Arnold HN2332 NS 186 002: Een eerste indruk & ombouwverslag

Test verslagen van N-Spoor rollend materieel en scenery
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Arnold HN2332 NS 186 002: Een eerste indruk & ombouwverslag

Bericht door martindomburg »

Avond vrienden,

Terwijl de meeste va jullie waarschijnlijk nog aan het uitbuiken zijn van een geslaagde kerstavond heb ik een mooi ombouwverslag en eerste indruk voor jullie geschreven van de nieuwe Arnold HN2332 ofwel de BR 186 002 van de NS. Een veelbesproken loc vanwege zijn gewaagde uiterlijk wat een heel duidelijke scheidslijn geeft tussen mooi en lelijk. Of je vindt hem mooi, of totaal niet.

Persoonlijk vind ik hem erg mooi en toen ik gisteren van H@NS een berichtje kreeg of ik met spoed een partij van deze Arnold locs om wilden bouwen was ik direct enthousiast. Zogezegd, zo stond vandaag al DHL op de stoep en natuurlijk wilde ik vandaag al aan de slag. Zoë had een kerstetentje op het kinderdagverblijf en Levy had een middagdutje te doen en nam moeders daarin mee. Hoog tijd dus voor mij om de levering eens goed te bekijken.

Afbeelding

Eerste indruk
In eerste instantie vond ik het geheel wat rommelig overkomen, een beetje over gedetailleerd. Pas na een paar keer goed kijken begon ik het model echt wel mooi te vinden. Maar waarom werd me pas duidelijk toen Ellen tegen mij zei: het lijkt wel of de details erop geschilderd zijn. Kortom ik vond de afwerking nog niet helemaal super, maar toch oogt het geheel erg mooi.

Bij nadere bestudering zie je dat Arnold meer hun best heeft gedaan om details weer te geven dan Fleischmann en Minitrix. Die zijn net even wat beter in de kunst van het weglaten. Je ziet dat de overgang tussen blauw en geel niet consequent strak is en ook de grepen zijn grover dan die van de concurrenten. Maar hé het blijft natuurlijk Arnold :) Ter vergelijk heb ik twee locs ernaast gezet uit dezelfde reeks:

Afbeelding
Fleischmann BR 145, Minitrix BR 185 en de Arnold BR 186

Duidelijk is te zien dat Minitrix en Fleischmann strakkere detaillering hebben, de kunst van het weglaten.

Maar ergens vergeef je het Arnold, het model oogt gewoon super goed. Echt zonder gekheid ik had hem nog niet besteld maar toen ik hem vandaag in mijn handen had heb ik Hans meteen medegedeeld dat er eentje minder meer terug gaat naar Lochem. Het is een juweel om te zien. Kwestie van een goede indruk.

Afbeelding

De techniek
Arnold heeft gelukkig gekozen voor de traditionele massa-chassis in plaats van een gesplitst chassis zoals Hobbytrain en Starttrain. Voordeel is elektrisch gezien groter in mijn ogen. De front- en sluitverlichting branden subtiel en erg mooi op de juiste posities.

Analoog rijdt de loc ook stil en mooi, maar met de huidige techniek moet dat gewoon een standaard zijn. Inwendig is de loc voorzien van een mooie printplaat en twee lichtprinten. De NEM-stekker is gepositioneerd boven de motor en dat geeft veel ruimte voor een dikke decoder zoals de N25. Welke prima geschikt is voor de taak.

Afbeelding

Digitaliseren
Hierin is het even wat zoeken als je het voor de eerste keer doet. De handleiding is niet helemaal duidelijk in de beste manier om de kap eraf te krijgen. Want zoals het blijkt zit de kap erg strak om het chassis heen, en met enkel tandenstokers of visitekaartjes kom je er niet. Vanuit de fabriek kan het ook gebeuren dat de kap nog vastgeplakt zit aan het chassis. 6 van de 10 locs hadden dit euvel.

Wees niet bang er breekt niks af en met een beetje kracht is de kap snel los van het chassis. Maar wat is nu de truc:

Afbeelding

Onder de treeplank aan de voor en achterzijde kan je met een platte schroevendraaien de kap omhoog wippen. Maar eerst doe je de 4 nokjes aan de onderzijde het chassis loslaten. Ik trek dan met de nagels de kap iets los van het chassis en tik met mijn knokkels op de tafel waardoor het chassis iets zakt en de nokjes vrij zijn. Hierdoor ontstaat er onder de treeplank aan de kopse kanten een spleet. Hierna wip ik beurtelings voor en achter met een schroevendraaier voorzichtig de kap iets omhoog totdat deze loslaat. Let op de schroevendraaier gaat er schuin naar boven in!

Daarna is het een kwestie van de decoders uitwisselen en testen op het programmeerspoor. Zit de decoder goed, dan kan de kap weer dicht. Maar let op de pijl:

Afbeelding
De pijl wijst naar de zijde van cabine 1. De kap past er maar op 1 manier goed op!! even flink aandrukken is wel vereist hoor want ook erop gaat hij best strak.

