Stieren van Fleischmann, Taurus II-III getest

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Stieren van Fleischmann, Taurus II-III getest

Bericht door Robert_N-Nm »

Stieren van Fleischmann, Taurus II-III getest
Door: Robert Wienesen

In februari aangekondigd en sinds april de eerste modellen op de markt, das op z’n zachts gezegd vlot en gewaagd want deze loks zijn al eerder op de markt gebracht door Hobbytrain en Minitrix. De vraag is dan ook hebben we nog behoefte aan een derde model, dat gaan we eens uitvissen in deze materieeltest……

Geschiedenis/Grote voorbeeld
De geschiedenis van deze lokserie begint eigenlijk met de BR 127 001 van de Duitse spoorwegen (tegenwoordig MRCE dispolok ES 64-P-001) welke de basis vormt voor een complete lokfamilie op de Duits/Oostenrijkse sporen. Andere loks in de familie zijn de BR 152 (ES 64 F), ÖBB 1016 (ES 64 U), BR 182 (ES 64 U2) en BR 189 (ES 64 F4) waarbij de ES op eurosprinter slaat, de 64 op het vermogen (6,4 MW) en de P, F en U respectievelijk op Prototype, Freight en Universal. Fleischmann brengt momenteel de Taurus II (ES 64 U2) en III (ES 64 U4) op de markt.

Kenmerk van beide loks is hun meerspannings-mogelijkheid. De Taurus II (ES 64 U2) kan zowel op het in midden Europa gebruikelijke 15 kV/ 16,7 Hz worden ingezet als ook onder het moderne Europese systeem met 25 kV (vooral op hoge snelheidslijnen). De Taurus III (ES 64 U4)is ook in staat om onder gelijkstroom (3000 V) te rijden en is daarmee toegelaten op bijvoorbeeld het Italiaanse spoorwegnetwerk.

Een bijzonderheid van de ÖBB 1216 (ES 64 U4) is verder dat ze geruime tijd aanwezig is geweest in Nederland op de HSL, waar ze ontzettend veel testritten heeft gemaakt (en na verluid ook onder 1500 V heeft gereden) en later naar Würzberg is gegaan om daar het snelheidsrecord voor lokomotieven scherper te stellen. Daarmee is ze bij 357 km/h de snelste lok ter wereld geworden en volgde deze lok de Franse CC 7107 op welke ruim 50 jaar geleden de 331 km/h bereikte. Hoewel deze lok z’n leven begon als 1216 050 bij Siemens is ze tegenwoordig in een zwart/zilver kleed onderweg onder nummer 1216 025 bij de ÖBB welke ze na de overdracht heeft gekregen aldaar.

Zoals aangegeven zijn de betreffende loks allemaal universele loks en dus breed inzetbaar bij het grote voorbeeld. Goederentreinen, intercity en zelfs de hoogwaardige ÖBB Railjet behoren tot de mogelijkheden en alles in vele verschillende kleurstellingen en bij verschillende bedrijven.
Voor de Duitsland-liefhebber, de BR 182 is inmiddels overtallig bij Schenker geworden en de eerste loks zijn inmiddels overgedaan aan DB Regio alwaar ze tegenwoordig in combinatie met rode dubbeldekkers worden ingezet. Dit omdat de 185 inmiddels ruim aanwezig is in hun bestanden en toegelaten bij de zuidelijke buren. De aankoop van de 182/Taurus was voor DB Schenker een noodoplossing omdat de 152 niet in Oostenrijk toegelaten werd.

De inzet van de geteste modellen (1216 ÖBB en 1116 Railjet/ÖBB) is bijzonder breed. De Railjetlok zal echter hoofdzakelijk voor de Railjet-treinen naar Zwitserland worden gezet (vanwege de derde pantograaf), maar over het algemeen genomen worden de Railjet-loks ook nog wel voor goederentreinen en intercity-treinen gespot. De 1216 is een manus-van-alles en wordt zowel voor buurtboemels als voor EC’s ingezet en voor RoLa’s en andere treinen is ook geen probleem.

