Stieren van Fleischmann, Taurus II-III getest

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Stieren van Fleischmann, Taurus II-III getest

Bericht door Smolderz »

Hey Robert,

Mooi verslag! Lekker uitgebreid en mooie foto's. Ik vind het een prachtige loc! Helaas rijd ik NL :( Maar...
Een bijzonderheid van de ÖBB 1216 (ES 64 U4) is verder dat ze geruime tijd aanwezig is geweest in Nederland op de HSL
...Ik heb een goed excuus. :mrgreen: Ik hoop dat ze deze variant uitbrengen:

Afbeelding

Deze zal nooit komen (Roco :mrgreen:)
Afbeelding

Mvg,

Rob


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Stieren van Fleischmann, Taurus II-III getest

Bericht door Robert_N-Nm »

Ik weet het niet. Er komt nog wat met de herfstnoviteiten, dat is al bekend. Er zijn vier varianten genoemd, de Mozart, Haydn en Bundesheer 1116 en de V357-grijze 1216. Hiervan komt er eentje daadwerkelijk (staat op 1zu160). Deze laatste mogelijke (1216-V357) variant is de 1216 050 (later bij de OBB tot 1216 025 verworden) en dat is de enige Taurus die in NL heeft gereden, eerst in het rood met "borderless"-reclame en na het record in het grijs/zilver.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: Stieren van Fleischmann, Taurus II-III getest

Bericht door Smolderz »

Wow ik lees het nu ook! Geweldig! Ben heel benieuwd welke het gaat worden. Vind de eerste variant het mooiste maar die 2e is ook behoorlijk koel. 8-)

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Stieren van Fleischmann, Taurus II-III getest

Bericht door Robert_N-Nm »

Ter aanvulling op de mattest:

Deze loks (eerste serie) worden geleverd in een verpakking waarbij de inleg net een milimeter te kort is voor de lok, hierdoor kunnen de buffers in de verpakking verbuigen of afbreken. Als je goed kijkt is het al licht te zien in de foto's, maar inmiddels is het bij mijn 1216 erg goed te zien. Uiteraard dient gesteld te worden dat dit nooit zou mogen en inmiddels heeft fleischmann bij de 1216 loks (meer exact Arriva 183 en PKP loks) de inleg aangepast.
Mocht er een noodzaak zijn aan reservebuffers: 75705500 is het betreffende onderdeelnummer.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Stieren van Fleischmann, Taurus II met sound update

Bericht door Robert_N-Nm »

Geschiedenis/Grote voorbeeld:
Het grote voorbeeld van het geteste sound-model is de Oostenrijks/Hongaarse serie 1047.5 van de GySEV een bedrijf dat in het grensgebied aldaar opereert. De 1047.5 is technisch vrijwel gelijk aan de Oostenrijkse Rh 1116 van de ÖBB en wordt in een gezamenlijk dienstrooster voor EC/IC-treinen ingezet waardoor de Haydn-taurus doorgaan ook ver buiten deze grensstreek kan worden gespot bijvoorbeeld op de verbinding Wenen-Salzburg. Het is overigens niet ondenkbaar dat ze het Duits-Oostenrijks grensgebied kunnen aandoen.

Het model:
Hoewel grotendeels gelijk aan de standaard analoge versie zijn er een paar kleine opmerkingen te plaatsen bij deze lok mede door de complexe bedrukking. Allereerst is een deel van de roosters opgevuld met witte verf waardoor er een soort waas langs de buitenranden van het rooster ontstaat, tevens zijn er een paar ietwat opzichtige witte naden aanwezig in de bedrukking. Gelukkig zijn ze niet extreem storend maar ze zijn er wel. De oorsprong ligt vermoedelijk bij de complexiteit van de bedrukking (meervoudigheid) waardoor dit soort schoonheidsfoutjes wat waarschijnlijker worden. Verder is het model optisch goed geslaagd en keurig voorzien van twee (of beter vier) verschillende opdrukken. De beide neuzen verschillen, maar veel belangrijker, een zijde is voorzien van vlaggen, de andere van een portret van Haydn en een viool en die opdrukken zijn prima gelukt.

Afbeelding

Afbeelding

Overigens, ook de kleine opdrukken en lettertjes zijn prima leesbaar.

