Train-O-Matic lokdecoders

Hier ruimte voor producten van Fabrikanten.

Onderwerp starter
Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door Sandopie »

Beste mensen,

Ik ben tijdens het struinen op het internet een relatief nieuwe leverancier van lokdecoders tegen gekomen. In de link het volledige overzicht van het aanbod.

https://train-o-matic.com/decoders.html

Deze decoders zijn, in ieder geval, verkrijgbaar bij Tramfabriek. Ook is er van dit merk Led-binnenverlichting verkrijgbaar. Ik heb geen belang in deze firma, en kan ook niets zeggen over de kwaliteit van de producten, maar wilde jullie deze info niet onthouden. De prijzen zijn bescheiden, al zeg ik het zelf.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

sven-tramfabriek
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2019 21:07

Re: Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door sven-tramfabriek »

Leuk om dit hier tegen te komen. "Relatief nieuw" is ook relatief, want Train-O-Matic maak al ruim 9 jaar decoders. Ze hebben zich voorheen alleen op Roemenië gericht. Ik kwam twee jaar geleden met hun in contact, omdat ik een vraag had over een Tillig lok waar zij de electronica voor hadden gemaakt. Ook voor Artitec doen zij sommige electronica. Ik kreeg het aanbod om hun decoders te proberen. Het contact met het bedrijf was ondertussen erg goed geworden, het zijn zeer enthousiaste mensen. Dus toen de decoders erg compleet bleken (Powerpack en SUSI aansluitingen vind je elders niet op een decoder van €18 tot €22,50), voor een lagere prijs dan we gewend waren, heb ik aangeboden onbezoldigd hun producten wereldwijd wat meer bekendheid te geven. Uiteraard wel bezoldigd aan de verkoop van hun producten via mijn Tramfabriek.

Kwaliteit is prima in orde. De producten worden in hun eigen fabriek in Roemenië gemaakt, dus ze hebben gehele controle over het proces. Maar waar ze zich nog meer in onderscheiden, is hun ondersteuning. Ze zijn, in tegenstelling tot menig andere grote producent, gewoon benaderbaar en vragen worden doorgaans nog dezelfde dag beantwoord. Ze gaan ook door tot het opgelost is. Ik ben dan ondertussen wel een beetje bevooroordeeld, als ik niet achter de producten of het bedrijf stond, zou ik het niet in mijn catalogus opnemen.

Ze hebben nog veel meer electronica, zoals brake modules, S88 etc. Maar zolang ik daar zelf nog weinig kaas van gegeten heb, wil ik het nog niet verkopen.



Onderwerp starter
Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door Sandopie »

Gisteren op het BiDiB-forum nog wat tegen gekomen over deze decoders. Railcomm, voor hen die het gebruiken, schijnt goed geregeld te zijn. Wat mij na het lezen van de handleiding (102 pag. incl. tabellen) wel opviel is dat deze decoders zeer beperkte mogelijkheiden hebben voor wat betreft de verlichting. Misschien dat dit in de toekomst nog gaat veranderen.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door Pjotr »

Hallo Rinus,

Dat herken ik niet helemaal. Afgezien dat de functiemapping wat afwijkt van de standaard, beschikken deze decoders over voldoende functie uitgangen. Ik heb er nu zo'n vier in gebruik en ze vallen me 100% mee. Qua rij-eigenschappen zijn ze goed. Kruipen zoals een Doehler & Haass doen ze niet in alle gevallen, maar in combinatie met een Arnold lok vind ik ze zelfs beter dan de DH.

Als je een decoder met een Plux12 stekker zoekt, kun je wel beter naar een DH uitwijken. Train-O-Matic gebruikt namelijk een Plux16 printplaat voor zowel de Plux12 als de Plux16. Dat gaat gewoon niet passen in een N-spoor lok.

Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Onderwerp starter
Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door Sandopie »

Pieter,

Wat herken je niet? Ik heb hier niets gezegd over de rijeigenschappen of aantal functie uitgangen van deze decoders, en volgens mij zijn de mogelijkheden voor wat betreft de lichtfuncties echt beperkt en daarmee bedoel ik knipperen e.d.. En voor wat betreft het aanbod van de diverse NEM-connectors en afmetingen zie openingspost.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door Pjotr »

Rinus,

Ik herken me niet in je opmerking dat er beperkte mogelijkheden zijn inzake de verlichting. Maar als je specifieke lichtfuncties bedoelt zou dat kunnen. Afgezien van een knipperlichtfunctie op een N-spoor Sik heb ik me daar eigenlijk nooit in verdiept.

Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

sven-tramfabriek
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2019 21:07

Re: Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door sven-tramfabriek »

@Pjotr , Rinus heeft daar wel gelijk in, hoor. De vele knipperfuncties die je bij andere decoders ziet, zitten er bij Train-O-Matic merkwaardig genoeg niet in. Ik kreeg de indruk dat ze daar zelf nooit behoefte aan gehad hadden, dus daarom daar niet aan gedacht hebben. Leek mij simpel om toe te voegen. Maar ik heb dit dus reeds bij hun aangegeven en het wordt in een nieuwe firmware update toegevoegd. Als het zo ver is, kom ik wel een keer naar Houten, zodat een ieder die daar behoefte aan heeft het gratis kan laten updaten. Domburg gaat volgens mij ook Train-O-Matic voeren, dus daar zou je het ook kunnen laten doen, denk ik. Zelf kun je het thuis ook doen, als je de Train-O-Matic Programmer hebt.
Wanneer dat gaat gebeuren weet ik helaas niet. Ze geven nooit nog niet verschenen producten aan.

Over de vergelijking met DH en het langzaam rijden. Train-O-Matic decoders zouden niet onder moeten doen voor DH. Als je die ervaring hebt, kun je door wat met de motor CV's te spelen verbeteringen doorvoeren.


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door Pjotr »

Hallo Sven,

Dat spelen met CV-(motor)-instellingen gaat me tot op heden niet zo goed af. Dus als een decoder out of the box meteen goede resultaten geeft, dan heeft dat wel mijn voorkeur. Maar misschien dat er hier en daar al praktijkervaringen zijn opgedaan. Mocht je in de toekomst een update mogelijkheid bieden op een beurs, dan kom ik zeker even langs. Ik zag namelijk dat de Train-O-Matic programmer alleen onder Windows functioneert. Dat heb ik al een paar jaar niet meer in huis.

Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

sven-tramfabriek
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2019 21:07

Re: Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door sven-tramfabriek »

Mijn voorkeur heeft dat ook. Is natuurlijk wel moeilijk met zoveel verschillende motors, die potentieel elk weer net iets anders aangestuurd moeten worden.

Als Mac gebruiker heb ik ook al aangegeven bij tOm om eventuele nieuwe software ook voor Mac geschikt te maken. Het helpt niet dat ze bij de fabrikant met Windows werken. Ik zal ze eens een beginnerslesje Macgebruik geven, misschien krijgen ze de smaak dan te pakken. Zelf heb ik Parallels Desktop op mijn Mac geïnstalleerd, zodat ik het programma kan draaien. Heb je nl voor ESU, Uhlenbrock en eigenlijk elke andere fabrikant ook nodig, helaas.



FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door FidOo »

PS- Ook D&H heeft geen uitgebreide opties voor lichtaansturing. Alleen aan/uit en dimmen. (wel een functie voor automatisch ontkoppelen)
En eerlijk gezegd mis ik hier verder ook helemaal niks aan. Voor de echte doe-het-zelvers onder ons waarbij zwaailampjes en dergelijke gewild zijn zijn er genoeg andere opties.

Verder lijken het prima decoders. Heb er geen ervaring mee maar wat ik zie is netjes. Helaas hebben ze geen kleinere decoders zoals een DH05 of PD05.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door Sandopie »

Joost,

Klopt wat je zegt. Ik heb het alleen genoemd om teleurstelling bij potentiële kopers te voorkomen. Overigens met de nieuwste firmware van D&H krijgen de sounddecoders wat meer lichtfuncties.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door Pjotr »

Klopt dat DH dat ook niet had. Ben dus wel benieuwd naar de laatste functies van DH. Voor een simpel knipperlicht zijn er overigens betaalbare SMD knipperleds te vinden bij Aliexpress. Die knipperen op ongeveer 1,2 Hz. Daar moet je nog wel een SMD condensator van minimaal 10uF overheen plaatsen, omdat de functie-uitgang van de decoder doorgaans een blokspanning afgeeft. De processor van de knipperled kan daar namelijk niet goed mee omgaan.

Heb je verder niet teveel eisen m.b.t. lichteffecten, dan kun je hiermee wel weer uit de voeten en hoef je het releasebeleid van Train-O-Matic niet af te wachten.

