Rocky Rail Sggmrss '90 (DLC en R4C)

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Rocky Rail Sggmrss '90 (DLC en R4C)

Bericht door Robert_N-Nm »

Rocky-Rail Containerdraagwagens Sggmrss ’90, DLC en Rail4Chem
Door: Robert Wienesen

Belofte maakt schuld, en ja ik keek er al lange tijd naar uit dus een verslag van deze wagens. Ooit begonnen als een projekt voor de inmiddels failliete toko genaamd Mehano, en overgenomen door de oud importeur voor de Benelux Rocky-Rail, moest het een alternatief zijn voor de gelede containerwagen van hobbytrain. Nu was ik van die laatste niet zo gecharmeerd (slecht dekkende kleuren en slechte rijeigenschappen) dus ik ben benieuwd of de verwachtingen goed zijn. Tijd om maar eens te beginnen…

Geschiedenis/Grote voorbeeld:
Het grote voorbeeld is een containerwagen zoals we die veelal tegenkomen in tijdperk V-VI. Het is een wagen die puur gemaakt is voor het containertransport en een enkele articulatie heeft op het middelste draaistel. Dat scheelt namelijk bewegende delen en dus kosten. Deze specifieke containerwagens zijn geschikt voor het vervoer van max 90 voet aan containers (aangeduid met de ’90 achter de naam) verdeeld over de twee delen van de wagon. Ze zijn geschikt voor 20’, 30’, 40’en 45-voets containers en zijn zelf bijna 30 meter lang en kunnen maximaal 100-120 kilometer per uur afhankelijk van de gebruikte draaistellen.

Afbeelding

Het model:
Lekker gemaakt door de foto’s op de website, tijd om eens een paar mooie detailfoto’s te maken. Laten we maar eens beginnen met de belading, de containers (in dit geval 40’ containers). De eerste wagons hebben containers van CAI en MSC en zijn rood respectievelijk geel van kleur. De beschrifting is top, mooi loepzuiver en de details springen er goed uit. Ook de grendels en andere componenten van de deur zijn in de kleur gezet wat voor een verfijnd beeld zorgt. Absoluut geslaagd.

Afbeelding

Afbeelding

De wagons kan eigenlijk hetzelfde over gezegd worden, alleen zijn ze niet rood of geel maar grijs. De beschrifting is leesbaar/scherp. Ook is de overgang tussen beide draaghelften (boven het draaistel) mooi weggewerkt met metalen plaatjes met een traanplaat-achtige structuur. De handgreepjes zijn fijn en goed aangetipt met gele verf. Het enige minder charmante is het remwiel aan de zijkant van de wagons. Daar is de bedrukking bij een deel van de wagens niet helemaal optimaal (jammer) en omdat het geen aangezet onderdeel is oogt het ook wat plomper dan de andere appendages. De wagens zijn overigens volledig van metaal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het bevestigingssysteem voor de containers op de wagons is vergelijkbaar met de hobbytrain-modellen. Dat betekent dus dat er weer nokjes op de wagens zitten welke corresponderen met de containers. Jammer want dat betekent dat je weer tegen die lelijke dingen zit te loeren als je een onbeladen wagen laat rijden. De containers zelf hebben overigens ook een magneetje binnenin zitten. Dat is gemakkelijk te verwijderen door de schroefjes los te halen aan de onderzijde van de containers.

Afbeelding

Technische uitrusting:
Zoals alle wagons van de huidige generatie zijn ze uitgerust met een koppelschacht volgens NEM 355 en zitten er bij de levering N-koppelhaken op. Plemp de baan op en rijden maar dus. De speelruimte van deze koppeling is echter niet heel groot doordat ze deels met de draaistellen meedraait hetgeen koppelen wat lastiger maakt in bochten e.d.

Verder was bij één van de vijf wagons sprake van een lamme koppelschacht. Gelukkig gemakkelijk terug te duwen in het systeem met het veertje en de geleiding van de koppeling maar toch een kleine slordigheid. De koppelschacht zit overigens vastgedraaid met het schroefje voor het draaistel dus let even op als je de draaistellen om wat voor rede dan ook losdraait, ander moet er weer naar veertjes gezocht worden.

Afbeelding

Afbeelding

De roleigenschappen van de wagens zijn overigens redelijk goed. Ze lopen niet zo soepel als sommige minitrix-wagens die ik hier heb staan maar het moet zondermeer mogelijk zijn om een mooie sleep achter de trein te hangen. Een uitgebreide test is nog wel nodig dus binnenkort een inspectie van de wagens bij een oude bekende op de baan. Op de kato V11-railset rijden ze in ieder geval goed achter m'n fleischmann 185 in een sleepje van vijf wagens, prima dus.

Verpakking:
De wagens worden geleverd in grote plastic doos met daarin een plastic inleg passend voor de wagens met containers. Veel gegevens worden niet bijgeleverd aangezien er geen beschrijving bij zit, maar dat is sowieso een weinig voorkomend fenomeen bij wagons in z’n algemeenheid. Het doet sowieso geen afbraak aan de kwaliteit van de wagens

Overige:
Momenteel zijn er een achttal varianten te vinden op de website van de fabrikant, in verschillende wagonkleuren en met diverse containers. De meest tot de verbeelding sprekende voor de alcoholisten onder de modelspoorders zijn ongetwijfeld de wagens beladen met Warsteiner containers. Overigens zijn er in den beginne 28 verschillende varianten aangekondigd, waarvan er nu nog acht vermeld staan. De andere wagons zijn echter nog niet van de baan en er komen nog nieuwe varianten (niet eerder aangekondigde) van aldus de fabrikant. Afwachten dus.

Conclusie:
Mooie wagens, en allerzins redelijke prijs. Ok de eerder aangekondigde prijs van ca €32,- was natuurlijk nog mooier maar ook nu nog krijg je wat mij betreft waar voor je geld. Ik ben zeer tevreden en het is een welkome aanvulling in het N-spoor assortiment.

Gegevens:
Merk: Rocky-Rail
Type: Sggmrss ‘90
Schaal: 1:160, spoor N
Tijdperk: V-VI
Catalogusnrs: RR 60103 (DLC met 2x MSC container) en 60115 (R4C met MSC en CAI container) getest, aangekondigd RR 60100-60127
Frame: metaal
Opbouw: metalen etsdelen, containers kunststof
LoB: 185 mm (gvb 29590 mm)
H: 28 mm (wagen inclusief container)
B: 16 mm (gvb 2438 mm)
Gewicht:
Min. Radius: geschikt voor R2, bij gebrek aan R1
Koppeling: standaard N-spoorkoppeling, NEM 355 adapter aanwezig.
Prijs: adviesprijs €38,00 (€39,90 voor wagens met Warsteiner-containers)

Bronnen:
http://www.rocky-rail.com/Microsoft%20W ... 0%20NL.pdf
http://www.spoors.nl/2009/08/update-roc ... nerwagens/
http://www.lostr.cz/public/downloaditem ... alogue.pdf


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7352
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Rocky Rail Sggmrss '90 (DLC en R4C)

Bericht door Krab »

Hoi Robert ,
mooi verslag en nog duidelijk nog ook . :o
Vind ze er beter uitzien als die andere versie ,waar je de assen moest vervangen om te rijden .
Zal er wel een stelletje gaan kopen ,aangezien jij zeg dat ze goed rijden . :mrgreen:


groetjesss Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Rocky Rail Sggmrss '90 (DLC en R4C)

Bericht door Jos »

Mooi verslag weer Robert. Dank je :D

Groetjes,
Jos



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Rocky Rail Sggmrss '90 (DLC en R4C)

Bericht door henry »

mooi verslag robert, mens wat weet jij er veel van, je lijkt wel een lopende bibliotheek

groetjes henry


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Rocky Rail Sggmrss '90 (DLC en R4C)

Bericht door Robert_N-Nm »

Google kom je een heel eind mee hor, het is alleen even zoeken naar goede informatie tussen alle wetenschappelijke links (die niets met treinen te maken hebben over het algemeen) en algemene rotzooi die er ook nog wel eens toevallig tussenstaat. Maar ja, je moet wat nuttigs doen als je niet veel meer kan doen dan thuis zitten naast de telefoon (spoeddienst).

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Rocky Rail Sggmrss '90 (DLC en R4C)

Bericht door Jeroen »

een oude bekende
Zeg, zeg je nou dat ik oud ben?! :twisted:


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Rocky Rail Sggmrss '90 (DLC en R4C)

Bericht door Robert_N-Nm »

Het is maar net wat je wil lezen, klaarblijkelijk voel je je aangesproken. Past bij de ontkenningsfase :mrgreen:

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Rocky Rail Sggmrss '90 (DLC en R4C)

Bericht door Jos »

Zeker ook al inhammen die je bedekt door je haar speciaal te kammen :? :?
:mrgreen:

Groetjes,
Jos



henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Rocky Rail Sggmrss '90 (DLC en R4C)

Bericht door henry »

he jos dat heb ik ook geprobeert maar ik heb te weinig haar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

groetjes henry



stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: Rocky Rail Sggmrss '90 (DLC en R4C)

Bericht door stanny »

wagons zijn idd netjes. Ik stel wel voor om bij lange sleep de koppelingen te vervangen, ze lossen nogal snel.
verder mooie dingen, rij eigenschappen idd beter dan de hobbytrains...

Afbeelding

groeten
stijn


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Rocky Rail Sggmrss '90 (DLC en R4C)

Bericht door Robert_N-Nm »

Koppelingen zijn bij mij sowieso altijd van het type 9545 (flm profikoppelingen). Geen problemen met lossende wagens gehad op de testbaan, maar ik kan mezelf wel voorstellen dat de standaardkoppelingen ietwat gevoelig zijn aangezien het mechaniekje niet heel erg stabiel leek (mede doordat 1 wagen al een gedislokeerde NEM-koppelschacht had). Stevige sleep overigens Stanny.


Fan van Alpenbanen in N(m)

stanny
Berichten: 134
Lid geworden op: 20 jan 2010 12:02

Re: Rocky Rail Sggmrss '90 (DLC en R4C)

Bericht door stanny »

idd robert,

de profi koppelingen zijn nodig. ik had ook twee wagons met gedislokeerde koppeling.
verder is de afwerking zeer goed, zoals je gezegd had.

mvg
stijn


Gebruikersavatar

verzameldirk
Berichten: 223
Lid geworden op: 24 nov 2008 15:48

Re: Rocky Rail Sggmrss '90 (DLC en R4C)

Bericht door verzameldirk »

deze wagens zien er gelikt uit, vorige maand hier nog veel containerwagens voor militair vervoer gezien naar de Eemshaven, zie eventueel mijn fotosite

Dick


Mijn vrouw en ik verzamelen modeltreinen in diverse schalen, en van vele fabrikaten voor mijn treinfoto's zie http://www.flickr.com/photos/35830155@N05
Plaats reactie