Bakkeleien met Minitrix, de Eanos besproken

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Bakkeleien met Minitrix, de Eanos besproken

Bericht door Robert_N-Nm »

Bakkeleien met Minitrix, de Eanos besproken
Door: Robert Wienesen

Tijd om deze wagen eens onder de loupe te nemen, aangekondigd in 2013 en dan na een zeer lange wachttijd eindelijk leverbaar. Tenminste, het is een onaangekondigde speciale oplage in 2015

Geschiedenis/Grote voorbeeld:
De geschiedenis van de wagens is zo rondom het jaar 1978 toen men naarstig op zoek ging naar een opvolger voor de veel voorkomende twee assers van het type E037. Deze wagens werden in de jaren ’50 ontwikkelt en na bijna 30 jaar trouwe dienst niet meer ‘je-van-het’. En zo was het dat de Eaos en enkele jaren later Eanos het licht zagen in de jaren ’80 van de vorige eeuw

De inzet is voor in het vervoer van weer-ongevoelige producten zoals gewalst staal, schroot, kolen, hout, oud papier en uiteraard suikerbieten. De bakken hebben een gestandaardiseerde lengte van 15.740 mm. De laadlengte is 14.492 mm en de wagon heeft een laadoppervlakte van 39,4 m2. Het laadvermogen van de eerste wagens was 22,5 ton aan product en de maximale snelheid is 100 km/u (onbeladen 120 km/u).

De NS heeft ook wagens in het bestand gehad welke vanaf 1987 op de baan kwamen in de bekende lichtblauwe kleur. Deze wagens zijn later overgegaan naar de private vervoerder Conifer en nog steeds blauw. Inmiddels zijn er ook weer verbeterde en versterkte versies van dit type ontstaan (Eanos-x).

Het model:
Het betreft in dit geval een Eanos in een bruine kleurstelling, met veroudering van de DB AG, type Eanos-x. Het model is kortstondig verkocht op de beurs Intermodellbau in Dortmund afgelopen April.

Afbeelding

Afbeelding

Wat foto’s dan maar voor de liefhebber? Die spreken namelijk meer dan de woorden… maar toch even… het is een verouderd model vanaf de fabriek welke geleverd wordt met een drietal staalplaat rollen en een laser gesneden houten houdertje op de bodem.

Afbeelding

Technische uitrusting:
De wagen beschikt over de tegenwoordig gebruikelijke NEM 355 schacht waardoor het ook mogelijk is om kortkoppelingen te gebruiken. Verder heeft het ding keurig vier assen en de corresponderende wielen welke overigens licht gebruineerd zijn (geen glanzend pizza-snijdertjes).

De baan op:
De roleigenschappen zijn zeer goed. Aangezien het slechts een wagen op zich betreft kan ik niet zeggen hoeveel je in een sleep kan hangen

Afbeelding

Een kleine uitstap Minitrix vs Fleischmann, Arnold & Hobbytrain:
De vier grote fabrikanten hebben elk een wagen van dit type in hun assortiment.

Fleischmann: De wagen van Fleischmann is de oudste van het stelletje en is al sinds de jaren ’90 op de markt. Tegenwoordig maakt deze deel uit van het beginners assortiment en daarmee aanzienlijk goedkoper dan de wagens van alle andere fabrikanten (ongeveer €13-15 p.st).
Arnold: Uitgeleverd in 2013 in diverse sets en later gevolgd door het type Eaos van het DR tijdperk.
Hobbytrain: Uitgeleverd in dezelfde periode als de Arnold wagens betreft dit wagens van het type Eanos met verschillende draaistellen. Alle wagens worden geleverd in sets van twee wagens, inclusief de Nederlandse NS, NS Cargo en Conifer versies.

Verpakking:
Het betreft de standaard verpakking van Trix voor de meeste moderne wagens. Transparant plastic met papieren inleg op de bodem en een voorgevormde plastic houder voor de wagens. De drie coils in de verpakking hebben een aparte inleg

Overige:
De wagen is vlak voor de wagensets die aangekondigd zijn in 2013 uitgeleverd. Deze sets betreffen 15990 en 15993, de eerste is een vijfdelige set van de SBB met als thema de bietencampagne. De set bevat een laser gesneden bouwkit met transport-band. Het voorbeeld van deze band is/was te vinden in Beringen (nabij Schaffhausen). De tweede set is een set van DB Cargo met een schroot lading.

Conclusie:
Prima geslaagde wagen met details naar de huidige stand der techniek. De prijs is momenteel wat hoger dan die van de concurrenten. Deze wagen met lading kost €40,- en de sets kosten €179 en €149,- respectievelijk (ca. €30,- per wagen). Hiermee zijn ze €10-15 per wagen duurder dan de wagens van de andere fabrikanten maar de wagen ziet er wel overtuigender en gedetailleerder uit naar mijn mening.

Gegevens:
Merk: Minitrix (Trix/Märklin)
Type: Eanos
Schaal: 1:160, spoor N
Tijdperk: VI
Catalogusnr(s): 15435
Frame: Kunststof
Opbouw: Kunststof
Gewicht: 18 gram (onbeladen), 33 gram (beladen)
Min. Radius: geschikt voor R1
Koppeling: standaard N-spoorkoppeling, NEM 355 adapter aanwezig.
Prijs: €39,99

Bronnen (stand 12 Mei 2015):
http://wiki.3rail.nl/index.php/Open_Goe ... agon_Eanos
http://minitrix.de/


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Bakkeleien met Minitrix, de Eanos besproken

Bericht door Robert_N-Nm »

Aanvulling: zowel Roco als Lima hebben ooit (eind jaren 80 of begin jaren 90 Eanos modellen gehad. Voor de test heb ik even bij de goed verkrijgbare nieuwe modellen gehouden. Lima produceert geen N-spoor meer (alles huist nu onder Hornby/Arnold), en Roco, ach das zoeken naar spul in de Ramsj.


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7352
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Bakkeleien met Minitrix, de Eanos besproken

Bericht door Krab »

Dit is een Roco 25166

Afbeelding


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Bakkeleien met Minitrix, de Eanos besproken

Bericht door Robert_N-Nm »

Daar ik een rembordes op de Roco zie vermoed ik dat het een zgn Eaos betreft, deze zijn een halve meter korter dan de Eanos.

Lengte van de Eaos is 14.04 meter, de Eanos 14,570 meter lang. De Eaos is een Duitse wagen, de Eanos is van Franse oorsprong en is later door o.a. de NS besteld. Bij mijn weten heeft de NS geen Eaos wagens gehad.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Pleun
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: Bakkeleien met Minitrix, de Eanos besproken

Bericht door Pleun »

Ik heb begrepen dat de NS wel kort gehuurde bruine Eaos heeft gehad voor de Eanos.
Het verschil is het makkelijkst te zien aan de vlakken tussen de deuren. Bij de Eaos zijn dit er 3, bij de Eanos 5.
Er zijn diverse nep NS Ea(n)os modellen geweest van zowel Lima, Arnold en Roco (later heruitgave Fleischmann), waarvan sommige met bordes.
Zie voor meer info http://www.ns1op160.nl/
Recent zijn er beter kloppende van Hobbytrain uitgekomen.


Plaats reactie