Technische uitrusting:
Daar deze lok is uitgerust met een sound-decoder hieronder een opsomming van de functies van de decoder. Opvallend is de verbeterde geluidskwaliteit ten opzichte van de eerste loks van deze serie welke (mede door de slechte afstelling van het volume) meer krijsend overkwamen dan dat er gesproken kon worden van echt geluid. Wat wel opvalt is dat opgenomen geluidsfragmenten sterk variëren. De functies F8 en F15 zijn kwalitatief duidelijk een stuk minder door het omgevingsgeluid. Realistisch misschien, maar men kan beter de opnamen bij een fatsoenlijke speaker maken want nu is het vooral gebrabbel geworden.

Omdat dit een test betreft is een filmpje met de geluiden onontbeerlijk. Let wel, voor deze test is behoudens het adres niets veranderd aan de decoderinstellingen en CVs. De video laat allerlei functies horen/zien in volgorde van onderstaande lijst (enkele uitzonderingen daar gelaten, maar deze staan vermeld).

Afbeelding

F0: Licht aan/uit (front+sluitverlichting)
F1: Geluid aan/uit (startprocedure-->stationair-->optrekken-->ritgeluid-->remmen-->stationair-->uitschakelen
F2: Hoorn, gemengd
F3: Hoorn, laag
F4: Schijnwerper aan (Frontverlichting, niet in video)
F5: Fluitsignaal conducteur
F6: Optrek/remvertraging uit (staat standaard aan, bij activatie F6 is deze uitgeschakeld, niet op video)
F7: Compressor
F8: Perronsomroep Duitse spoorwegen (vertrek)
F9: Rangeerstand (niet op video)
F10: Mute (geluid fade-uit/in, niet op video)
F11: Hoorn, hoog
F12: Cabinegeluid "SIFA"
F13: Cabinegeluid "SIFA Zwangbremsung"
F14: Perronsomroep Oostenrijkse spoorwegen (Graz)
F15: Stationsomroep Oostenrijkse spoorwegen (Salzburg)
F16: Bufferstoot (koppelen)
F17: Cabinegeluid "Zwangbremsung"
F18: Cabinegeluid "Bremsausfall"
F19: Meep-Meep (kansloze geluidsfunctie!)

De baan op:
De rijeigenschappen van de decoder vanuit de verpakking zijn prima. Misschien behoeven ze enige fine-tuning voor sommige maar in principe kan de lok zo een paar rondjes doen. Qua trekkracht is ze vergelijkbaar met de standaard analoge modellen overigens.

Verpakking:
De heren van Fleischmann hebben de klachten ter harte genomen wat betreft de plastic inleg voor de loks. Deze is zodanig aangepast dat er geen gedoe meer kan ontstaan met de buffers. Helemaal top dus. Ook is er een extra waarschuwing toegevoegd over de pantografen (filigraan, niet met de vingers beetpakken maar me een schroevendraaiertje opwippen!) en zijn er twee prima handleidingen voor de decoder toegevoegd (snelstart en volledig). Uiteraard blijft de algemene beschrijving summier (kansloos) en blijven de gegevens voor reserve-onderdelen (exploded view en onderdeelnummers) afwezig. Mede met het oog op klantvriendelijkheid is dat dus jammer, vooral omdat de website op dit gebied ook nogal eens tekort schiet of niet up-to-date is.

Afbeelding

Conclusie:
Geluid aan of uit? In dit geval aan. Hoewel de prijs pittig wordt genoemd is de meerprijs (zo'n 100 Euro) vergelijkbaar met die van een lok met losse geluidsdecoder. Of ik er meer aan zou schaffen? Waarschijnlijk niet, een lok van dit type is wat mij betreft voldoende. Het geluid is bovenal een gimmick en niet iets wat ik continue zou laten draaien. Maar op Lochem kunnen jullie gewoon meegenieten.


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

trainworld.nl
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 okt 2008 19:19
Locatie: hoogezand

Re: Stieren van Fleischmann, Taurus II-III getest

Bericht door trainworld.nl »

hoi alle

Ik heb vorige week vrijdag (6 juli) DB Taurus lok met geluid gekocht.
De geluid sterkte heb in gesteld op waarde 30.
Afgelopen Vrijdag (13 juli) heb ik met op de club met lok gereden.
Als ik analoge gaat rijden dan maakt de lok ook geluid.
Dit vond ik zoo mooi.
Deze Taurus locs zijn hun geld meer dan waard.

Grt Martin
:D


Plaats reactie