Testverslag DinaSys Digitale Draaischijfbesturing DTC

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Testverslag DinaSys Digitale Draaischijfbesturing DTC

Bericht door martindomburg »

Al sinds ik begonnen ben met mijn project moest en zou ik er een draaischijf in verwerken. Natuurlijk na mijn overgang naar het digitale ging ik op zoek naar een draaischijfbesturing welke ik via mijn systeem aan kon sturen. Al snel stuitte ik op een aantal producten die me echter niet konden bieden waar ik naar op zoek was. Totdat ik door Frans Staal werd getipt over de komst van zijn nieuwe draaischijfbesturing DTC voor Fleischmann en Märklin draaischijven. Met veel (be) lovende woorden en het zien van de demo besloot ik hierop te wachten.

Afbeelding

Zoekend naar de besturingen liep ik veelal tegen hetzelfde probleem op, de brug moest verbouwd worden en in sommige gevallen zelfs opnieuw bedraad worden. Bijkomstigheid is een nadeel van Dinamo, je hebt per opstelspoor een blok nodig wat resulteerde in een blokkaart per draaischijf met 7 sporen. Dat is een prijzige aangelegenheid. Frans vertelde me dat hij hiervoor wat aan het ontwerpen was. Een besturing voor de draaischijf die compatibel is met Dinamo en zonder grote verbouwingen gebruikt kan worden.

Na een jaar wachten is het product eindelijk gelanceerd en natuurlijk moest ik hem meteen hebben. Frans had geen woord gelogen. De DTC (controller) is een print die je samen met de DTS (sensoren) onder de schijf monteert. Onder de brug plaats je een magneetje waardoor de DTS weet waar de brug zich bevindt. Op de DTS zitten 48 sensoren die aan de DTC de positie van de brug doorgeven. Niks verbouwingen dus aan de brug. De DTC sluit je aan via een USB poort op je computer en daardoor staat het product helemaal los van Dinamo. Het is dus voor elk systeem bruikbaar.

Toch is het product compatibel voor Dinamo gebruikers doordat er op de DTC een zestal relais zitten die een enkele uitgang van de blokkaart verdeelt over een van de zes aangesloten sporen. Hierdoor heb je maar 1 blok nodig voor de brug en 1 blok voor de opstelsporen. Het aantal opstelsporen is uit te breiden door middel van de DTR, een relaiskaart waarmee je het aantal opstelsporen uit kan breiden. De DTC print is reeds voorbereid om in de toekomst ook de HFI door te geven aan alle sporen ongeacht of het relais is geactiveerd.

Zoals gezegd is de DTC te gebruiken ongeacht welk digitaal systeem (kan ook met een pure analoge baan!) je gebruikt en hierdoor is in mijn ogen een betaalbaar product neergezet door DinaSys in mijn ogen. De DTC sluit je aan op je computer via USB en hij is te besturen via iTrain. Andere programma’s volgen nog, maar dat is buiten DinaSys.

Afbeelding

Maar het grootste voordeel vind ik de natuurgetrouwe en realistische eigenschappen van de brug, doordat pulsbreedtemodulatie wordt gebruikt om de motor aan te sturen. In iTrain kan je zelf bepalen wat de minimale en maximale draaisnelheid is van de brug, de massatraagheidssimulatie met optrekken en afremmen en om de brug op gang te helpen kan je een kicxstart instellen. Hierdoor krijg je een brug die langzaam gaat draaien naar snelheid en langzaam afremt naar de eindpositie. En ik moet bekennen dat ik erg onder de indruk ben van het stukje techniek. Je hebt voor de brug ook maar 1 melder nodig, door de rijsnelheid en de tijd te meten berekent iTrain waar de loc op de brug is en laat hij deze in het midden van de brug stoppen.

Na een lange tijd wachten kreeg ik in september dan eindelijk de elektronica voor de besturing . Hij werd compleet geleverd met de DTC, DTS, montagebeugels en afstelplaatjes voor de DTS, snoeren en een magneetje voor onder de brug.
De montage was in mijn geval best lastig omdat ik erg weinig ruimte heb om hem in te bouwen. Maar door de beugels ging het eigenlijk toch wel gemakkelijk. Er zitten aan beide zijden van de DTS print twee beugels, een S-beugel welke je tegen de bodem van de modelbaan aan schroeft. Tussen de print en deze S-beugel komt een zwarte U-vormige plaat. Deze zit aan de S-beugel vast via twee lange bouten met een veer en aan de print zijde met twee zwarte schuifjes. Hierdoor is hij zowel in de hoogte af te stellen als te draaien om de sensoren te corrigeren. Slim bedacht en de montage is echt easy.

Afbeelding

De volgende stap is het plaatsen van de schijf. In de print zit een gat waar de draden van de schijf doorheen gestoken kunnen worden. Dit is handig omdat je dan met de boutjes van de S-beugel de print zodanig omhoog kan draaien dat de sensorprint strak tegen de onderbak van de draaischijf aan zit.

Afbeelding

De volgende stap is het loshalen van de brug om de magneet eronder te plaatsen. Omdat ik de eerste was die de schijf kreeg, was er nog geen verhoging voor de magneet dus heb ik het even opgelost met een improvisatie. Zaak is dat de magneet zo dicht mogelijk bij de print komt te zitten. Daarom heb ik een connectorhuisje gebruikt als verhoging zodat de magneet net boven de bodem zweeft. Met een beetje secondelijm blijft alles goed op zijn plek.

Afbeelding

Na het terugbouwen van de brug werd het tijd om het hart van de besturing te plaatsen, de DTC. Dit is een kleine print welke je op de DTS kan plaatsen of ernaast. Voor de DTC heb ik een 12VDC voeding aangeleverd en de brug is door mij gevoed door een 16VDC voeding. Hierin kan je variëren maar dat wordt netjes uitgelegd in de handleiding. Verder heb ik de bijgeleverde USB kabel aangesloten en heeft de DTC een noodstop gekregen in de vorm van een beldrukker naast mijn beeldscherm. Veiligheid voor alles natuurlijk.

Als laatste heb ik de blokuitgangen aangesloten en de opstelsporen via een DDS print. Dit is een docking station voor Dinamo gebruikers. Hiermee kan je 8 blokken inclusief detectie aansluiten zonder dat je zelf de connector hoeft te maken. Gewoon met schroefterminals, erg handig.

Afbeelding

Over de hele montage van de print en de bedrading heb ik ongeveer 1,5 uur gedaan. Hierbij had ik nog niet de beschikking over een handleiding. Dat vind ik eigenlijk best meevallen gezien de slechte bereikbaarheid onder mijn baan. En dan het grote moment, de eerste testen!!!

ITrain opstarten en een nieuwe interface aanmaken genaamd DTC. Hierin kan je de snelheid, kicxstart en de massasimulatie van de brug instellen. Vervolgens de brug aangemaakt als magneetartikel in het schakelbord van iTrain en deze ingesteld op de juiste uitgangen. De magneet werkte meteen want als ik de brug draaide zag ik hem in iTrain meteen bewegen. Zo kan je makkelijk bepalen welke uitgangen je moet gebruiken. Dan komt het leuke deel, testen :twisted:

Als eerste heb ik de brug naar alle kanten laten draaien om te zien of de positie van de print onder de brug in orde is. Door de schuifjes van de u-plaat kan je gemakkelijk de print draaien en zo de sensoren corrigeren. Het viel bij mij gelukkig mee en ik kon snel beginnen met het instellen van de snelheden.

Zo zag het er eerst uit: http://youtu.be/Q2YtyflstBo

Dit is het resultaat van een paar uur spelen en finetuning http://youtu.be/bkxRAu6153Y

Conclusie is dat DinaSys volgens mij een mooi en vooral betaalbaar product heeft geleverd waarmee je een realistische draaischijf kan hebben op je modelspoorbaan. Het werkt zoals je kunt zien erg mooi en in de toekomst komen er meer onderwerpen bij zoals de HFI, seinen, verlichting en zelfs geluid.

Ik ben er zeer tevreden mee en het was het wachten waard, Frans bedankt.
Meer info zie http://www.dinasys.nl!

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Testverslag DinaSys Digitale Draaischijfbesturing DTC

Bericht door Peter »

Martin,

Dat ziet er geweldig uit!

Ik heb het geheel al een paar weken in huis maar helaas nog geen tijd gehad voor het te bouwen/testen... :-(

Ik hoop op dat het op korte termijn wel gaat lukken..

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Testverslag DinaSys Digitale Draaischijfbesturing DTC

Bericht door martinb »

Hoe detecteer je dat de loc netjes op het midden van de brug staat?


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Testverslag DinaSys Digitale Draaischijfbesturing DTC

Bericht door martindomburg »

Martin,

Dat doet iTrain voor je. Die weet wat de snelheid is bij de gewenste stap, en de lengte van de brug. Op het moment dat de brug bezetmelding geeft is het voor iTrain een kwestie van rekenen om te weten waar de loc is op de brug (snelhied, afstand tijd berekening) . Je kan de reactietijd ook corrigeren per loc.

groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Testverslag DinaSys Digitale Draaischijfbesturing DTC

Bericht door martinb »

Benieuwd hoe je dat uiteindelijk gaat bevallen.

Zelf heb ik dat ook geprobeerd met koploper (principe is gelijk) en die rekent dan het midden uit n.a.v. snelheid en afstand.

In de praktijk loopt een warm motortje echter anders dan een koude en krijg je toch weer verschillen. Met een lok die makkelijk op de brug past (die br212 in het filmpje) is dat geen enkel probleem, maar een langere br52 is dat soms net het verschil tussen wel of niet passen. Heb dat zelf opgelost het infrarood op de brug en pas nu werkt het vlekkeloos.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Testverslag DinaSys Digitale Draaischijfbesturing DTC

Bericht door martindomburg »

Werkt best goed eigenlijk, Zelfs de lange locs. Alleen analoge locs hebben wat meer last van verschil. Maar dat is wel logish. Mijn locs hebben een keuhn decoder en die heeft vind ik een goede lastregeling, mijn ludmilla die er maar net op past bijvoorbeeld stopt elkens netjes in het midden. Mijn Br50 is analoog en die stopt wel wat verschillend. Voordeel is dat een loc vaak over zijn hele lengte is gedetecteerd. De brug word pas vrij gegeven als de vorige bezetmelder uit is, en dat gaat pas als de loc helemaal op de brug staat.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Testverslag DinaSys Digitale Draaischijfbesturing DTC

Bericht door martinb »

De stukjes spoor die op de draaischijf zelf zitten, zijn die deel van de brug qua detectie of zijn die deel van de "walkant"? (of hoe je dat ook maar noemt :D )


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Testverslag DinaSys Digitale Draaischijfbesturing DTC

Bericht door martindomburg »

Je bedoeld de aansluitsporen die je in de rand klikt? Zo ja, dat mag je zelf kiezen. Ik heb zelf deze aansluitspoortjes gescheiden van de brug door de metalen strips weg te buigen. Dan is de detectie mooier vind ik. Tevens omdat ik dan de overgang van Flm naar peco mooier vond dan wanneer ik daar scheidingen moest aanbrengen.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Testverslag DinaSys Digitale Draaischijfbesturing DTC

Bericht door martinb »

Ah, dat maakt het inderdaad al een stuk netter. Is zo weer 1,5 cm "gokken" wat je minder aan "gok" ruimte hebt. Klinkt niet veel, maar scheelt n.a.w. wel weer een stuk. Klinkt goed!!


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Overlord
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2010 19:23

Re: Testverslag DinaSys Digitale Draaischijfbesturing DTC

Bericht door Overlord »

Martin,

Dat ziet er goed uit zeg die draaischijf. Frans heeft hem voor ons klaar staan om onder de H0 baan te bouwen als wij zover zijn :D
Het blijft mij verbazen hoe netjes de afhandeling van de trein is zeker als je in ogenschouw neemt dat er maar 2 blokken voor opgeofferd hoeven te worden! Dat is wat anders dan zoals bij ons met 12 opstelsporen rond de schijf :o

Ik blijf je volgen!
Groet, Paul


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Testverslag DinaSys Digitale Draaischijfbesturing DTC

Bericht door martindomburg »

Hoi Paul,

Dank je, ja de schijf werkt erg mooi. Mooier als bij de alternatieven die er in de markt zijn :) Het zal in H0 niet ander zijn.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie