De lelijke eend van Piko, Talent 2 getest

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

De lelijke eend van Piko, Talent 2 getest

Bericht door Robert_N-Nm »

Piko's BR 442, de Talent II
Door: Robert Wienesen

Piko is inmiddels lekker bezig om aan de weg te timmeren in spoor N. Tijd om hun tweede Duitse model aan de tand te voelen. Een model van een van het meest karakteristieke (lees: lelijkste) treinstel op het Duitse spoor, de Talent II.

Geschiedenis/Grote voorbeeld:
Als tweede (gerestylde) telg in de familielijn genaamd Talent (Kort voor Talbot Leichter Nahverkehrs-triebwagen) kon men op Innotrans in 2008 voor het eerst kennis maken. Het belangrijkste verschil met z'n directe voorganger zit hem in het design van de neus, welke aangepast moest worden aan de nieuwe europese normen voor kreukelzones e.d. De ontwikkeling zelf begon in 2007 met een order van de DB AG voor de S-bahn in Nurnberg, en later ook de regio's Cottbus en Rheinland.
De eerste treinstellen werden geleverd in 2009 en zouden vanaf eind dat jaar/begin 2010 ingezet gaan worden. Jammer maar helaas zouden de toelatingsperikelen er voor zorgen dat de eerste voertuigen in Mei 2011 een beperkte dienst gingen rijden. Een ideaal treinstel voor de NS dus, het begint z'n werkzame leven gelijk met een enorme vertraging.

Het model:
Een treinstel, en een elektrische? Hee, das leuk, ze hebben eindelijk door dat al die ICE's en diesels wel heel erg eentonig begonnen te worden. Dus een knalrode elektro-unit kon inmiddels wel. We lopen het treinstel eens grondig langs.

Afbeelding

Het eerste wat opvalt bij dit vierdelige treinstel is het feit dat het in twee delen is opgedeeld en dat elk afzonderlijk deel voorzien is van 5 assen. Das apart, even beter bekeken, ja, inderdaad het draaistel tussen bak 2 en 3 is opgedeeld over de delen waardoor beide delen een as hebben gekregen.

Afbeelding

Afbeelding

Verder maakt het treinstel een prima indruk. De beschriftingen zijn zuiver, de kleuren zijn goed (verkeersrood) en de details en dat soort fratsen doen erg goed. Dus tot zover ben ik tevreden. De foto's gaan het woord verder doen, daarna door naar technische uitrusting (en eventuele mankementen)

Technische uitrusting:
We gaan de boel eens goed bekijken en beginnen met datgene dat meegeleverd wordt in de verpakking. Beschrijvingen en exploded views. Die zijn aanwezig en zoals we eerder zagen bij de G 1206 duidelijk en volledig. Uit de beschrijvingen blijkt ook dat beide kopbakken zijn voorzien van een motor, het treinstel binnenverlichting moet hebben en de stekker voor de decoder ergens verstopt zit zonder dat de complete kap van het model moet.

Een inspectie van deze dingen levert op dat de stekker voor de decoder onder een airco-installatie verborgen zit van een van de kopbakken. Met een klein beetje kracht trek je deze van z'n plek en hop, zicht op de print. Nu valt gelijk op dat er geen NEM-651 of 652 (6 respectievelijk 8-polige stekkerverbinding) aanwezig is. Bij dit treinstel is in het kader van functionaliteit gekozen voor een PLUX-12 (NEM-658, een assymetrische elfpolige stekker)
verbinding. Deze verbinding zorgt ervoor dat de binnenverlichting los schakelbaar is van de frontverlichting.

Afbeelding

De gekozen decoder voor dit treinstel is de TRAN DCX-51/P12 welke met enig frommelen en schuiven onder de aircokap past (ernstig krapjes overigens).
De verlichting zelf is volledig uit leds opgebouwd. Dus de kopbakken met front/sluit verlichting welke wisselt met de rijrichting en de binnenverlichting allemaal LEDs. Nu zou ik graag vertellen dat het er exact “zoveel” zijn, maar ik heb ze niet geteld. Overigens het boeit niet want bij daglicht ziet het treinstel er prima verlicht uit. Bij minder licht dan? Nou, daar zit de eerste duidelijke imperfectie. De LEDs schijnen prima door de kappen heen waardoor er een soort lichtgevende rode doos over de baan schuift. Jammer, volgende ronde graag even een witte of zwarte coat aan de binnenzijde van de kap.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste kijken we nog even naar de koppeling van beide treinstelhelften. De uitvoering lijkt prima. Het systeem is echter gebaseerd op plastic geleiders welke passen in de “slots” van de tegenoverliggende helft. Daarbij ontstaat een 8-polige elektrische verbinding en vormen de twee losse assen een compleet draaistel. Overigens moet, om deze koppeling goed tot stand te brengen, even flink kracht worden gezet en dan zit het prima in elkaar. Geen verlies van een helft op de modelbaan...

Afbeelding

De baan op:
… en op die modelbaan blijkt dit treinstel prima z'n werk te doen. Het treintje rijdt soepel van A naar B, kan overweg met verkantingen (kato unitrack) en kan ook over 15 graden wissels van minitrix (ik heb geen 24/30 graden wissels beschikbaar dus R1/2 kan ik niets over zeggen). Eigenlijk een prima stel dat gewoon z'n werk doet. Qua hellingen, voor zover ik dat heb kunnen testen (en dat is beperkt) voldoet het treinstel prima.

Verpakking:
Het treinstel wordt geleverd in een ruime hard plastic doos met inleg en papieren omhulsel welke dubbelgevouwen op de bodem ligt. Hiertussen bevinden zich de overige papieren. Stabiel verpakt, geen problemen dus.

Afbeelding

Overige:
Inmiddels zijn onder nummers 40401 en 40402 een vijfdelig en een tweedelig treinstel aangekondigd naar voorbeeld van DB regio. Omdat de talent II nog niet zo breed ingezet werd door de DB (vertraagde oplevering door technische probleempjes en toelatings ellende). In de toekomst zullen er echter nog wel meer varianten komen aangezien ze ook door enkele private vervoerders zijn besteld.

Conclusie:
Een zeer geslaagd, en lelijk geval. Kan niet anders zeggen dat het treinstel lekker in elkaar zit, een enkel lelijk foutje heeft (verlichting) en niet misstaat op de anno Tp VI modelbaan. Dus tjop tjop even langs de modelspoorshop.

Gegevens:
Merk: Piko
Type: BR 442, Talent II
Schaal: 1:160, spoor N
Tijdperk: VI
Catalogusnr(s): 40200
Frame: metaal
Opbouw: kunststof
Gewicht: ---
Min. Radius: geschikt voor R1, getest R3 en groter
Koppeling: speciaalkoppeling voor tussen treinstellen
Prijs: adviesprijs ≈€175,-

Bronnen (stand 6 mei 2012):
http://piko.de/
http://de.wikipedia.org/wiki/Talent_2


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: De lelijke eend van Piko, Talent 2 getest

Bericht door martinb »

De hamster aan deze kant heeft haren en heeft een andere kleur. Dat is dan ook het enige verschil met dit model met hamsterwangen.. :lol:

Super verslag, netjes gedaan!!


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1398
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: De lelijke eend van Piko, Talent 2 getest

Bericht door richard7877 »

robert

bedankt weer voor je mooie verslag!!

groeten richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: De lelijke eend van Piko, Talent 2 getest

Bericht door Doolemeister »

Beste Robert,

Mooi verslag met duidelijke foto's.

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: De lelijke eend van Piko, Talent 2 getest

Bericht door mdedeugd »

Hallo Robert.

Mooi test verslag ;)
Zoals je wellicht mischien weet, heb ik dit fraaie treinstel nu ook op mijn baan in gebruik.
Ben er zeer tevreden over.
En heb onder vonden bij testen dat mijn krappe minitrix R1 en R2 ook geen enkel probleem zijn ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 682
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: De lelijke eend van Piko, Talent 2 getest

Bericht door Paul_DMV »

foto van een onderstel beschikbaar?


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: De lelijke eend van Piko, Talent 2 getest

Bericht door Robert_N-Nm »

Welk deel, midden-draaistel? Dan regel ik dat volgend weekend (als ik weer in NL ben)


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De lelijke eend van Piko, Talent 2 getest

Bericht door martindomburg »

Mmmm Ik vind het treinstel helemaal niet zo lelijk eigenlijk. Maar ja zo zijn er ook bij die de fyra mooi vonden. Gevalletje Volkswagen Mercedes.

Mooi verslag. Heb hier zelf de twee en vierdelige. Vind zelf dat hij erg mooi rijd op de eerste drie stappen na. De motor gaat draaien maar het duurt even voor Hij van zijn plek gaat. Voor de rest prima week geleverd doe piko.

Hij is tevens beursbestendig en ook over de peco settrack wissels geen probleem.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: De lelijke eend van Piko, Talent 2 getest

Bericht door RogerB »

Is de bestemmingsaanduiding van dit treinstel te veranderen? Is dit lastig? Hoe zou dat kunnen? (Ik overweeg de 2-delige te kopen maar de bestemmingsaanduiding ligt eigenlijk in de verkeerde regio)
Groeten, Roger


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: De lelijke eend van Piko, Talent 2 getest

Bericht door Ad_M »

Roger, alles is in principe mogelijk (Ik heb de talent2 echter niet!!!)
Alleen moet je daarvoor wel de bestuurders cabine netjes zien te demonteren om bij de bestemmingsaanduiding te komen
De lichtgelijder moet er dan uitgehaald worden en dan de bestaande bestemming weg polijsten met super fijn waterproof schuurpapier (grit 3000 ofzo)
Een decal maken op maat en dezelfde stijl met de juiste bestemming en op de juiste plek plakken
En de boel weer netjes terug bouwen

Hiervoor heb je dus minimaal nodig:
- Een teken programma waarmee je op maat kan printen
- Lettertype wat er op lijkt, of is
- Decal papier (voor jou type printer)
- Printer met een fijne resolutie
- De moed en het geduld om je model te (durven) demonteren
- Accepteren dat zaken fout kunnen gaan
- Jezelf willen trakteren met iets lekkers als het goed gaat :mrgreen:

Of het uitbesteden, er zijn er hier wel wat die dit zouden kunnen en willen doen tegen vergoeding

Maak je afweging ;)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: De lelijke eend van Piko, Talent 2 getest

Bericht door RogerB »

Bedankt Ad, dat is duidelijk. Het is dus mogelijk maar niet makkelijk. Ik ben me zowiezo af aan het vragen of het wel storend is om een "onmogelijke" bestemmingsaanduiding te hebben in deze kleine schaal N? Waarschijnlijk zie je het alleen op ingezoomde foto's nietwaar?


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: De lelijke eend van Piko, Talent 2 getest

Bericht door Ad_M »

Klopt, maar het is jou beleving van de hobby en jou wereld
Hoe ver wil je gaan :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Plaats reactie