
gr. Ron.
Zelf loop ik ook altijd zo te klooien.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Heb vandaag ook een gekocht en net hetzelfde bijna meegemaakt als jij met die middenste kap.
Blijven proberen die middenste kap eraf te halen en die "brak er gewoon af".
Die zit potvast en lijkt zelfs gelijmd te zijn, en is niet eens nodig eraf te halen.
Foute informatie in de handleiding dus.
En wat blijkt, ook 1 kabeltje is gewoon los van de decoder, mogelijk bij het lostrekken van de mùideenste kap wat normaal nieteens zou mogen.
Een deeltje van de dakbekleding is afgebroken en de kap dus en een kabeltje dat ik opneiuw gesoldeerd heb, spijtig genoeg was hij wel kort tegen de nem stekker afgeknapt.
Er staat telkens dat je geen kracht moogt zetten om de kap eraf te halen maar dan kan je best analoog blijven rijden....
Dus herstellen we de NIEUWE loc maar.
Zonde, ze mogen wel eens meer werk steken in de handleiding.
Blijven proberen die middenste kap eraf te halen en die "brak er gewoon af".
Die zit potvast en lijkt zelfs gelijmd te zijn, en is niet eens nodig eraf te halen.
Foute informatie in de handleiding dus.
En wat blijkt, ook 1 kabeltje is gewoon los van de decoder, mogelijk bij het lostrekken van de mùideenste kap wat normaal nieteens zou mogen.
Een deeltje van de dakbekleding is afgebroken en de kap dus en een kabeltje dat ik opneiuw gesoldeerd heb, spijtig genoeg was hij wel kort tegen de nem stekker afgeknapt.
Er staat telkens dat je geen kracht moogt zetten om de kap eraf te halen maar dan kan je best analoog blijven rijden....
Dus herstellen we de NIEUWE loc maar.
Zonde, ze mogen wel eens meer werk steken in de handleiding.
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Ja slechte handleiding dus hé.
Onderstel kwam ook los inderdaad met tandwielen en al, maar was snel weer ineen met tandwielen.
het kwaad was al geschied.
Heb deze niet direct gevonden toen ik startrain opzocht op het forum
Ach ja, daar leren we weeral ui.
Draad is gesoldeerd en afgeplakt, body zit er al op.
Alleen nog mooi zonder lijmrand proberen te lijmen dat middenkapje enzo.
Onderstel kwam ook los inderdaad met tandwielen en al, maar was snel weer ineen met tandwielen.
het kwaad was al geschied.
Heb deze niet direct gevonden toen ik startrain opzocht op het forum
Ach ja, daar leren we weeral ui.
Draad is gesoldeerd en afgeplakt, body zit er al op.
Alleen nog mooi zonder lijmrand proberen te lijmen dat middenkapje enzo.
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Hierbij geef ik wat foto's met uitleg zodat nieuwe kopers gewaarschuwd zijn.
Achteraf gezien is het nog matig goed in orde gekomen op lichte beschadiging van de kap na die van dichtbij wel zichtbaar is als je er op let.
Achteraf gezien is het nog matig goed in orde gekomen op lichte beschadiging van de kap na die van dichtbij wel zichtbaar is als je er op let.
- Bijlagen
-
- Kap was dus vastgelijmd en de decoratie afgebroken.
- IMG_5414.JPG (77.38 KiB) 15301 keer bekeken
-
- gesoldeerd, daarna met isolatie tape vastgemaakt.
- IMG_5416.JPG (72.55 KiB) 15301 keer bekeken
-
- Hier dus afgebroken, gelukkig nog te maken.
- IMG_5415.JPG (74.84 KiB) 15301 keer bekeken
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Bij mij is een buffer afgebroken... weet iemand waar reserve onderdelen voor startrain te krijgen zijn?
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Thanks, heb een bericht achtergelaten daar, ben benieuwd.
