Minitrix bochtwissel (R3/R4)

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie

Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 417
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Minitrix bochtwissel (R3/R4)

Bericht door BartenThomas »

Op de polderbaan is inmiddels het schaduwstation aangelegd en aangepast om wat meer lengte kwijt te kunnen. Betekende wel dat we 2 bochtwissels moesten gaan gebruiken. Hier ben ik geen fan van, voornamelijk vanwege het doorgaans grote spanningloze deel van het puntstuk. Nu hebben wij voor Minitrix rail gekozen omdat deze wissels heeft met geleidend puntstuk zonder dat je dat met een apart relais hoeft te schakelen. Zo ook de bochtwissels, dus geen probleem zou je zeggen. Klopt ook alleen doet zich een ander, in mijn ogen onbegrijpelijk, probleem voor. Kwam aan het licht tijdens het rijden van testrondjes. Vorig jaar op vakantie in het VK een paar leuke Dapol rijtuigen gekocht. Deze blijken te ontsporen op de bochtwissel. Dapol blijkt smallere wielen te gebruiken. 2mm. Waar Fleischmann e.d. 2,4mm breed zijn. De spoorbreedte van de rails is 9mm binnen-binnen. Ter plaatse van de wisseltongen is de spoorbreedte 10mm. :shock: Met Fleischmann assen gaat dit nét goed, op 0,5mm. Ik vind dit ongeloofelijk marginaal. En snap ook niet waarom Minitrix dit zo gemaakt heeft. De smallere wielen van de Dapol zakken hier tussen de rails. :(

Afbeelding
Spoorbreedte thv wisseltongen

Afbeelding
Dapol as

Afbeelding
Fleischmann as


Gebruikersavatar

Jannesvdijk
Berichten: 108
Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
Locatie: Zwolle

Re: Minitrix bochtwissel (R3/R4)

Bericht door Jannesvdijk »

Kun je de wielen niet centreren (breder zetten)

Volgens mij heb je van die speciale malletjes om de wielen af te stellen.
(Weet alleen even niet meer waar je die kan krijgen)


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Minitrix bochtwissel (R3/R4)

Bericht door WimC »

BartenThomas schreef: 01 feb 2023 22:07 En snap ook niet waarom Minitrix dit zo gemaakt heeft.
De wisseltong valt daar dan in de rails, waardoor de kans op ontsporing op de wisseltong minder groot is.
Jannesvdijk schreef: 01 feb 2023 22:26 Kun je de wielen niet centreren (breder zetten)
Als het loopvlak van de Dapolwielen smaller is, gaat dat denk ik niet werken.
Misschien kun je de hele wielas (incl wiel dus) vervangen?


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
BartenThomas
Berichten: 417
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Minitrix bochtwissel (R3/R4)

Bericht door BartenThomas »

In mijn andere baan zit een bochtwissel van Roco (tegenwoordig Fleischmann zonder bedding), daar valt de wisseltong ook in de rail maar is de spoorbreedte overal 9 mm. De inkeping in de rail voor de wisseltong is net zo " diep" als de Minitrix. De rails van Minitrix lopen echt 0,5 mm uit elkaar. Dit is 80mm in het echie, volgens mij is een dergelijke afwijking ook daar niet acceptabel.

Wielen breder zetten gaat idd niet, de afstand tussen de flensen is nl al 9mm. Andere assen monteren is de enige optie vrees ik.


Plaats reactie