Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Op marktplaats biedt een verkoper deze modellen ook aan en beweerd dat er per model 250 stuks van zijn gemaakt. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Hee Raceduck ,
die man wil enkel de hoofd prijs voor het materiaal hebben dat hij voor een vriend die overleden is .
Verkoop prijzen zijn gewoon niet normaal , maar dat zul je wel gezien hebben als je ziet wat hij te koop aanbied .
groetjesss Sjaak
die man wil enkel de hoofd prijs voor het materiaal hebben dat hij voor een vriend die overleden is .
Verkoop prijzen zijn gewoon niet normaal , maar dat zul je wel gezien hebben als je ziet wat hij te koop aanbied .
groetjesss Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Dat klopt, van elke versie zijn er maar 250 gemaakt.RaceDuck schreef:Op marktplaats biedt een verkoper deze modellen ook aan en beweerd dat er per model 250 stuks van zijn gemaakt. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Dit staat vermeld in de Catalogus van 2010 / 2011 dat er van elke versie 250 stuks van gemaakt worden. Er worden 8 versies geproduceerd dus totaal rond de 2.000 stuks.RaceDuck schreef:Op marktplaats biedt een verkoper deze modellen ook aan en beweerd dat er per model 250 stuks van zijn gemaakt. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Wel mooie kleuren en de locomotief zelf!
Maarre wat ik mij toch afvraag is:,,Waarom niet meteen al geel/zwarte 1300's over de toonbank
Maarre wat ik mij toch afvraag is:,,Waarom niet meteen al geel/zwarte 1300's over de toonbank
Grtz Pieter
Als treinenverzamelaar met een mooie modeltreinbaan kun je je inleven in de wereld van de reuzenmachines!
Als treinenverzamelaar met een mooie modeltreinbaan kun je je inleven in de wereld van de reuzenmachines!
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Omdat daarvoor de mal aangepast moet worden. En dat geldt zowel voor de geel/grijze als gerenoveerde versie.
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Gisteren in Houten een stel Plan W rijtuigen (Fleischmann) aangeschaft, ok, het zijn eigenlijk "Silberlingen" met andere ramen en een ander dakje maar ze misstaan zeker niet achter een tijperk IV 1300. Trouwens de "echte" plan W heeft ook een sterke gelijkenis met een Silberling dus dachten ze bij FLeischmann niet voor niets 1+1=3.
De blauwe 1307 heb ik nu een maand in bedrijf en hij bevalt goed. De uitloop is inderdaad bijna 0 ondanks het vliegwiel. Ik heb er meteen een decoder ingeschoven maar dan toch dikke punt van kritiek aan het adres van Startrain, wie heeft verzonnen dat al die losse delen eraf moeten om de lok open te maken? Eraf gaat prima, maar wat een gepruts om ze er weer op te krijgen zeg.... Veel geduld, en loep en vaste handjes zijn noodzakelijk en dan maar hopen dat er niet iets tussen het hoogpolig tapijt verdwijnt. En dat moet je dan ook weer om de zoveel tijd herhalen om het motortje blij te maken met een drupje olie. Leuk voor een neurochirurg in opleiding maar verder.......
Het zure is dat je er later achter komt dat lang niet alles wat er in de handleiding staat er ook echt af moet Toch loont het de moeite, zeker met de extra E-kabel links buiten (zie foto grootbedrijf en onderdelen zakje) ziet ie er voor een N-spoor lok zeer compleet uit.
De blauwe 1307 heb ik nu een maand in bedrijf en hij bevalt goed. De uitloop is inderdaad bijna 0 ondanks het vliegwiel. Ik heb er meteen een decoder ingeschoven maar dan toch dikke punt van kritiek aan het adres van Startrain, wie heeft verzonnen dat al die losse delen eraf moeten om de lok open te maken? Eraf gaat prima, maar wat een gepruts om ze er weer op te krijgen zeg.... Veel geduld, en loep en vaste handjes zijn noodzakelijk en dan maar hopen dat er niet iets tussen het hoogpolig tapijt verdwijnt. En dat moet je dan ook weer om de zoveel tijd herhalen om het motortje blij te maken met een drupje olie. Leuk voor een neurochirurg in opleiding maar verder.......
Het zure is dat je er later achter komt dat lang niet alles wat er in de handleiding staat er ook echt af moet Toch loont het de moeite, zeker met de extra E-kabel links buiten (zie foto grootbedrijf en onderdelen zakje) ziet ie er voor een N-spoor lok zeer compleet uit.
-
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Hallo Robert,
Geweldig verslag en inderdaad een mooie loc. Ik heb deze inmiddels ook aangeschaft via MCH te Hilversum.
Op een analoge trafo (Fleischmann) met een maximale output van 21 volt loopt de loc prima en haalt gemakkelijk de schaalsnelheid. In de beschrijving (inderdaad Nederlands) staat, dat de loc maar gereden mag worden bij een maximale spanning van 12 Volt. Als je dat inderdaad doet, loopt de loc langzaam.
Ook bij gebruik van een digitale decoder (bij mij een Kuehn N025v op ECoS-centrale met 15 Volt netdeel) loopt de loc te traag en komt niet aan de schaalsnelheid.
Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Ik heb de vraag uitgezet bij de verkoper van de loc: MCH in Hilversum, maar daar krijg ik geen enkele reactie.
GRoeten,
Barry van Moll
Geweldig verslag en inderdaad een mooie loc. Ik heb deze inmiddels ook aangeschaft via MCH te Hilversum.
Op een analoge trafo (Fleischmann) met een maximale output van 21 volt loopt de loc prima en haalt gemakkelijk de schaalsnelheid. In de beschrijving (inderdaad Nederlands) staat, dat de loc maar gereden mag worden bij een maximale spanning van 12 Volt. Als je dat inderdaad doet, loopt de loc langzaam.
Ook bij gebruik van een digitale decoder (bij mij een Kuehn N025v op ECoS-centrale met 15 Volt netdeel) loopt de loc te traag en komt niet aan de schaalsnelheid.
Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Ik heb de vraag uitgezet bij de verkoper van de loc: MCH in Hilversum, maar daar krijg ik geen enkele reactie.
GRoeten,
Barry van Moll
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
- Locatie: Maartensdijk
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Niets aantrekken van die 12v max, iemand van onze club had deze 2 dagen lang op de baan met de draaischakelaar op de Fleischmann trafo gewoon bijna open (+/- 170) en dat is altijd anders dan een strakke gelijkspanning van 12v
Groet,
Marcel
Groet,
Marcel
Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Hoi Barry,ik deel deze ervaring met je, en heb er nog geen oplossing voor gevonden. Groet, Ben.Modelspoorbarry schreef:Hallo Robert,
Geweldig verslag en inderdaad een mooie loc. Ik heb deze inmiddels ook aangeschaft via MCH te Hilversum.
Op een analoge trafo (Fleischmann) met een maximale output van 21 volt loopt de loc prima en haalt gemakkelijk de schaalsnelheid. In de beschrijving (inderdaad Nederlands) staat, dat de loc maar gereden mag worden bij een maximale spanning van 12 Volt. Als je dat inderdaad doet, loopt de loc langzaam.
Ook bij gebruik van een digitale decoder (bij mij een Kuehn N025v op ECoS-centrale met 15 Volt netdeel) loopt de loc te traag en komt niet aan de schaalsnelheid.
Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Ik heb de vraag uitgezet bij de verkoper van de loc: MCH in Hilversum, maar daar krijg ik geen enkele reactie.
GRoeten,
Barry van Moll
N-Spoor, Koploper, IB-basic, Vergrootglas Ben-N
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Ik wil aan het test verslag van deze loc nog even iets algemeens toevoegen voor de beginnende N-spoorders onder ons, zoals ikzelf:
ik heb ook de berlijns blauwe NS1300 en gisteren heb ik het eindelijk aangedurft om hem te openen en zelf een decoder aan te sluiten...!! Ja, no big deal zou je zeggen, maar voor de super beginner die nog noouit zo'n loc van binnen heeft gezien is dat toch wel eng. Maar, nu komt het: het werd echt AFSCHUWLIJK ENG....
Wat gebeurde er: ik kreeg de kap er met geen mogelijkheid van af. Dat ding zat echt heel vast en je durft nauwelijks kracht te zetten ivm de kwetsbare dakbekabeling en je weet ook niet hoeveel kracht je kunt uitoefenen voordat je iets sloopt of onherstelbaar verprutst. Afijn, opeens KLAP: halve trein ligt uit elkaar !!! Deeltjes vlogen over de vloer (ik heb een zeer donkere vloerbedekking...FIJN), 1 wiel kap was eraf gevlogen, 3 assen lagen eruit, de hele unit was van binnen losgeraakt, de aandrijf as lag eruit en de hele aandrijf unit hing met 2 ultra dunne kabeltjes die in het interieur van de loc verdwenen (want de kap zat nogsteeds muurvast). Later bleek dat de kap steeds vast bleef zitten omdat er aan de voor en achterkant 2 piepkleine randjes zaten (die lijken op de onderbumper bij auto's, geen idee hoe dat bij treinen heet). Die randjes leken vast te zitten aan de kap, maar het bleken losse delen te zijn. In de instructie werden die delen buffers genoemd. Dat had ik niet zo begrepen, aangezien ik bij buffers altijd denk ik aan die 2 ijzeren stootblokken voorop en achterop iedere loc/wagon.
