Piko 2023

Hier ruimte voor producten van Fabrikanten.
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Piko 2023

Bericht door Ipharra »

Ik denk dat het eerste ijkpunt de Spielwarenmesse in Neurenberg wordt. Eens kijken wat Piko daar presenteert. Wordt het inderdaad het model wat in de catalogi en op de website staat, dus een echte Mat 57 of wordt het toch een omgekatte Mat 54 zoals gemeld door Scaletrading. Tot die tijd blijft het speculaas. Waarom zouden ze zoveel geld spenderen aan een foute afbeelding waardoor de kopers misleid worden, zou een slechte zaak zijn als dit zo is. Kunnen ze net zo goed een Duitse ICE in de kleuren van een TGV spuiten en hem dan als Frans treinstel verkopen. Voorlopig blijven we hier nog aan de bier en chips.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko 2023

Bericht door WilcoV »

Guus, Scaletrading, de vertegenwoordiger van PIko in Nederland en degene die Piko laat weten wat er het beste voor de Nederlandse markt geproduceerd kan worden (Piko beslist dat echt niet zelf) heef al bevestigd dat de foto's op de PIko sites onjuist zijn en dat het gewoon een Mat 54 wordt in Benelux kleuren. Het is dus GEEN speculatie.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1000
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Piko 2023

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Sandopie schreef: 07 jan 2023 14:26
Zaunkönigs Bahn schreef: 04 jan 2023 20:03 Moet nog even wachten, maar ik heb een E91 DRG II met herrie in de bestelling staan. Eindelijk weer iets voor periode II, Fleischmann en Minitrix laten hier toch wel een paar steken vallen.
Werkelijk? Fleischmann komt volgens mij met een BR 01 met herrie!
Oh, daar weet ik nog niks van. Dan nog te hopen dat het niet DR (>1937) is en wel DRG (<1937).


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Piko 2023

Bericht door Marksintpancras »

WilcoV schreef: 07 jan 2023 16:59 Guus, Scaletrading, de vertegenwoordiger van PIko in Nederland en degene die Piko laat weten wat er het beste voor de Nederlandse markt geproduceerd kan worden (Piko beslist dat echt niet zelf) heef al bevestigd dat de foto's op de PIko sites onjuist zijn en dat het gewoon een Mat 54 wordt in Benelux kleuren. Het is dus GEEN speculatie.
Zolang Piko niet heeft gereageerd dan is en blijft speculatie. Het is bij de W13 Piko modellen staat ook duidelijk op de verpakking dat het W13 product is en in opdracht door Piko geproduceerd.
Scaletrading vertegenwoordigd Piko in de Benelux, echter is Piko zelf die de knoop doorhakt en als een model niet goed verkoopt financieel verantwoordelijk is. Als de Benelux mat57 slecht verkoopt dan kan Piko niet de productie kosten verhalen op Scaletrading. Dus wachten is toch echt op de reactie van Piko.

Ben wel met Wilco eens dat Scaletrading wat betreft NL modellen ons goedt vertegenwoordigd (dus wat in de melk te brokkelen heeft) bij Piko.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1209
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Piko 2023

Bericht door WimC »

Jij schrijft het, ik dacht het. Daar zitten inderdaad verschrikkelijke klinknageltellers, niettemin kun je daar vaak ook wel veel info en ervaringen over modellen vinden.

Edit: was reactie op de laatste post op de vorige pagina, van railrene. Had niet gezien dat er nog een pagina was.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko 2023

Bericht door WilcoV »

Het allerlaatste wat ik er over zeg is het volgende en dan geef ik aan wat Wim Wolters van Scaletrading mij mededeelde, vind er van wat je er van wil vinden

1e email: Op verzoek van N spoor modelspoorders wordt het een gewone mat 54 in Benelux kleuren.
3e mail: economisch gezien is de ontwikkeling van een mat 57 niet rendabel
4e mail: ik ben het met u eens dat de afbeeldingen op de Piko website en in de folder tot verwarring heeft geleid.
Tot slot het wordt een mat 54 in Benelux kleuren.

Uiteraard hoop ik er met iedereen op dat Piko ons alsnog gaat verrassen, maar ik ben er van overtuigd dat dit niet zonder overleg met Scaletrading gaat gebeuren.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Piko 2023

Bericht door tv_man »

Nederland is op zich helemaal niet slecht vertegenwoordigd in modelspoorland, zelfs niet in spoor N, als je het vergelijkt met wat er bijvoorbeeld aan Belgisch spul verkrijgbaar is (naar mijn weten heel wat minder), terwijl België niet zo veel kleiner is (geen flauw idee hoeveel modelspoorders België telt vergeleken met Nederland). Al met al kunnen we als verzamelaars van Nederlandse modeltreinen redelijk tevreden zijn, al kan het altijd beter. En een mooie nieuwe koploper zou leuk zijn. (ach toe, ome Piko, mogen we voor volgend jaar of het jaar daarop een koploper voor onder de kerstboom?)

Klinknagels tellen is een hobby op zich. Ik ga ze niet ongelijk geven, want zij weten het toch beter, maar het is niet mijn hobby. :D


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko 2023

Bericht door WilcoV »

Ik ben ook heel tevreden met het goede dat Piko wel uitbrengt en ben zeker geen klinknagelteller. Maar kritiek hebben op een model wat wordt uitgebracht dat geheel niet is wat voorgesteld wordt is in mijn ogen iets heel anders. Als je een G1206 en een NS6400 of in dit geval een Mat 54 met een mat 57 dan heb je het toch echt over veel andere verschillen dan klinknagels. Je hebt het werkelijk over een ander ontwerp met een andere bakopbouw.

Waarmee ik wederom bevestig ook heel blij te zijn met de zeker goede modellen die Piko uitbrengt. Maar het is toch een heel schril contrast als je wel de juiste varianten van bijvoorbeeld een 1100 locomotief kan uitbrengen met zeer zeker klinknagelverschillen (A frontsein, wel of geen sierlijst) maar dat vervolgens niet kan bij een Mat 54 versus mat 57 vanwege economische belangen? Een mat 57 zou zelfs voor de Belgische markt interessant zijn.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

railrene
Berichten: 166
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: Piko 2023

Bericht door railrene »

De humor is dat er vanmiddag op Marktplaats een setje stond van een Bisschop-Benelux en een groene hondekop dat kennelijk is weggegaan voor 425 euro:

https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... be7006189b

Goedkoper dan wat Piko er voor gaat vragen... ik zag het te laat en ben toch al voorzien maar ik hoop dat een liefhebber-van-hier m gescoord heeft.

Ik heb vanmiddag alvast de nieuwe Piko gele-botsneus-1100 besteld... op die bestellijstlijst staat ook nog een Flmn NS Vectron (allebei met herrie) en een Nightjet-rijtuigenset van LS. De begroting voor 2023 is dus al zo'n beetje compleet.

Tegen 2024 hoop ik dan dat de Piko-nep-Beneluxen in de ramsch gaan en dan mooi als onderdelenleverancier kunnen gaan dienen voor Bisschop-hondekop-viertjes. De hoop dat Piko daar zelf nog mee komt heb ik nu maar echt opgegeven.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3888
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Piko 2023

Bericht door Jeroen »

railrene schreef: 07 jan 2023 16:09
Jeroen schreef: 07 jan 2023 12:18 Gewoon lekker modern Duits rijden. Heb je al dat gezeik niet. Nederlandse treinen zijn toch lelijk en bijkomend voordeel is dat je lekker het nieuwe jaar begint want het scheelt je veel bier en chips erbij op het N-Spoorforum met enkel alwetenden.

Kommaarkommaar!🤌
Inkoppertje. Als je modern-Duits rijdt moet je ook modern-Duits-1:160.net lezen:

https://www.1zu160.net/scripte/forum/index.php

Daar heb je zoveel bier en sjips bij nodig dat dat van alhier verwaarloosbaar is :D



Zit je me nou weg te pesten hier?😎


Afbeelding

Sandopie
Berichten: 792
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Piko 2023

Bericht door Sandopie »

Zaunkönigs Bahn schreef: 07 jan 2023 17:07
Sandopie schreef: 07 jan 2023 14:26
Zaunkönigs Bahn schreef: 04 jan 2023 20:03 Moet nog even wachten, maar ik heb een E91 DRG II met herrie in de bestelling staan. Eindelijk weer iets voor periode II, Fleischmann en Minitrix laten hier toch wel een paar steken vallen.
Werkelijk? Fleischmann komt volgens mij met een BR 01 met herrie!
Oh, daar weet ik nog niks van. Dan nog te hopen dat het niet DR (>1937) is en wel DRG (<1937).
Volgens mij DRG. Er komt ook een bijpassende set rijtuigen. Info 1zu160.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

sparckie
Berichten: 72
Lid geworden op: 24 mar 2013 21:17

Re: Piko 2023

Bericht door sparckie »

railrene schreef: 07 jan 2023 18:22 De humor is dat er vanmiddag op Marktplaats een setje stond van een Bisschop-Benelux en een groene hondekop dat kennelijk is weggegaan voor 425 euro:

https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... be7006189b

Goedkoper dan wat Piko er voor gaat vragen... ik zag het te laat en ben toch al voorzien maar ik hoop dat een liefhebber-van-hier m gescoord heeft.
Het is zeker een liefhebber-van-hier die m gescoord heeft! Een iets ander bedrag, maar deze kans kon ik niet laten lopen.


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Piko 2023

Bericht door Ipharra »

De correcte Benelux hondekop is vanochtend vervangen door een afbeelding van de Mat 54 hondekop in een Benelux kleurtje op de Piko website. Wordt dus een teleurstelling voor velen van ons. Vraag me af wat ze met alle geprinte folders gaan doen waar nu dus een foute afbeelding staat.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko 2023

Bericht door WilcoV »

Ipharra schreef: 09 jan 2023 09:31 De correcte Benelux hondekop is vanochtend vervangen door een afbeelding van de Mat 54 hondekop in een Benelux kleurtje op de Piko website. Wordt dus een teleurstelling voor velen van ons. Vraag me af wat ze met alle geprinte folders gaan doen waar nu dus een foute afbeelding staat.
Klopt nu moeten ze alleen de tekst nog aanpassen. Er staat nl nog steeds tijdperk III (en tijdperk IV) bij de omschrijving en als het deze kleurstelling wordt is het toch echt tijdperk IV.
(voordat er vragen komen, de treinstellen kwamen in Tijdperk III op de baan zonder gele baan boven de 1e klasse ramen en met een lichter kleur geel. De gele streep boven de ramen kwam pas begin jaren 60 (nog wel tijdperk III) maar deze donkerder gele kleur pas vanaf 1973 en dus tijdperk IV pas)


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Riem
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Piko 2023

Bericht door Riem »

Ipharra schreef: 09 jan 2023 09:31 De correcte Benelux hondekop is vanochtend vervangen door een afbeelding van de Mat 54 hondekop in een Benelux kleurtje op de Piko website. Wordt dus een teleurstelling voor velen van ons. Vraag me af wat ze met alle geprinte folders gaan doen waar nu dus een foute afbeelding staat.
Denk dat ze die folders gewoon gaan uitdelen. Voor de andere modellen maakt het niet uit. En weg gooien kost veel geld. Het is voor velen die het nu weten, ook voor mij, een teleurstelling zeker omdat het idd het hoogtepunt voor dit jaar was in de folder. Maar voor wie het nog niet weet gaat het straks een flinke domper worden als ze idd het verkeerde model gaan uitleveren. Dan krijg je de tweede ronde met verbazing/teleurstelling/afschuw. Mijn hoop op een correct model is in ieder geval al verdwenen en ik heb mijn reservering ook geannuleerd.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Piko 2023

