SpoorObjecten: ICR stuurstand

SpoorObjecten

Onderwerp starter
Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door Jettuh »

hehe sorry :$


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door Jos »

Ik heb mijn exemplaar deze week binnengehad. Leek me leuk om aan de Minitrix ICR rijtuigen toe te voegen.
Helaas is de maatvoering zo sterk afwijkend dat dit niet zal gaan.
De raamindeling komt niet helemaal overeen, de ramen zijn 1 mm lager en het hele model is 1 mm smaller dan de minitrix rijtuigen.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door Jettuh »

Sorry om dat te horen Jos,

ik heb geprobeerd het model zoveel mogelijk 1:1 te maken.
misschien dat het iets smaller is omdat ik hem met de hand ben gaan schalen, maar de raam hoogte is wat de bouwtekeningen aangaven :oops:

nogmaals mn excuses, ik hoop dat je een oplossing vindt

mitchell :(


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door Jos »

Geeft niet hoor Mitchell, je kunt nou eenmaal niet verwachten dat alles op elkaar lijkt op past :)
Als ik naar foto's van 1:1 modellen kijk lijkt de raamhoogte me wel te laag, maar dat kan bedrieglijk zijn.

Groetjes,
Jos



job050960
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jun 2009 10:54

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door job050960 »

Mitchell,

Al geruime tijd volg ik de draadjes die betrekking hebben op je ontwerpen. Denk dat veel mensen blij zijn met deze nieuwe modellen. Om niet al te moeilijk te beginnen dacht ik aan de ICR stuurstand. Helaas lees ik nu dat je stuurstand in maatvoering wat afwijkt van de bijbehorende Minitrix rijtuigen. Op zich natuurlijk verklaarbaar want een milimeter is in deze schaal al behoorlijk veel.
Om dit probleem zoveel mogelijk te voorkomen zou ik willen uitgaan van een bestaande wagon. Ramen, onderstel, dak en interieur kun je dan gwoon gebruiken. Het enige wat je nodig hebt is de neus en het stukje daarachter.
Mijn vraag is dan of je van jouw ontwerp alleen de neussectie kunt printen zodat ik die kan monteren op een bestaande wagon.

Groet,
Cees



Onderwerp starter
Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door Jettuh »

@Cees:

helaas, als ik het model wijzig,, de kap,, valt de mesh uitelkaar,, waardoor ik allemaal fouten krijg bij het uploaden van t model :(
sorry daarvoor, maar dat is helaas geen mogelijkheid (ik heb ook geprobeerd een H0 kop te printen,, maar lukte ook niet!)

Wat wel een mogelijkheid is:

- ik heb een bodemplaat erbij geleverd,, deze bevat 2gaatjes die gecentered zijn,,, deze geven aan waar normaal gesproken de draaistellen zitten.
is het niet mogelijk om van een oud wagonnetje de draaistellen af te halen en die proberen te monteren op de bodemplaat?

@Jos: ik hoop dat je ideeen hebt hoe je dit probleem wil oplossen? :oops:
1mm is 16cm in het echt,, het kan zijn dat ik mss 5cm (1:1) te laag zit,, maar dat zou je niet merken.
ik weet zeker dat ik niet 16cm te laag zit! :shock:


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door Jos »

Hoi Mitchell (en Cees),

Ik speel met de gedachte om de kop van het geprinte model te zagen en in een Minitrix rijtuig te verwerken.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door Jettuh »

En mijn optie,, in hoeverre is dat mogelijk?
of zal ik vortaan mijn modellen zonder bodemplaten leveren?


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door Jos »

Het monteren van draaistellen zal geen enkel probleem opleveren Mitchell. Maar dan blijf je afwijking met de Minitrix rijtuigen houden.

Groetjes,
Jos



Onderwerp starter
Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door Jettuh »

kleine verhoging maken op de bodemplaat waardoor de kap wat hoger staat?
de breedte heb ik geen antwoord op :P


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door Jos »

Ik heb net even wat fotootjes gemaakt om de verschillen aan te geven.

Van opzij:
ICR-1.jpg
ICR-1.jpg (56.83 KiB) 8919 keer bekeken
Hier is de raambreedte een tikkeltje anders, maar de hoogte van de ramen scheelt flink.


Van achteren:
ICR-2.jpg
ICR-2.jpg (41.33 KiB) 8921 keer bekeken
Hier vallen vooral de breedte en de vorm van het dak op.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door Rob Fongers »

Jettuh,

Je kan toch ook in honderdste van een millimeters werken, dan is dat probleem toch niet meer aan de orde?

Het blijkt dus dat dit wel erg kritisch luistert zeker als er iets vergelijkbaars tegenover staat. Nu wil dat niet zeggen dat dit aan jouw ligt, want laten we eerlijk zijn de fabrikanten zetten er ook hun eigen presentatie aan vast. Kijk alleen maar in het verschil tussen de Flm en Minitrix 1600/1800 en andere voorbeelden. Maar bij het dak vind ik persoonlijk dat de Minitrix meer met de werkelijkheid overeen komt als bij jouw, maar dit kan dus ook optisch bedrog zijn.

Het zou heel goed kunnen zijn dat jij dichter bij de realiteit zit als de fabrikanten.

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

job050960
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jun 2009 10:54

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door job050960 »

Spijtig te lezen dat het niet mogelijk is om alleen de kop van het stuurstandrijtuig te printen.
Als ik zo de foto van Jos zie, zit er toch wel verschil tussen de print versie en de Minitrix versie. Voor mij persoonlijk niet zo belangrijk wat de oorzaak is van de verschillen, maar ik wil wel graag dat het er een beetje als één geheel uitziet. Dat is ook de reden dat ik zoveel mogelijk van een bestaande wagon wil gebruiken.
Als er geen mogelijkheid is om alleen de neus te printen dan blijft dus alleen de optie over om van een geprinte versie de neus af te zagen en het dak en de rest van Minitrix te gebruiken. Zonde van de rest van het geprinte rijtuig

Groeten,

Cees



Onderwerp starter
Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door Jettuh »

@Jos,

de breedte van de ramen is wel te zien,, die van mij zijn breder,
maar de hoogte? eerlijk gezegd merk ik dat niet heel erg?

Nogmaals mijn excuses,, zodra je een model maakt op de pc,, aan de hand van bouwtekeningen,, zonder dat ik een bestaand icr thuis heb liggen, is het erg moeilijk om zoveel mogelijk op de bestaande verder te knutselen!

@Rob,

Ik werk 1:1,, dit omdat dit voor mijzelf (kwa maten) het makkelijkst werkt
zo vindt ik het makkelijker dat een deur,, als ik die maak bv 1,80m is,, dat ik dat makkelijk 1,80m in het programma kan invoeren,, als ik het 1:160 maak,, moet ik eerst al die maten om gaan rekenen)

Tjah, helaas is de minitrix iets anders,, ik denk dat dit aan mijzelf te verwijten is,, door het handmatig omschalen wat dus niet helemaal goed gegaan is.
bij een treinstel zal je dit niet merken, die zijn overigens niet aan bestaande (mintrix bv) gekoppeld.
maar blijkbaar bij de ICR wel.

Al denk ik zo: als je het van een halve meter afkijkt,, of iig de hoogte waarvan je normaal kijkt,, dan zal je denk ik het verschil niet echt zien toch?

Anders moet ik jullie helaas door verwijzen naar de prachtige kunsten van Phildie door verwijzen, helaas zit daar een (mijn mening) vrij duur prijskaartje aan :(

Nogmaals sorry voor dit ongemak
En alsjeblieft, iedereen die een kap heeft,, meld alsjeblieft aan de mede forum gebruikers als je iets geprobeerd hebt dat wel of niet werkt,,, zo kunnen we met elkaar een goede oplossing vinden :D

edit:
@Cees,
Helaas is het voor mij niet mogelijk om de kap kleiner te maken,, al had ik dit graag willen doen voor jullie.
Ik weet niet of je ooit naast de benelux kap van plan ben andere modellen te bestellen.
zo ja, dan zou je de rest van de kap kunnen gebruiken als test voor de andere modellen.
hiermee bedoel ik het materiaal uitproberen, en technieken erop toepassen om het mooi te krijgen

Mitchell :cry:


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door tv_man »

Is de minitrix overigens een exact model of heeft men daar vrijheden genomen wat betreft de maten? Zou na te meten moeten zijn? En is er mogelijk een verschil tussen de gegeven maten bij het ontwerpen van het 3d model en de uiteindelijke 3d print? Met giethars zijn er tenslotte kleine afwijkingen mogelijk tussen origineel en afgietsel, iets vergelijkbaars lijkt me niet ondenkbaar bij 3d printen.

Maar het blijft speculatie. Wat betreft de verschillen tussen de 3d print en het minitrix model - waarschijnlijk is het verschil hoe dan ook altijd te zien in het verschil in oppervlaktekwaliteit (mate van korreligheid), hoe je het ook wendt of keert.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door Jos »

Jettuh schreef:
de breedte van de ramen is wel te zien,, die van mij zijn breder,
maar de hoogte? eerlijk gezegd merk ik dat niet heel erg?

Mitchell :cry:
Mitchell,

Jouw ramen zijn niet breder, de tussenruimte tussen de ramen is iets breder.
En de gemeten hoogte geeft een verschil van 1mm.

En geen reden om :cry: te zijn hoor, we waarderen je modellen nog steeds :D

Groetjes,
Jos



Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door Chris83 »

het was mij nog niet eens opgevallen dat ie kleiner was, maar eum de kop alleen gebruiken zou ik echt niet doen, ik heb zelf een losse kop op een bestaand rijtuig geplaatst (zelfgekopieerde kop) 1 mm te small helaas zie je dat heel erg goed, dus dan zou ik die alleen kunnen gebruiken om 1 kant op te rijden, lelijke kant uit het zicht.

trouwens over die ramen, mischien was het een bouwtekening van de gereviseerde wagons gedeeltelijk, die ramen zijn toch ook anders?


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door Rob Fongers »

Jettuh,

Het maakt mij helemaal niets uit ben ook geen NL rijder dus vandaar. Ik wilde alleen zeggen dat dit net zoals je zegt hard naar boven komt met materieel wat vergelijkbaar is. Jammer maar we leren iedere dag en dat sterkt je weer voor de toekomst. Misschien moet je ook de ICR bakken gaan maken en dan valt het inderdaad minder zoniet niet op.

Succes in ieder geval

Grtzz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

job050960
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jun 2009 10:54

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door job050960 »

Mitchell,

Heb het draadje nog eens doorgelezen want ik blijf het toch jammer vinden dat dat er geen losse voorzet neus te fabriceren is. Zou het helpen als je de wagon verkort en er dan een dummy achterwand in maakt? Die achterwand kan ik dan voor het monteren wegsnijden/zagen.
Verschillen in de breedte hoop ik dan op te kunnen vangen door de neus overlangs in 2 delen te splitsen. Daarna kan ik d.m.v. schuren/opvullen de breedte aanpassen aan de rest.
Ik vindt de losse koppen ook belangrijk omdat als deze manier werkt je het ook voor de stuurstand DD-AR kunt gebruiken en dat zou goeduitkomen voor mijn Duitse omgespoten dubbeldekkers die nu toch een beetje eenzaam zonder stuurstand hun rondjes draaien.

Groeten,

Cees



Ipio
Berichten: 455
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door Ipio »

job050960 schreef:Mitchell,

Heb het draadje nog eens doorgelezen want ik blijf het toch jammer vinden dat dat er geen losse voorzet neus te fabriceren is. Zou het helpen als je de wagon verkort en er dan een dummy achterwand in maakt? Die achterwand kan ik dan voor het monteren wegsnijden/zagen.
Verschillen in de breedte hoop ik dan op te kunnen vangen door de neus overlangs in 2 delen te splitsen. Daarna kan ik d.m.v. schuren/opvullen de breedte aanpassen aan de rest.
Ik vindt de losse koppen ook belangrijk omdat als deze manier werkt je het ook voor de stuurstand DD-AR kunt gebruiken en dat zou goed uitkomen voor mijn Duitse omgespoten dubbeldekkers die nu toch een beetje eenzaam zonder stuurstand hun rondjes draaien.
Groeten,
Cees
Mitchell,

Wil mij toch achter Cees scharen met de vraag is het niet mogelijk om alleen een gedeelte van de BDs of Bs te maken comform wat Cees aanhaalde met een dummy achterwand. Zo werden de Koppen van de BDs ook aan gevoerd om in Haarlem aan een bestaande wagen (Bkd) geplaatst te worden.

Met vriendelijk groet, Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.

Arnoud
Berichten: 154
Lid geworden op: 09 feb 2009 22:35

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door Arnoud »

Ipio schreef: Mitchell,

Wil mij toch achter Cees scharen met de vraag is het niet mogelijk om alleen een gedeelte van de BDs of Bs te maken comform wat Cees aanhaalde met een dummy achterwand. Zo werden de Koppen van de BDs ook aan gevoerd om in Haarlem aan een bestaande wagen (Bkd) geplaatst te worden.

Met vriendelijk groet, Marc
Zoals in het begin van de draad staat:
RaceDuck schreef: NS IC-stuurstandrijtuig BDs (Geel/Blauw) geen middenstijl in het raam op de stuurstand
BeNeLux stuurstandrijtuig BNL-Bs (Geel/Rood) wel middenstijl in het raam op de stuurstand
Afbeelding
Afbeelding

betreft het model van Mitchell het BeNeLux stuurstandrijtuig BNL-Bs (Geel/Rood) en niet de NS-IC uitvoering. De Benelux versie is niet op de door jou geschetse manier gemaakt. De NS-IC uitvoering wel.

Maar goed, als Mitchell de voorgestelde verkorting zou maken, dan ben je nog niet. De kap is dus 1mm smaller en het dak is ronder. Dit zou hij dan ook moeten aanpassen. Echter hij heeft geen Minitrix ICR model als referentie.

Groeten,
Arnoud
Laatst gewijzigd door Arnoud op 31 jan 2010 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.


Rijd: Nederlands tijdperk V/VI
Systeem: DCC met Twin centrale kaart en voor digitaal gebruik omgebouwde HCCM-blokkaarten als booster en bezetmelders.

Onderwerp starter
Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door Jettuh »

Marc,

helaas zoals ik al aangaf, ik kan het model niet meer veranderen, verander ik het,, moet ik helemaal opnieuw beginnen!

sorry


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm

Onderwerp starter
Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door Jettuh »

Kijk voor de grap maar eens naar de NS versie van de stuurstand, de kop heeft andere dingen!

wel kan ik jullie blij maken met een model dat 1mm breder is?
ik kan dat wel veranderen dmv de schaal iets anders doen!

is daar interesse in?
moet ook de ramen omhoog? (heeel mss lukt dat!)


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm

Ipio
Berichten: 455
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door Ipio »

Hallo Arnoud,
De Benelux versie is niet op de door jou geschetse manier gemaakt. De NS-IC uitvoering wel.
Dat de Benelux uitvoering zo niet is gemaakt dat weet ik wel en de ombouw van de BDs was een apart verhaal.

Maar de vraag was om alleen een stukje van de BS en BDs in schaal 1:160 te maken zodat men zelf deze kop aan een bestaande ICR kan maken.
Maar inderdaad de dakronding is van Minitrix realistischer dan die van Mitchell model en deze is nog 1 mm smaller ook.

Grt, Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.

Onderwerp starter
Jettuh
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 742
Lid geworden op: 04 aug 2009 19:42
Locatie: Eindhoven

Re: SpoorObjecten: ICR stuurstand

Bericht door Jettuh »

Marc,

ik heb aangeboden om de bak een mm breder te maken hoor!

en tja, of die van minitrix dakronding realistischer is kan ik niet zeggen, ik heb de bouwtekeningen die ik voor handen had opgevolgd! meer dat dat kan ik niet doen!

en als je niet tevreden heb kan je het dak hetzelfde veilen als de minitrix versie...
ramen nog een keer gechecked,, zitten toch echt op de juiste hoogte!


Maar goed,, ik heb aangeboden om de kap 1mm breder te maken, dan heb je een kodel voor ongeveer 40euro waar je de kop kan afsnijden (helaas kan ik dat niet in het programma meer doen!) de rest kan je dan als tesmateriaal gebruiken,, en anders verwijs ik jullie naar de kant en klare mooie modellen van phildie!

Ik heb mn best gedaan, meer kan ik niet doen!


https://www.shapeways.com/shops/spoorobjecten
3D geprinte modellen van o.a. de V-IRM, Plan V/T en SGMm
Plaats reactie