Heftruck van GHQ-models

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Heftruck van GHQ-models

Bericht door maarten »

Weliswaar geen rollend materieel, maar ik wist niet waar ik het anders kon plaatsen. :(
Al bekend van het andere forum maar nalv een vraag in dit topic ook maar hier geplaatst.

Inleiding:

Afbeelding

In mijn ogen zijn het vaak de kleine dingetjes die een modelbaan tot leven brengen. Zoals bijvoorbeeld een vorkheftruck op een laad/losperron. Op mijn speurtocht naar een geschikt model kwam ik op een gegeven moment uit bij een Amerikaanse fabrikant van gegoten tin-modellen. Deze fabrikant is GHQ en heeft verschillende interessante modellen in het programma in N. Eigenlijk erg Amerikaans georienteerd maar daar heb ik niet zo'n moeite mee. Ook het bestellen in Amerika schrikt mij niet af, dat heb ik al verschillende keren gedaan en dat ging altijd goed. Wat ik dan wel doe is eerst zo'n bedrijf bellen, dan krijg je meteen een indruk hoe serieus ze zijn en of ze je graag willen helpen of dat ze Europeanen niet zo zien zitten. Heftrucks in N-spoor zijn lastig te vinden dus besloten er 3 te bestellen samen met wat andere modelletjes om de verzendkosten wat te drukken.

Omschrijving:
Dit tinnen model van het Amerikaanse GHQ-models is van een (merkloze) heftruck uit de jaren 80 en heeft als artikelnummer 53016. Dit is een bouwpakket wat bestaat uit onderdeeltjes van tin en geëtst messing. Ik heb het rechtstreeks bij GHQ-models in Amerika besteld en betaald via Visa. Helaas kan men niet betalen via paypall maar wel met creditcard.

Verpakking en inhoud:
Dit model wordt geleverd in een blisterverpakking en ziet er verzorgd uit.

Afbeelding

Een stukje schuimrubber zorgt er voor dat de onderdeeltjes niet kunnen schuiven in de verpakking. Desondanks waren een paar dingetjes een klein beetje krom (de lepeltjes) maar dit is heel simpel te verhelpen, tin is erg zacht en laat zich makkelijk vervormen. De inhoud bestaat uit de hoofddelen (heftruck zelf en 2 verschillende masten), een messing rolkooi en een gietboom met de kleinste deeltjes.

Afbeelding

Een gedrukte gebruiksaanwijzing met verschillende foto's zit ook in de verpakking. Dat deze gedrukt is en niet simpelweg geprint laat wel zien dat men bij GHQ toch wel serieus bezig is.

Afbeelding

Afbeelding

Eerste indruk:
Dit is mijn eerste tinnen 'bouwpakket' en de eerste indruk is dat dit toch wel een product is waar echt aandacht aan besteed is. De gieting is erg strak en netjes met minimale gietnaden/flashes. Dit is heel andere koek dan de kant en klare tinnen-dingetjes die ik wel eens bij DM-toys heb besteld! Een veel betere kwaliteit. Omdat het geheel uit Amerika komt is het per stuk bestellen wel kostbaar. Omgerekend is 7 euro niet veel voor een dergelijk model, maar het is wel zaak meerdere dingen tegelijk te bestellen omdat dit de verzendkosten drukt. Zo heeft men ook een leuke aanhangwagen met bobcat er op, die heb ik ook meebesteld evenals een paar autootjes. ;)

De praktijk:
Het in elkaar zetten is niet echt moeilijk, hooguit wat gepriegel. De messing veiligheidskooi is het enige wat wat lastiger ging omdat het zo kwetsbaar is en daardoor lastig te hanteren valt. De gebruiksaanwijzing is makkelijk te volgen en geeft ook nog wat nuttige tips. Per saldo is het monteren relatief simpel en ben je het meeste tijd kwijt om de boel te verven. Aangeraden wordt om eerst de gietnaden en flashes (gietresten) te verwijderen. Dit is best te doen. Eerlijkheid gebiedt mij wel te vermelden dat ik een loupelamp heb gebruikt. Het is toch een erg klein dingetje waar je mee aan het fröbelen bent. Zie ook bijgaande foto's. Mijn vingers zijn trouwens die van een kantoorpikkie, niet van een bootwerker. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De handleiding suggereert het geheel geel te verven maar dat vond ik niet zo spannend (beetje saai zelfs). Daarom heb ik besloten om een wat moderner kleurenschema toe te passen a la Toyota, oranje met grijs. Omdat ik geen matte oranje verf kon vinden heb ik glansverf toegepast. Jammer maar dat is niet optimaal, (half) matte verf was veel mooier geweest. Het aan elkaar verbinden van de onderdeeltjes gaat met secondelijm. Helaas droogt dat niet net zo op als houtlijm dus zul je na het lijmen hier en daar wat bij moeten tippen.

Het model is voorzien van chauffeur die één geheel vormt met stuurtje en stoeltje. Bouwen zonder figuurtje wordt daardoor wel erg lastig. Het figuurtje heeft een helm op met een rand die helemaal rond loopt. Dat vond ik zelf niet mooi en heb dus de rand aan zijkant en achterkant er af gevijld. Op die manier wordt het een gewone veiligheidshelm, dat ziet er een stuk natuurlijker (meer Europees) uit. Een simpele ingreep met maximaal effect wat mij betreft.

Ik heb zelf gekozen om de lange mast te gebruiken (uitgeschoven mast). Dat staat wat dynamischer en bovendien vind ik de ingeschoven mast een beetje lomp, de uitgeschoven mast is wat gedetailleerder. Het monteren van de lepels is even priegelen maar wel te doen. Om ze goed op hun plaats te drukken heb ik een tandarts-haakje gebruikt. Vastlijmen is een must omdat ze er anders makkelijk afvallen. Bij de ingeschoven mast moet je de lepels een klein beetje modificeren, er moet een stukje afgehaald worden. Dit staat ook beschreven in de handleiding en is een karweitje van niks. Omdat het haakje van de lepels er afgesneden moet worden moet je dan zeker de lepels vastlijmen. De mast heb ik zwart geverfd, de handleiding zegt deze ook geel te maken. Bij de lange mast zou je de kettingen en de uitgeschoven as van de hydraulische hefcilinder zilver kunnen verven, deze zijn namelijk te onderscheiden! Dat heb ik niet gedaan, dat vond ik te veel gepriegel, maar met wat geduld moet dat te doen zijn. Op je baan zul je het waarschijnlijk niet zien, daar is het weer te klein voor. Maar dat geldt eigenlijk ook voor de 2 (meegegoten!) bedieningshandels, deze heb ik zwart gemaakt met een oranje knop er op. Dat zie je misschien ook niet maar dat vond ik wel een leuke touch.

Hier wat foto's van het (voorlopige) resultaat. Helaas voor mij zijn de macro-opnamen genadeloos, er valt nogal wat verfwerk te corrigeren. :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Conclusie:
Hoewel in mijn ogen een tikje oubollig model voor anno nu, vind ik het een geslaagde heftruck. Maar GHQ geeft zelf aan dat het een jaren 80 model is dus dat klopt dan prima. Het is wel een wat groter 'straatmodel', geen compacte magazijn-racer. Maar wat heftrucks betreft is er weinig keus in N-spoor. GHQ toont dat er met de tingiettechniek toch mooie dingen te maken zijn en dat ze deze techniek goed beheersen. Ook voor beginners (net als ik) is dit bouwpakket goed te doen. Wel heb je er wat geduld voor nodig. Tin veert niet terug als je het verbuigt, en dat is even wennen, de lepeltjes moet je daarom extra voorzichtig hanteren.

Het resultaat is eigenlijk boven verwachting, een geslaagd model wat in mijn ogen eigenlijk niet mag ontbreken op een moderne baan met industrie. Het verven van het model gaat goed, ik heb verf op terpentine-basis gebruikt (Enamel / Revell), maar dit zou ook met acryl verf goed moeten gaan. Als je het model in 1 kleur doet zoals de handleiding suggereert dan is het misschien verstandiger het te spuiten met een airbrush. Met kwasten breng je al gauw een dikkere laag op om het egaal dekkend te krijgen. Ook als je 2 dunne lagen kwast dan is spuiten mooier, de details blijven dan het mooist zichtbaar. De vraag is of je zo ver wilt gaan bij een N-model.

Dit model bewijst de competentie van GHQ en deze fabrikant blijft dan ook op mijn lijstje van gewenste fabrikanten staan. Ik zal daar zeker nog een keer een model bestellen. Een paar Fordjes uit 1930 staan al op mijn wensenlijstje. :D

- Rapportcijfer:
* Design : 7,5
* Kwalitatieve indruk : 9
* Gebruik : 8
* Totaal gemiddeld : 8,2

Extra informatie:
Link: http://www.ghqmodels.com/store/53016.html
Prijs: $9,95


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3014
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Heftruck van GHQ-models

Bericht door Ron »

Maarten,

Had deze al een keer doorgelezen en zag je reactie in het topic van Bruce.

Deze heftrucks zijn idd mooier maar ik ben zelf altijd wat huiverig om in Amerika te bestellen.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Heftruck van GHQ-models

Bericht door Jos »

Dat is inderdaad een mooi heffertje, iets voor H@ns z'n assortiment?

Groetjes,
Jos



Opa hNk
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 nov 2012 21:40

Re: Heftruck van GHQ-models

Bericht door Opa hNk »

De fabrikant schrijft om het hele model geel te verven, waarmee hij wil aangeven, dat dit eigenlijk een Caterpiller is. Maar zoals jij het modelletje hebt gekleurd in oranje, á la Toyota, kan natuurlijk ook. Echter, als je een bij een bedrijf een servicewagen van Toyota heftrucks ziet staan, loop dan even de werkplaats binnen en vraag de monteur om een klein potje, eventueel een koffiebekertje, originele Toyota verf. Vertel hem van je hobby en waar je het voor nodig hebt en hij zal de laatste zijn, hier moeilijk over te doen. En even voor de duidelijkheid, het is een vorkheftruck, die heeft vorken en geen lepels.


Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 682
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Heftruck van GHQ-models

Bericht door Paul_DMV »

iemand in voor gezamelijke bestelling? verzendkosten zijn namelijk 11 dollar. afhalen Eurospoor...

als ik nog iemand heb dan zijn ze incl verzenden nog maar 11,85 euro


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Heftruck van GHQ-models

Bericht door mikey »

Ik ben van de partij Paul!

Bespreken we wel even op de DMV ;)

@ Bedankt voor de tip Maarten!


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Plaats reactie