Europa here we come: Piko's G1206 getest

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door Robert_N-Nm »

Piko's G1206 “InfraLeuna” vs Minitrix MaK “HGK”
Door: Robert Wienesen

Enige tijd geleden kondigde Piko een aantal modellen aan in hun eerste noviteitenfolder voor de Europese markt (na wat jaartjes pootjebaden met modellen voor SAI/Frankrijk). We gaan ook deze unit eens stevig aan de tand voelen. Zonder verder geneuzel en met dank aan H@ns voor het beschikbaar stellen van de lok G1206 versus de DE 1002.

Geschiedenis/Grote voorbeeld:
De geschiedenis van de G1206 begint in halverwege de jaren negentig, toen de eerste loks door de toenmalige Maschinenfabrik Kiel (kortweg MaK) werden ontwikkeld voor zware rangeerdiensten en de vrije baan voor de Ruhrkohle AG (RAG). De basis (G1205) moest worden opgewaardeerd om een vrije inzetbaarheid op het netwerk van de DB AG te waarborgen hetgeen resulteerde in een lok met twee meter extra neus, met daaronder een stevige koelinstallatie om de 16 cilinder diesel lekker frisjes te houden.

Daarmee was de basis dus gelegd, en na de RAG bestelde de Dortmunder Eisenbahn (DE) ook een paar loks. Langzaam maar zeker kwamen de orders binnen en uiteindelijk werd dit het exportproduct van (inmiddels aan Vossloh verkochte) Maschinenfabrik Kiel. Ze vonden hun weg naar Frankrijk, Zwitserland, Italie, Oostenrijk, Spanje en Nederland (totaal 246 stuks). Voor de liefhebbers, in Nederland zijn momenteel 23 loks inzetbaar met ATB welke alle voor private maatschappijen diensten verrichten. Denk hierbij aan ACTS/HUSA, Strukton en de leasemaatschappij MRCE-Dispolok.

Het specifieke voorbeeld van de geteste lok is van chemieconcern InfraLeuna, een concern uit het midden van Duitsland welke zich onder andere bezigt met raffinage van olieproducten en de productie van andere chemische goedjes zoals nafta, zwavel en formaldehyde bijvoorbeeld.

Overigens is de opvolger van de G1206 inmiddels al geruime tijd in productie, de G1700. Welke net als z'n voorganger een sterk Europees tintje heeft gekregen.

Het model:
Daar Piko zich met dit model voor het eerst sinds lange tijd weer op de Europese N-spoormarkt begeeft is het zeker een goed idee om de lok eens langs te lopen.

Wat mij betreft valt op dat de lok al in de verpakking rank en lang aandoet, hetgeen het grote voorbeeld ook wel een beetje uitbeeld als je het vergelijkt met eerdere MaK's. Piko heeft ook keurig het laatste deel van de huif lager gemaakt, iets wat een duidelijk kenmerk is van deze locs. De afmetingen stemmen goed overeen, de lengte is met 92 mm ook exact pas met het grote voorbeeld.

Afbeelding

Afbeelding

De lok verder nalopend valt de fijne opschriften op, welke best wel complex is. Prima gelukt. Ook de teksten op de lok zijn prima leesbaar. Ik ben ze niet nagelopen met de loep overigens maar zo op het oog doet de lok het prima.

Andere details zoals de draaistellen en de hekwerken op de bordessen zijn ook prima uitgewerkt. De draaistellen doen wel wat plastic aan door hun kleurstelling, maar ze zijn door hun rijke details zeker niet mislukt. Er zit ook behoorlijk wat diepte in. De hekwerkjes zijn ragfijn maar stabiel en uitgevoerd in metaal. Ze staan keurig op het bordes. Wat wel opvalt zijn de kleine beschadigingen van het plastic rond de aanhechtingsplaatsen. Het plastic lijkt her en der wat te scheuren en te wijken.