@Sven: Dat nagenoeg alle programmers onder Windows werken heeft me tot nu toe weerhouden van een aanschaf. Goed dat je het aangekaart hebt bij Train-O-Matic. Toch zou het voor de fabrikanten niet moeilijk moeten zijn om hun programmers uit te rusten met een klein webservertje.
Dan is men veel onafhankelijker van het besturingssysteem van de gebruiker. In de domotica is het al vrij normaal dat apparaatjes van een paar euro met dergelijke (software)functionaliteit worden uitgerust, zodat je ze via een browser kunt benaderen.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door martindomburg »

Momenteel zijn wij de decoders van ToM aan het testen om te kijken of ze een toevoeging kunnen zijn aan ons assortiment.

De testen lopen nog, maar tot op heden zijn we positief verrast door de Roemeense producten. (Met dank aan Sven)

Momenteel hebben we de testen lopen op een FLM en een Piko loc, beiden lopen mooi rustig en stil. Uiteraard lang niet zo super als een D&H, Kuehn of Zimo maar komt aardig in de buurt. Vergeet niet dat dit een goedkopere decoder is, dus ook technisch zal je dat merken.

Qua pasvorm valt het me wel wat tegen, micro is geen micro zeg maar. Daar hebben ze zeker wel wat terrein te winnen.

Wat wel fijn is dat de decoders ook echt 24V aankunnen, je merkt wel dat hoe hoger de voltage, het rijgedrag verslechterd. Maar ook op 24V blijven ze heel, dat winnen ze tov de grote merken.

Maar desniettemin lijkt het mij een goede toevoeging aan het huidige keuzemenu aan decoders.

De testresultaten zullen we binnenkort publiceren, maar grote kans dat we de dealerschap gaan accepteren. Dus binnenkort in onze webshop verkrijgbaar.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

sven-tramfabriek
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2019 21:07

Re: Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door sven-tramfabriek »

Martin, ik zou die feedback zo naar tOm (zoals ze het zelf afkorten) sturen, want ik denk dat je helemaal mis zit met je bewering dat het minder zou zijn dan de genoemde merken, en dat dat logisch is omdat ze goedkoper zijn. Dat de decoders goedkoop zijn, wil niks over de kwaliteit zeggen. Ze fabriceren in hun eigen fabriek In Roemenië naar eigen ontwerp. Ik ken ze ondertussen een beetje en ze gaan alleen voor het allerbeste. Ze willen de allerbeste decoders maken voor de allerbeste prijs. Zelf heb ik er te weinig verstand van om de kwaliteit te kunnen vergelijken, maar van wat ik van ze weet zal het aan besparing op hardware niet liggen. Van mijn Engelse en Duitse klanten krijg ik verrassend vaak enthousiaste terugkoppeling dat het de beste decoder is die ze ooit gebruikt hebben. In alle eerlijkheid, als daar een uitzondering op is, dan wordt Doehler & Haass genoemd. Nu beweer ik niet dat De tOm decoder de beste decoder is, ik wil graag neutraal in deze blijven vanwege mijn beperkte digitale kennis en interesse, maar argumenten waar je in geloofd moet je zeker naar tOm sturen. Het toffe van het bedrijf is dat ze 100% luisteren naar feedback van de klant. Zo ben ik ook met hun in contact geraakt. Ik ben zelf heel benieuwd wat ze daarop gaan zeggen.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door martindomburg »

Klopt, heb ook al contact met ze hierover. Ik ben erg benieuwd of ze onze testresultaten ter harte zullen nemen. Ik denk dat wij gewoon wat neutraler en kritischer proberen te kijken naar een product.

Ik denk wel dat de ToM decoders qua werking en techniek nog niet zover zijn als de grote merken. Sowieso een hele andere prijsrange ook. Maar vergeet vooral niet dat de grote jongens niet beter presteren omdat ze duurder zijn, maar omdat ze qua ervaring en marktaandeel veel groter zijn.

Dit zegt niets over de bereidwilligheid van de fabrikant. Bijvoorbeeld LaisDCC is een echte budget decoder, komt qua kwaliteit niet in de buurt van een normaal merk. Maar de fabrikant is leergierig en vind feedback leuk.

Ik zeg ook niet dat ze slechter zijn, maar je merkt wel verschillen waarin bijv D&H, maar ook Zimo en Kuehn net even beter presteren. En dat is ook best logisch en ik denk ook niet dat het hun doel is om zich te meten aan anderen.

Zoals je al aangeeft, je mist de ervaring om de techniek te kunnen vergelijken. Wij hebben die wel, en eerlijk is eerlijk: Elke fabrikant vind dat ze de beste kwaliteit hebben, en naar perfectie streven. Dat heeft elke ondernemer en producent, zou vreemd zijn als ze niet achter hun eigen product staan.

Uiteraard gaan we al onze testbelevingen delen met Joszef van ToM, ook gaan we zijn producten opnemen in ons assortiment. Ze hebben zeker een toegevoegde waarde.

Groetjes
Laatst gewijzigd door martindomburg op 10 jul 2020 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

sven-tramfabriek
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2019 21:07

Re: Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door sven-tramfabriek »

Ik zou die ervaring niet onderschatten. Ze bestaan al sinds 1991 en maken ook al jaren als onderaannemer electronica voor bekende modelspoormerken. Dat jij voorheen niet van tOm gehoord had, wil niet zeggen dat ze beginnelingen zijn. ;-) Dit zijn echt wizz”kids”.

https://train-o-matic.com/about.html


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door Pjotr »

Voor mij valt de pasvorm alleen tegen als je de NEM651 exemplaren vergelijkt met een Zimo MX616. Er zijn nog wel meer kleinere decoders, maar qua voltage zijn eigenlijk niet vergelijkbaar. Een Kuehn met NEM651 kan ik niet vergelijken.

Na mijn vakantie wil ik een Train-O-Matic Micro decoder in een Minitrix NS1100 bouwen. Zo te zien is dat nog wel passend te maken.
Ik maak daar wel tegen die tijd een kort verslagje van. Het plan is dan om separaat schakelbare sluitverlichting en een bufferschakelingetje in te bouwen. De kap en het chassis (met een Mashima motor) zijn hiervoor inmiddels gereed.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door martindomburg »

Vandaag hebben wij ons testwerk afgerond van de nieuwe Train-O-Matic producten nader benoemd als TOM. Een relatief nieuw merk op de modelspoormarkt in Nederland en onder onze aandacht gebracht door Tramfabriek, welke dit merk importeert voor het Verenigd Koninkrijk. Na een kort contact met dit Roemeens bedrijf hebben zij ons een testpakket aangeboden waarmee we de afgelopen weken de producten aan de tand hebben gevoeld om te kijken of het een toegevoegde waarde is naast de al huidige assortiment Lok Decoders.

En de uitslag (spoiler alert) is fenomenaal. De decoders hebben boven verwachting gepresteerd wat meerdere malen voor erg positieve verrassingen zorgden. Marcel heeft de testen uitgevoerd op een 4-tal locomotieven in de schaal N:
1. Minitrix BR 151 (bedrade decoder)
2. Piko G1206 (6-pins steek decoder)
3. Piko NS 1200 (Next18)
4. Fleischmann BR 110 (bedrade versie)

Omdat we in eerste instantie een beetje voorzichtig waren, gingen we heel sceptisch aan de gang met de pasvorm en rijgedrag van de decoders. De Lokommander II producten zijn immers van een goedkopere prijs als de huidige merken. Met een prijs van rond de € 22,50 werden er wel enorme verschillen verwacht zijn ten opzichte van de reguliere decoders die ruim tien tot vijftien euro duurder zijn.
Het tegendeel bleek realiteit. In alle gevallen presteerde de TOM decoder beter en mooier dan de al ingebouwde decoders van ESU, D&H en Kuehn. Met name de snelheidsmetingen binnen iTrain gaven een mooiere grafiek als de oude decoders. We hebben aan de instellingen van de Tom decoders niks versleuteld, alles stond op de standaard waardes om het Plug & Play gehalte te kunnen checken.
Het grote verschil was het motorgeluid, de frequentie van de TOM decoders gaven in 3 van de 4 gevallen een fluisterstillen motor, alleen bij de G1206 werd het geluid niet stiller als met de D&H die erin zat.
Ook komt de loc pas bij stap 3 en 4 echt in beweging, maar dan kruipt hij wel erg mooi en stil.
Natuurlijk hebben we ook wel een paar mindere punten gevonden:
- De decoders komen af fabriek niet bij stap 1 en 2 al op gang
- De lage snelheden gaan vaak schokkerig, vooral bij koolborstelmotoren.
- De Plux12 decoder is te breed voor in de Piko modellen
- De decoders zijn wat dikker en groter als een N45, MX616 of DH10c en passen niet altijd in een lok zonder frezen

Maar dat zijn punten waar we heel goed mee kunnen leven. Met name de functionaliteit van de decoders maken dat geheel weer goed met een standaard Fade effect op de verlichting. Ook zijn de decoders goed vertegenwoordigd n het programma DecoderPro. Ook heeft TOM een powerpack voor hun decoders, maar uiteraard kan een simpele LocBuffer ook worden aangesloten. Ook hebben de decoder goede ontkoppelfuncties voor automatisch ontkoppelen.


Conclusie:
Enorme verassing en wij denken wel dat TOM de potentie heeft om zich aan te sluiten bij de grote merken. We weten natuurlijk nog niet wat de decoders zullen doen over de lange termijn, die ervaring mist nog, maar de eerste testen zijn verbazingwekkend positief. Ook hebben we de decoders aan een Voltage test onderworpen en ondanks dat de decoders minder goed presteerden bij 24V bleven ze gewoon heel en viel de dissipatie erg mee.

Train-O-Matic nemen we dan ook met veel plezier op in ons assortiment en zal ook door ons gebruikt gaan worden bij het inbouwen van decoders in Locomotieven. Naast de decoders zijn er ook erg interessante licht strips voor rijtuigen en aanvullende elektronica. In de komende maand zullen we de artikelen gaan toevoegen aan onze webshop. Tevens worden wij nu ook erkend leverancier voor Nederland en België van de Train-O-Matic productlijn.

Technische specificaties van de decoders:
Lokommander II serie decoders; Beschrijving mogelijkheden.
De decoderfamilie kent een groot aantal functies:
- NMRA-conforme DCC-locdecoder;
- CV2: engine speed at the lowest speed step
- CV5: engine speed at the highest speed step
- CV6: engine speed at medium speed
- CV3: Acceleration rate
- CV4: deceleration rate
- Korte (1-127) en lange (128-9999) configureerbare adressen
- 14, 28/128 snelheidsstappen
- Maximale motorstroom 1000mA
- Lastregeling motor en BEMF
- Snelheid ingesteld op 3 punten (Vmin, Vmid, Vmax) of in tabelvorm
- Rangeersnelheid
- Remmen op constante afstand, geactiveerd op ABC/ DC-sector of op nul snelheid
- Gereduceerde snelheidsaandrijving op ABC Slow Speed-sectie
- Pendelfunctie (Push-Pull) zonder of met tussenstop
- Tot 10 dimbaar extra uitgangen
- Output Mapping naar functies F0, F1-F12
- Kortsluit- en overstroombeveiliging van motor- en hulpuitgangen
- Bidirectional communicatie RAILCOM
- SUSI © en LocoWire © interface
- Uitgangen voor Smart Power Pack (SPP ©)
- Elektromagnetische ontkoppelaandrijving
- Upgradebare software via de programmeur, zelfs met de decoder in de locomotief gemonteerd
- Te gebruiken in schaalmodellen H0, TT en N
- Voedingsspanning 4-24V
- Mogelijkheid om verschillende snelheden in te stellen voor vooruit en achteruit
- Voedingsspanning: 4-24 V, (DCC-spanning in de sporen)
- Stroomverbruik zonder geactiveerde uitgangen: <10 mA
- maximale stroom voor elke uitgang: 200 mA
- maximale totale stroom voor de decoder: 400 mA
- Functie-uitgang maximaal 200 mA per uitgang, maximaal alle uitgangen 400mA
- Afmetingen (zonder kabels en connector):
- NEM651: 14x9x3,3mm
- NEM652, PLUX12/ 16: 19,5x11x3mm
- Next 18: 14,2x9,2x3mm
- MTC21: 20x15,3x5mm
- PLUX22: 20,5x15x3,5mm
- gewicht: 4-6 g


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door maarten »

Klinkt goed Martin. Vooral ook dat ie prima presteert 'recht uit de doos' is echt wel een pluspunt voor velen. Wat ik nog mis in je verhaal is de bevindingen ná het spelen met de instellingen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je dat niet hebt getest. 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

sven-tramfabriek
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 nov 2019 21:07

Re: Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door sven-tramfabriek »

Gefeliciteerd, Martin!

Even voor de duidelijkheid: een Lokbuffer/Stay Alive is geen Powerpack. Die moeten niet verward worden. Wezenlijke algemene verschillen:
Lokbuffer/Stay Alive:
- Geeft enkele milliseconden extra power.
- Decoder is niet meer te programmeren zonder de stay alive los te solderen
- Kan op elke decoder worden aangesloten
PowerPack:
- Extra power is in seconden (4 seconden is heel normaal) en de tijd kan geprogrammeerd worden middels aanpassing in een CV.
- Decoder kan geprogrammeerd worden met Powerpack aangesloten (daarvoor is de derde draad)
- Kan alleen op ESU (v4 en v5), Lenz (Met USP aansluiting) en alle Train-O-Matic decoders worden aangesloten.

Voor CV instellingen van de Train-O-Matic decoders met Tramfabriek klokankermotors : http://tramfabriek.nl/digital.html


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door martindomburg »

sven-tramfabriek schreef: 12 jul 2020 11:35 Gefeliciteerd, Martin!

Even voor de duidelijkheid: een Lokbuffer/Stay Alive is geen Powerpack. Die moeten niet verward worden. Wezenlijke algemene verschillen:
Lokbuffer/Stay Alive:
- Geeft enkele milliseconden extra power.
- Decoder is niet meer te programmeren zonder de stay alive los te solderen
- Kan op elke decoder worden aangesloten
PowerPack:
- Extra power is in seconden (4 seconden is heel normaal) en de tijd kan geprogrammeerd worden middels aanpassing in een CV.
- Decoder kan geprogrammeerd worden met Powerpack aangesloten (daarvoor is de derde draad)
- Kan alleen op ESU (v4 en v5), Lenz (Met USP aansluiting) en alle Train-O-Matic decoders worden aangesloten.

Voor CV instellingen van de Train-O-Matic decoders met Tramfabriek klokankermotors : http://tramfabriek.nl/digital.html
Sven, ik wil je niet afvallen maar wat jij schrijft is niet correct. Het enige voordeel van een Powerpack is dat je kunt programmeren zonder de bufferschakeling los te koppelen.

In geval van een LocBuffer kan je deze ook op een stekker verbinding zetten. En uit ervaring kan ik je vertellen dat programmeren met een LocBuffer mij nog nooit grote problemen heeft gegeven.

Ook je verhaal over de milliseconden is onzin. Ook een LocBuffer kan zo worden gebouwd dat er zelfs minuten aan buffer gegeven kan worden. De capaciteit van een buffer word bepaald door de grote van de condensatoren en het verbruik van de verbruiker icm de voltage.

DUS:
Nee, een powerpack heeft als enige voordeel dat programmeren bij een grote buffer capaciteit makkelijker zal gaan.

In de.praktijk zijn powerpacks alleen toepasbaar in H0 en groter omdat de fabrikanten de packs te groot maken. In N wordt SMD techniek sneller toegepast.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door martindomburg »

maarten schreef: 12 jul 2020 11:14 Klinkt goed Martin. Vooral ook dat ie prima presteert 'recht uit de doos' is echt wel een pluspunt voor velen. Wat ik nog mis in je verhaal is de bevindingen ná het spelen met de instellingen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je dat niet hebt getest. 8-)
Uiteraard, de PID instellingen zijn heel uitgebreid en je kunt er echt wel veel mee doen. Maar als hij OTB (Out the Box) al netjes en dan hoef je met PID niet veel te doen.

Maar de onderste stappen zijn wel netjes te krijgen met de instelmogelijkheden.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door Sandopie »

Martin,

Het onderstaande kan ik niet terug vinden op de site van tOm.

- maximale totale stroom voor de decoder: 400 mA


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door martindomburg »

Sorry, dat staat er onduidelijk. Gezamenlijk stroom op de functieuitgangen wordt hier bedoeld.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Train-O-Matic lokdecoders

Bericht door Rick »

martindomburg schreef: 11 jul 2020 20:53- De Plux12 decoder is te breed voor in de Piko modellen
Ik heb nu even geen zin om dat verder op te zoeken, maar is dat niet een geval van 'Piko houdt zich niet aan de norm voor Plux'? Er staat me bij dat andere decoders ook niet passen.


Plaats reactie