Metcalfe - kartonnen bouwpakketten.

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Metcalfe - kartonnen bouwpakketten.

Bericht door Maurits71 »

In het geweld van lelijke eendjes, stieren en weet ik wat er allemaal voor Continentaal materiaal voorbij komt neem ik jullie mee naar de serene rust van het Engelse platteland.

Voor mijn treinbaantje : klikkerdeklik was ik op zoek naar authentieke Engelse scenery zoals huisjes etc. Niet echt kapot van de plastieke bouwpakketjes kwam ik op een van de beurzen een bouwpakket tegen van Metcalfe klikklak, helaas in schaal 00 maar het gaf me een reden om op internet naar dit bedrijf op zoek te gaan.

Metcalfe is een klein bedrijfje wat al een jaar of 20 kartonnen bouwpakketjes levert in de schalen 00 en N. ( schaal 1:148), leveren geschiet via de vakhandel, of rechtstreeks op internet.

Ik heb de laatste maanden al een paar bouwpakketjes gekocht en nu de stoute schoenen aangedaan om aan het eerste pakketje te beginnen.

Afbeelding

De keus viel op een pakket met daarin een hoekwinkel alsmede ook een PUB, bouwpakket koste £ 7.75, zeg maar rond de 9 euro.

Het eerste wat opvalt als je het pakket open maakt is de kwaliteit van de prints en de heldere gebruiksaanwijzing in Jip en Janneke taal

Afbeelding

Omdat het een lasercut model is hoef je zelf maar heel beperkt te snijden, dit gaat prima met een hobby mesje en een snijmatje. Het gebruikte karton is van zichzelf al heel stevig en waar nodig dien je wat extra karton te lijmen voor wat extra stevigheid. Lijmen heb ik gedaan met de aanbevolen lijm van Uhu, ik weet even niet of dit in Nederland ook te krijgen is maar ga ervan uit dat elke papierlijm geschikt is.

Afbeelding

voor de tussen verdiepingen wordt er een dikker stuk grijs karton mee geleverd welke ik zelf bruin geschilderdt heb omdat een plafon in een kroeg in ieder geval niet grijs is.

Afbeelding

als je licht etc wil inbouwen doe het dan nu voordat het dak erop gelijmd wordt

Afbeelding

Afbeelding

In mijn geval heb ik op de tussenverdieping een witte en blauwe led gebruikt om zo een idee te geven dat er iemand televisie zit te kijken.

wil je gordijnen voor de ramen doe het nu, ik heb het vergeten, maar goed de kroeg komt niet prominent op mijn baan dus pech gehad, de winkel komt wel prominent dus daar zal ik het zeker niet vergeten.

Het kroeg gedeelte zelf is nog niet voorzien van interieur maar dat dat ik nog wel regelen,

Afbeelding

rechts de ruimte waar nog wat interieur moet worden ingebouwd.

En dan na een paar uurtjes bouwen heb je een echte Engelse pub.

Afbeelding

Afbeelding

Verdict, persoonlijk vindt ik de kwaliteit en uitstraling vele malen beter als plastic kits, bouwen is poepsimpel en je kan de kits aanpassen naar je eigen wensen.

De prijs is meer dan goed betaalbaar en vergelijkbaar platsic kitje kost 3x zo duur, nadeel is dat Metcalfe niet meer buiten de UK verscheept, ik begrijp dat er iemand op beurzen wel eens Melcalfe bouwpakketten aanbiedt en anders kan Hans dit vast wel regelen.

Hoewel de schaal 1:148 is kunnen deze pakketten met een kleine aanpassing prima doorgaan voor Nederlandse huisjes/ winkels en weet ik veel.

Heb ik er nog wat over te zeuren, ja omdat de print niet door en door is heb je dus witte snijranden die moet je dus zelf even bijschilderen :D


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Metcalfe - kartonnen bouwpakketten.

Bericht door martinb »

Thnx voor het delen van de info!!! Zit er al een tijdje over te denken om er ook eens aan te beginnen, dit heeft me over de streep getrokken. :D


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

dany
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:16

Re: Metcalfe - kartonnen bouwpakketten.

Bericht door dany »

Goede morgen,
ooit heb ik zo de boerderij meegebracht uit UK. Deze bevalt me wel. Helaas, zoals reeds gezegdn verstuurt Metcalfe niet meer buiten UK. Weet iemand waar je in Nederland of België de pakketjes zou kunnen aanschaffen?

Groetjes,

Dany


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Metcalfe - kartonnen bouwpakketten.

Bericht door Michiel »

Ik heb ook al zo'n Engelse kartonnen gebouwen gemaakt. De opdruk is mooi, maar naar mijn gevoel mist het dimensie en structuur. Het blijft zichtbaar 2D. en het weatheren ervan is ook geen sinicure. Of foto is zo'n model heel mooi, maar in't echt, op de baan, vind ik het persoonlijk tegenvallen, net zoals lasercut. Dat is mijn mening natuurlijk, maar het pakt niet weg dat je voor een heel democratiche prijs toch een relatief mooi model hebt.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Metcalfe - kartonnen bouwpakketten.

Bericht door shoven »

dany schreef:Goede morgen,
ooit heb ik zo de boerderij meegebracht uit UK. Deze bevalt me wel. Helaas, zoals reeds gezegdn verstuurt Metcalfe niet meer buiten UK. Weet iemand waar je in Nederland of België de pakketjes zou kunnen aanschaffen?

Groetjes,

Dany
Je kunt ze gewoon bij Hatton's of een andere Engelse webwinkel kopen. En die verschepen wel naar buiten de UK.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

DirkH
Berichten: 188
Lid geworden op: 04 jan 2010 13:12
Locatie: Herentals Belgie

Re: Metcalfe - kartonnen bouwpakketten.

Bericht door DirkH »

Je kan ze ook via http://noble-models.nl/ bestellen

nog niet gedaan maar dit is de enige leverancier in nederland of belgie die ik heb gevonden.

Zelf heb ik ook enkele sets, en het bouwen bevalt me wel, de kits zijn gemakkelijk aan te passen zodat je unieke gebouwen kunt creeren.
Wel dien je zelf voor bv de afvoeren enz.. te zorgen , de echte details ontbreken.

Dirk


Mvgr. Dirk
______________________________________________________________________
Modelbaan moustiers. een fantasie baan ergens in het zuiden tussen de lavendel velden.
Peco code 55 , dinamo , koploper

rc.amsterdam
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2015 13:55

Re: Metcalfe - kartonnen bouwpakketten.

Bericht door rc.amsterdam »

Kartonnen bouwplaten kunnen heel leuk zijn. En met name gezien de toegenomen druk mogelijkheden zien de produkten er vaak goed uit. En zoals de schrijver zegt, soms is wat versterken met extra karton nodig. Voor het wegwerken van allerlei witte lijnen (mn in de hoeken) kan soms ook een viltstift gebruikt worden. Wat je mist (vind ik) is de diepte werking via oa deuren en ramen alsmede de voegen tussen stenen. Wat naar mijn smaak helemaal NIET kan is karton en plastic voor gebouwen door elkaar gebruiken.


vr gr
Rob

Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Metcalfe - kartonnen bouwpakketten.

Bericht door Ad_M »

Rob, draadje was al 3 jaar onder het stof gekomen...
Technieken zijn verbeterd, en naar mijn mening is Karton in combinatie met laser snijden een mooi product
Een mooi voorbeeld die deze combinatie qua schaal goed begrepen heeft is wat mij betreft : http://markenburg.nl/
Zelfs in combinatie met 3D geprinte onderdelen kan je hele mooie dingen bereiken

Een ding met karton VS plastic / styreen wat mij nog steeds bezig houd, is kleur vastheid :roll:
Vooral wit plastic / styreen wordt geel met de tijd
Karton wordt flets door direct zonlicht met de tijd

Bewerkingen technieken voor bijvoorbeeld vervuilen of verouderen is voor beide héél anders maar goed te doen

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Metcalfe - kartonnen bouwpakketten.

Bericht door Maurits71 »

:o was al helemaal vergeten dat ik dit ooit had geschreven.

Ad, mee eens, Markenburg is spitzenklasse, echter je ziet ook dat Metcalfe bijvoorbeeld de lat hoger en hoger aan het leggen is.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Plaats reactie