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Helaas, lemke heeft geen onderdelen meer. Heb viavia voor NL de 9mm shop doorgekregen als de winkel waar de restpartijen en onderdelen van Startrain naar toe zouden zijn gegaan.
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Heb je het al bij Hans geprobeerd, misschien kan hij het wel bestellen.
Groet, Marc
Groet, Marc
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Ik zou mischa van 9mm inderdaad dan proberen. Ik denk dat hans uiteindelijk ook gewoon bij lemke uit zou komen.
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Zoals Joost al zei kijk hier maar voor onderdelen van startrain .
https://9mm-spoor.nl/viewtopic.php?f=21&t=2434
mvg Sjaak
https://9mm-spoor.nl/viewtopic.php?f=21&t=2434
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
nspoorkees
hier startrain onderdelen weet niet wat bij zit , hoop je er wat aan heb
https://9mm-spoor.nl/viewtopic.php?f=21&t=2434
Mack
hier startrain onderdelen weet niet wat bij zit , hoop je er wat aan heb
https://9mm-spoor.nl/viewtopic.php?f=21&t=2434
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Mijn ervaringen stemmen overeen. Analoog liep de 1300 na het starten een tijdje heel langzaam, maar nu met decoder loopt hij al jaren uitstekend, met hoge trekkracht. Ik heb een blauwe, zonder groot NS embleem, zonder derde koplamp. Precies zoals ik deze als kind zeer regelmatig zag rijden.
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Ik had er ooit twee, ze liggen inmiddels beide in de rommeldoos. Ik beschouw dit als de miskoop van de eeuw.
Groetjes.
Groetjes.
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Bij mij staan ze in de vitrine om er waarschijnlijk niet meer uit te komen. Op een gegeven moment verloren ze snelheid, ook met een decoder. Ik heb er toen toch maar één gedemonteerd om te kijken waar het euvel zou kunnen zitten.
Wanneer je de motor vrij laat draaien (los van de printplaat), dan is er niets aan de hand. Na zo'n 30 seconden proefdraaien met analoge gelijkstroom is de motor niet warmer geworden. Maar wanneer je dit doet met de aandrijving van de draaistellen erbij dan wordt de motor na 30 seconden best wel warm. Na een minuut zelfs heet. Binnen het draaistel valt er eigenlijk niets op aan de tandwielen, behalve dan dat het geheel vrij strak gemonteerd is met nagenoeg geen speling. Bij een Minitrix of Fleischmann draaistel liggen de tandwielen wat meer los van elkaar.
Vooralsnog trek ik vooralsnog de voorzichtige conclusie dat het euvel hier gezocht moet worden in de tandwielen en/of de overbrenging tussen de worm en de wormwielen.
Wanneer je de motor vrij laat draaien (los van de printplaat), dan is er niets aan de hand. Na zo'n 30 seconden proefdraaien met analoge gelijkstroom is de motor niet warmer geworden. Maar wanneer je dit doet met de aandrijving van de draaistellen erbij dan wordt de motor na 30 seconden best wel warm. Na een minuut zelfs heet. Binnen het draaistel valt er eigenlijk niets op aan de tandwielen, behalve dan dat het geheel vrij strak gemonteerd is met nagenoeg geen speling. Bij een Minitrix of Fleischmann draaistel liggen de tandwielen wat meer los van elkaar.
Vooralsnog trek ik vooralsnog de voorzichtige conclusie dat het euvel hier gezocht moet worden in de tandwielen en/of de overbrenging tussen de worm en de wormwielen.
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Heb afgelopen jaar (2020) een heel mooie strakke nieuwe blauwe kap gevonden en met een nieuwe decoder erbij alles geinstaleerd.
Vanwege toegankelijkheid en bewegingsvrijheid had ik ook beide trekhaken ooit eens verwijderd en gelijk al in 2020 een koppeling veertje verloren. Kan gebeuren, en met alleen een trekhaak aan de achterkant staat nog mooi ook op de baan, dus toen zo gelaten.
Nu echter ben ik ook het draadveertje van de achterste trekhaak kwijt en om voortaan de loc alleen te laten rijden is ook geen zicht.
Maar hoe kom ik aan zo een verschrikkelijk dun veer draadje voor in de trekhaak???
Wie kan mij hierin helpen, een adres van een zaak of iemand die er nog 1 (of liefst 2) heeft liggen bij de losse onderdelen zou zeer helpen.
Nog mooier natuurlijk als iemand van dit forum er nog een heeft liggen en die aan mij wil afstaan (ik wil er best voor betalen).
Het is dus het veertje wat in die bewegende trekhaak zit om die terug naar middenstand te brengen, ik heb geen idee hoe dat heet.
Als iemand me kan helpen stuur even een PB
Vanwege toegankelijkheid en bewegingsvrijheid had ik ook beide trekhaken ooit eens verwijderd en gelijk al in 2020 een koppeling veertje verloren. Kan gebeuren, en met alleen een trekhaak aan de achterkant staat nog mooi ook op de baan, dus toen zo gelaten.
Nu echter ben ik ook het draadveertje van de achterste trekhaak kwijt en om voortaan de loc alleen te laten rijden is ook geen zicht.
Maar hoe kom ik aan zo een verschrikkelijk dun veer draadje voor in de trekhaak???
Wie kan mij hierin helpen, een adres van een zaak of iemand die er nog 1 (of liefst 2) heeft liggen bij de losse onderdelen zou zeer helpen.
Nog mooier natuurlijk als iemand van dit forum er nog een heeft liggen en die aan mij wil afstaan (ik wil er best voor betalen).
Het is dus het veertje wat in die bewegende trekhaak zit om die terug naar middenstand te brengen, ik heb geen idee hoe dat heet.
Als iemand me kan helpen stuur even een PB
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Allereerst, haal aub je mail adres even weg. Anders wordt je vol gespamt.
Verder, ik gebruik de haartjes van een afwasborstel of iets vergelijkbaar. Wel opletten dat de haartjes dun genoeg zijn anders klemt het. En ook weer niet te soepel anders veert je koppeling niet terug.
Verder, ik gebruik de haartjes van een afwasborstel of iets vergelijkbaar. Wel opletten dat de haartjes dun genoeg zijn anders klemt het. En ook weer niet te soepel anders veert je koppeling niet terug.
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Hallo Rein revazee, wat je nu weer vraagt op 8 september, heb je ook al op onderstaande datum geplaatst.
Trekhaak veertje Startrain NS 1300
door revazee » 31 aug 2022, 15:14 » in Vraagbaak
Maar heb je ook gelezen wat stoombr38 (jo) terug heeft geschreven op jou vraag,
hij heeft verenstaal te koop, per meter met de diktes 0.2, 0.3 en 0.4 mm waar je zelf de veertjes van kan maken.
Stuur een PB maar naar stoombr38
Trekhaak veertje Startrain NS 1300
door revazee » 31 aug 2022, 15:14 » in Vraagbaak
Maar heb je ook gelezen wat stoombr38 (jo) terug heeft geschreven op jou vraag,
hij heeft verenstaal te koop, per meter met de diktes 0.2, 0.3 en 0.4 mm waar je zelf de veertjes van kan maken.
Stuur een PB maar naar stoombr38
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Opmerking moderator
Gaarne geen emailadressen noemen in berichten. Dit om spamacties en misbruik van gegevens te voorkomen. Binnen het forum werken we met Persoonlijke Berichten (PB's) naar elkaar. Dit werkt via de berichtfunctie.
Het e-mailadres uit het bericht is derhalve verwijderd.
Voor vragen en/of opmerkingen stuurt u een PB naar een van de moderatoren.
Met groet,
Hoontje
Moderator N-spoorforum.nl
Het e-mailadres uit het bericht is derhalve verwijderd.
Voor vragen en/of opmerkingen stuurt u een PB naar een van de moderatoren.
Met groet,
Hoontje
Moderator N-spoorforum.nl