Afijn, ik dacht echt: WEG 160 euro, trein kapot!! Maar, na alles weer gevonden te hebben, de instructie nog eens goed te hebben bekeken, zou en moest ik die kap open zien te krijgen om tenminste een reparatie poging te wagen. Nou, om een lang verhaal kort te maken. Die reparatie bleek vrij simpel, het plaatsen van de decoder ook (behalve dat er niet duidelijk bij de decoder staat welke kant onder en welke boven moet (dus dat was 50/50 gokken voor mij en ik gokte goed).
En nu komt hetgeen ik wilde zeggen: NA deze ogenschijnlijk rampzalige actie die iedere beginner de moed in de schoenen zou hebben doen zakken, reed de loc gewoon meteen de eerste keer 100% perfect. En dat bleef hij doen. En voor de duidelijkheid: ik heb echt niets bijzonders gedaan, heb geen ervaring, ben niet technisch en had geen gereedschap als hulpmiddel...
Kortom: deze Startrain 1300 is zeer degelijk gemaakt en kan wat hebben.
ik heb ook de berlijns blauwe NS1300 en gisteren heb ik het eindelijk aangedurft om hem te openen en zelf een decoder aan te sluiten...!! Ja, no big deal zou je zeggen, maar voor de super beginner die nog noouit zo'n loc van binnen heeft gezien is dat toch wel eng. Maar, nu komt het: het werd echt AFSCHUWLIJK ENG....
Wat gebeurde er: ik kreeg de kap er met geen mogelijkheid van af. Dat ding zat echt heel vast en je durft nauwelijks kracht te zetten ivm de kwetsbare dakbekabeling en je weet ook niet hoeveel kracht je kunt uitoefenen voordat je iets sloopt of onherstelbaar verprutst. Afijn, opeens KLAP: halve trein ligt uit elkaar !!! Deeltjes vlogen over de vloer (ik heb een zeer donkere vloerbedekking...FIJN), 1 wiel kap was eraf gevlogen, 3 assen lagen eruit, de hele unit was van binnen losgeraakt, de aandrijf as lag eruit en de hele aandrijf unit hing met 2 ultra dunne kabeltjes die in het interieur van de loc verdwenen (want de kap zat nogsteeds muurvast). Later bleek dat de kap steeds vast bleef zitten omdat er aan de voor en achterkant 2 piepkleine randjes zaten (die lijken op de onderbumper bij auto's, geen idee hoe dat bij treinen heet). Die randjes leken vast te zitten aan de kap, maar het bleken losse delen te zijn. In de instructie werden die delen buffers genoemd. Dat had ik niet zo begrepen, aangezien ik bij buffers altijd denk ik aan die 2 ijzeren stootblokken voorop en achterop iedere loc/wagon.
Afijn, ik dacht echt: WEG 160 euro, trein kapot!! Maar, na alles weer gevonden te hebben, de instructie nog eens goed te hebben bekeken, zou en moest ik die kap open zien te krijgen om tenminste een reparatie poging te wagen. Nou, om een lang verhaal kort te maken. Die reparatie bleek vrij simpel, het plaatsen van de decoder ook (behalve dat er niet duidelijk bij de decoder staat welke kant onder en welke boven moet (dus dat was 50/50 gokken voor mij en ik gokte goed).
En nu komt hetgeen ik wilde zeggen: NA deze ogenschijnlijk rampzalige actie die iedere beginner de moed in de schoenen zou hebben doen zakken, reed de loc gewoon meteen de eerste keer 100% perfect. En dat bleef hij doen. En voor de duidelijkheid: ik heb echt niets bijzonders gedaan, heb geen ervaring, ben niet technisch en had geen gereedschap als hulpmiddel...
Kortom: deze Startrain 1300 is zeer degelijk gemaakt en kan wat hebben.
EpII-V, digitaal, NS+DB, Nederland+Duits landschap, eerste baan van 275x70
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Zo te horen heb je een leuke dag gehad
Zelf loop ik ook altijd zo te klooien.
gr. Ron.
Zelf loop ik ook altijd zo te klooien.
gr. Ron.
Ik rommel maar wat aan!
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Heb vandaag ook een gekocht en net hetzelfde bijna meegemaakt als jij met die middenste kap.
Blijven proberen die middenste kap eraf te halen en die "brak er gewoon af".
Die zit potvast en lijkt zelfs gelijmd te zijn, en is niet eens nodig eraf te halen.
Foute informatie in de handleiding dus.
En wat blijkt, ook 1 kabeltje is gewoon los van de decoder, mogelijk bij het lostrekken van de mùideenste kap wat normaal nieteens zou mogen.
Een deeltje van de dakbekleding is afgebroken en de kap dus en een kabeltje dat ik opneiuw gesoldeerd heb, spijtig genoeg was hij wel kort tegen de nem stekker afgeknapt.
Er staat telkens dat je geen kracht moogt zetten om de kap eraf te halen maar dan kan je best analoog blijven rijden....
Dus herstellen we de NIEUWE loc maar.
Zonde, ze mogen wel eens meer werk steken in de handleiding.
Blijven proberen die middenste kap eraf te halen en die "brak er gewoon af".
Die zit potvast en lijkt zelfs gelijmd te zijn, en is niet eens nodig eraf te halen.
Foute informatie in de handleiding dus.
En wat blijkt, ook 1 kabeltje is gewoon los van de decoder, mogelijk bij het lostrekken van de mùideenste kap wat normaal nieteens zou mogen.
Een deeltje van de dakbekleding is afgebroken en de kap dus en een kabeltje dat ik opneiuw gesoldeerd heb, spijtig genoeg was hij wel kort tegen de nem stekker afgeknapt.
Er staat telkens dat je geen kracht moogt zetten om de kap eraf te halen maar dan kan je best analoog blijven rijden....
Dus herstellen we de NIEUWE loc maar.
Zonde, ze mogen wel eens meer werk steken in de handleiding.
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Ja slechte handleiding dus hé.
Onderstel kwam ook los inderdaad met tandwielen en al, maar was snel weer ineen met tandwielen.
het kwaad was al geschied.
Heb deze niet direct gevonden toen ik startrain opzocht op het forum
Ach ja, daar leren we weeral ui.
Draad is gesoldeerd en afgeplakt, body zit er al op.
Alleen nog mooi zonder lijmrand proberen te lijmen dat middenkapje enzo.
Onderstel kwam ook los inderdaad met tandwielen en al, maar was snel weer ineen met tandwielen.
het kwaad was al geschied.
Heb deze niet direct gevonden toen ik startrain opzocht op het forum
Ach ja, daar leren we weeral ui.
Draad is gesoldeerd en afgeplakt, body zit er al op.
Alleen nog mooi zonder lijmrand proberen te lijmen dat middenkapje enzo.
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Hierbij geef ik wat foto's met uitleg zodat nieuwe kopers gewaarschuwd zijn.
Achteraf gezien is het nog matig goed in orde gekomen op lichte beschadiging van de kap na die van dichtbij wel zichtbaar is als je er op let.
Achteraf gezien is het nog matig goed in orde gekomen op lichte beschadiging van de kap na die van dichtbij wel zichtbaar is als je er op let.
- Bijlagen
-
- Kap was dus vastgelijmd en de decoratie afgebroken.
- IMG_5414.JPG (77.38 KiB) 15166 keer bekeken
-
- gesoldeerd, daarna met isolatie tape vastgemaakt.
- IMG_5416.JPG (72.55 KiB) 15166 keer bekeken
-
- Hier dus afgebroken, gelukkig nog te maken.
- IMG_5415.JPG (74.84 KiB) 15166 keer bekeken
Mvg,
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Davy aka Ratticus
-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Bij mij is een buffer afgebroken... weet iemand waar reserve onderdelen voor startrain te krijgen zijn?
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Thanks, heb een bericht achtergelaten daar, ben benieuwd.
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Helaas, lemke heeft geen onderdelen meer. Heb viavia voor NL de 9mm shop doorgekregen als de winkel waar de restpartijen en onderdelen van Startrain naar toe zouden zijn gegaan.
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Heb je het al bij Hans geprobeerd, misschien kan hij het wel bestellen.
Groet, Marc
Groet, Marc
Met Vriendelijke Groeten,
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Marco
Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Ik zou mischa van 9mm inderdaad dan proberen. Ik denk dat hans uiteindelijk ook gewoon bij lemke uit zou komen.
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
Zoals Joost al zei kijk hier maar voor onderdelen van startrain .
https://9mm-spoor.nl/viewtopic.php?f=21&t=2434
mvg Sjaak
https://9mm-spoor.nl/viewtopic.php?f=21&t=2434
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Startrain NS 1300 (Berlijnsblauw, Turquiose)
nspoorkees
hier startrain onderdelen weet niet wat bij zit , hoop je er wat aan heb
https://9mm-spoor.nl/viewtopic.php?f=21&t=2434
Mack
hier startrain onderdelen weet niet wat bij zit , hoop je er wat aan heb
https://9mm-spoor.nl/viewtopic.php?f=21&t=2434
Mack
tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09