Piko 2023

Hier ruimte voor producten van Fabrikanten.
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1209
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Piko 2023

Bericht door WimC »

Ze zullen ook een bepaalde omzet nodig hebben om bij een nieuw model/vormvariant winst te kunnen maken. Uiteindelijk is NL een niet zo groot, dus waarschijnlijk loont het voor hen niet om er een vormvariant van te maken.

De 600 verbaast me dan nogal. Maar misschien willen ze ook richting VS.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko 2023

Bericht door WilcoV »

WimC schreef: 03 jan 2023 12:26 Ze zullen ook een bepaalde omzet nodig hebben om bij een nieuw model/vormvariant winst te kunnen maken. Uiteindelijk is NL een niet zo groot, dus waarschijnlijk loont het voor hen niet om er een vormvariant van te maken.

De 600 verbaast me dan nogal. Maar misschien willen ze ook richting VS.
Het gekke is dat ze dat dus wel blijkbaar lukt met de vele varianten van locomotieven voor de Nederlandse markt. De 600 is uiteraard een model dat veel breder uitgezet kan worden. Inderdaad de VS, maar ook in Europa heeft dit type in veel landen gereden als onderdeel van het US Army en bij andere landen. Het lijkt er in ieder geval op dat locomotieven een betere afzet lijken te hebben voor Piko dan treinstellen, maar ik blijf me afvragen of toen bij de introductie van de Mat 54 niet te positief is gedacht en er wellicht veel te veel modellen zijn geproduceerd en dat daarom de verkopen zijn tegen gevallen. Vooral als je ziet dat de verschillende modellen langzaam aan toch uitverkocht raken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Piko 2023

Bericht door Doolemeister »

WilcoV schreef: 03 jan 2023 12:17 Zeker weten Frank, juist omdat ze met andere modellen van vele locomotieven zo goed bezig zijn. Volgens de reactie heeft het allemaal te maken met de slechte verkoopcijfers van toendertijd de Mat 54 stellen. Wat ik ook weer raar vind aangezien ik die stellen op nagenoeg alle Nederlandse N spoor banen langs zie komen. Ik denk vooral dat ze toen gedacht hebben er veel meer te verkopen dan er markt voor was. Eerder een verkeerde marktverkenning dus dan dat iets slecht verkoopt.
De H0 benelux variant heeft niet goed verkocht, dat is mede de reden dat er een 'benelux' komt op basis van een Mat54

Maar ze brengen echt wel mooie modellen uit, ik ben er blij mee en ook ik kan ze niet allemaal kopen.
Deed een andere fabrikant maar eens zoveel moeite, lees Minitrix, met treinstellen.
Koploper, IRM, DDM en en en nog vele andere uitvoering.

Maar wie weet wat de toekomst gaat bieden.


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

Valéry
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Arnhem

Re: Piko 2023

Bericht door Valéry »

Beste Benelux-vrienden (want ook de Vlamingen en Brusseleers onder ons zullen ontgoocheld zijn),
In de 24 uur na mijn bericht van 2 januari is er heel wat onbegrip en teleurstelling over dat onechte Benelux-tweetje gespuid. Daarbij en bij de hartekreet van Riem
Een verkeerd model maken of verkopen in een verkeerde kleurvarianten is echt iets wat niet meer kan in deze tijd. Zeker in de treinenwereld waar (bijna) iedereen op details is.
sluit ik me aan.
Tot goed begrip bij Wilco (en anderen): zijn bron is dezelfde als de mijne. Alleen staat staat daar niet dat het resultaat van de hondekop in schaal 1:87 (h0) is tegengevallen, maar wel dat dit de Benelux-hondekop betreft. Enkele jaren terug had ik hetzelfde bescheid gekregen over de binnenlandse versie met rode biezen en proefsnor. Hadden de Nederlandse en vooral Belgische h0-spoorders, die merendeels Märklinisten zijn – de Beneluxen waren er immers ook in 3-rail-wisselstroomuitvoering – daar nou maar wat enthousiaster koopgedrag op losgelaten. Wij hebben dat te bezuren, nu N hier zoals vaker achter “grote broer” h0 aanloopt. Ook bij Fleischmann onder Roco is dat niet echt anders geworden.
Groet van


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Piko 2023

Bericht door Mack »

Piko gaat ze goede naam toch niet verpesten hoop ik
EEN VRAAG waarom zouden ze hem HO goed maken en N niet ?
ze toch doen blij de rob bisschop uitvoering heb
niet goed is koop ik hem er niet bij
maar laten we het afwachten tot we ze werkelijk zien
voordat we het model al zitten te bashen alleen op horen dat
geloof niet Piko zo stom is, en mag volgens mij ook niet iets afbeelden en iets anders leveren :?


