Plan U in N


mdewidt
Berichten: 87
Lid geworden op: 19 sep 2009 17:03
Locatie: Herderen - BELGIE

Re: Plan U in N

Bericht door mdewidt »

Zo te zien heeft 'ie dringend behoefte aan lood ....
Maar verder is het weer een schitterend Bouw(e)sel !


Groet,

Marinus

Rijdt: Nederlands, vooral tijdperk IV, V
Baan: Selectrix, zelfbouw SX-centrale, zelfbouw SX-functiedecoders, zelfbouw SX-bezetmelders
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Plan U in N

Bericht door Jos »

Ziet er al goed uit Bouwe!

Groetjes,
Jos



pwesters
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 dec 2010 11:19

Re: Plan U in N

Bericht door pwesters »

Heel mooi! Vind het persoonlijk erg leuk dat iemand anders een rijdende versie van een getekende trein maakt. En ik vind het spuiten goed gelukt. Complimenten Bouwe. Welke koppelstangen heb je gebruikt Bouwe? Het lijkt alsof ze nog wel dichter bij elkaar kunnen maar misschien is dat gezichtsbedrog.

Ga je er ook nog ledjes in maken? Het is zo gemaakt dat 0805 smd ledjes er in passen. (onder andere bij conrad inclusief kabel te bestellen maar op ebay zijn ze vast ook wel te vinden) Waarschijnlijk moet je de gaatjes wel even uitboren, in Strong en Flexible raken deze verstopt. Met een 1 mm boortje kun je ze redelijk eenvoudig uitboren.

De motorwagen heeft inderdaad wat gewicht nodig (en de andere wagons eigenlijk ook). Er is in elke wagon ruimte onder de bankjes om er een stripje lood in te plakken en onder de motorwagen is ruimte genoeg om het uit het zicht weg te werken.

Groet,
Paul



Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Plan U in N

Bericht door Chris83 »

heel goed geslaagd heren!


Groeten Chris

Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Plan U in N

Bericht door Bouwe »

Hallo Paul

Bedankt voor de complimenten (geldt ook voor de anderen), daarnaast moeten we jou uiteraard ook complimenteren en bedanken voor een geweldig model van de gele plan U.

Het is de bedoeling dat ik er ledjes in ga bouwen, heb ze al in huis - alleen wachtik nog even op het antwoord van Shapeways over de afgebroken trappetjes. Ik heb de kortste koppelstangetjes gebruikt voor het model, maar omdat het een ovaaltje is met r2 bochten van fleischmann heb je een effect dat de ruimte tussen de rijtuigen groot lijkt.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

pwesters
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 dec 2010 11:19

Re: Plan U in N

Bericht door pwesters »

Meer dan een maand geleden had ik zelf een complete set in Frosted Ultra Detail besteld. Mijn geduld werd danig op de proef gesteld maar vorige week vrijdag had ik dan eindelijk het pakje in huis. Inmiddels zitten de eerste lagen plamuur op het model. Het verwijderen van het support materiaal was nog een aardige klus. Hier en daar is toch te zien dat het om een geprint model gaat dus ik moet er nog wat aan schuren maar het resultaat tot nu toe valt me niet tegen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Plan U in N

Bericht door Jos »

Oef, wat mooi! Is ie al bestelbaar?

Groetjes,
Jos



Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Plan U in N

Bericht door Bouwe »

Jazeker Jos.

Hier staat ie al in het geel te pronken in de vitrinekast! (zie een paar postings hierboven)

Voor wie hem wil bestellen: http://www.shapeways.com/shops/just4fun

De koppelingen zitten standaard bij de bodemplaten, die hoef je niet los te bestellen.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Plan U in N

Bericht door Jos »

Mooi! Maar wat is het verschil tussen die van Frits en die van Paul?

Groetjes,
Jos



Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Plan U in N

Bericht door Bouwe »

Paul heeft de gele versie getekend (1 uitlaat, klein raampje in cabinedeur, schortplaten op middenrijtuig en stuurstand, moderne passagiersdeuren die gelijk liggen met de wand enz.) en Frits de rode versie (twee uitlaten, groot raam in deur cabine, oude passagiersdeuren welke verdiept in de wand liggen enz.)

mvg, Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

pwesters
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 dec 2010 11:19

Re: Plan U in N

Bericht door pwesters »

Helemaal zoals Bouwe samenvat.
Dank Bouwe!


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Plan U in N

Bericht door Jos »

Kijk, dat is helder. Dank heren :D

Groetjes,
Jos



pwesters
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 dec 2010 11:19

Re: Plan U in N

Bericht door pwesters »

Sinds gister heeft Shapeways de prijzen van Frosted Ultra Detail aangepast. Scheelt weer voor de FUD kappen.

Groet,
Paul



pwesters
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 dec 2010 11:19

Re: Plan U in N

Bericht door pwesters »

Hallo allemaal,

Door het mooie weer van de afgelopen tijd, vooral in de weekenden, wat meer met verf kunnen spelen.
Heb behoorlijk wat problemen met de hechting van de verf op de onderlaag. Daardoor het geel er al eens volledig af moeten halen. Het is nog steeds niet alles en een experiment met andere afplaktape is ook niet geslaagd maar toch, er is een gele Plan U.
DSC_0136.jpg
DSC_0136.jpg (50.86 KiB) 12112 keer bekeken
Moet hier en daar het geel nog bijwerken maar voor een tweede poging een trein een kleurtje te geven ben ik niet ontevreden.

Groeten,

Paul



Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: Plan U in N

Bericht door Chris83 »

Die is mooi geworden! Ik moet ineens terug denken dat ik de plan u vaak heb gezien in eindhoven, vooral die motorwagen vind ik erg aantrekkelijk!


Groeten Chris
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Plan U in N

Bericht door Jos »

Mooi hoor Paul. De hechting van verf op FUD heeft hier ook al voor wat problemen gezorgd. Na het schuren heb ik de kappen nu eerst ontvet met wasbenzine, daarna in de primer. Dat lijkt beter te gaan, maar het afplakken moet ik nog uitproberen.

Groetjes,
Jos



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Plan U in N

Bericht door FidOo »

Misschien zeg ik iets geks, maar toen ik mn kunststof lappen van mn brommer spoot gebruikte ik primer voor kunststof. Hierdoor hechte de grondlaag beter. (vooral omdat ik op 1 specifieke kap een stuk vergeten was en de lak er hier dus zo weer van af viel)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Plan U in N

Bericht door Bouwe »

Even wat reclame maken voor Frits:

De rode versie van de plan U heeft Frits online gezet:

De kappen, de bodems en het interieur.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
frits
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 184
Lid geworden op: 07 aug 2009 16:55

Re: Plan U in N

Bericht door frits »

Hallo Allemaal,

Net zoals Bouwe het zegt, De Plan U staat online.
Wie een hoge resolutie uitvoering wil van VDM kan mij even mailen. Deze is goedkoper als de FUD van Shapeways.

Groeten Frits



Haes2006
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:09
Locatie: Almere

Re: Plan U in N

Bericht door Haes2006 »

@ Bouwe of Frits zelf natuurlijk.
Ik ben de kappen aan het spuiten en de bodems, maar ik kreeg naast de koppelingen en de scharfenberg koppelingen ook een aantal(4) stoeltjes 2 tegenover elkaar op een stukje bodem. Mijn vraag is nu waar ik deze moet plaatsen op de bodems of de draaistellen? ik weet het echt niet.
Kan iemand mij hiermee verder helpen?

Groet, Hans


Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)

Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Plan U in N

Bericht door Bouwe »

Hallo Hans,

Met het plaatje met de stoeltjes kun je de koppeling "klemmen" op de bodemplaat. Op de bodemplaat zie je twee klemmetjes tegen over elkaar zitten, hier klem je het plaatje met stoeltjes op vast. De koppeling kan dan nog wel bewegen, maar er niet uitvallen. Mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn, dan wil ik nog wel een fotootje plaatsen.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Haes2006
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:09
Locatie: Almere

Re: Plan U in N

Bericht door Haes2006 »

@ Bouwe,
Stom van me ik zie nu de klemmetjes.
Ik ga het toepassen en bedankt voor de uitleg


Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)

Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Plan U in N

Bericht door Bouwe »

Voor diegene die bij de Nspoorstamtafel zijn geweest afgelopen Houten hebben het nieuwste materiaal van VDM al kunnen aanschouwen:
Afbeelding
Dit zwarte materiaal is weer iets sterker dan het eerdere bekende bruine materiaal. Op de foto hierboven zien jullie aardig wat kapjes en ondertussen zijn enkele kapjes al gespoten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Edit, ik zie dat het dieselrood niet mooi uitkomt op de foto. Door het verschalen van de foto's is de kleur ietwat anders dan het oog ziet. Even nieuwe foto's geplaatst.

De gele versie heb ik ook gespoten, deze is inmiddels terug bij Frits. Helaas geen foto gemaakt, @ Frits, plaats jij nog even een foto?

mvg Bouwe
Laatst gewijzigd door Bouwe op 10 apr 2012 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Plan U in N

Bericht door Doolemeister »

Beste Bouwe,

Dat is mooi spuitwerk!
Wat voor onderstel gebruik je trouwens?

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Plan U in N

Bericht door Bouwe »

Hallo Arjen,

Bedankt voor de complimenten, heb zojuist de foto's vervangen door betere foto's. De onderstellen zijn ook getekend door Frits en wel op zo'n manier dat je er onderdelen van een Tomytec/Tomix TM 02/03/04 in kunt bouwen.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Plaats reactie