Na de ombouw natuurlijk even testen: Klik hier voor het filmpje

Ik ben in ieder geval zeer te spreken over het model, ook de rijeigenschappen zijn ronduit super!! Wat mijn betreft mist nu alleen nog een set met 4 NS-Highspeed wagons type ICR en dan is de set compleet.

Met vriendelijke groet
Martin Domburg


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Arnold HN2332 NS 186 002: Een eerste indruk & ombouwvers

Bericht door RogerB »

Snel en mooi verslag Martin! Helaas heb ik één met vastgeplakte kap. De modelspoorshop wilde als service alvast de decoder er in prikken maar kreeg de kap niet los. Er is inmiddels gebeld met Hornby voor een nieuw exemplaar. Ik moet helaas dus nog even wachten op de loc.


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Arnold HN2332 NS 186 002: Een eerste indruk & ombouwvers

Bericht door martindomburg »

RogerB schreef:Snel en mooi verslag Martin! Helaas heb ik één met vastgeplakte kap. De modelspoorshop wilde als service alvast de decoder er in prikken maar kreeg de kap niet los. Er is inmiddels gebeld met Hornby voor een nieuw exemplaar. Ik moet helaas dus nog even wachten op de loc.
Het is vrij simpel: Met je nagel of sateprikker gewoon achterlangs de kap van voor naar achter gaan. Dan schiet hij zo los !!! Mocht je dat niet aandurven, laat dan je leverancier dit voor je oplossen inderdaad want het hoort niet.

Boven de nokjes zitten denk ik twee druppels van een soort lijm wat de kappen samenhoudt.

groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Kajji
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 jun 2012 14:16

Re: Arnold HN2332 NS 186 002: Een eerste indruk & ombouwvers

Bericht door Kajji »

bedankt voor het verslag.

Dacht dat ik gek werd dat ik de kap er maar niet af kreeg :)


Gr, Peter

Baan Europees, Roco Z21,

Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Arnold HN2332 NS 186 002: Een eerste indruk & ombouwvers

Bericht door Rick »

De locs kan je niet zo met elkaar vergelijken aangezien ze niet hetzelfde voorbeeld hebben. Fleischmann komt nog met de 185.2 die meer overeenkomst heeft met de 186. Ik vind de details op de Arnold juist strakker dan op de andere twee locs. ;)

Met 4 ICR is de set nog steeds niet compleet trouwens, daar zijn er 6 voor nodig. Voorlopig moet het maar met de oude rijtuigen van Minitrix.


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Arnold HN2332 NS 186 002: Een eerste indruk & ombouwvers

Bericht door Pjotr »

Goed verslag met waardevolle tips. Ik ben ook wel benieuwd naar de digitale rij-eigenschappen.

Enige (kleine) minipuntje bij deze loc is dat Arnold in 2015 nog een 6 polige decoder aansluiting NEM651 gebruikt, terwijl de concurrentie momenteel kiest voor geavanceerdere aansluitingen.
Maar dat weerhoudt mij overigens zeker niet om dit exemplaar binnenkort aan te schaffen.


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

DRV
Berichten: 114
Lid geworden op: 10 dec 2015 21:16

Re: Arnold HN2332 NS 186 002: Een eerste indruk & ombouwvers

Bericht door DRV »

mooi werk,dat van die kap loshalen is inderdaad handig om te weten.

MVG


Aangenaam mijn naam is Dennis
Gebruikersavatar

Timtrein85
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
Locatie: Lelystad

Re: Arnold HN2332 NS 186 002: Een eerste indruk & ombouwvers

Bericht door Timtrein85 »

Hallo Martin,

Sinds vandaag ben ik de trotse bezitter van de BR186 DB editie (uitverkoop bij Menzels).

Afbeelding

Ik ben echter al een uur aan het pielen met die loc om de kap er af te krijgen. Ik heb van alles geprobeerd en heb de genoemde tips geprobeerd op te volgen. En ik wist dat Arnold lastig is vanwege de Walvis (X73900 SNCF) die ik heb. Daar kostte het me ook de grootste moeite maar is het wel gelukt.
Ik heb gelezen over die verlijming. Met een klein mesje heb ik naar mijn idee alles losgesneden. Zou het kunnen dat de kap ook nog op de koppen vastgelijmd zit? Heeft iemand anders een gouden tip?
Ik snap niet dat het door fabrikanten zo moeilijk wordt gemaakt :?


Met vriendelijke groet,
Tim Nagtegaal

Oude baan:
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054

Nieuwe Elzas-baan in ontwerpfase! Binnenkort meer!

YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC3LnCx ... bNIsUyrv1A

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Arnold HN2332 NS 186 002: Een eerste indruk & ombouwvers

Bericht door dentheo »

Dat staat in het openingsbericht...eindigen met schroevendraaiertje boven de buffer.
Maar eerst plastic blaadjes onder de nokjes van de body, aan weerskanten



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Plaats reactie