Piko 2020

Hier ruimte voor producten van Fabrikanten.

Marc D.
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 dec 2011 23:35

Re: Piko 2020

Bericht door Marc D. »

Hij ziet er erg goed uit ook al zijn er wat verschillen in afmetingen met het Hobby 66 BB-8100 model. Vergelijken met Minitrix moet je maar niet doen.
Zelfs de NS 1300 van Startrain ziet er nu minder gedetailleerd uit als je de lampen vergelijkt. Wat dat (en de verkeerde ramen) betreft mag Piko deze ook wel in haar assortiment opnemen :D , maar dat zal niet gebeuren. Hoeft ook niet want er zijn nog zoveel andere voorbeelden die Piko kan uitzoeken.

Er zitten 2 losse aandrijfassen met antislipbanden bij die je kunt verwisselen als je een baan met hellingen hebt :o .

Als Piko ook met een botsneus versie in N gaat komen passen ze hopelijk wel de rechthoekige buffers toe i.p.v. de ronde zodat de Minitrix botsneus kan blijven. En dan de fout van Minitrix herstellen v.w.b. de kleurstelling van de botsneus zelf 8-) .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Piko 2020

Bericht door Ronald2016 »

En dan de fout van Minitrix herstellen v.w.b. de kleurstelling van de botsneus zelf 8-) .
Wat bedoel je hiermee?


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Marc D.
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 dec 2011 23:35

Re: Piko 2020

Bericht door Marc D. »

Zoals op de foto te zien is heeft Roco het goed en Minitrix niet. In mijn boekenverzameling en op internet bijeen gescharrelde verzameling van foto's ben ik ook geen variant van de Minitrix tegengekomen, tenzij ik iets heb gemist natuurlijk :?: .
Afbeelding


Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: Piko 2020

Bericht door Spoor010 »

Deze twee uitvoering qua kleur van de botsneus kwamen beiden voor.

Groet, Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.

caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: Piko 2020

Bericht door caspervt »

Het is wel interessant om dit soort verbouwingen van eloks na te gaan. Op internet is veel te vinden. Minitrix heeft de 1117 gemaakt met geheel gele botsneus. Op https://www.railwiki.nl/index.php/1100_ ... serie_1100 is het volgende te vinden:

- op 30 oktober 1979 is de verbouwing met voorzetneus gereed.
- eind oktober 1985 gaat de lok de revisie in voor omschilderen naar geel-grijs.

Zoeken naar foto's levert in 1981 een foto van een blauwe met geheel gele neus (als die van Minitrix) en in 1984 een foto met een gele neus met blauwe zijkanten. Zie voor de foto met geheel gele neus: https://images.beneluxspoor.net/bnls/img160_1.jpg

Dus de minitrix lok kan ingezet ergens tussen 30 oktober 1979 en iets van 1983 ongeveer.

Het is maar net hoe ver je wilt gaan... ;-)

Gr, Casper



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Piko 2020

Bericht door Rick »

Marc D. schreef: 24 jul 2020 23:41 Zoals op de foto te zien is heeft Roco het goed en Minitrix niet. In mijn boekenverzameling en op internet bijeen gescharrelde verzameling van foto's ben ik ook geen variant van de Minitrix tegengekomen, tenzij ik iets heb gemist natuurlijk :?: .
https://postimg.cc/DSm5pb88][img]https://i.postimg.cc/2S7J6QYF/20200725-003319.jpg[/url]
Dat is wel een heel slechte onderbouwing om aan geven dat Minitrix het fout heeft gedaan, buiten dat je twee verschillende locs vergelijkt, heeft Roco ook de versie met compleet gele neus uitgebracht: https://www.roco.cc/en/product/80745-0- ... ducts.html
Daarnaast zijn er genoeg foto's van deze variant te vinden op internet.
Bij het aanbrengen van de botsneuzen zijn de 1117, 1118 en 1138 afgeleverd met een geheel gele neus, alle andere nog blauwe locs werden voorzien van een neus die alleen aan de voorzijde geel was.



Marco66
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 mar 2018 09:15
Locatie: Wognum

Re: Piko 2020

Bericht door Marco66 »

Hoi,

Even Googles op NS1100 botsneus levert de volgende afbeelding op.

Afbeelding

Dus Minitrix heeft geen fantasie uitvoering uitgegeven.


Groeten Marco

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Piko 2020

Bericht door FidOo »

Wat ik veel interessanter vindt dan of een oud minitrix nu wel of niet heeft bestaan is de vraag in hoe verre het piko model nu qua afmetingen klopt. Ik vind hem nogal afwijken van z'n Franse zusje. Die laatste is trouwens nog wel een heel stuk mooier dan de piko.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Marc D.
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 dec 2011 23:35

Re: Piko 2020

Bericht door Marc D. »

In de link van Casper naar beneluxspoor geeft forumlid sneek een volledige toelichting die mij onbekend was. Blijkbaar heb ik dus iets gemist met de geheel gele neuzen, mijn excuses Minitrix.



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Piko 2020

Bericht door Rick »

FidOo schreef: 25 jul 2020 12:11 Wat ik veel interessanter vindt dan of een oud minitrix nu wel of niet heeft bestaan is de vraag in hoe verre het piko model nu qua afmetingen klopt. Ik vind hem nogal afwijken van z'n Franse zusje. Die laatste is trouwens nog wel een heel stuk mooier dan de piko.
Nog niet opgemeten maar hier naast een niet originele Minitrix:
Afbeelding

Afbeelding

en de 1117:
Afbeelding


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Piko 2020

Bericht door Ronald2016 »

Volgens de schaal tekening die in het rode NS-Serie 1100 boek staat.

Lengte kap zou 11764 mm / 160 = 73,525 mm.
Lengte over de buffers = 12984 mm / 160 = 81,15 mm.
Dakhoogte onder stroomafnemer = 3720 mm / 160 = 23,25 mm.

Ik zelf kan hem nog niet opmeten, over een paar weken ga ik deze ophalen.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Piko 2020

Bericht door Merijn »

Hij ziet er goed uit zeg! De grote broer in 1:87 van Piko kreeg laaiende recensies in de bekende railblaadjes en op internet. Maatvoering op schaal was erg goed gedaan. Lijkt me sterk dat Piko dat in 1:160 ineens verkeerd zou doen. Doen ze met al het ndere 1:160 spul ook erg goed.
Wel bleken de opschriften van de 1:87 niet helemaal correct: er stond bij dienstmassa 83 ton en dit moet 80 ton zijn voor deze versie. 83 ton is voor mét botsneus. En de vishaken bleken hoekig wat weer een beetje een vreemde fout was van Piko. Enniehoe, deze 1:160 versie ziet er errug goed uit zo! Hoop hem snel eens in het echt te kunnen bewonderen en aan te schaffen. Veel plezier met jullie aanwinst in iedergeval en meer foto's zijn altijd leuk om te zien!

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA

Pleun
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: Piko 2020

Bericht door Pleun »

De review in Railhobby was ook lovend over de 1:160 versie.
In tegenstelling tot de 1:87 versie zijn de vishaken wel correct.
Zie ook de onderste foto van Rick een paar berichten hierboven.
Over het gat tussen de bufferbalk en de kap werd gemeld dat dat volgens Piko noodzakelijk was bij overgangen van vlak naar geheld spoor.
Het lijkt op foto's iets minder dan bij de Minitrix versie en zal door de rode bufferbalk extra opvallen.


Gesloten