Het model
Bekende verpakking, maar uiteraard wel weer een vernieuwde kleurstelling. Geen idee, maar het wisselt zo langzaam aan met de seizoenen. Swoit als de lok maar goed is. De eerste indruk achter het plastic is goed. De kleuren doen wel wat flets aan maar om beter te beoordelen moet de lok eens uit het doosje bevrijdt worden.

Afbeelding
Afbeelding

De eerste goede indruk dus, en die is prima. De loks (Railjet 1116 en ÖBB 1216) doen prima en filigraan aan. Vele kleine details op het dak, fijne panto’s en zo te zien zijn ook de wieldoppen (GEEN remschijven, die zitten bij het grote voorbeeld binnen het draaistel en zijn dus niet zichtbaar) aanwezig. Tijd om de loks eens goed langs te lopen, te beginnen met de 1216.

Kenmerkend voor de loks van de 1216 serie zijn de uitgebreide accessoires die op het dak zitten, hetgeen te maken heeft met de aanwezigheid van een gelijkspannings-inrichting bij deze loks. Als consequentie hiervan is het een en ander op het dak gezet en ook in model is dit netjes uitgebeeld. We zien verschillende dakleidingen en isolatoren, 4 panto’s (met twee verschillende slijpstukken). Het dak ligt ook duidelijk lager dan de cabines, hetgeen hoort bij de lok. De bedrukking van de roostertjes is redelijk (soms iets onregelmatig qua dikte).

Afbeelding

Volgende halte is de voorzijde/cabine van de lok. Het A-sein ligt bij de 1216 anders dan de 1116, en dit is prima nagemaakt. De top van de A zit keurig boven het cabineraam. De handrails voor rangeerwerkzaamheden is aanwezig onder het cabineraam (niet storend, van losstaand kunststof!!). Ook de rangeertreden zijn aanwezig (met een fijn traanplaatmotiefje) en als opmerkpuntje kunnen de baanruimers aangeduid worden. Deze zijn doorbroken vanwege de koppeling (later meer) waardoor het rijden zonder koppeling aan een zijde minder charmant oogt.

Afbeelding

De zijkanten van de lok zijn duidelijk herkenbaar als ÖBB-lok. Logo’s zijn aanwezig (maar dekken niet helemaal 100% over het rode heen, iets wat bij de Hercules van FLM wel goed is gegaan) en de verdere beschrifting is loeprein en zeer compleet. De kenmerkende cabinedeuren (de 1116-serie heeft deze niet) met dubbele klinken en handrails zijn alle aanwezig. De draaistellen zijn compleet en het mooiste is de aanwezigheid van de “wieldoppen”. Deze hebben de andere broeders (Minitrix/Hobbytrain) niet standaard.

Als we de 1116 er dan nog even naast zetten valt gelijk het lengteverschil tussen de loks op. De 1116 is duidelijk korter dan de 1216-serie (zoals het hoort). Ook ligt de daktuin (panto’s e.d.) hoger en is deze keurig simpel gehouden. Wat wel sterk opvalt bij deze lok is dat de panto’s niet netjes op het model staan. Het zijn er wel eens waar drie (waarvan één met een Zwitsers sleepstuk), maar het laat wel een beetje over. Zonde dus. Qua bedrukking en kleurstelling doet de lok niet onder voor de 1216. Prima in orde en netjes zuiver. Ook de wielschijven zijn aanwezig en de cabine is keurig correct omgezet met de deuren op de juiste plaats en een keurig A-sein op de juiste hoogte. Wat ook een hele goede bijkomstigheid is, de Railjet-Taurus heeft keurig de schorten die het grote voorbeeld ook heeft. De lok verschilt hiermee dus (correct) van de normale 1116 en de andere Duitse equivalenten van Hectorrail en MRCE-Dispolok (MWB).

Afbeelding
Afbeelding

Overigens is het wel zaak de aangekochte modellen optisch goed te controleren. Er zijn namelijk loks waarbij de buffers beschadigd zijn of de panto’s zo brak dat je er weinig mee kan. Ook de rangeergrepen onder het cabineraam willen nog wel eens verbogen zijn. Controleren dus.

Technische uitrusting
De loks zijn er in zowel een analoge als een digitaal+sound variant, onderstaande heeft vooral betrekking op de analoge variant. De digitale variant zal licht verschillen (hoewel natuurlijk in de basis gelijk) en meer functionaliteit hebben vanaf de fabriek qua verlichting.

De loks voldoen in principe aan de laatste stand der techniek hetgeen betekend dat er een NEM-stekker voor decoder aanwezig onder de kap en dat er NEM-koppelschachten aanwezig zijn. Standaard verhaaltje dus. Inderdaad tot zover wel. Maar er zijn wat subtiele verschillen in vergelijking met voorgaande moderne constructies van Fleischmann. In de eerste plaats heeft de Taurus beschikking over een wit/rood lichtwissel met de rijrichting waardoor ze ook inzetbaar is in trek/duw-combinaties. Dit is een zeer positieve ontwikkeling want zowel de Oostenrijkse loks (welke regelmatig met Wiesel-dubbeldeksrijtuigen in de weer zijn) als de Duitse 182 (sindskort DB Regio) worden veelvuldig aangetroffen in dit soort inzetten en op bergbanen fungeren ze ook regelmatig als opdruklok.

Afbeelding

Wat ook gelijk opvalt is de constructie van de NEM-schacht voor de koppeling. In het verleden werd er veelal gebruik gemaakt van een klein veerstaafje dat zorgde voor de “nul-stelling” van de schacht. Deze loks hebben echter een spiraalveertje meegekregen. Voordeel is dus dat je nooit meer hoeft te zoeken naar de veerstaafjes als ze wegspringen. Ook zijn de draaistellen van onder gesloten (dus geen tandwielen die stof van de bielsen pakken.

Het openen van de lok gaat volgens de beproefde methode van kap spreiden en onderstel eruit laten vallen. Alleen is de kapconstructie beduidend strakker dan eerdere modellen waardoor het openen bij mij alleen lukte middels paperclips, welke ter hoogte van draaistellen (daar zitten de kapnippels ongeveer) zonder al te veel gedoe tussen de kap en chassis geschoven kunnen worden. Na het openen valt gelijk op dat de motor helemaal weg gewerkt zit in het frame en de decoderplaats assymmetrisch is opgesteld op het chassis. De motor is slecht te zien en de lok moet volledig gesloopt worden (hetgeen ik even geen behoefte aan heb) maar is volgens de heren van de fabriek keurig vijfpolig en heeft een vliegwiel en is onderhoudsvrij/arm. Er zijn GEEN vervangende koolborsteltjes beschikbaar, deze zitten in de motor geperst en kunnen niet vervangen worden. Indien ze versleten zijn moet de complete motor vervangen worden en dient de lok als geheel gesloopt te worden (aldus de handleiding opsturen naar het service-centrum).

Afbeelding

Spuwmodus: Waarom in vredesnaam deze constructie! Het moet toch mogelijk zijn om een motor af te leveren die gemakkelijk te vervangen is, zelfs een vijfpolige. Ik begrijp onderhoudsarm wel (sterker daar ben ik altijd voor te porren), maar als je motortje is doorgebrand of wat dan ook moet de hele handel naar een servicecentrum en dat betekent tijdrovend en kostbaar. Voor de volgende lok zien we daarom graag een onderhoudsarme, vijfpolige motor die wat gemakkelijker te bereiken is (ala BR 145/185/Ae 6/6 en 1010). Dat maakt onderhouden gewoon een stuk simpeler en dan kan ik het ook zelf doen.