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko 2023

Bericht door WilcoV »

Mack dit is toch echt wat de importeur me rechtstreeks heeft gemeld. Het wordt gewoon een Mat 54 versie in de Benelux kleuren en dus geen goede Mat 57. Piko brengt dus echt in N spoor een incorrect model op de markt. Sterker nog volgens de importeur: (citaat) "De Benelux Hondekop in spoor N wordt op veler verzoek van uw mede-N-spoorders een kleurvariant op de binnenlandse Hondekop." Dus geen Mat 57 (haal die inderdaad maar bij Rob Bisschop als je een echte in model wil) maar gewoon een mat 54 in een Benelux jasje en nog op "ons" (uw mede-N-spoorders volgens de importeur) verzoek ook. Zoals ik al zei, hou ik in ieder geval een mooi bedrag beschikbaar voor mezelf voor andere modellen.

Neemt niet weg dat ook ik heel blij ben met de andere modellen die Piko op de markt brengt en die wel goede modellen van de ware uitvoeringen zijn. Dus spijtig aan de ene kant maar complimenten aan de andere kant.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Piko 2023

Bericht door Doolemeister »

Afbeelding

zo staat het op de site van Scaletrading, correct of niet ziet er wel leuk uit, maar dat is mijn mening.
en of ik deze koop weet ik nog niet, eerst maar eens de botsneus :D

We kunnen Piko nu wel afbranden om een incorrect model, maar ze brengen wel vele correcte modellen, laten we vooral daar blij mee zijn.
Het oude Fleischmann 1600 model van vroeger was ook niet helemaal correct of de Minitrix 1200, laat staan de laatste 6400 met compleet gele hekjes.
Laatst gewijzigd door Doolemeister op 03 jan 2023 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Piko 2023

Bericht door Ad_M »

Voor deze Azijnzeiker een No Go in deze vorm!!
Dat word een botsneus met sound :)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Riem
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Piko 2023

Bericht door Riem »

Als piko idd de verkeerde variant uit gaat brengen, annuleer ik de bestelling ook. Het blijft een dure hobby.
Misschien als zoveel mogelijk van ons een bericht via de Piko site sturen met onze mening, dat ze er nog verandering in gaan brengen?
Het is een poging waard. Zeker omdat ze als fabikant ook modellen willen verkopen.

https://www.piko-shop.de/en/formular/co ... ce-12.html


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko 2023

Bericht door WilcoV »

We kunnen Piko nu wel afbranden om een incorrect model, maar ze brengen wel vele correcte modellen, laten we vooral daar blij mee zijn.
Het oude Fleischmann 1600 model van vroeger was ook niet helemaal correct of de Minitrix 1200, laat staan de laatste 6400 met compleet gele hekjes.
Klopt, maar Fleischmann heeft ondertussen de juiste 1600 uitgebracht en bij Minitrix kan je heel eenvoudig de onderzijde tussen de draaistellen vervangen door een juiste. De Minitrix 1200 kan je natuurlijk nooit vergelijken met modernere eisen. De 6400 met gele hekjes kan je ook heel eenvoudig goed maken met een verfkwast. Maar deze Piko heeft toch echt volledig onjuiste dak partijen, dakopbouw en de stroomafnemers volledig onjuist op het dak. Maar eens, Piko doet het aan de andere kant (locomotieven) ook heel erg goed.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko 2023

Bericht door WilcoV »

Riem schreef: 03 jan 2023 17:09 Als piko idd de verkeerde variant uit gaat brengen, annuleer ik de bestelling ook. Het blijft een dure hobby.
Misschien als zoveel mogelijk van ons een bericht via de Piko site sturen met onze mening, dat ze er nog verandering in gaan brengen?
Het is een poging waard. Zeker omdat ze als fabikant ook modellen willen verkopen.

https://www.piko-shop.de/en/formular/co ... ce-12.html
Heel goed maar het is wel Scaletrading die dit heeft geïnitieerd bij PIko. Dus die ook maar bestoken lijkt mij.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Piko 2023

Bericht door Rick »

De raamindeling van het getoonde stel is dan wel weer correct...


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko 2023

Bericht door WilcoV »

Rick schreef: 03 jan 2023 18:00 De raamindeling van het getoonde stel is dan wel weer correct...
Die zal op het uiteindelijke model hetzelfde zijn als de mat 54 die al zijn uitgebracht. Scaletrading heeft mij laten weten bij de tekening alleen de daken te hebben gewijzigd. Dus Scaletrading, de importeur van Piko, degene die aan Piko doorgeeft wat er voor Nederland het beste kan worden geproduceerd, heeft per email laten weten dat de Benelux variant gewoon een bestaand model van de Mat 54 is met slechts Benelux kleuren. Er is of wordt NIETS aan de kap van de mat 54 gewijzigd, aldus Scaletrading. Dus ga alsjeblieft niet te veel op de afbeeldingen van zowel Scaletrading als Piko af, het wordt gewoon een Mat 54 en GEEN mat 57.

De andere modellen die gepresenteerd zijn worden wel correct zoals ze in de folder worden weergegeven.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Riem
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Piko 2023

Bericht door Riem »

De Benelux versie is denk ik idd wel een veel gevraagd model, zoals Scaletrading aan geeft. Maar een bestaande mat 54 omspuiten in een Benelux kleur is niet waar men dan om vraagt. Als je dit als importeur door geeft en/of goed keurt, ben je dan wel de juiste importeur? Heeft een mail naar hun dan wel zin en komt dit aan bij Piko? Ze (denk ik dan) hebben de laatste jaren met Piko een goede reputatie van mooie modellen opgebouwd, en dan de plank faliekant mis slaan en je reputatie zo de prullenbak in gooien is denk ik erg zonde. Zeker bij een model wat ze zelf aangeven als veel gevraagd. Of is er opeens iemand nieuw aangesteld die dit heeft goedgekeurd?



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Piko 2023

Bericht door FidOo »

Ik denk dat jullie een correct model kunnen vergeten. Een (of zelfs meerdere) mal(len) voor de juiste vorm kost waarschijnlijk te veel geld en dat zullen ze niet doen. Hoe vervelend dat ook is.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Piko 2023

Bericht door geertvt »

Kan iemand mij laten zien hoe groot dat verschil tussen en '54 en '57 op een model in 1:160 is?
Volgens Wikipedia valt hetgeen waar jullie het over hebben onder het kopje 'minder opvallende verschillen.' :mrgreen:
Aangezien 99% van de modelspoorders treinen zonder machinist laat rijden, de deuren nooit open kunnen en de modelhuizen van plastic of karton zijn ben ik oprecht benieuwd hoe onoverkomelijk deze variant gaat zijn en of ik weer eens bereid ben om concessies te doen in mijn hobby ;)


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko 2023

Bericht door WilcoV »

Beste Geert
Allereerst is het dak van een mat 57 heel anders opgebouwd dan een Mat 54, vervolgens is het zo dat iedere bak één stroomafnemer achter de cabine heeft (mat 57) terwijl de Mat 54 er twee op één rijtuig heeft. Tot slot is de indeling van deuren en ramen heel anders gesitueerd.

Afbeelding


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko 2023

Bericht door WilcoV »

Afbeelding
Even de Benelux Mat 57 gespiegeld om de bagageruimte aan dezelfde kant te tonen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

MarkV
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 dec 2022 15:02

Re: Piko 2023

Bericht door MarkV »

Je zou denken dat de catalogus een haastklus is geweest, of dat er iemand heel erg heeft zitten suffen. Ik zie de nodige uitglijders. In de catalogus van 2022 staat bijvoorbeeld duidelijk vermeld wanneer een foto van H0 model is gebruikt. In die van 2023 staat er helemaal niets vermeld. En de 1136 in geel/grijs is toch echt een variant en geen nieuw model. Ik wacht even af wat voor Benelux Hondekop Piko nu echt gaat uitbrengen. Een beetje dichterlijke vrijheid is niet erg, maar het moet niet te gek worden.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Piko 2023

Bericht door WilcoV »

niet helemaal want Piko gebruikt de term "Neu" voor een variant op een bestaand model met slechts heel kleine wijzigingen (A frontsein 1127 bijvoorbeeld en de 1136, zonder sierstrips en nummerbord op zijkant). Voor geheel nieuwe modellen wordt de term "Form Neu" gebruikt. Men gebruikt echter ook de term "Form variante" wat voor zover ik begrijp weer slechts een kleurvariant is maar daar kan ik me in vergissen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Piko 2023

