Europa here we come: Piko's G1206 getest

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door pp4trains »

Ik zou eens informeren bij Keuterman.

Groeten,
Patrick



Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door Peter »

pp4trains schreef:Ik zou eens informeren bij Keuterman.

Groeten,
Patrick
Hey Patrick,

Ik heb de originele nummers al een bij Keuterman opgevraagd, niets. Ze hebben mij ook niet verwezen naar eventueel vervangende exemplaren.

Vandaar mijn vraag op het forum, wellicht heeft iemand de bestelnummers van de assen met messing tandwielen wel kunnen achterhalen.

Iemand?

Bij voorbaat dank.

Groet,
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door Robert_N-Nm »

Zijn momenteel niet leverbaar aldus de ersatzteil-shop van Trix/Maerklin zelf. Zal eens navraag doen bij Maerklin op de beurs in Stuttgart.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door Peter »

Robert_N-Nm schreef:Zijn momenteel niet leverbaar aldus de ersatzteil-shop van Trix/Maerklin zelf. Zal eens navraag doen bij Maerklin op de beurs in Stuttgart.

Robert
Robert,

Ze zijn allang niet leverbaar :-( Ik heb ze reeds in maart bij een lokale treinenzaak besteld.

Ik heb al vaker gezocht, maar helaas zonder resultaat.
In totaal heb ik 6 van deze loks rijden. 1 Heeft last van de gescheurde tandwielen.
Misschien als ze dadelijk leverbaar zijn meteen voor alle 6 de loks de onderdelen bestellen.

Als je in Stuttgart navraag zou willen doen, graag!

Mocht je ze tegenkomen dan.... ik durf het bijna niet te vragen :D

Groet,
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door Doolemeister »

Beste Peter,

Ik heb afgelopen weekend in Rijswijk even kort met Hans gesproken en dit probleem voorgelegd, want ook ik heb er een aantal waarbij dit probleem optreed.
Hans bood mij aan de loks op te sturen, omdat hij een vriend/bekende/collega kent die dat vaker repareerd voor metalen tandwielen.
Ik moet het nog versturen maar kan het ook in Houten afgeven, ik moet nog even kijken wanneer ik kan.
Misschien even Hans contacten.............

Succes!

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door Peter »

Hoi Arjan, bedankt voor je bericht.

Inmiddels ben ik iets verder, het blijkt namelijk dat er een nieuw artikelnummer in het leven geroepen is!
De asjes zijn niet meer los te bestellen maar als een set. De set is voorzien van metalen tandwielen. Alles origneel Minitrix.

Het artikelnummer is: E175151.

Het geheel is (nog) niet op voorraad bij Keuterman, men zei echter dat ze wel te bestellen zijn. Levertijd kon men echter geen antwoord op geven.

Ik ga op korte termijn 2 setjes (minimaal) bestellen. Ik wil nog even kijken wat ik nog meer aan onderdelen nodig heb.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

rinze
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 aug 2011 10:07

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door rinze »

Hoi

Deze metalen tandwielen zijn dus voor de minitrix-loccen. Maar hoe zit het nu met de piko versie? Deze zag en las ik zijn ook van plasic.
Vroeger heb ik ooit ook eens een roco-loc gekocht, was toen vrij goedkoop, kwam er later achter waarom: plasic tandwielen!
Na verloop van tijd en goed gebruik slijten deze dus....mijn vraag is dus, slijten deze tandwielen ook bij de piko loc,s snel?

Zijn overigens best leuke loc,s. Als deze volgend jaar in een ACTS uitvoering verschijnen.... ;)

Groetjes Rinze


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door Robert_N-Nm »

Het probleem bij minitrix was niet zo zeer slijtage als wel een constructiefout (asdiameter vs de diameter van het gat waar deze doorheen gestoken moet worden) waardoor de tandwielen na verloop van tijd gingen/gaan splijten. Deze haarfijne breukjes zijn nauwelijks zichtbaar maar doordat de tandwielen ineens op de as gaan draaien en er speling is gaat de lok hortend, stotend en bokkend over het spoor heen. Beruchte constructies van minitrix zijn de MaK-loks, maar ook de V80 en V200 (12402) alsmede de eerste generaties ICE-3 modellen. --> Let wel, ik heb meerdere maks, maar tot op heden geen problemen.

Overigens is het geen exclusief Minitrixprobleem, ook modellen van Arnold (voor de overname door Hornby) hebben dit euvel soms. Bijvoorbeeld de Kof, Ee 3/3, HGK-Mak/6-asser, RBe 4/4 en nog wat ander grut.

Robert

p.s. Of de tandwielen van piko snel slijten? Geen idee, ik heb geen duurtest ondernomen, en de eerste modellen stammen uit de periode voor de zomervakantie. Daarbij denk ik niet dat H@ns blij was geweest met een versleten lok door het vele rijden.


Fan van Alpenbanen in N(m)

rinze
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 aug 2011 10:07

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door rinze »

Bedankt voor jou antwoord Robert.

Denk ook niet dat H@ns er blij mee zal zijn, als iedereen na stevig te zijn gaan rijden met deze loc,s dat ze dan al versleten zijn.
Maar goed, had een slecht voorbeeld van vroeger over plasic tandwielen ;)

Groetjes Rinze


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door martindomburg »

Heb het verslag nogmaals gelezen nu er in de railhobby staat vermeld dat er een HUSA uitvoering komt van de MaK. Die wil ik zeker hebben want ik ben al tijdje groot fan van het model.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Europa here we come: Piko's G1206 getest

Bericht door Jos »

Ja, ik ook. Gelukkig komen ze met een ander bedrijfsnummer dan mijn eigen bouwsel:

Afbeelding

Groetjes,
Jos


Plaats reactie