Geschiedenis/Grote voorbeeld:
Het grote voorbeeld van het geteste sound-model is de Oostenrijks/Hongaarse serie 1047.5 van de GySEV een bedrijf dat in het grensgebied aldaar opereert. De 1047.5 is technisch vrijwel gelijk aan de Oostenrijkse Rh 1116 van de ÖBB en wordt in een gezamenlijk dienstrooster voor EC/IC-treinen ingezet waardoor de Haydn-taurus doorgaan ook ver buiten deze grensstreek kan worden gespot bijvoorbeeld op de verbinding Wenen-Salzburg. Het is overigens niet ondenkbaar dat ze het Duits-Oostenrijks grensgebied kunnen aandoen.
Het model:
Hoewel grotendeels gelijk aan de standaard analoge versie zijn er een paar kleine opmerkingen te plaatsen bij deze lok mede door de complexe bedrukking. Allereerst is een deel van de roosters opgevuld met witte verf waardoor er een soort waas langs de buitenranden van het rooster ontstaat, tevens zijn er een paar ietwat opzichtige witte naden aanwezig in de bedrukking. Gelukkig zijn ze niet extreem storend maar ze zijn er wel. De oorsprong ligt vermoedelijk bij de complexiteit van de bedrukking (meervoudigheid) waardoor dit soort schoonheidsfoutjes wat waarschijnlijker worden. Verder is het model optisch goed geslaagd en keurig voorzien van twee (of beter vier) verschillende opdrukken. De beide neuzen verschillen, maar veel belangrijker, een zijde is voorzien van vlaggen, de andere van een portret van Haydn en een viool en die opdrukken zijn prima gelukt.
Overigens, ook de kleine opdrukken en lettertjes zijn prima leesbaar.
Technische uitrusting:
Daar deze lok is uitgerust met een sound-decoder hieronder een opsomming van de functies van de decoder. Opvallend is de verbeterde geluidskwaliteit ten opzichte van de eerste loks van deze serie welke (mede door de slechte afstelling van het volume) meer krijsend overkwamen dan dat er gesproken kon worden van echt geluid. Wat wel opvalt is dat opgenomen geluidsfragmenten sterk variëren. De functies F8 en F15 zijn kwalitatief duidelijk een stuk minder door het omgevingsgeluid. Realistisch misschien, maar men kan beter de opnamen bij een fatsoenlijke speaker maken want nu is het vooral gebrabbel geworden.
Omdat dit een test betreft is een filmpje met de geluiden onontbeerlijk. Let wel, voor deze test is behoudens het adres niets veranderd aan de decoderinstellingen en CVs. De video laat allerlei functies horen/zien in volgorde van onderstaande lijst (enkele uitzonderingen daar gelaten, maar deze staan vermeld).
F0: Licht aan/uit (front+sluitverlichting)
F1: Geluid aan/uit (startprocedure-->stationair-->optrekken-->ritgeluid-->remmen-->stationair-->uitschakelen
F2: Hoorn, gemengd
F3: Hoorn, laag
F4: Schijnwerper aan (Frontverlichting, niet in video)
F5: Fluitsignaal conducteur
F6: Optrek/remvertraging uit (staat standaard aan, bij activatie F6 is deze uitgeschakeld, niet op video)
F7: Compressor
F8: Perronsomroep Duitse spoorwegen (vertrek)
F9: Rangeerstand (niet op video)
F10: Mute (geluid fade-uit/in, niet op video)
F11: Hoorn, hoog
F12: Cabinegeluid "SIFA"
F13: Cabinegeluid "SIFA Zwangbremsung"
F14: Perronsomroep Oostenrijkse spoorwegen (Graz)
F15: Stationsomroep Oostenrijkse spoorwegen (Salzburg)
F16: Bufferstoot (koppelen)
F17: Cabinegeluid "Zwangbremsung"
F18: Cabinegeluid "Bremsausfall"
F19: Meep-Meep (kansloze geluidsfunctie!)
De baan op:
De rijeigenschappen van de decoder vanuit de verpakking zijn prima. Misschien behoeven ze enige fine-tuning voor sommige maar in principe kan de lok zo een paar rondjes doen. Qua trekkracht is ze vergelijkbaar met de standaard analoge modellen overigens.
Verpakking:
De heren van Fleischmann hebben de klachten ter harte genomen wat betreft de plastic inleg voor de loks. Deze is zodanig aangepast dat er geen gedoe meer kan ontstaan met de buffers. Helemaal top dus. Ook is er een extra waarschuwing toegevoegd over de pantografen (filigraan, niet met de vingers beetpakken maar me een schroevendraaiertje opwippen!) en zijn er twee prima handleidingen voor de decoder toegevoegd (snelstart en volledig). Uiteraard blijft de algemene beschrijving summier (kansloos) en blijven de gegevens voor reserve-onderdelen (exploded view en onderdeelnummers) afwezig. Mede met het oog op klantvriendelijkheid is dat dus jammer, vooral omdat de website op dit gebied ook nogal eens tekort schiet of niet up-to-date is.
Conclusie:
Geluid aan of uit? In dit geval aan. Hoewel de prijs pittig wordt genoemd is de meerprijs (zo'n 100 Euro) vergelijkbaar met die van een lok met losse geluidsdecoder. Of ik er meer aan zou schaffen? Waarschijnlijk niet, een lok van dit type is wat mij betreft voldoende. Het geluid is bovenal een gimmick en niet iets wat ik continue zou laten draaien. Maar op Lochem kunnen jullie gewoon meegenieten.