Bericht door Marksintpancras »

:lol: als ik Piko was, zal ik gewoon even wachten met uitbrengen, de kleuren in de blender en gewoon de KunstRai mat54 uitbrengen:

Afbeelding

_o_ succes gegarandeerd, gewoon goed verkoopcijfers en geen gezeik


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

railrene
Berichten: 166
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: Piko 2023

Bericht door railrene »

Piko heeft kennelijkin een persconferentie handmonster van de nieuwe 185 laten zien:

https://www.piko.de/DE/images/NEWS/2023 ... 24_www.jpg

Als ik dan van een afstandje en door mijn oogharen kijk, dan denk ik er twee extra pantograven en een Fyra logo bij. En tel er bij 185 ééntje op. Als Piko meeleest: Ideetje voor 2024? Ach, misschien komt Minitrix er nog wel mee volgende week :)


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5045
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Piko 2023

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Dit is een traxx 1( zie de kop vorm) dus op basis van deze kap kan je geen Fyra of NS 186 maken, dat is een traxx 2. Anders krijg je het zelfde als bij die benelux hondekop.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

railrene
Berichten: 166
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: Piko 2023

Bericht door railrene »

neudalhausenstadbahn schreef: 12 jan 2023 23:22 Dit is een traxx 1( zie de kop vorm) dus op basis van deze kap kan je geen Fyra of NS 186 maken, dat is een traxx 2. Anders krijg je het zelfde als bij die benelux hondekop.

Groetjes Michiel
Ik weet ook te weinig van die moderne meuk. Voor mij zijn ze allemaal hetzelfde (itt tot hondekoppen en zo) met een ander kleurtje, dus ik vond m'n idee wel aardig. Weer een ilusie armer zal ik maar zeggen :)


Gebruikersavatar

henkoia
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 jan 2015 20:57
Locatie: Utrecht

Re: Piko 2023

Bericht door henkoia »

Marksintpancras schreef: 09 jan 2023 18:41 :lol: als ik Piko was, zal ik gewoon even wachten met uitbrengen, de kleuren in de blender en gewoon de KunstRai mat54 uitbrengen:

Afbeelding

_o_ succes gegarandeerd, gewoon goed verkoopcijfers en geen gezeik
Ik vind dit zo'n gek idee nog niet en zou deze uitvoering zondermeer aanschaffen. :Thumb


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1209
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Piko 2023

Bericht door WimC »

Ik denk dat je bij deze versie geheid opmerkingen zou krijgen dat die gele vlek aan de linkerkant van de koplamp te groot is of iets dergelijks.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko 2023

Bericht door WilcoV »

Van mij niet hoor, het is tenminste een Mat 54


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Frans III
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 nov 2016 11:04

Re: Piko 2023

Bericht door Frans III »

Tja. Met betrekking tot Piko's Benelux mat '57. Eerst lekker gemaakt met foto's die deden vermoeden/hopen dat 'het huiswerk' goed gemaakt was. Wilde al gaan voorbestellen met de gedachte dat het wel goed zat. Maar zie daar nu toch vanaf. Hier in de club zijn er meer mensen die er zo over denken. Zou best meer hebben willen betalen voor een correct model. Ach, volgende keer beter en NS-materieel is voor mij toch meer 'voor erbij'.


Al meer dan 50 jaar N spoorder.

sjoef
Berichten: 937
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Piko 2023

Bericht door sjoef »

Mark, bedoel je deze?

https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... &start=200

(stukkie naar beneden)



u43hvs
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Piko 2023

Bericht door u43hvs »

De 2200 in strukton livrei en de 1100 geel/grijs met botsneus worden zeer binnenkort uitgeleverd.


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Plaats reactie