Afbeelding

Afbeelding

Het machinistenhuis zelf is prima gedetailleerd en deze lok heeft (net als z'n grote voorbeeld) een airco-installatie op het dak gekregen.

Technische uitrusting:
Allereerst eens kijken wat er allemaal mee wordt geleverd aan informatie onder de verpakking. In totaal zitten er drie vellen onderin gevouwen. Een reclamefoldertje met een kleine umfrage, een vrij nutteloos blad met informatie over elektrische apparatuur en de verwijdering hiervan (he, weggooien doen we niet, hallo!!). Maar de echte traktatie is de gebruikshandleiding. Keurig met exploded views en stap voor stap plaatjes over hoe je de kap dient te verwijderen, een decoder moet installeren en welke onderdelen je waar moet plaatsen en hoe je de lok moet smeren. Hallo Fleischmann, lezen we even mee. De heren hier weten tenminste hoe het moet.

Nu we de traditionele gebruikshandleiding hebben doorgespit gaan we naar het model. Welke is voorzien van een keurig setje NEM-schachten (NEM 355) voor de koppelingen in de draaistellen van de lok. Ze zijn ook geschikt voor het gebruik van fleischmann profi-koppelingen. Geen gedoe met te lange buffers en dat soort fratsen.

Afbeelding

De behuizing en het frame zijn grotendeels van metaal waardoor de lok behoorlijk massief is. Ze brengt hiermee ca 55 gram op de baan. Twee antislipbandjes op de binnenste assen (eentje per as) zorgen voor extra grip bij het rijden van de nodige rondjes.

De verlichting bestaat uit een een drietal warmwitte leds zijde elke pit van het A-sein wordt dus apart aangelicht. Tussen de pitten zit een plastic balkje dat zorgt dat de leds de metalen kap niet raken bij het verwijderen van de kap. De lok heeft geen rode sluitlichten, ze zijn op de kap aangeduid met een rode stip boven de lage pitten. Op zich niet heel ernstig aangezien voor de rangeerdienst in Duitsland toch een dubbelzijdige A gevoerd dient te worden en bij de lijndienst de lok voorop hangt. Je mist het alleen bij losse ritjes. De leds lichten al goed op bij een analoge spanning van ca 2 volt.

De lok heeft een aansluiting volgens NEM 651 voor een decoder welke zich in de lange zijde van de huif bevindt. Om deze te bereiken moet de kap uiteraard verwijderd worden. Om dit te doen moet eerst het machinistenhuis omhoog worden getrokken. Dit geeft toegang tot een tweetal schroefjes die de huif op z'n plek houden. Bij het verwijderen dient rekening gehouden te worden met de metalen railings rondom de het machinstenhuis. Deze bevat een aantal appendages welke achter het hekwerk kunnen (en zeer waarschijnlijk blijven) haken. Geen geweld gebruiken dus, de hekjes kan je wel heel licht naar buiten duwen en dan is de boel zo los.

Afbeelding

Na deze stap krijg je zicht op een tweetal schroefjes (kruiskopjes). Deze losdraaien en dan de korte zijde van de huif beetpakken en optillen. Zo komt de boel omhoog. Dit moet overigens schuin gebeuren want de punt van de lange huif heeft een klein bevestigingsnokje. Als de achterkant hoog genoeg is opgetild komt de voorkant gewoon los. Tijd voor het binnenwerk.

Afbeelding

Om de decoder te plaatsen moet het voorste printje met verlichting even van z'n plek genomen worden en terug gevouwen. Blindstekker vervangen voor een decoder en klaar. Tenminste dat is het principe. De ruimte is echter zeer beperkt, een ESU LoPi 4 micro past niet in de lok (pinnen zijn te lang, decoder is ook wat aan de forse kant). De keuze zal dan ook op een Tran DCX-75D/N, Kuehn N-025 of DH05A-1 moeten vallen welke kleiner zijn respectievelijk een gemakkelijk in te korten vlakbandkabel hebben.

Afbeelding

Afbeelding

De aandrijving is nu duidelijk te beoordelen, een centrale, ingekapselde 3 polige motor met aan weerszijde een vliegwiel en een cardankoppelsysteem naar de draaistellen (met plastic tandwieltjes, ook om de assen/wieltjes).

Afbeelding

De baan op:
Uiteraard willen we ook weten hoeveel kracht deze loks onder de kap hebben, want ja die 16 cilinders willen we ook wel een beetje in huis ervaren. Voor deze test echter alleen als analoog model en als korte rijtest.

De lok rijdt prima en soepel, direct vanuit de verpakking en laat een licht gezoem horen. Niet verkeerd dus. Met een belasting van 74 assen (staaltrein met MBU-wagens en 2 FLM zesasser) heeft de lok geen problemen. Ze rijdt hiermee soepel weg. Een 18-assige torpedopanwagen van minitrix (eigengewicht wagenmodel is 135 gram) krijgt deze lok echter niet van zijn plaats. Op zich niet vreemd, want de lok weegt nog niet eens de helft (55 gram) van de wagen in kwestie. Er zijn maar weinig loks die deze van hun plek krijgen (de Taurus van FLM trekt er overigens twee zonder moeite, dus het kan wel).

Een vergelijk Piko vs Minitrix
Het minitrixmodel is inmiddels al weer 10 jaar geleden uitgebracht en het betreft de DE 1002 danwel de NS 6400 welke als voorbeeld hebben gediend voor de modellen. Echter door de grote gelijkenissen (ze zijn indirect voorlopers van de G1206 bij het grote voorbeeld) zetten we de HGK DE1002 naast deze G1206.

Opvallende verschillen betreffen vooral de huifbreedte en hoogte. Het minitrix model is veel massiever dan de G1206. Nu zijn de huiven van de DE 1002 anders en wat groter dan de G1206, maar de Minitrix is wel duidelijk een plompe, volumineuze dame ten opzichte van de ranke G1206.

Afbeelding

Afbeelding

Qua detailering doet de lok het echter nog steeds prima en misstaat ze zeker niet. Technisch gezien is de lok ook wat anders. De minitrix heeft een printje met een digitaalstekker type “om-te-huilen” en is ook wat aan de krappe voor de decoders (DHL-100/160), het past wel. Verder is de lok duidelijk minder sterk en zwaar (45 gram), met 74 assen zit deze lok duidelijk tegen zijn maximum aan. Deze loks zijn van een lichtwissel wit/rood voorzien en hebben een werkelijke driepits verlichting. De behuizing van minitrix is voornamelijk plastic, de motor is het zwaarste onderdeel van de minitrix-locs. De minitrix-loks zijn overigens wel berucht om hun tandwieltjes van plastic menigeen heeft last van gescheurde plastic tandwielen na verloop van tijd. Deze zijn enkele jaren geleden vervangen voor metalen en worden tegenwoordig niet meer toegepast in de minitrixproductie van deze locs.

Afbeelding

Dus, is er een winnaar? Als we daarvan kunnen spreken tenminste. De loks zijn niet elkaars gelijke qua voorbeeld. Maar Piko heeft in essentie een wat betere, elegantere lok gebouwd dan minitrix toentertijd. Echter met 10 jaar technische ontwikkeling en ook miniaturisatie (denk aan motoren) en de daarbij horende prijsdalingen is de minitrix eerder een product van zijn decennium. Echter met een vergelijkbare of iets lagere prijsstelling (tegenwoordig) dan de 100-110€ van piko kan de lok zeker nog het vergelijk doorstaan.

Verpakking:
De lok wordt geleverd in een ruime plastic verpakking met een plastic gevormde inleg. Wat handig gedaan is, zijn de uitsparingen voor de vingers. Deze zorgen voor een goede toegang. Het model ligt keurig, licht geklemd in de verpakking en valt er niet zomaar uit. De handleiding en andere papieren bevinden zich onder de lok.

Afbeelding

Overige:
De lok die hier als testobject is gebruikt is de InfraLeuna lok welke Piko als herfstnoviteit heeft aangekondigd (art. 40402). Piko heeft echter een paar andere varianten uitgebracht. Zo is er een chemisch gele E&H lok (40400) en een oranje RAG-lok (40401) voor de Europese markt. Beide loks hebben geen airco-installatie op het dak. Voor de Franse markt zijn ook twee varianten op de markt gebracht, de SNCF Fret BB461000 serie (art. 94180 en 94182) zonder en met airco. En aangekondigd is de Colas G1206 onder art. 94182, een Franse private maatschappij. De loks voor de Franse markt zijn buiten Frankrijk verkrijgbaar via Piko. De prijzen varieren van €99,- voor de simpele opdrukken tot €109,- voor de hier voorgestelde lok.

Suggesties voor de nederlandse markt zijn ruimschoots aanwezig. Zo kan gedacht worden aan een Strukton-variant of een ACTS/HUSA lok. Het model is daarvoor een uitermate geschikte basis.

Afbeelding

Conclusie:
De lok is een erg geslaagde constructie geworden. Er zitten wat kleine schoonheidsfoutjes in de constructie van het aanwezige hekwerk, maar al met al slaat de lok geen slecht figuur op de modelbaan en heeft ze een behoorlijke trekkracht. Verder kan er een kleine kanttekening bij de ruimte voor de decoder geplaatst worden. Wat extra ruimte is bij de volgende lokconstructie zeker aan te bevelen. Zo wordt het gewoon simpeler om een decoder te kiezen. Zeker een aanbeveling voor de liefhebbers van tijdperk anno NU. Het is in ieder geval alles behalve een miskoop.

Gegevens:
Merk: Piko
Type: MaK G1206
Schaal: 1:160, spoor N
Tijdperk: V-VI
Catalogusnr(s): 40402, overige nummers 4040x en 9418x
Frame: metaal
Opbouw: huif is metaal, cabine plastic
Gewicht: 55 gram
Min. Radius: geschikt voor R1
Koppeling: standaard N-spoorkoppeling, NEM 355 adapter aanwezig.
Prijs: adviesprijs ≈€109,-

Bronnen (stand 13 november 2011):
http://piko.de/
http://de.wikipedia.org/wiki/MaK_G_1206
http://www.loks-aus-kiel.de/index.php?n ... 662&lang=1 (en onderliggende pagina's)
http://infraleuna.de/


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3016
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door Ron »

Robert,

Mooi verslag weer.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door Jeroen »

Ja prima verslag weer, hoor! Had ook niet anders verwacht.....nicely done.

Mooie lokomotief ook. Toch wel jammer dat de decoder vaak een gedoe blijkt te zijn, en dat voor nieuwe modellen! Overigens ook een kanttekening naar ESU, want zo lomp groot hoeft tegenwoordig echt niet meer (zie Tran, Kühn, etc.....).

Is je rails trouwens niet een beetje te roestig op het rijvlak dat je binnen de kortste keren roest op de wielen van de treinen krijgt? Roest als in roestpoeder, natuurlijk 8-)

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door Robert_N-Nm »

Afbeelding
Als kleine toegift een kort filmpje van de G1206 met de chinaklei-wagen. Plaat is klikbaar en stuurt je door naar mijn fotoemmert.

Overigens de gekozen decoder is op zich niet zo heel fors, kleiner dan een DHL-100/160, maar de pinnetjes zijn erg fors uitgevallen. Die pinnen kan je eventueel wel inkorten, maar ja de keuze zou dus wat mij betreft voor deze lok niet op een LoPi 4 Micro vallen maar op een van de andere genoemde decoders. Ik haat klooien met "NEM"-stekkers, daar hebben we de loks van minitrix al voor.

Robert

p.s. De rails van Wieneshafen zijn nog niet gereinigd. Moet nog gebeuren.
Laatst gewijzigd door Robert_N-Nm op 13 nov 2011 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door Jos »

Mooi verslag weer hoor Robert!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1398
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door richard7877 »

Robert bedankt weer voor je verslag en mooie foto's !


Groeten Richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door pp4trains »

Mooi verslag,
Is de verlichtingsprint niet aan te passen voor sluitlichten?

Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door Robert_N-Nm »

Ik denk dat het aanpassen van de print het minste werk is. Maar wil je het echt goed doen dan zal je ook minimaal 4 gaatjes moeten boren in de kap (spuitgietwerk). Is technisch wel mogelijk maar wat minder vergevingsgezind als voorgekleurd plastic materiaal. Denk dat, om het mooi te houden, heel voorzichtig te werk moet worden gegaan om afspringende verf te voorkomen.

Indien gewenst zet ik er wel een close up foto op van de verlichtingsprintjes. Voor de puzzelaars.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door Peter »

Robert,

Allereerst bedankt voor de uitgebreide test!

Ik heb een vraag over de Minitrix tandwiel setjes van de 64- en 6500 serie.
Ook ik heb last van gebroken tandwielen.

Jij geeft aan dat er metalen setjes te verkrijgen zijn, heeft iemand hier een bestelnummer van?
Ik ben hier al een tijd naar opzoek.

In afwachting van jullie reactie.

Groet,
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

CC72000
Berichten: 1221
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door CC72000 »

ik heb de Fret SNCF versie al een tijdje in huis en ik moet zeggen dat ik dik tevreden ben (net zoals de andere SNCF locs van Piko zoals de BB26000, BB25500 en BB66000).
Enkele details van de franse lok zijn niet correct: het luifeltje, als ik dat zo kan noemen, boven de ramen moet eigenlijk weg en de schokbrekers op de draaistellen die verbonden zouden moeten zijn met het chassis zijn niet toegevoegd.
groeten
Diederik
Bijlagen
Piko 94180 SNCF FRET 461006 (zonder airco)
Piko 94180 SNCF FRET 461006 (zonder airco)
IMGP3996.JPG (122.69 KiB) 14634 keer bekeken
Laatst gewijzigd door CC72000 op 17 nov 2011 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door pp4trains »

Ik zou eens informeren bij Keuterman.

Groeten,
Patrick



Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door Peter »

pp4trains schreef:Ik zou eens informeren bij Keuterman.

Groeten,
Patrick
Hey Patrick,

Ik heb de originele nummers al een bij Keuterman opgevraagd, niets. Ze hebben mij ook niet verwezen naar eventueel vervangende exemplaren.

Vandaar mijn vraag op het forum, wellicht heeft iemand de bestelnummers van de assen met messing tandwielen wel kunnen achterhalen.

Iemand?

Bij voorbaat dank.

Groet,
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door Robert_N-Nm »

Zijn momenteel niet leverbaar aldus de ersatzteil-shop van Trix/Maerklin zelf. Zal eens navraag doen bij Maerklin op de beurs in Stuttgart.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door Peter »

Robert_N-Nm schreef:Zijn momenteel niet leverbaar aldus de ersatzteil-shop van Trix/Maerklin zelf. Zal eens navraag doen bij Maerklin op de beurs in Stuttgart.

Robert
Robert,

Ze zijn allang niet leverbaar :-( Ik heb ze reeds in maart bij een lokale treinenzaak besteld.

Ik heb al vaker gezocht, maar helaas zonder resultaat.
In totaal heb ik 6 van deze loks rijden. 1 Heeft last van de gescheurde tandwielen.
Misschien als ze dadelijk leverbaar zijn meteen voor alle 6 de loks de onderdelen bestellen.

Als je in Stuttgart navraag zou willen doen, graag!

Mocht je ze tegenkomen dan.... ik durf het bijna niet te vragen :D

Groet,
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door Doolemeister »

Beste Peter,

Ik heb afgelopen weekend in Rijswijk even kort met Hans gesproken en dit probleem voorgelegd, want ook ik heb er een aantal waarbij dit probleem optreed.
Hans bood mij aan de loks op te sturen, omdat hij een vriend/bekende/collega kent die dat vaker repareerd voor metalen tandwielen.
Ik moet het nog versturen maar kan het ook in Houten afgeven, ik moet nog even kijken wanneer ik kan.
Misschien even Hans contacten.............

Succes!

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door Peter »

Hoi Arjan, bedankt voor je bericht.

Inmiddels ben ik iets verder, het blijkt namelijk dat er een nieuw artikelnummer in het leven geroepen is!
De asjes zijn niet meer los te bestellen maar als een set. De set is voorzien van metalen tandwielen. Alles origneel Minitrix.

Het artikelnummer is: E175151.

Het geheel is (nog) niet op voorraad bij Keuterman, men zei echter dat ze wel te bestellen zijn. Levertijd kon men echter geen antwoord op geven.

Ik ga op korte termijn 2 setjes (minimaal) bestellen. Ik wil nog even kijken wat ik nog meer aan onderdelen nodig heb.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

rinze
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 aug 2011 10:07

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door rinze »

Hoi

Deze metalen tandwielen zijn dus voor de minitrix-loccen. Maar hoe zit het nu met de piko versie? Deze zag en las ik zijn ook van plasic.
Vroeger heb ik ooit ook eens een roco-loc gekocht, was toen vrij goedkoop, kwam er later achter waarom: plasic tandwielen!
Na verloop van tijd en goed gebruik slijten deze dus....mijn vraag is dus, slijten deze tandwielen ook bij de piko loc,s snel?

Zijn overigens best leuke loc,s. Als deze volgend jaar in een ACTS uitvoering verschijnen.... ;)

Groetjes Rinze


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door Robert_N-Nm »

Het probleem bij minitrix was niet zo zeer slijtage als wel een constructiefout (asdiameter vs de diameter van het gat waar deze doorheen gestoken moet worden) waardoor de tandwielen na verloop van tijd gingen/gaan splijten. Deze haarfijne breukjes zijn nauwelijks zichtbaar maar doordat de tandwielen ineens op de as gaan draaien en er speling is gaat de lok hortend, stotend en bokkend over het spoor heen. Beruchte constructies van minitrix zijn de MaK-loks, maar ook de V80 en V200 (12402) alsmede de eerste generaties ICE-3 modellen. --> Let wel, ik heb meerdere maks, maar tot op heden geen problemen.

Overigens is het geen exclusief Minitrixprobleem, ook modellen van Arnold (voor de overname door Hornby) hebben dit euvel soms. Bijvoorbeeld de Kof, Ee 3/3, HGK-Mak/6-asser, RBe 4/4 en nog wat ander grut.

Robert

p.s. Of de tandwielen van piko snel slijten? Geen idee, ik heb geen duurtest ondernomen, en de eerste modellen stammen uit de periode voor de zomervakantie. Daarbij denk ik niet dat H@ns blij was geweest met een versleten lok door het vele rijden.


Fan van Alpenbanen in N(m)

rinze
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 aug 2011 10:07

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door rinze »

Bedankt voor jou antwoord Robert.

Denk ook niet dat H@ns er blij mee zal zijn, als iedereen na stevig te zijn gaan rijden met deze loc,s dat ze dan al versleten zijn.
Maar goed, had een slecht voorbeeld van vroeger over plasic tandwielen ;)

Groetjes Rinze


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door martindomburg »

Heb het verslag nogmaals gelezen nu er in de railhobby staat vermeld dat er een HUSA uitvoering komt van de MaK. Die wil ik zeker hebben want ik ben al tijdje groot fan van het model.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door Jos »

Ja, ik ook. Gelukkig komen ze met een ander bedrijfsnummer dan mijn eigen bouwsel:

Afbeelding

Groetjes,
Jos


Plaats reactie