Piko 2018
-
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 11 sep 2009 22:20
-
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47
Re: Piko 2018
Klopt Hans, en wel twee. Beide uit te brengen 2400 varianten worden met en zonder geluidsdecoder uitgebracht.
Denk dat dit de trend wordt van Piko de komende jaren, 1 nieuw Nederlands model (in 2 uitvoeringen) en van elke bestaande een nieuwe variant. Dus in 2019 een bruine 1200 of blauwe 1200 met vishaak, misschien nog een vergeten variant van de 2200 en een ander kleur 2400, gevolgd door een nieuwe, misschien treinstel dat jaar (mat 64 of SGM?)?
In ieder geval laat Piko zien dat een merk de Nederlandse markt interessant genoeg vind voor echte nieuwe modellen. Dikke neus naar de andere merken.
Denk dat dit de trend wordt van Piko de komende jaren, 1 nieuw Nederlands model (in 2 uitvoeringen) en van elke bestaande een nieuwe variant. Dus in 2019 een bruine 1200 of blauwe 1200 met vishaak, misschien nog een vergeten variant van de 2200 en een ander kleur 2400, gevolgd door een nieuwe, misschien treinstel dat jaar (mat 64 of SGM?)?
In ieder geval laat Piko zien dat een merk de Nederlandse markt interessant genoeg vind voor echte nieuwe modellen. Dikke neus naar de andere merken.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Piko 2018
Tsjonge, dat is nog eens goed nieuws! Een 2400 en gelijk in twee varianten.
En wat die turquoise 1200 betreft, ook super! Als ze bij Arnold slim zijn, brengen ze die plan D rijtuigen hernieuwd op de markt!
En wat die turquoise 1200 betreft, ook super! Als ze bij Arnold slim zijn, brengen ze die plan D rijtuigen hernieuwd op de markt!
Mijn grote baan: Amenerbaan
Peco 55/iTrain 5+/z21/OC32NG/DR4088RB
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn module: Waldkirch im Winter!
analoog
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9438
Peco 55/iTrain 5+/z21/OC32NG/DR4088RB
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn module: Waldkirch im Winter!
analoog
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9438
Re: Piko 2018
Dan hoop ik wel dat ze zo slim zijn de mallen aan te passen en er een echte Plan D van maken in plaats van een bewerkte Plan K.Norbert schreef: En wat die turquoise 1200 betreft, ook super! Als ze bij Arnold slim zijn, brengen ze die plan D rijtuigen hernieuwd op de markt!
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Piko 2018
En de katalogus is ook te downloaden
http://www.piko.de/KAT_PDF/99698.pdf
http://www.piko.de/KAT_PDF/99698.pdf
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Piko 2018
Mooi! Dank je voor de bijdrage. Ben al aan het watertanden bij de 2400
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Re: Piko 2018
Blijdschap was van korte duur. De lok is EP. IV. Niet mijn tijdperk.Sandopie schreef:Nou, ik ben wel blij met die E16 soundversie.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Piko 2018
Oh, die komt er dan ook wel.Sandopie schreef:Blijdschap was van korte duur. De lok is EP. IV. Niet mijn tijdperk.Sandopie schreef:Nou, ik ben wel blij met die E16 soundversie.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Re: Piko 2018
De 2400/2500 is een hoopgevende nouveauté. Wel liggen de twee aangekondigde varianten spoorweghistorisch gezien nogal uiteen. In philosophie (Uitgave van Lok Atelier Friskorn-PhiloTrain) № 17 oktober 1988 staat op blz. 142 bovenaan:
«NS 2401, dieselloc in de kleur blauw-grijs met lichtgrijs onderstel. Alleen de 2401-2423 hadden deze prachtige kleurstelling. Slechts de eerste paar jaar hielden de locomotieven deze kleur.»
In 1971 werd de 2416 als eerste geel+grijs gehuisstijld (zie Nieuwenhuis/Nahon blz. 33).
Voor het tussenliggende tijdperk 1959-1970 moeten nog wel ooit passende kleur- en frontseinvarianten van Piko komen. Van de jaren 1963-1968 zijn door dit merk tot dusver geen varianten uitgebracht, noch van de hondekop noch van de 2200/2300. Ik heb een hondekop samengesteld die in dat tijdperk past door de kappen van een 40290 te klikken op de onderstellen van een 40293. Dat levert de groene EldII 337 met gele biezen en omgekeerd L-frontsein maar zonder vishaak-vignet op. Zo'n tijdperkvariant kun je ook van de bruine 2297 maken door de 40440-kap te zetten op het 40442-onderstel van de geel+grijze 2342 en hiervan ook de geluiddemper op het dak over te nemen. Een e-loc 1200 met L-frontsein is er van Piko tot dusver niet.
De NS-diesellocs kunnen nog worden gevarieerd tot die welke door België resp. Frankrijk zijn overgenomen en gebruikt bij de aanleg van hogesnelheidslijnen.
«NS 2401, dieselloc in de kleur blauw-grijs met lichtgrijs onderstel. Alleen de 2401-2423 hadden deze prachtige kleurstelling. Slechts de eerste paar jaar hielden de locomotieven deze kleur.»
In 1971 werd de 2416 als eerste geel+grijs gehuisstijld (zie Nieuwenhuis/Nahon blz. 33).
Voor het tussenliggende tijdperk 1959-1970 moeten nog wel ooit passende kleur- en frontseinvarianten van Piko komen. Van de jaren 1963-1968 zijn door dit merk tot dusver geen varianten uitgebracht, noch van de hondekop noch van de 2200/2300. Ik heb een hondekop samengesteld die in dat tijdperk past door de kappen van een 40290 te klikken op de onderstellen van een 40293. Dat levert de groene EldII 337 met gele biezen en omgekeerd L-frontsein maar zonder vishaak-vignet op. Zo'n tijdperkvariant kun je ook van de bruine 2297 maken door de 40440-kap te zetten op het 40442-onderstel van de geel+grijze 2342 en hiervan ook de geluiddemper op het dak over te nemen. Een e-loc 1200 met L-frontsein is er van Piko tot dusver niet.
De NS-diesellocs kunnen nog worden gevarieerd tot die welke door België resp. Frankrijk zijn overgenomen en gebruikt bij de aanleg van hogesnelheidslijnen.
Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Re: Piko 2018
Ik denk dat de beide varianten nu vooral ingegeven zijn door de museumlocs die er rijden. Ze zijn derhalve interessant voor rijders uit het tijdperk zelf EN moderne rijders als museumlok. Daarnaast zien we al bij de 2200/2300 dat er minstens 1 variant per jaar uitkomt. Ik ga er vanuit (wel een aanname) dat Piko de modellen zodanig kiest dat ze jaren vooruit kunnen met het uitbrengen van varianten.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Piko 2018
Wilco,
Kan wel zijn, echter de domper is een feit.
Kan wel zijn, echter de domper is een feit.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Piko 2018
Tsja een commerciële handelaar werkt op basis van het eigen onderzoek en winst, ik zal hem in ieder geval op mijn baan zetten
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Piko 2018
Laat maar komen die 1200! Machtig mooi.
Wat zijn die lui bij Piko goed bezig zeg. Petje af.
Wat zijn die lui bij Piko goed bezig zeg. Petje af.
Re: Piko 2018
Haha eindelijk komt er een broertje van mijn forumfoto ,
die makkelijker digitaal te maken is super nieuws
mvg Sjaak
die makkelijker digitaal te maken is super nieuws
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Piko 2018
Zoals gewoonlijk is er bij Piko niets te rapen: 0/10 voor hun Belgische inzet. Piko heeft al vele jaren een erg zielige programmapolitiek.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Piko 2018
Mooi aanbod weer. Vooral die 2400-en! En van de 2200-en kunnen ze ook nog wel even vooruit met de kleurvarianten. Maar met het aanbod van zoveel verschillende NS-loks begint het toch een beetje te wringen dat er toch wat weinig echte NS-wagons zijn om erachter te hangen. Zou Piko te porren zijn om Ucs-y Bollenwagens of Hbis schuifwandwagens? Om zo maar eens wat te noemen
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: Piko 2018
Het is maar hoe je het bekijkt. Ik heb voldoende Nederlandse goederenwagens om nog met heel wat loks vooruit te komen.
Voorbeelden"?
- NS Fccpps sleep (Fleischmann komt met een nieuwe set van drie, met de oude set van twee van Fleischmann MTE toch al een leuk setje van vijf met verschillend nummer
- Railpro Fccpps sleep de bekende 12delige sleep Fleischmann wagens
- VAM zonder computernummers (met de uitgebrachte Roco en Fleischmann grijze oude VAM wagen kan je een mooie sleep maken
- VAM met computernummer oud (de oude VAM wagens in groen en oranje potgrond van Roco en Fleischmann geven al een mooie sleep en zelfs THS-Realix heeft 1 moderne VAM uitvoering die qua nummer er bij past (VAM Potgrond zonder GFT logo))
- VAM met computernummer modern (met alle THS Realix wagens kan je toch een leuke sleep maken)
- Diverse merken (Roco, Arnold, Fleischmann hebben gesloten wagen met en zonder computernummer uitgebracht waar je al twee leuke slepen mee kan maken)
- Diverse merken hebben heel wat verschillende ketelwagens uitgebracht die mooie slepen kunnen formeren
- Ook in Nederland rijden en reden veel buitenlandse goederenwagens waarmee mooie slepen zijn samen te stellen
- Dan zijn er nog de Roco/Fleischmann Hupac wagens waar een sleep mee is samen te stellen
- Hetzelfde geldt voor de diverse NS en buitenlandse en moderner private (AAE, Wascosa enz) containerdraagwagens van Roco, Fleischmann en Minitrix
en zo kunnen we er vast nog meer verzinnen.
Maar neemt niet weg dat enkele typische Nederlandse wagens zoals de bollenwagens en de Hbiss'en zeker interessant zouden zijn en ook voor de buitenlandse markt in trek kunnen zijn.
Voorbeelden"?
- NS Fccpps sleep (Fleischmann komt met een nieuwe set van drie, met de oude set van twee van Fleischmann MTE toch al een leuk setje van vijf met verschillend nummer
- Railpro Fccpps sleep de bekende 12delige sleep Fleischmann wagens
- VAM zonder computernummers (met de uitgebrachte Roco en Fleischmann grijze oude VAM wagen kan je een mooie sleep maken
- VAM met computernummer oud (de oude VAM wagens in groen en oranje potgrond van Roco en Fleischmann geven al een mooie sleep en zelfs THS-Realix heeft 1 moderne VAM uitvoering die qua nummer er bij past (VAM Potgrond zonder GFT logo))
- VAM met computernummer modern (met alle THS Realix wagens kan je toch een leuke sleep maken)
- Diverse merken (Roco, Arnold, Fleischmann hebben gesloten wagen met en zonder computernummer uitgebracht waar je al twee leuke slepen mee kan maken)
- Diverse merken hebben heel wat verschillende ketelwagens uitgebracht die mooie slepen kunnen formeren
- Ook in Nederland rijden en reden veel buitenlandse goederenwagens waarmee mooie slepen zijn samen te stellen
- Dan zijn er nog de Roco/Fleischmann Hupac wagens waar een sleep mee is samen te stellen
- Hetzelfde geldt voor de diverse NS en buitenlandse en moderner private (AAE, Wascosa enz) containerdraagwagens van Roco, Fleischmann en Minitrix
en zo kunnen we er vast nog meer verzinnen.
Maar neemt niet weg dat enkele typische Nederlandse wagens zoals de bollenwagens en de Hbiss'en zeker interessant zouden zijn en ook voor de buitenlandse markt in trek kunnen zijn.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Piko 2018
Wellicht hebben jullie deze al op de facebookpagina van Piko voorbij zien komen of elders, maar nu ook op de website van Piko zelf: de eerste CAD-beelden van het nieuwe model van de NS2400. Ziet er veelbelovend uit! Wat een detailniveau.
http://www.piko.de/DE/index.php/en/piko ... -2400.html
Model heeft nog geen N-koppeling en staat nog vrij 'laag' op z'n draaistellen. Mijn inschatting is is dat dit model nog verder uitgewerkt moet worden tot een werkende en produceerbare schaalversie. Heb hier al een hoop voorpret van
http://www.piko.de/DE/index.php/en/piko ... -2400.html
Model heeft nog geen N-koppeling en staat nog vrij 'laag' op z'n draaistellen. Mijn inschatting is is dat dit model nog verder uitgewerkt moet worden tot een werkende en produceerbare schaalversie. Heb hier al een hoop voorpret van
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: Piko 2018
Eerste beelden van het (pré?)productiemodel van de 2271 staan op de website van Piko:
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_ty ... w_id=25671
Wordt weer een mooi model zo te zien! Deze variant heeft een aantal leuke details die net anders zijn ten opzichte van de eveneens bruine 2218: grijs dak i.p.v. bruin, de blauwe zwaailichten (reeds bekend), nu met Webasto kachelpijp en de aangebrachte zwarte achtergrondkleur voor de nummerplaten en fabrieksplaat. Vooral dat laatste ziet er erg goed uit vind ik, komt deze elementen zeer ten goede.
http://www.piko-shop.de/index.php?vw_ty ... w_id=25671
Wordt weer een mooi model zo te zien! Deze variant heeft een aantal leuke details die net anders zijn ten opzichte van de eveneens bruine 2218: grijs dak i.p.v. bruin, de blauwe zwaailichten (reeds bekend), nu met Webasto kachelpijp en de aangebrachte zwarte achtergrondkleur voor de nummerplaten en fabrieksplaat. Vooral dat laatste ziet er erg goed uit vind ik, komt deze elementen zeer ten goede.
(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Re: Piko 2018
Inderdaad erg mooi!
Mijn grote baan: Amenerbaan
Peco 55/iTrain 5+/z21/OC32NG/DR4088RB
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn module: Waldkirch im Winter!
analoog
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9438
Peco 55/iTrain 5+/z21/OC32NG/DR4088RB
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn module: Waldkirch im Winter!
analoog
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9438
-
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47
Re: Piko 2018
Wordt inderdaad weer een leuke aanvulling op de baan. Nu nog de bruine lok zonder fabrieksplaten en met witte loknummers en rode lampen.
Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Re: Piko 2018
Foutje verkeerde draadje.
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Re: Piko 2018
Mensen,
Volgens scaletrading staat de NS serie 2200 (art. 40443) op punt van uitlevering. Link:
https://www.scaletrading.nl/modelspoor/piko/
Volgens scaletrading staat de NS serie 2200 (art. 40443) op punt van uitlevering. Link:
https://www.scaletrading.nl/modelspoor/piko/
Met vriendelijke groet,
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Rinus Vos
Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.
BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain