Piko Railbus VT98

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Piko Railbus VT98

Bericht door Appie173 »

Onlangs verscheen de railbus VT98 van Piko in N. Het is niet het eerste model van de legendarische "Rote Brummer", maar wel de meest recente. Eerdere versies waren er van Mintirix en Arnold. Fleischmann heeft het broertje van de serie VT95. Ik kan 'm zelf vergelijken met een Fleischmann VT95 uit eigen bezit. De Minitrix railbus ken ik alleen van foto's en verhalen van internet. De Arnold-versie is inmiddels dusdanig verouderd dat ik deze verder buiten beschouwing laat.

Afbeelding

Bij Piko verscheen set 40250 motorwagen + stuurwagen welke kan worden uitgebreid met 40680 bijwagen en/of 40681 bijwagen met bagage-afdeling. Zoals je ziet heb ik ze allemaal in een keer aangeschaft. De eerste algemene indruk is goed, maar met de huidige stand der techniek verwacht je ook weinig anders. De railbussen beschikken over vrije doorkijk, interieur en binnenverlichting. Wel geldt voor de motorwagen dat daar nog een vrij grote "kist" in het interieur aanwezig is. Deze is niet voor de motor maar om ruimte te maken voor de in te steken PLUX-16-decoder. De Minitrix railbussen hadden wel binnenverlichting, maar het interieur ervan is me niet duidelijk. Het interieur is wel wonderbaarlijk hel lichtblauw. Dat sluit mooi aan bij het interieur van de Fleischmann VT97, maar wat ik aan foto's en herinneringen aan de railbussen heb is donkerrood, bruin of houtachtig een betere kleur.

Afbeelding

Het grote probleem bij een model van de railbus in N zit'm in de koppeling. De carrosserie van het voorbeeld loopt dusdanig door naar onderen dat deze in de knel komt met de NEM-koppeling. Als fabrikant moet je hier iets slims of een compromis verzinnen. Bij Arnold (die ik buiten beschouwing zou laten) namen ze gewoon een hap uit de carrosserie om ruimte voor de koppeling te maken. Minitrix koos voor een intacte carrosserie, waardoor ze met vaste koppelstangen moesten werken, waarmee het meenemen van een goederen- of koerswagen niet mogelijk was. Piko heeft voor de uiteinden van de set voor hetzelfde compromis als Fleischmann gekozen.

Er kan aan de uiteinden van de set een goederenwagon of koersrijtuig aangekoppeld worden met een standaard N-koppeling, maar dan blijft er een hapje uit het koetswerk. Wie dit niet wil, verwijdert de koppeling en steekt een "Schürze" in om het hapje te herstellen. Laat je niet misleiden door sommige foto's op internet. Als het er raar uitziet zit hij niet goed. Het vulstukje klikt in de schacht van het kortkoppelingsmechanisme en zet deze vast. Mits goedgeklikt zit deze goed strak vast en verzakt niet. Voor de koppeling tussen de railbussen onderling is er een andere keuze gemaakt. Hier zien we de introductie van een stroomvoerende koppeling, zoals we die van Piko ook van de Hondekop en bv. de BR 624 kennen. Buitengewoon gunstig voor de stroomafname maar wel een beetje, zoals dat zo mooi op het forum van http://www.1zu160.net heet, "klobig". Maar in de praktijk valt dat tussen de gekoppelde railbussen in nauwelijks op. Het grote nadeel is dat de samenstelling van de garnituur alleen handmatig gewijzigd kan worden. Op de baan aan het eind van de spits een bijwagen aftrappen is er dus niet bij. Als je de motorwagen solo wilt laten rijden kan je dus aan een kant de koppeling verwijderen en het vulstukje erin steken, aan de andere kant blijf je zitten met een vaste "klobige" stroomvoerende koppeling. In de foto hierboven zie je van links naar rechts een railbus met N-koppeling (in dit geval Fleischmann "Erbse"), met "Schürze" en twee met de stroomvoerende koppeling. Hieronder nog een close-up van het front met opvullende "Schürze". Zo heel dichtbij valt de naad van de "Schürze" nog wel op. In de praktijk zie je die niet meer. Hij is in ieder geval minder storend aanwezig dan die op de Fleischmann VT95.

Afbeelding

Afbeelding
Fleischmann VT97 met "Schürze" en met "Erbse"

Afbeelding

Alle railbussen beschikken over binnenverlichting. De motorwagen (beide zijden) en stuurwagen (stuurzijde) hebben wisselende front- en sluitseinen. Bij de motorwagen zijn die aan de kant van de stroomvoerende koppeling uit te schakelen met een schakelaar aan de onderkant. Zoals eerder vermeld heeft de motorwagen een "Schnitstelle" voor een Plux16-decoder. Plux12 schijnt daar ook in te passen. Wie digitaal iets met de stuurwagen voor de front- en sluitseinen wil doen, moet daar een functiedecoder in solderen. Er schijnt wel alle ruimte voor te zijn. Hoe de binnenverlichting in de tussenwagens digitaal functioneert is me nog niet geheel duidelijk. De stroomvoerende koppelingen zijn tweepolig dus de verlichting wordt hier niet apart door geschakeld.

De rij-eigenschappen zijn niet ideaal. Dankzij de stroomvoerende koppelingen rijdt hij zeer soepel en constant maar kruipen is er niet bij. Vooral bij het optrekken is de startsnelheid wat tegenvallend voor wat we tegenwoordig gewend zijn. Hij springt ineens met een gangetje van 20-30 km/h (schatting op het blote oog) weg. Bij het afremmen kan hij wel iets langzamer maar komt toch ook met een schok tot stilstand. Voor eventuele staande Preisertjes is het te hopen dat ze goed vastgelijmd zijn. Na een tijdje inrijden wordt het wel wat beter, maar zo mooi kruipen als de Fleischmann VT95 zit er vrees ik niet in. Let op; dit is allemaal in analoge toestand. Ik heb 'm nog niet gedigitaliseerd. Hopelijk gaat het met een decoder erin beter.

Al met al een mooi geslaagd model, waar Piko wel een paar explicite keuzes heeft gemaakt. Het zal aan je eigen wensen liggen of die keuzes je bevallen of niet.
+ Doorkijk en interieur
+ Interieurverlichting
+ Goede stroomafname door stroomvoerende koppelingen
+ Mogelijkheid tot meevoeren van goederenwagen

- Hoge startsnelheid (analoog)
- Functiedecoder in stuurwagen moet gesoldeerd worden
- Starre garnituursamenstelling (railbussen onderling vast gekoppeld)

Afbeelding
Goed buffer aan buffer kortgekoppeld.


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Piko Railbus VT98

Bericht door epocheales denken »

Hoi Appie,

Bedankt voor alle moeite die je hebt gedaan voor deze test van de nieuwe railbus. Ben trouwens erg benieuwd hoe deze digitaal rijd. Hopelijk komt Piko volgend
jaar met de Epoche III versie, dan ben ik bang dat ik mijn Multimaus weer eens moet gaan programmeren. ;)
Heb jij ook een flimpje toevallig gemaakt van deze railbus?

Groet,

Hans.


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Gebruikersavatar

bramkever
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 apr 2015 13:03
Locatie: Bilthoven

Re: Piko Railbus VT98

Bericht door bramkever »

Heb deze railbus ook , maar alleen de set motorwagen en stuurwagen.

Mijn bevindingen zijn goed! Erg leuke railbus! Ook is hij erg sterk hij komt zonder moeite de hellingen op die ik mijn kleine baantje heb zitten.

Rij eigenschappen zijn goed bij digitaal, heb er een plux16 kuehn decoder in zitten. Functie decoder heb ik nog niet in de bij wagen, dat wil ik nog wel maar waar je de draadjes op moet solderen wordt zeer slecht aangegeven wie kan mij daar meer over vertellen?
Ik ben ook aan het sparen voor de geluidsdecoder die er in kan dit lijkt mij erg leuk om die er nog in te hebben.

Heb even een filmpje gemaakt, de bijwagen is dus nog zonder een functie decoder daarom brand de verlichting vast.

https://youtu.be/gUhc2QQzD6s


Met vriendelijke groeten,

Bram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: Piko Railbus VT98

Bericht door Appie173 »

Ik was nog een detail vergeten. De motorwagen wordt standaard geleverd met antislipbandjes op een as. Een derde aandrijfas zonder antislipbandjes is meegeleverd zodat deze desgewenst uitgewisseld kan worden al naar gelang de behoefte aan stroomafname versus grip.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: Piko Railbus VT98

Bericht door Appie173 »

Nog een vraagje over het geluid op het filmpje. Lijkt het nou dat ik de decoder hoor kraken of is dat het normale rijgeluid? Ik heb zelf tot nu toe alleen een aantal hondekoppen en een 2200 met Uhlenbrock 73140. Die decoder vind ik best nogal wat herrie maken. Elders op het forum werd al geadviseerd om een Tran of een Kuehn erin te stoppen en dat overweeg ik dus ook voor de railbus. Ik had altijd het idee dat decoders gewoon stil waren, maar ik begin nu te twijfelen.......


Gebruikersavatar

bramkever
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 apr 2015 13:03
Locatie: Bilthoven

Re: Piko Railbus VT98

Bericht door bramkever »

De decoder is is wel stil volgens mij.. het kan ook door de opname komen dat het lijkt dat hij kraakt, ik heb zelf ook uhlenbrock decoders in andere loks en die maken inderdaad meer herrie.


Met vriendelijke groeten,

Bram

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Piko Railbus VT98

Bericht door robert »

Hallo,

Ook zo'n apparaat aangeschaft en er een plux 16 van uhlenbrock in gezet. Rijd netjes, ook op lage snelheid. Het enigste wat mij verwonderde is dat aan de zijde van de stroom voerende koppeling de verlichting ook bleef wisselen. Schakelaartje aan de onderzijde omgezet en opgelost. Werd op het verkeerde been gezet doordat in de gebruiksaanwijzing stond dat dit voor analoog is. De zijde met de standaard koppeling, daar moet de sluitverlichting geactiveerd worden met f2. Volgende week eens bezien of ik de bijwagen van een functiedecoder kan voorzien.

met vr gr rob den heijer


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."

EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Piko Railbus VT98

Bericht door EdwinB »

Mooi review. Ik heb mijn oog op zo'n ding laten vallen maar twijfelde nog. Ik denk dat hij er nu gaat komen....:)


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Appie173
Berichten: 266
Lid geworden op: 16 okt 2011 22:16

Re: Piko Railbus VT98

Bericht door Appie173 »

Ik heb nog een opmerkelijkheid ontdekt. De tussenwagens geven wel de railstroom door tussen motor- en stuurwagen, maar nemen zelf geen stroom af van de rails. Scheelt weer iets in rolweerstand.

Mvg, Albert Nijenhuis


Gebruikersavatar

kootje007
Berichten: 102
Lid geworden op: 11 jun 2017 12:43
Locatie: Zwolle

Re: Piko Railbus VT98

Bericht door kootje007 »

robert schreef: 09 mei 2015 14:49 Hallo,

Ook zo'n apparaat aangeschaft en er een plux 16 van uhlenbrock in gezet. Rijd netjes, ook op lage snelheid. Het enigste wat mij verwonderde is dat aan de zijde van de stroom voerende koppeling de verlichting ook bleef wisselen. Schakelaartje aan de onderzijde omgezet en opgelost. Werd op het verkeerde been gezet doordat in de gebruiksaanwijzing stond dat dit voor analoog is. De zijde met de standaard koppeling, daar moet de sluitverlichting geactiveerd worden met f2. Volgende week eens bezien of ik de bijwagen van een functiedecoder kan voorzien.

met vr gr rob den heijer
Fijn dat ik dit topic vond, ik kreeg de lampjes in het midden ook niet uit. Moest wel even zoeken naar die mini schakelaar.


Waldkirch

Fleischmann Piccolo icm z21start, Digikeijs DR4018, Yamorc YD6016RB-CS, Yamorc YD6016ES, Esu Switchpilot 3 servo, 2x Esu Extensions.
Rijdend materieel; Fleischmann br221, br218, br212, br91, br65, br38 & Piko vt98 railbus.
ITrain 5 Standard.
Plaats reactie