Tagnpps van NME (Fleischmann, maar dan net ff niet) getest

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Tagnpps van NME (Fleischmann, maar dan net ff niet) getest

Bericht door Robert_N-Nm »

Nurnberger Modelleisenbahnen (NME) Tagnpps
Door: Robert Wienesen

Sinds afgelopen jaar is Fleischmann terug. Nu zullen jullie denken, Fleischmann is toch nooit verdwenen? Nou het is maar hoe je het bekijkt. Het huidige Fleischmann is niet meer in handen van de familie. Met de kennis en kunde die Rolf Fleischmann had opgedaan in het verleden is hij terug op de markt gekomen, tijd voor een klein vergelijk… Tagnpps tijd.

Geschiedenis/Grote voorbeeld:
Het betreft een wagen van de VTG Group anno nu. Een graansilowagen type Tagnpps welke sinds 2012 op de baan zijn gekomen. Een wagen met een laadvermogen van 102m3 aan weersgevoelige bulk stortgoederen. De wagens zijn afkomstig uit de fabriek van TATRAVAGONKA a.s. In Poprad, Slowakije en hebben een lengte van 16m over de buffers. Het meest kenmerkende is toch wel de donker blauwe kleurstelling.

Overigens dienen deze wagen niet verward te worden met hun SBB Cargo equivalent in naam. Deze wagens hebben een compleet ander uiterlijk, hoewel het transport doeleinde exact hetzelfde is. Het transport van weersgevoelige bulk goederen.

Het model:
Mooi blauw is niet lelijk is het slogan en de kleur lijkt goed getroffen, een fris-matte donkerblauwe gloed komt je tegemoet als je het doosje opent. En voor de verandering is dit ook nog eens redelijk voorbeeld getrouw aangezien veel van de wagens in het echt ernstig nieuw zijn.

Afbeelding

De meeste details zijn keurig aangezet met de betreffende kleuren, geel en rood. De handrem wielen zijn losse onderdelen en de bühne is prima uitgewerkt. De kleurstelling is redelijk hoewel een lichte plastic gloed is waarneembaar is. De looproosters op de bovenzijde zijn plastic en massief (gemiste kans).

Afbeelding

De bedrukking zelf is meerkleurig en prima scherp. Loep erbij en hoppa. De boel is dan prima te ontwaren. Ook fijn is dat de kopse kanten van de wagen niet vergeten zijn. De mechanische delen (overigens niet beweegbaar) zijn keurig voorzien van een geel/zwart geband waarschuwingspatroon. Bon wel gedaan dus.

Technische uitrusting:
De wagen beschikt over de tegenwoordig gebruikelijke NEM 355 schacht waardoor het ook mogelijk is om kortkoppelingen te gebruiken. Verder heeft het ding keurig vier assen en de corresponderende wielen welke overigens gebruineerd zijn (geen glanzend pizza-snijdertjes).

Afbeelding

De baan op:
De roleigenschappen zijn redelijk, maar niet vergelijkbaar met de gemiddelde wagen uit de FLM of Minitrix productie. De wagen loopt duidelijk wat stroever. Ik denk niet dat dit direct problemen zal geven, al hoewel een stam van 10-15 wagens mogelijk issues zou kunnen geven op de hellingen. Koppelingsgewijs gaat het prima, geen noemenswaardige problemen. Stevig en robuust gekoppeld.

Afbeelding

Afbeelding

Een vergelijk NME vs Minitrix & Fleischmann:
Een daadwerkelijk vergelijk van dezelfde wagens is niet mogelijk daar het drie totaal verschillende wagens betreft, het doel is om even kort de producten naast elkaar te zetten en te kijken naar dingen als detaillering en roleigenschappen en een klein beetje techniek.

Afbeelding

FLM: Zoals gebruikelijk keurig bedrukt, eerste keer dat dit voormalig Roco model met kortkoppelmechaniek volgens NEM. Gevolg is wel dat de wagen ietsje hoger op de pootjes staan. Rolt als een mes door de boter, maar overduidelijk de oudste constructie en weinig los aangezette details. Het mist her en der ook een beetje relief.

Afbeelding

Minitrix: Alle gebruikelijke technische snufjes. Betere en iets fijnere details als de NME wagen. Roleigenschappen zijn prima te noemen.

Afbeelding

Verpakking:
De wagens worden geleverd in een plastic doosje met een transparante inleg. Deze zijn exact gelijk aan die van Fleischmann. De nummers staan op de zijkant van de verpakking.

Overige:
De wagen hier getest betreft een wagen van de eerste productie uit de serie van twee aangekondigde bedrijfsnummers. Het derde nummer is reeds aangekondigd als speciaal model ter gelegenheid van het 10 jarig bestaan van Freebit/N-spoorstore en is dan ook binnenkort daar verkrijgbaar (Stand eind Augustus 2014)

Conclusie:
Geslaagde constructie van een hypermoderne tijdperk VI wagen welke niet misstaat in bloktrein verband maar ook prima als enkeling langs de losweg te vinden kan zijn. De roleigenschappen zijn prima en de wagen heeft een zeer nette bedrukking. Een kleine kanttekening kan geplaatst worden bij de keuze voor plastic rangeerbühnes over een ge-etst metalen bühne - de consequentie is dat ze iets forser aan doen, maar anderzijds zijn ze ook wat minder gevoelig voor verbuiging.

De prijs is met €37,90 zijn de wagens gemiddeld genomen iets duurder dan de in de materieeltest gebruikte Fleischmann/Roco Tadgs959 (€33,90) en beduidend duurder dan de minitrix-wagen met een prijs van rond de €20-27,- (momenteel niet leverbaar als losse wagen). Dat betekent dat een bloktrein met de NME-wagens gewoon meer pijn doen in de portemonnee. Te duur? Uiteraard is dit een beslissing die per persoon verschillen zal, maar het is een degelijk model, prima details enzovoorts, en daarbij de Minitrix wagens hebben een lagere prijs doordat ze veelal in sets zitten met 3 tot 10 wagen (bulk voordeel). De Fleischmann/Roco laat ik maar even buiten beschouwing, want die is zeker 20 jaar ouder qua constructie.

Al met al dus een prima wagen uit de traditionele Fleischmann stal - alleen niet meer met die merknaam.

Gegevens:
Merk: Nurnberger Modelleisenbahnen (NME)
Type: Tagnpps
Schaal: 1:160, spoor N
Tijdperk: VI
Catalogusnr(s): 204600
Frame: Kunststof
Opbouw: Kunststof
Gewicht: +/- 25 gram
Min. Radius: geschikt voor R1
Koppeling: standaard N-spoorkoppeling, NEM 355 adapter aanwezig.
Prijs: €37,90

Bronnen (stand 27 Augustus 2014):
http://www.tatravagonka.com/tatravagonk ... p#/WAGONS/
http://www.nme-online.de


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3014
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Tagnpps van NME (Fleischmann, maar dan net ff niet) gete

Bericht door Ron »

Mooi verslag weer Robert.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Tagnpps van NME (Fleischmann, maar dan net ff niet) gete

Bericht door maarten »

Ik heb hem vandaag zien liggen, best een leuk ding.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Tagnpps van NME (Fleischmann, maar dan net ff niet) gete

Bericht door Robert_N-Nm »

Het is echt een prima model. Moet zeggen dat ik uiteraard wel een modelletje van Hans erbij wil (en het andere nummer) want dan heb ik er drie en dus een redelijk stammetje om langs de graansilo te rijden (mini baantje in ontwikkeling, nu J- van de Backeramm am Beksheim niet mee doet zal ik proberen een leuke kleine scene neer te zetten.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Plaats reactie