Bericht door geertvt »

Bedankt voor de opheldering Wilco! :Thumb


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 647
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Piko 2023

Bericht door Sibbesuisje »

Tja, jammer is het wel. Ik zie niets liever dan accurate modellen en Piko heeft ons juiste de laatste jaren goed verwend.
Aan de andere kant denk ik dat een groot deel van N-spoorders niet echt bekend zijn met de verschillen tussen Mat 54 en Mat 57 (zelf moest ik het ook googelen) dus zou me niet verbazen als het model nog aardig goed verkoopt. Voor Piko begrijp ik wel dat ze dit doen ivm de kosten. En dit is niet voor het eerst, zo deden ze dat met de 6400 helaas ook (zelf had ik al 2 minitrix 6400’s dus had toen de piko laten staan).
Ik hoop maar dat dit niet de nieuwe trend gaat worden en dit een uitzondering blijft.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Riem
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Piko 2023

Bericht door Riem »

Sibbesuisje schreef: 04 jan 2023 03:08 Tja, jammer is het wel. Ik zie niets liever dan accurate modellen en Piko heeft ons juiste de laatste jaren goed verwend.
Aan de andere kant denk ik dat een groot deel van N-spoorders niet echt bekend zijn met de verschillen tussen Mat 54 en Mat 57 (zelf moest ik het ook googelen) dus zou me niet verbazen als het model nog aardig goed verkoopt. Voor Piko begrijp ik wel dat ze dit doen ivm de kosten. En dit is niet voor het eerst, zo deden ze dat met de 6400 helaas ook (zelf had ik al 2 minitrix 6400’s dus had toen de piko laten staan).
Ik hoop maar dat dit niet de nieuwe trend gaat worden en dit een uitzondering blijft.
Maar op deze manier modellen uitbrengen is gewoon geldklopperij bij nietsvermoedend of slecht geïnformeerde kopers. Omdat in de catalogus een correct model Benelux word getoond valt het wettelijk zelfs onder misleidende verkoop omdat er een grotendeels ander model toegestuurd gaat worden. Ik kan ook geen grijze volkswagen sedan voorzien van een Mercedes embleem en hem dan verkopen als grijze mercedes sedan, de basis vorm, kleur en land van herkomst zijn hetzelfde, maar daar houd het mee op. Voor HO kunnen ze wel een klopppend model maken, maar in N denken ze zich er makkelijk vanaf te maken. Dat vind ik een belediging naar ons als consument.
Mijn levensmotto is: als je iets doet, doe het goed of doe het niet. Ik zie dus liever geen benelux hondekop dan deze aanfluiting, van mij kunnen ze het model dus ook beter cancellen als ze hem niet correct gaan produceren.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Piko 2023

Bericht door Ad_M »

Riem schreef: 04 jan 2023 09:38 Mijn levensmotto is: als je iets doet, doe het goed of doe het niet. Ik zie dus liever geen benelux hondekop dan deze aanfluiting, van mij kunnen ze het model dus ook beter cancellen als ze hem niet correct gaan produceren.
Ik denk er ook zo over, maar als een fabrikant "verleid" wordt met aanvragen van vele potentiele kopers die dat "niet erg" vinden...
Dan is de verleiding erg groot

Een nieuwe mal maken blijft duur en een risico!!
Daarom duurt het ook zo voordat we eindelijk wat fatsoenlijke rijtuigen krijgen
Ook hier hoor ik dat Piko mooie stappen en investeringen maakt ism met de locale importeur

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Piko 2023

Bericht door tv_man »

Interessant deze discussie over hoe onoverkomelijk deze verschillen tussen de Mat'54 en Mat'57 zijn (plaatsing stroomafnemers direct van een afstand waarneembaar, raam-deurindeling ook best duidelijk, de rest zijn dan naar mijn mening details waarvoor je een vergrootglas nodig hebt) wanneer je het vergelijkt met hoe H0 modelspoorders soms op veel kleinere details letten en daar heel moeilijk over kunnen doen (slangetje aan de neus van de locomotief klopt niet, handvat naast de deur helemaal verkeerd, kabel op het dak op de vekeerde plaats)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie