DB HiSpeed: ICE 3 van Arnold

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

DB HiSpeed: ICE 3 van Arnold

Bericht door Jeroen »

Het voorbeeld

Afbeelding
Fotoverantwoording: Sebastian Terfloth

Niet echt een nieuw ontwerp meer, maar toch een futuristisch apparaat, die ICE 3. Siemens/Bombardier heeft voor de DB deze derde-generatie hogesnelheidstreinen ontwikkeld, en zijn sinds 2000 op de sporen te vinden. Het grootste verschil met voorgaande versie is dat er geen motorwagons meer zijn, maar dat de motoren verdeeld zijn over het hele treinstel. Van de ICE-3 serie zijn een paar variaten, te weten de BR 403, die enkel in Duitsland ingezet kan worden, en de BR 406 die een meerstroom-installatie heeft om op de 4 meest gangbare voltsystemen te rijden. Deze wordt ook wel de ICE 3M genoemd, waarbij de 'M' staat voor "mehrsystemfähig". Onder andere de NS rijdt met een paar van deze treinstellen de diensten tussen Amsterdam en Frankfurt. In deze test is het eerste 'nieuwe' model van Arnold gebruikt, de BR 403.

Het model

Afbeelding

Het model van de Arnold ICE 3 is prima. Wat opvalt is de kopvorm, die is erg goed gelukt. Ook doet het treinstel wat smal aan, hetgeen juist hoort. Ja, hij ziet er snel uit. Het model ligt ook lekker laag op de rails, iets wat me wel realistisch aandoet. De wielen hebben opgebrachte remschijven, en de draaistellen zijn goed gedetailleerd. Kijken we naar de opdrukken, dan zit er ook genoeg detail op. De decals zijn goed scherp en ook de kleuren zijn duidelijk en verlopen niet in elkaar. De cijfertjes en letters zijn goed te lezen, en op zo’n ogenschijnlijk ‘saai’ treinstel valt genoeg te lezen. Leuk is de naam (“Baden-Baden”) en de tekst ‘Bahn’ op de deuren. Hartstikke tijdperk V-details, en leuk dat ze dat erop hebben gedaan. Op de kop en het dak zitten ook nog wat details, al is het niet veel. Maar ja, op zo’n snelle rups zit ook niet teveel. De panto’s zijn van goede kwaliteit en niet van Kato-plastic. Verder zijn de panto-dakopbouw ruimtes ook gedetailleerd, evenals de airco-boxen.

Wat ik persoonlijk wat minder vind, zijn de donkere voorruiten. Ze zijn dermate donker dat ze me aan de Minitrix versie doen denken. Het is niet heel storend, aangezien er wel verlichting inzit, maar een beetje detaillering van de cockpit was wel leuk geweest. Zeker gezien de voorruit relatief groot is. Bovendien is het onderste deel in het echte best doorzichtig, en het bovenste deel van dat gedimde glas gemaakt. Hadden ze dit gedaan was de ruitenwisser ook een leuk detail geweest. Het lijkt nu meer een soort van bewuste kras op de ruit, en dan alleen zichtbaar als je goed kijkt. De rest van de ruiten is ook vrij donker, maar daar stoort me het minder, je kan er nog wel enigszins doorheen kijken. Ik moet zeggen dat Fleischmann dat toch sjieker oplost met hun ICE-treinen. Goed, die zijn dan ook wel twee keer zo duur, maar dat is bij de broertjes Fleischmann vaker zo……

Eigenschappen

De ICE 3 heeft bij mij louter digitaal gereden. Toen ik hem voor het eerst op de rails zette reed hij niet echt perfect, en bovendien leek het alsof hij een ‘echt’ICE-3 anfahrgeluid maakte! Een aanpassing in de motoraansturing in de decoder deed wonderen. De ICE 3 rijdt lekker soepel over de rails. Bij hoge snelheid klinkt hij wel als een MediaMarkt-handstofzuigertje, maar met de wagons erachter valt dat niet zo op.

Afbeelding

De trekkracht is meer dan voldoende. De wagons lopen allemaal erg soepel. De stuurstand daarentegen is m.i. véél te zwaar gemaakt. Er zit net zo’n bonk lood in als in de motorwagon! Dit valt te verklaren uit het feit dat de draaistellen niet erg soepel lopen, aangezien er stroomafname op de draaistellen zit. Bij andere merken ben ik echter nog nooit zo’n zwaarlopende wagon tegengekomen, terwijl daar de verlichting van een stuurstandwagon ook altijd wel goed is geregeld. Desondanks sleurt de motorwagon de ICE-3 vrolijk over mijn hellingen en bogen. Met (Fleischmann) R1-bogen heeft hij wel moeite, dan vertraagt hij zelfs een beetje. Niet echt heel opvallend aangezien de decoder maximaal compenseert natuurlijk, maar het viel me met mijn kritisch kijkende reporterblik wel op! Overigens hielp verder gepruts aan de motorinstellingen wel.
Wat wel een punt van aandacht is, is dat de combinatie wissels en verkante bogen (zoals op mijn baan) een uitdaging is voor de stuurstand. Je ziet dan dat de motorwagon echt even vertraagd en soms zelfs doorslipt. Ik ga dus proberen om zowel de wielen soepeler te laten lopen, en ik sloop wat gewicht uit de stuurstand, want dat kan natuurlijk niet. Het is overigens de enige trein die hier last van heeft. Leg overigens je sporen absoluut recht en zonder vertikale knikken, want deze ICE-telg is een echte lowrider! Ook is het niet makkelijk om een magneetje (voor reed-contacten bijvoorbeeld) onder de trein te plakken. Aan te raden is het om die in een wagon op de bodem te doen.

De stroomafname is voldoende. Voor een nieuwe trein vond ik hem bovengemiddeld haperen op mijn baan. Dat valt natuurlijk te wijten aan het feit dat mijn baan zeker niet 100% schoon is, maar over het algemeen hebben nieuwe loks daar totaal geen last van. Misschien dat ook hier de verkanting wat ‘helpt’ om te gaan haperen. Nogmaals: hierin is de ICE 3 het enige model dat daar last van heeft. Ik moet zeggen dat de stuurstand nog geen één keer heeft geknipperd met de verlichting, dus al dat gewicht is toch ergens goed voor!

Heb ik het al over de onderlinge koppeling gehad? Nee, maar op diverse fora gaan toch weer wat mensen uit hun respectievelijke plaat omdat dit allemaal moeilijk en lastig is. Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind de koppeling goed te gebruiken, bijvoorbeeld makkelijker dan de steekkoppelingen van bijvoorbeeld een Fleischmann-ICE. Zeker als je een likje verf over de –overigens dunne- verbinding kwakt is hij vrijwel onzichtbaar. Als je op rechte rails één wagon eruit wilt halen is dat best makkelijk. Ik vrees wel dat bij vaak (ont)koppelen de boel wat losser gaat worden. Maar ja, waarom zou je dat doen?

Afbeelding

De verlichting is mooi met LED’s uitgevoerd. Na het prikken van een decoder in de motorwagon heb je meteen automatische wit-rood lichtwissel, helemaal topjes dus. De verlichting doet me wel erg xenon-wit aan, dus een klein strijkje verf over de witte LED’s zou de boel kunnen veranderen. Ook zit er hier en daar een duidelijk lichtlekkage, en lijkt het alsof de treinbestuurder zijn eigen frontverlichting wat heeft gepimpt met wat extra grootlicht en schijnwerpers. Kortom, het mag voortaan wel iets subtieler, Herr Arnold!

Afbeelding

Afbeelding

Het moge duidelijk zijn dat de lichtwissel in de stuurstand het pas doet na het inbrengen van een functiedecoder. Dat had anders gekund natuurlijk. Persoonlijk ben ik erg van Fleischmann’ systeem gecharmeerd, waar gewoon een sensor inzit die ‘voelt’ welke kant de trein op rijdt. Overigens een hufterproof oplossing, want dat werkt zowel digitaal als analoog en lijkt mij ook goedkoper dan zo’n, naar verhouding, dure functiedecoder.

Het inbouwen van een functiedecoder is een fluitje van een cent. Ik verwijs hiervoor naar de website http://www.1zu160.net .


Decoder

In deze ICE heb ik een Tran DCX75 met stekkerverbinding geprikt. Goeie decoder, daar heb ik verder niks aan toe te voegen. Ik heb het idee dat er genoeg ruimte is voor een decoder.

Het openmaken van de ICE is niet al te makkelijk, maar zodra je het RTFM-principe volgt, dan is het goed te doen. Wel voorzichtig zijn, want als het nieuw is wringt het hier en daar nog een beetje. Er zit gelukkig wel een NEM-verbinding is, dus het klusje is zo geklaard! En wat er chique is van Arnold: in de stuurstand zit ook een NEM-verbinding, dus zoek even een goeie functiedecoder uit, en die prik je er zo in. Makkie! Ik heb er een El Cheapo functiedecoder ingesoldeerd. Ruimte heb je genoeg in ieder geval.

Afbeelding

Op diverse fora hoor je geklaag dat hij moeilijk is om open te maken. In mijn opinie valt dat dus wel mee. Het is wat minder makkelijk dan anders aangezien de print op z’n kop aan de onderkant zit. Als ik daar even over nadenk was het ook wel een idee geweest een klepje met een klein schroefje te maken aan de onderkant, puur voor het verwisselen van de decoder. Tja……

Verzorging

Hier niks te klagen of te liegen. Je krijgt hem in een mooie doos, niet overdreven groot. Mocht je hem onder de Kerstboom aantreffen, in vrolijke kleurtjes verpakt, zou je niet direct verwachten dat daar een 8-delig treinstel inzit. De boel zit strak verpakt, en beschermd met plasticjes tegen eventuele krassen. Alle papieren zitten er ook bij, waarvan eentje met een logische samenstelling. Kijk, altijd makkelijk. Verder, zoals vermeld, een hele duidelijk beschrijving van hoe je de ICE moet openmaken. Goede explosietekening, ja, kortom: helemaal goed!

Overig

Ik krijg de indruk dat je met de stuurstand (wéér die stuurstand....) i.c.m. digitale spanning wat gekrijs krijgt uit de wagon. Je kent dat wel, van dat typisch elektrische rotgeluid wat je vaker hebt uit treinen met binnenverlichting op een digitale baan. Uiteraard branden, met analoge print op een digitale baan, zowel de front- als de sluitlampen, en dat gekrijs zal daar wel mee te maken hebben. Wat er precies aan de hand is, weet ik ook niet, maar ik heb –waarschijnlijk- daardoor wel schade gehad aan de draaistellen, die waren nl. vervormd door…..smelten! Met de goede service van H@ns was er verder niks aan de hand. Digitale rijders opgelet: eerst de analoge print uit de stuurstand halen voordat je gaat rijden. Ik wil nogmaals benadrukken dat je gewoon een functiedecoder met steekprint in de stuurstand kunt duwen!

Afbeelding

Voor de mensen met hun eigen Railz Miniworld of Miniatur Wunderland Hamburg is er nog een nadeeltje te ontdekken. Het is niet mogelijk meerdere ICE-3’s onderling te koppelen. Dat kan bijvoorbeeld wel bij de Fleischmann ICE-2. Mwah, mij boeit het niet zoveel, want wie heeft er nou ruimte voor een trein van 16 (!) wagons lang? Ik neem aan dat dit de Arnold-redenatie was. Edoch, eerlijk is eerlijk: bij Fleischmann kan het wel.

17-07-'11. Inmiddels is ook de BR 406 voorhanden, en een andere versie van de 403 (Dortmund). Allemaal redelijk dezelfde prijs. Ik heb me laten vertellen dat er in het nieuwste model een andere motor/overbrenging inzit, wat de max. snelheid omhoog zou gooien. Nu heb ik in model geen NeuBauStrecke zitten, maar dan weet u dat.....


Conclusie

Gewoon een gave trein! Genoeg details, rijdt lekker en met kennis van de paar minpuntjes moet je er verder gewoon veel plezier aan kunnen beleven. Laat ik duidelijk zijn dat die punten niet onoverkomelijk zijn. Hij is nl. echt een stuk mooier dan de Minitrix ICE-3 die ik er redelijk cheap uit vindt zien. Kijk eens, mocht je alleen maar een stuk Schnellbahnstrecke op je baan hebben, dan geeft dat niet, maar zet ze naast elkaar en het verschil is direct duidelijk. En ach, zo duur was deze Arnold ICE ook weer niet: 280 EUR. Best te doen dus.

Het enige nadeel is de stuurstand, die is gewoon te zwaar uitgevoerd en loopt vrij zwaar. Digi-rijders, ik vermeld het nog één keer: haal die analoge print eruit voordat je gaat rijden. Gewoon functiedecoder erin douwen, of een ander listig plan verzinnen.

Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: DB HiSpeed: ICE 3 van Arnold

Bericht door Jos »

Mooi verslag weer en dito foto's Jeroen.
Wel vreemd dat bij digitaal rijden de print uit de stuurstand wagen moet. Daar gaan een hoop mensen intuinen denk ik.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: DB HiSpeed: ICE 3 van Arnold

Bericht door Robert_N-Nm »

Zo mooi dan, das ook weer gelukt. Toppie


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: DB HiSpeed: ICE 3 van Arnold

Bericht door Jeroen »

Hi Jos,

daarom schrijf ik het hier. Iedereen die N rijdt, moet toch eigenlijk wel even hier kijken, niet? Ik ga er overigens -je hebt gelijk- niet van uit dat ze je dit bij de treinenwinkel vertellen. Al is het maar omdat men over het algemeen alleen de motorwagon eruit haalt om te kijken of die het doet (analoog), en idem dito voor de stuurstand.

Tja, laat ik het zo zeggen: door schade en schande wijs geworden. Alhoewel, goeie communicatie met H@ns gehad, dus geen centje pijn. Maar direct ervan genieten, nee, dat was het niet!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

trainworld.nl
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 okt 2008 19:19
Locatie: hoogezand

Re: DB HiSpeed: ICE 3 van Arnold

Bericht door trainworld.nl »

Hoi Alle

Ik zin een paar weken Europes ECI3 van Arnold.
Ik vind de front lichten niet zo mooi ze zijn voor mij te Blauw Wittig.
Ik heb in houten warme witte LED's gekocht die het zelfde formaat heeft als de blauw witte LED's hebben.
Die ga ik om wisselen.
Ik ben ook van plan om van Viessemann die vonk effect van de pantograaf te kopen en er in te bouwen.
Als ik tijd heb als ik er foto's van maken?

Grt Martin (Trainworld.nl)



NS1855
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2011 15:05

Re: DB HiSpeed: ICE 3 van Arnold

Bericht door NS1855 »

Hey

ik heb nu de ICE 3M van Arnold maar nu stuit ik op een probleem
ik heb in de kopbak een ESU Geluidsdecoder geplaatst met speaker functioneert goed maar nu wil ik gaan rijden doet de motorbak het niet zelfs niet als ik hem doorverbind via die koppeling naar de kopbak ik heb geprobeerd er een Lenz Silver mini Plus in te stoppen maar daar reageert de trein niet op
wie kan mij helpen

Groet Vincent


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: DB HiSpeed: ICE 3 van Arnold

Bericht door Jeroen »

Niet echt antwoord op je vraag.....klinkt als geen contact ergens. Maar: kun je eens een foto maken van hoe je die sounddecoder en speaker in die bak hebt gefrommeld? Dat klinkt wel interessant eigenlijk.....die ICE maakt ook zo'n gezellig geluidje bij het wegrijden.

Ben benieuwd!

J.


Afbeelding

NS1855
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2011 15:05

Re: DB HiSpeed: ICE 3 van Arnold

Bericht door NS1855 »

Hey

nou oke hier is de foto van de speaker
Afbeelding
zoals je ziet is de witte behuizing eraf gehaald anders paste de speaker niet. de decoder zit onder de printplaat bevestigd waar ook de 6 polige stekkerverbinding zit
deze bak functioneert perfect maar de motorbak niet. moet ik hier nu dat standaard printplaatje instoppen? of een losse decoder erbij kopen?

Groeten Vincent


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: DB HiSpeed: ICE 3 van Arnold

Bericht door Jos »

Heb je in de motorbak ook een decoder zitten? En hebben ze beide hetzelfde adres?

Groetjes,
Jos



NS1855
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2011 15:05

Re: DB HiSpeed: ICE 3 van Arnold

Bericht door NS1855 »

Hey

ik ben vanmiddag naar trein 2000 in breda geweest en daar hebben we na een tijdje testen een uhlenbrok decoder in de motorwagen geplaatst en die werkt



Arnoud
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 feb 2009 22:35

Re: DB HiSpeed: ICE 3 van Arnold

Bericht door Arnoud »

Ik heb gisteren van Hans een BR 406 ontvangen. Ik zie dat er een NEM651 stekkertje zit in de stuurwagen, maar welke functiedecoder is er in steekuitvoering (NEM 651) ipv draadjes?


Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: DB HiSpeed: ICE 3 van Arnold

Bericht door Jeroen »

Ik ga je hier niet nog een keer antwoord geven ;)

Goed dat je het verslag hebt gelezen (mag ik aannemen), en dat je een functiedecoder in de stuurstand doet. Anders ga je nog E-lend krijgen met die ICE-stuurstand. Succes ermee!


Afbeelding

Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: DB HiSpeed: ICE 3 van Arnold

Bericht door Thalys »

Wat is ongeveer de prijs van een Br 406 + 2 functie decoders en een normale decoder??
Heb wel zin in een 3de ICE die dan wel op lengte is.

Groetjes,

wesley


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/

Arnoud
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 feb 2009 22:35

Re: DB HiSpeed: ICE 3 van Arnold

Bericht door Arnoud »

Thalys schreef:Wat is ongeveer de prijs van een Br 406 + 2 functie decoders en een normale decoder??
Heb wel zin in een 3de ICE die dan wel op lengte is.

Groetjes,

wesley
Een BR 406 kostte €280,- bij H@ns. Een BR 403 is nu even €190,- bij MTE. Prijs functie- en motordecoder is afhankelijk van het gekozen merk en type.

Waar wil je de 2e funtiedecoder voor gebruiken?
I.g.v. zijn 2 motordecoders ipv 1 motor- en 1 functiedecoder altijd duurder.

Groeten,

Ondergetekende.


Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: DB HiSpeed: ICE 3 van Arnold

Bericht door enderscw »

Goeie revieuw,

Heeft mij de aanleiding gegeven er 1 in huis te halen, maar 1 vraag Ik heb in het stuurstandrijtuig een functiedecoder geprikt met een NEM651 aansluiting.
Vervolgens trein op de rails en............niks (in het stuur rijtuig teminste)
Moet ik daarvan de CV nog instellen? of zie ik iets anders over het hoofd.

Gr,

Wouter


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: DB HiSpeed: ICE 3 van Arnold

Bericht door Jeroen »

Als je niks doet lijkt het mij dat de (functie)decoder nog op adres 3 staat. Dat zou ik aanpassen naar het adres van de locomotief; de andere kopwagon dus. Verder even de handleiding lezen van je functiedecoder. Als je die decoder aanpast zou ie het gewoon moeten doen.

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: DB HiSpeed: ICE 3 van Arnold

Bericht door martinb »

Is het een echte funtiedecoder en welk merk en soort is het? Staat n.a.w. nog gewoon op 3 inderdaad.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: DB HiSpeed: ICE 3 van Arnold

Bericht door enderscw »

Ik heb de loc en de stuurstand rijtuig samen op mn programeer rail gehad en een adres gegeven maar helaas nog geen verlichting in de stuurstand,
Er zit een ZIMO MX681N - Funktions-Decoder 0,7 A mit 6 Ausgängen - Direktanschluss NEM 651 (MX681N*NH1202) in.
Dat zou naar mijn idee plug and play moeten zijn.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: DB HiSpeed: ICE 3 van Arnold

Bericht door dentheo »

Zet die eens apart op het programmeerspoor, maar geef ze wel hetzelfde adres natuurlijk.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: DB HiSpeed: ICE 3 van Arnold

Bericht door enderscw »

Vanmiddag heb ik geprobeerd om door alleen de stuurstand te programmeren de verlichting aan de praat te krijgen hierin.
Ook helaas nu geen succes, heeft iemand anders nog een suggestie?


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: DB HiSpeed: ICE 3 van Arnold

Bericht door dentheo »

Brandt er "niets" of enkel de eindlampjes ?



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 689
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: DB HiSpeed: ICE 3 van Arnold

Bericht door enderscw »

Heren,

Bedankt voor alle hulp, ik heb m eindelijk aan de praat.
Ik heb de loc en stuurstand samen nog eens op m'n programmeer spoor gehad en ingesteld en dit keer ging de verlichting wel aan en werkt alles nu naar behoren.

Gr.
Wouter


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Plaats reactie