Wat ook opvalt, alleen geschikt voor mechanisch bovenleidingsbedrijf. Er kan GEEN gebruik worden gemaakt van elektrische functionaliteit zoals deze bijvoorbeeld bij de BR 185 wel aanwezig was. Nu is dat wat obsoleet voor de digitale rijder, maar het geeft wel wat problemen bij personen die de bovenleding als zodanig willen gebruiken.

Decoders plaatsen is overigens dus plug-and-play. Fleischmann adviseert bij het gebruik van de huiseigen decoder 6854 01 wel een CV-waarde aan te passen bij deze loks (om exact te zijn CV 57 = 140), een reden wordt niet gegeven. De decoder die ik geplaatst heb is een DHL-160 decoder onder Selectrix-modus. De onderdeeltjes moeten naar de bovenzijde.

De baan op
Analoge en digitale tests zijn veel belovend, het model rijdt prima over de modelbaan heen en weer en de verlichting wisselt keurig mee met de rijrichting. De loks hebben geen problemen met een trein van 9 CNL-personenrijtuigen of een equivalente lengte (en dus meer assen) aan goederenwagens. Een hellingtest heb ik echter nog niet kunnen ondernemen, daarvoor wordt nog op toestemming van de Duitse/Boppardse autoriteiten voor een definitieve proefneming.

Verpakking
Bekende fleischmann-verpakking met een vernieuwde kleurstelling op de wikkel. De handleiding is en blijft zoals gebruikelijk summier en er zijn dus geen gegevens beschikbaar over vervangende onderdelen (muv de motor) en de motorisering van het model zelf.
Er wordt wel aangegeven waar het druppie olie mag en hoe de kap eraf moet en verder nog wat waarschuwingen mbt de motor vervangen en de decoder (CV-waarde, zie boven). Dus daarom opnieuw: Volledige handleiding is zeer wenselijk, kijk eens naar jullie concurrent Liliput heren Fleischmann/Roco of zet de gegevens dan tenminste gelijk online met de uitlevering van de modellen.

Overige
Zoals aangegeven zijn er vele varianten mogelijk. Voorlopig zijn er meerdere varianten aangekondigd van zowel de Taurus II (ÖBB-railjet, MRCE-Dispolok/Mittelweserbahn, Hectorrail) als de Taurus III (ÖBB Rh 1216, Arriva BR 183, PKP-Husarz BR 183) al dan niet met digitale sounddecoder. Uiteraard is er nog een keur aan varianten mogelijk en zal er later dit jaar tenminste een variant bij de herfstnoviteiten worden aangekondigd.

In vergelijking
Zowel Minitrix als Hobbytrain hebben de voorbije jaren de markt voorzien van Taurus-modellen. Met wisselend resultaat. Kenmerkend van de minitrix-variant is het gebruik van een bestaand BR 152 onderstel, een compromis waardoor het model met name in de bufferpartij niet goed wil smoelen (de minitrix-loks zijn Taurus II loks). Rijtechnisch zijn deze loks echter prima te doen op een kleine serie hobbyloks na welke op 2 assen werden aangedreven.

Hobbytrain heeft zowel de Taurus II als III op de markt gezet, wat vooral opvalt is dat deze loks van het type 1116 (welke voor het eerst in het Conrad-assortiment opdoken) zeer redelijk geprijsd waren (ca 50-80€ in den beginne). De modellen kunnenn per definitie geschaard worden onder de noemer Hobby-modellen. Ze waren in den beginne voorzien van een constructiefout (te korte en te hoge koppelschachten) en hebben over het algemeen gezien een zeer matige pantograafconstructie (type waaibomen). Om deze modellen een beetje up-to-date te krijgen en mechanisch aan de draad te laten rijden heb je nieuwe panto’s van Sommerfeldt nodig en ook een setje nieuwe koppelschachten volgens NEM zodat je de koppelingen fatsoenlijk kan gebruiken. Ook zijn ze bekend om hun hoogbenigheid en de tot vrij recent uitgeleverde modellen hadden geen steekverbinding voor de decoder (solderen noodzakelijk, maar wel gemakkelijk uitvoerbaar). Hieronder even FLM vs HT (ik heb geen MTX-model beschikbaar), de HT-lok verkeert niet in originele toestand en heeft nieuwe Sommerfeld panto's en een nieuwe NEM-koppelschacht. Door de hoogte past de HT-lok prima bij de hoogbenige FLM-ICwagens, de FLM-lok is beter geschikt voor LS-models en ROCO-ICwagens.

Afbeelding
Afbeelding

De nieuwere 1216-constructie van hobbytrain is redelijk goed gelukt. Hiervoor blijft het verhaal van de panto’s wel een beetje gelden en ook deze lok staat hoog op de poten en de lok is duidelijk donkerder van kleurstelling (zowel rood als grijs). Echter wat ook een probleem is, is de aanwezigheid van te grote nokken om de kap aan het frame te verankeren. Deze zijn zodanig dat ze bultvorming geven.

Conclusie
Met deze Taurus heeft fleischmann een optisch Huzarenstukje afgeleverd. Men heeft liefdevol en redelijk compromisloos een zeer goed getroffen model weten te maken van de Taurus-lok waarbij rekening is gehouden met de verschillen tussen beide uitvoeringen (en dus ook lengte-verschillen).

Echter technisch roept de lok wel de nodige vragen op. De constructie is onderhoudstechnisch niet optimaal gekozen en het feit dat ze adviseren de motor te vervangen op een servicecentrum roept bij mij echt twijfels op. Dit betekent overigens niet dat de lok niet goed rijdt, dat doet ze prima. Maar als er iets gebeurt dan wordt ik ff op kosten gejaagd (lok opsturen + technisch onderzoek + arbeidsloon etc etc.) terwijl ik vroeger even een motortje bestelde en de boel zo kon loshalen. Tevens, en dit is en blijft een pijnpunt. De handleiding is ronduit slecht. Waarom kunnen ze het wel bij Minitrix, Liliput en andere fabrikanten en is fleischmann niet in staat om het bedrukte kartonnen inleggertje te ontgroeien. Kom op, zo moeilijk is dat toch niet.

Alles bij elkaar genomen is de lok van prima kwaliteit te noemen, maar de technische vragen blijven een beetje openstaan. Dus als we het afzonderlijk langslopen dan is het uiterlijk en rijtechnisch een goed maar scoort de lok op onderhoudsgebied (zodra het echt noodzakelijk wordt) misschien net een voldoende. Gemiddeld een 7,5 zou ik dus zeggen.

Gegevens
Merk: Fleischmann
Type: Rh 1116 en 1216 van de ÖBB
Schaal: 1:160, spoor N
Tijdperk: V-VI resp. V
Catalogusnr: 731101, 731201
Frame: metaalspuitgietwerk
Opbouw: kunststof
Stroomafname: 4 assen, 2 antislipbandjes
Motor: Vijfpolig?, met vliegwiel
Verlichting: driepunts frontverlichting, rode sluitverlichting
Decoder: nee, NEM 651-stekkerverbinding
Krachtoverbrenging: via tandwielen
Rijeigenschappen: goed, regelmatig. Ook kruipend mogelijk
LoB (model/groot voorbeeld): 120 mm/ 19.280 mm (1116) en 122 mm/ 19.580 mm (1216),
Gewicht: ca 82 gram (beide geteste loks)
Min. Radius: geschikt voor R1
Koppeling: volgens NEMstandaard, koppelhaak volgens NEM standaard aanwezig
Prijs: adviesprijs €159,- (2011)

Bronnen (stand: 26 April 2011)
http://railcolor.net/
http://de.wikipedia.org/wiki/EuroSprinter
http://de.wikipedia.org/wiki/Siemens_ES64U2
http://de.wikipedia.org/wiki/Siemens_ES64U4


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Stieren van Fleischmann, Taurus II-III getest

Bericht door Jos »

Dank voor weer een uitstekend en helder verslag Robert!

Groetjes,
Jos



dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Stieren van Fleischmann, Taurus II-III getest

Bericht door dentheo »

hartelijk dank.

Ik meende ook iets gelezen te hebben over een schakelmogelijkheid van de lampen "tegen" de trein.
Ik zie echter niets op de platine.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Stieren van Fleischmann, Taurus II-III getest

Bericht door Overdijk »

dentheo schreef:hartelijk dank.

Ik meende ook iets gelezen te hebben over een schakelmogelijkheid van de lampen "tegen" de trein.
Ik zie echter niets op de platine.
Volgens mij is dat alleen bij de "nieuwe" BR 218 van FLM.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Stieren van Fleischmann, Taurus II-III getest

Bericht door Robert_N-Nm »

De taurus beschikt inderdaad niet over deze mogelijkheid. De digi-sound versie heeft wel extra instelmogelijkheden voor wat betreft de verlichting. In ieder geval zit daar een schijnwerper in, maar ik dacht dat front en sluitverlichting ook apart te schakelen waren.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Stieren van Fleischmann, Taurus II-III getest

Bericht door Jeroen »

Pryma verslag weer, Robert. Had ook niet anders van jou verwacht. Binnenkort eens kijken of die stier ook nog wat kan sleuren. De burgermeester van het Boppardsche moet nog even 'op vakantie' ..... :?


Afbeelding
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3591
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Stieren van Fleischmann, Taurus II-III getest

Bericht door Schachbrett »

Hallo Robert,

Mooi verslag,ik ben zelf nog steeds aan het wachten op de Railjet 1116.


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Stieren van Fleischmann, Taurus II-III getest

Bericht door Robert_N-Nm »

Zeg Chris ik dacht dat je geen Railjet zou kopen omdat hij niet over Mallnitz zou rijden. Toch om dus?

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3591
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Stieren van Fleischmann, Taurus II-III getest

Bericht door Schachbrett »

De losse Railjet loks komen wel eens voorbij met personen en goederentreinen.
Ik heb er geloof ik wel eens een foto van geplaatst,dus de lok komt er wel. ;)

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Glaskast189
Berichten: 749
Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29

Re: Stieren van Fleischmann, Taurus II-III getest

Bericht door Glaskast189 »

Robert_N-Nm schreef:Zeg Chris ik dacht dat je geen Railjet zou kopen omdat hij niet over Mallnitz zou rijden. Toch om dus?

Robert
Chris zou geen bijhorende rijtuigen kopen staat me iets van bij, enkel de loc vanwege de goederen.
Maar kan het mis hebben!

Groet Bruce


Sporend online op mijn site!
Gebruikersavatar

Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Stieren van Fleischmann, Taurus II-III getest

Bericht door Smolderz »

Hey Robert,

Mooi verslag! Lekker uitgebreid en mooie foto's. Ik vind het een prachtige loc! Helaas rijd ik NL :( Maar...
Een bijzonderheid van de ÖBB 1216 (ES 64 U4) is verder dat ze geruime tijd aanwezig is geweest in Nederland op de HSL
...Ik heb een goed excuus. :mrgreen: Ik hoop dat ze deze variant uitbrengen:

Afbeelding

Deze zal nooit komen (Roco :mrgreen:)
Afbeelding

Mvg,

Rob


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Stieren van Fleischmann, Taurus II-III getest

Bericht door Robert_N-Nm »

Ik weet het niet. Er komt nog wat met de herfstnoviteiten, dat is al bekend. Er zijn vier varianten genoemd, de Mozart, Haydn en Bundesheer 1116 en de V357-grijze 1216. Hiervan komt er eentje daadwerkelijk (staat op 1zu160). Deze laatste mogelijke (1216-V357) variant is de 1216 050 (later bij de OBB tot 1216 025 verworden) en dat is de enige Taurus die in NL heeft gereden, eerst in het rood met "borderless"-reclame en na het record in het grijs/zilver.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Stieren van Fleischmann, Taurus II-III getest

Bericht door Smolderz »

Wow ik lees het nu ook! Geweldig! Ben heel benieuwd welke het gaat worden. Vind de eerste variant het mooiste maar die 2e is ook behoorlijk koel. 8-)

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Stieren van Fleischmann, Taurus II-III getest

Bericht door Robert_N-Nm »

Ter aanvulling op de mattest:

Deze loks (eerste serie) worden geleverd in een verpakking waarbij de inleg net een milimeter te kort is voor de lok, hierdoor kunnen de buffers in de verpakking verbuigen of afbreken. Als je goed kijkt is het al licht te zien in de foto's, maar inmiddels is het bij mijn 1216 erg goed te zien. Uiteraard dient gesteld te worden dat dit nooit zou mogen en inmiddels heeft fleischmann bij de 1216 loks (meer exact Arriva 183 en PKP loks) de inleg aangepast.
Mocht er een noodzaak zijn aan reservebuffers: 75705500 is het betreffende onderdeelnummer.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Stieren van Fleischmann, Taurus II met sound update

Bericht door Robert_N-Nm »

Geschiedenis/Grote voorbeeld:
Het grote voorbeeld van het geteste sound-model is de Oostenrijks/Hongaarse serie 1047.5 van de GySEV een bedrijf dat in het grensgebied aldaar opereert. De 1047.5 is technisch vrijwel gelijk aan de Oostenrijkse Rh 1116 van de ÖBB en wordt in een gezamenlijk dienstrooster voor EC/IC-treinen ingezet waardoor de Haydn-taurus doorgaan ook ver buiten deze grensstreek kan worden gespot bijvoorbeeld op de verbinding Wenen-Salzburg. Het is overigens niet ondenkbaar dat ze het Duits-Oostenrijks grensgebied kunnen aandoen.

Het model:
Hoewel grotendeels gelijk aan de standaard analoge versie zijn er een paar kleine opmerkingen te plaatsen bij deze lok mede door de complexe bedrukking. Allereerst is een deel van de roosters opgevuld met witte verf waardoor er een soort waas langs de buitenranden van het rooster ontstaat, tevens zijn er een paar ietwat opzichtige witte naden aanwezig in de bedrukking. Gelukkig zijn ze niet extreem storend maar ze zijn er wel. De oorsprong ligt vermoedelijk bij de complexiteit van de bedrukking (meervoudigheid) waardoor dit soort schoonheidsfoutjes wat waarschijnlijker worden. Verder is het model optisch goed geslaagd en keurig voorzien van twee (of beter vier) verschillende opdrukken. De beide neuzen verschillen, maar veel belangrijker, een zijde is voorzien van vlaggen, de andere van een portret van Haydn en een viool en die opdrukken zijn prima gelukt.

Afbeelding

Afbeelding

Overigens, ook de kleine opdrukken en lettertjes zijn prima leesbaar.

Technische uitrusting:
Daar deze lok is uitgerust met een sound-decoder hieronder een opsomming van de functies van de decoder. Opvallend is de verbeterde geluidskwaliteit ten opzichte van de eerste loks van deze serie welke (mede door de slechte afstelling van het volume) meer krijsend overkwamen dan dat er gesproken kon worden van echt geluid. Wat wel opvalt is dat opgenomen geluidsfragmenten sterk variëren. De functies F8 en F15 zijn kwalitatief duidelijk een stuk minder door het omgevingsgeluid. Realistisch misschien, maar men kan beter de opnamen bij een fatsoenlijke speaker maken want nu is het vooral gebrabbel geworden.

Omdat dit een test betreft is een filmpje met de geluiden onontbeerlijk. Let wel, voor deze test is behoudens het adres niets veranderd aan de decoderinstellingen en CVs. De video laat allerlei functies horen/zien in volgorde van onderstaande lijst (enkele uitzonderingen daar gelaten, maar deze staan vermeld).

Afbeelding

F0: Licht aan/uit (front+sluitverlichting)
F1: Geluid aan/uit (startprocedure-->stationair-->optrekken-->ritgeluid-->remmen-->stationair-->uitschakelen
F2: Hoorn, gemengd
F3: Hoorn, laag
F4: Schijnwerper aan (Frontverlichting, niet in video)
F5: Fluitsignaal conducteur
F6: Optrek/remvertraging uit (staat standaard aan, bij activatie F6 is deze uitgeschakeld, niet op video)
F7: Compressor
F8: Perronsomroep Duitse spoorwegen (vertrek)
F9: Rangeerstand (niet op video)
F10: Mute (geluid fade-uit/in, niet op video)
F11: Hoorn, hoog
F12: Cabinegeluid "SIFA"
F13: Cabinegeluid "SIFA Zwangbremsung"
F14: Perronsomroep Oostenrijkse spoorwegen (Graz)
F15: Stationsomroep Oostenrijkse spoorwegen (Salzburg)
F16: Bufferstoot (koppelen)
F17: Cabinegeluid "Zwangbremsung"
F18: Cabinegeluid "Bremsausfall"
F19: Meep-Meep (kansloze geluidsfunctie!)

De baan op:
De rijeigenschappen van de decoder vanuit de verpakking zijn prima. Misschien behoeven ze enige fine-tuning voor sommige maar in principe kan de lok zo een paar rondjes doen. Qua trekkracht is ze vergelijkbaar met de standaard analoge modellen overigens.

Verpakking:
De heren van Fleischmann hebben de klachten ter harte genomen wat betreft de plastic inleg voor de loks. Deze is zodanig aangepast dat er geen gedoe meer kan ontstaan met de buffers. Helemaal top dus. Ook is er een extra waarschuwing toegevoegd over de pantografen (filigraan, niet met de vingers beetpakken maar me een schroevendraaiertje opwippen!) en zijn er twee prima handleidingen voor de decoder toegevoegd (snelstart en volledig). Uiteraard blijft de algemene beschrijving summier (kansloos) en blijven de gegevens voor reserve-onderdelen (exploded view en onderdeelnummers) afwezig. Mede met het oog op klantvriendelijkheid is dat dus jammer, vooral omdat de website op dit gebied ook nogal eens tekort schiet of niet up-to-date is.

Afbeelding

Conclusie:
Geluid aan of uit? In dit geval aan. Hoewel de prijs pittig wordt genoemd is de meerprijs (zo'n 100 Euro) vergelijkbaar met die van een lok met losse geluidsdecoder. Of ik er meer aan zou schaffen? Waarschijnlijk niet, een lok van dit type is wat mij betreft voldoende. Het geluid is bovenal een gimmick en niet iets wat ik continue zou laten draaien. Maar op Lochem kunnen jullie gewoon meegenieten.


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

trainworld.nl
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 okt 2008 19:19
Locatie: hoogezand

Re: Stieren van Fleischmann, Taurus II-III getest

Bericht door trainworld.nl »

hoi alle

Ik heb vorige week vrijdag (6 juli) DB Taurus lok met geluid gekocht.
De geluid sterkte heb in gesteld op waarde 30.
Afgelopen Vrijdag (13 juli) heb ik met op de club met lok gereden.
Als ik analoge gaat rijden dan maakt de lok ook geluid.
Dit vond ik zoo mooi.
Deze Taurus locs zijn hun geld meer dan waard.

Grt Martin
:D


Plaats reactie